Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu ma 06 jul 2020, 01:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Startmotor
BerichtGeplaatst: za 04 apr 2020, 21:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 15:13
Berichten: 61
Woonplaats: Beek en Donk
Beste Laro liefhebbers,
Ik ben toe aan een nieuwe startmotor .
Welke zou ik nodig hebben?
Het gaat om een serie 3 met 2.5 na d met wel een serie 3 versnellingsbak.
Hoor graag jullie reactie.
Mvg
Jos
Serie3 Stawagon 1974


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Startmotor
BerichtGeplaatst: zo 05 apr 2020, 08:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 256
[url][/url]Ik heb laatst op mij s3 2.3benzine een nieuwe startmotor geplaatst.
https://www.paddockspares.com/starter-motor-57.html
deze is kleiner, sneller en meer koppel.
Omdat de solenoid op de motor zit heb ik een nieuwe 35mm2 kabel van de accu naar de motor getrokken.
De oude solenoid (die ik ook vervangen had) heb ik als startrelais gebruikt.
Ook meteen nieuwe massakabels getrokken.
Soortgelijke motors zijn er ook voor een 2,5 n/a (dezelfde als 200tdi/ 300tdi)
Kijk even bij paddocks (die op dit moment niet leverd) budgetparts vis of andere zaken.
Belangrijk is om je kabels te checken. Ik had bij mijn 300tdi in de 101 ergens een te dun kabeltje gebruikt.
Wat resulteerde in slecht starten. Nu alles overmaats uitgevoerd en start prima, zelfs bij -10.
dikte kabels kun je berekenen volgens dit tabel:
https://www.camperforum.nl/viewtopic.ph ... 0&start=14
En dan een maat dikker, startmotor trekt 150 tot 200 A.
Check ook je massa kabels en aansluitingen. Aansluit materiaal haal ik bij rick donkers.
Succes.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Startmotor
BerichtGeplaatst: wo 08 apr 2020, 22:01 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 15:13
Berichten: 61
Woonplaats: Beek en Donk
Beste Sjeroens,
Bedankt voor je reactie ik ga er mee aan de slag.
Grt Jos


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Startmotor opgelost
BerichtGeplaatst: zo 12 apr 2020, 18:16 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 15:13
Berichten: 61
Woonplaats: Beek en Donk
Inmiddels een nieuwe startmotor gemonteerd.
Het is nu voor gloeien sleutel draaien en meteen aanslaan.
Dat was voorheen wel anders , als het wat te koud was dan draaide de motor zo sloom dat deze meestal niet aansloeg.
Met als gevolg dat na een paar keer proberen de accu leeg was
Vorig jaar de accu al eens vervangen, alle kabels en aansluitingen na gelopen en schoon gemaakt.
Tot nu ,blijkbaar de startmotor
Startmotor had ik bij budget parts bestel, wel zag ik dat mijn oude startmotor 9 tanden had de nieuwe 10.
De vertanding leek gelijk na wat meetwerk het verschil zat hem in de diameter van het tandwiel.
Zoals ik het kon zien moest dit dan toch kunnen, en blijkbaar is dat ook zo.
Nu een deze weken de remolie eens verversen, iemand nog tips hiervoor?

Grt Jos
109D stawagon 1974


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Startmotor opgelost
BerichtGeplaatst: zo 12 apr 2020, 18:41 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 105
Jos109D schreef:
Nu een deze weken de remolie eens verversen, iemand nog tips hiervoor?

Grt Jos
109D stawagon 1974


Ik gebruik een Eezybleed. Reservoir vullen, dop op de hoofd-remcylinder en druk er op (uit het reservewiel). Links achter druk in er twee volle reservoirs door, rechts achter anderhalf, links voor 1 en rechts voor een half. Opvangen in een fles met een doorzichtige slang tussen ontluchtingsnippel en die fles. Zo kan je metten de luchtbelletjes zien verdwijnen.

Ik heb een LW, je zult dus voor de 109 wat meer DOT3 nodig hebben.
En als je toch bezig bent doe dan de koppeling ook meteen.
De toegankelijkheid van de hoofd rem- en koppeling cylinders is in een 109 flink lastiger dan bij een LW. Misschien moet je de wing los maken?

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Startmotor
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2020, 03:30 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 323
Heb een luikje in de wing gemaakt om er bij te kunnen.
Een van de beste veranderingen die ik aan de ambu gemaakt heb.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Startmotor
BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2020, 16:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 256
Doorspoelen en ontluchten kan op vele manieren, druk van boven, vacuĆ¼m van onder, pompen, trommels er af en klemmen op de remschoenen, schoenen opstellen of terugstellen, of een combinatie ervan.
Maar het beste vind ik nog steeds gewoon met 2 man. Wiel er af (dan kun je er beter bij) 1 aan het pompen (druk erop), ander nippel open en dicht doen. Beginnen met de verste nippel, eindigen met degene dichtbij. Eventueel voor afklemmen als je achter bezig bent en vica versa.
Hou er rekening dat je een s3 rempedaal niet helemaal moet intrappen, dan beschadigd hij aan de binnenkant. Ongeveer 3/4 intrappen, ik leg er altijd een stuk hout onder.
Rustig aan, pedaal helemaal op laten komen, tot 10 tellen, en daarna rustig intrappen.nippel open, nippel dicht en weer op laten komen.
dot3/4 avond ervoor op verwarming zetten, niet schudden. Oude remvloeistof wegdoen, niet terug gooien.
Lukt het niet in 1 dag? rustig blijven, volgende dag/ week verder gaan. soms zitten er kleine belletjes in die door de rust samen komen en later er weer makkelijk uit komen.
Remafstelling kun je laten staan. zeker als je spoelt.
succes!
J.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.