Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 18:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2020, 10:59 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Hoi
ik hb niet goed op zitten letten toen ik de verenpakketten los haalde van mijn series 3 88..
Als ik de boel weer ga monteren: Is er dan een links of rechts en voor of achter?
gr. Pieter


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2020, 15:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 89
Beste Pieter,

men zegt dat er voor de orginele pakketten voor links en rechts is. Ik heb in de loop der jaren 2 keer een ander pakket gemonteerd, maar bij die ik had was ook geen verschil te vinden. Misschien is dat bij nieuwe wel zo, maar die had ik niet. (dat krijg je als je onderdelen op die leuke beurzen koopt, die zijn bijna altijd gebruikt).
Nu was het zo tijdens de chassisswap, 10 jaar geleden, dat mijn 88 na een paar weken weer behoorlijk doorzakte aan de bestuurderskant.
Dit is logisch, de bak hangt links achter het blok.
Toen dacht ik, draai ik links en recht om, body was er toch nog af, maar na 2 weken stond hij weer precies het zelfde. Toen linksvoor ander dikker blad van de vorige achterveren erbij gezet, dat hielp beter.
Ohja, de korte zijn voor voor, de lange voor achter.

Dus het loont zeker om te kijken hoe en wat, meten is vaak weten.

Ik heb nu gebruikte parabooltjes, maar die staan na een paar jaar nog heel aardig recht.

Ik hoop dat je er wat mee kunt

groetjes

Geert 88 SIID


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2020, 18:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Geert 88 SIIID schreef:
Ik heb nu gebruikte parabooltjes, maar die staan na een paar jaar nog heel aardig recht.


En ... parabooltjes zijn zodanig soepel dat je de veren niet zo precies hoeft af te stemmen.
Daarom zijn er bij de parabooltjes geen linkse en rechtse veren.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jan 2020, 22:07 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Mmm... ik was misschien niet helemaal duidelijk.
Ik heb alleen de pakketten achter los gehad. Zou daar een verschil zijn in links en rechts? En zit er een voorkant/achterkant aan verenpakket?
Als dat zo is, kan ik dat nog ergens aan herkennen?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jan 2020, 20:24 
Offline

Geregistreerd: vr 29 jan 2016, 10:42
Berichten: 7
Wat ik ervan begrepen heb is dat een pakket net iets hoger is dan de ander
en dat de hoogste aan de bestuurders kant moet


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2020, 08:34 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Ah ok! Ik had ze al bovenop elkaar gelegd en zag dat 1 pakket inderdaad 'hoger' leek.
Als het 'hogere' pakket meer veert, zal deze dan wel aan de kant van de differentieel moeten.
Mijn 88 is een LHD dus moet het pakket aan de 'bijrijderskant' ? :)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2020, 13:41 
Offline

Geregistreerd: vr 29 jan 2016, 10:42
Berichten: 7
precies andersom
de veer die het meest doorgezet is moet aan de bestuurders kant


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2020, 17:38 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Pieter K schreef:
Als het 'hogere' pakket meer veert, zal deze dan wel aan de kant van de differentieel moeten.

Diff zit aan de as en is dus onafgeveerd gewicht, heeft dus ook niets met de "zwaardere" veer te maken.

"Hoogste" veer aan de bestuurderskant, want over het algemeen zit die er het meest in.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan 2020, 16:18 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Ik weet niet of er verschil is tussen de bladveren van een 'civiele' 88 en de Lightweight. Voor de laatste geldt dat de achterveren identiek zijn. Ze hebben geen voor- of achterkant dus hoe je ze monteert maakt niet uit. De voorveren zijn links en rechts wel verschillend. Degene met de grootste kromming moet links. Een LW hoort zonder inzittenden of lading aan de bestuurderskant iets hoger te staan. Zoals Gert-Jan al schreef zit die er het vaakst in. Ook de voorveren hebben geen voor- of achterkant.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan 2020, 21:26 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Ha.... de duivel zit dus in de details!
Het gaat hier om een lightweight, dus dan zijn ze identiek aan de achterkant maar niet aan de voorkant!
Bedankt voor de reactie... maar ik kan met een gerust hard de veren aan de achterkant monteren!
Top!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 95 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.