Maarten schreef:
Wel eens gehoord van die dunlop road gripper f?
Eerlijk gezegd ... pas van gehoord toen jij ze noemde.
Een snelle Google-zoektocht gaf een bescheiden aantal hits.
Als ik het profiel aankijk dan zou ik liever een "Europese" AT kiezen.
Misschien heb ik het mis maar ik gok erop dat de Road Gripper vooral op weggebruik gericht is.
Nu kunnen de wat avontuurlijker wegbanden nog een eind komen ...
.... sinds ik leuke AT's heb mis ik soms de "uitdaging" van de "wegband"
En afgezien van het mooie smallere aanzicht (daar geeft ik je gelijk in, velen denken er anders over) zie ik niet zo veel voordelen.
De gebruikelijke 235/85x16 is "readily available". Je hebt voor ± € 120 een goeie van naam en faam. In 235/85x16 heb je dus keus te over in goede AT banden (van meer weg tot meer terrein georiënteerd). Mocht je ooit een band verspelen dan is dat overkomelijk.
De nominale afrolomtrek van de 225/95x16 is echt maar weinig groter als de 235/85x16 (het verschil is ongeveer 3%) een opgesleten 225/95x16 komt qua afrollengte bij een nieuwe 235/85x16. Ik denk niet dat je het verschil duidelijk merkt ... het verschil tussen een 7.5x16 en 235/85x16 is nominaal 2,3%, en dat verschil bemerkte is alleen in het feit dat de kilometerteller en de snelheidsmeter bij mij nu echt "on the spot" is (dus ben ik op papier 2,3 % onzuiniger gaan rijden -- papier is geduldig, de oude kilometrages moeten met die 2,3 % gecorrigeerd).
O ja, ik moet nu beter op de maximum snelheid letten, ik heb die 2% extra respijt niet meer, dus 5 kilometer te hard op de meter is dus ook echt 5 kilometer te hard (en dat kan duur uitpakken ... ik heb tot nog toe geluk gehad.