Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 16:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 dec 2019, 18:09 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Hoi,
ik zat er aan te denken de outrigger te repareren. De zijkanten en onderkant zijn nog dik genoeg (denk ik). Want als ik met de achterkant van een hamer er tegenaan sla, sla ik er niet doorheen. Dus ik wilde er een 'deksel' op lassen.
Wat zouden jullie doen?

gr. Pieter


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 dec 2019, 18:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
tsja, als jij de rest goed vind dan is het het makkelijkst om er een deksel op te lassen.
Wel met omgevouwen hoeken (u-profiel) want ik verwacht dat je anders op de hoek alsnog gaten krijft
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 dec 2019, 20:28 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
mijn ervaring is viewtopic.php?f=9&t=2001065

ik denk dat als je je wagen al zo ver uit elkaar hebt liggen dat je het meteen beter goed kunt doen.
ik denk dat als je de slijptol er op zet om hem schoon te maken dat de gaten er aan de onderkant ook wel invallen.
en dan heb ik het nog niet over de achterwand tegen je chassis of je onderste deurstijl.
het doet even pijn om de slijptol in te zetten, maar in een halve dag zit er een nieuwe outrigger op.
ist meteen goed. en hoef je over 2 jaar niet weer.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 dec 2019, 22:44 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Aan jullie reacties (bedankt!) te zien, hoef ik de outrigger dus niet meteen te lozen. Het is dus te fixen.
Dan kan ik dus kiezen voor een snelle of langzamere (en betere oplossing)... Dilemma :)

sjaak109 schreef:

Dit topic had ik ook gelezen. Wat een klus! Maar het is dus te doen, ook als je niet super ervaren bent.

Ik kan wel een beetje bakken, een deksel (met omgevouwen hoeken) moet lukken. Maar om aan een hele outrigger te beginnen, daar twijfel ik dus een beetje aan. (Kwam er trouwens vanavond achter dat ook de andere outrigger hetzelfde probleem heeft.....)

Als ik zie waar ik nu sta en straks kom te staan (assen, blok en schutbord blijven zitten), moet ik misschien toch maar de outriggers vervangen... Ik ben toch al lekker bezig... :)


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 dec 2019, 09:10 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
hahahahaha, dacht even dat het een foto van mijn schoonzoon zijn auto was.
die heeft ook het chassis van een santana ligero 88 op tegels staan.
maar ik zou zeker als hij al zo bloot is het goed aanpakken.
of hij moet in 3 week klaar zijn?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 dec 2019, 16:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Ziet inderdaad een beetje uit als mijn schuur, maar mijn auto ligt nog verder uit elkaar.. :mrgreen:
Ik had precies de zelfde rottigheid en ook alleen aan de bovenkant van de outrigger. Ik heb er zelf geen nieuwe outrigger onder gezet en enkel de bovenkant weer opnieuw netjes dicht gelast. Dingen goed doen en gelijk een nieuwe outrigger eronder is natuurlijk prima, maar onnodig werk doen is daar in tegen weer zonde.
Slijp hem voor dat je besluit wat je gaat doen eerst eens rondom goed kaal. Helemaal kaal halen kost je met een goeie slijpschijf 5minuten en dan weet je wat je hebt.
Succes met de klus.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 dec 2019, 23:46 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
LOL... heerlijk zo'n rommeltje.
Omdat ik ook de voetenbakken moet doen, gaan de koppeling en remcilinder voor een revisie er ook vanaf. Maar verder ga ik niet met uit elkaar halen.
Tenmiste, dat ik zeg ik nu .... :)

Rolf schreef:
Helemaal kaal halen kost je met een goeie slijpschijf 5minuten en dan weet je wat je hebt. Succes met de klus.

Thnx voor de tip! Heb vanavond in mijn nette kloffie nog even geklopt En het lijkt inderdaad ellende bovenkant. Dus van het weekend de slijptol er overheen en dan weet ik echt meer.

Wordt vervolgd!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec 2019, 20:18 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Ik heb de outriggers nog eens nader bekeken. Ook de linker is niet al te best. Ik heb besloten twee nieuwe outriggers eraan te gaan zetten. Ben ik voorlopig klaar!

Maar ik heb er een andere uitdaging bij. Het originele plan was de bumper aan te pakken. Daar zat wat rot. Maar toen kwamen de outriggers in beeld, maar bij nadere inspectie heb ik ook rot aan de lengtebalken... :?

Precies op de plek waar de bladveren achter aan de balk zijn gelast... Wat moet ik daar nu weer mee? Is dat een beetje te repareren? Ik zag dat ik complete achterbalk kan bestellen, inclusief de bevestiging voor de bladveren.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec 2019, 22:36 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 91
ik zou eerst het hele chassis eens kaal halen , dan kun je zien waar je mee te maken hebt . er is een hele grote kans dat je nog veel meer tegenkomt .... daarna kun je dan beslissen of je gaat repareren of voor een nieuw gegalvaniseerd chassis gaat (dan ben je er weer voor eeuwig van af ....)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec 2019, 23:16 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
yup, slijptol er op met schuurschijf.
alles kaal. en over 3 maand kun je lassen als een pro.
Rolf heeft vast nog wel wat tips, zijn ligero is net een leightweight.
en volgens mij zijn de onderdelen van een 88 en een leightweight niet helemaal hetzelfde.
meestal ziet het er erg dramatisch uit. maar als je de slag te pakken hebt met lassen zit het er zo in.
een nieuw chassis ben je zo een duizendje of meer verder. paar flessen gas/draad en een paar stukken staal een paar honderd.
succes!!!!!

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec 2019, 00:52 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Met kaal halen ben ik aardig op weg. Het ziet er verder allemaal wel goed uit gelukkig. Ik heb nog niet zo precies gekeken aan de voorkant, maar de laatste keer dat ik daar keek, leek het goed (ik ben nu voorzichtig). Het is dus nu de achterbalk waar het 'echte' probleem nu zit. Dit wil ik eerst proberen te fixen, want ik ben nog niet toe aan een gegalvaniseerd chassis. Ik zie er namelijk naar uit om als ene pro te kunnen lassen :)

Maar hoe zouden jullie dit gat fixen? Een nieuwe bumper kopen, of proberen de veerophanging los te slijpen, dan het chassis te repareren en de veerophanging weer terug te lassen?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec 2019, 07:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Dit is bij de achterbalk toch? Bladvering ff loshalen, moeten negen van de tien keer toch nieuwe bussen is als de boel al zo oud is. Eerst de moeren er af en dan uit de shackle draaien, want daar zit ook schroefdraad in (wist ik zelf niet, dus dat koste me wat onnodige kracht voordat ik die tip kreeg)
Die achterbalk kun je nog wel nieuw kopen, kost wel wat. Janssenlarodemontage heeft hem liggen, kost 200 ex.

Opzich is het ontwerp van de achterbalk vrij simpel en is dus werken eraan ook makkelijk. Ik had zelf bij de achterbalk beetje rot aan de zijkant en dat heb ik in 2 uurtjes weer hersteld. Die plek rond de bladveer is ook prima te herstellen maar daar zal je wat meer werk aan hebben. Zorg dat je bladveer bevestiging wel weer op exact de zelfde plek terug plaatst dus voordat je iets eraf slijpt even goed de maten opnemen. Succes met de klus, je hoeft je in de kerst vakantie niet te vervelen.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec 2019, 08:39 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Weet niet of je perslucht hebt maar een naaldenbikker is in dit geval een goede investering. Even op Internet zoeken want in de vakhandel kunnen ze prijzig zijn. Probeer valkenpower eens.
Grote voordeel is dat je in alle hoekjes komt en je gelijk merkt of het staal er onder dun is, je hoort het en bij heel dun zie je gewoon deukjes.
En als dat gat op die plek het enige is zou ik een mooi trechter vorming plaatje er op lassen.
Ben zelf een voorstander van elektrode lassen omdat dat beter met rest vuil omgaat en dan is het ook prettig om de slak met een naaldenbikker te verwijderen. Maar heb nog nooit gevulde mig draad gebruikt, schijnt ook goed te zijn voor vuil werk.

Dat gat zit er al minstens 5 jaar en de veerhand is nog niet los gekomen of doorgezakt.
Als landrover dit bij het ontwikkelen van de leightweith dit geweten hadden ze daar zelf op gewicht gespaard :mrgreen:
Heb alles al gedaaan aan mijn chassis, outrigers vervangen deksels, plaatjes opgelast of ingelast.
Bij de volgende actie een kompleet nieuw chassis, beetje een probleem omdat het een ambulance is en dat is net even anders :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec 2019, 08:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Je kunt de achterbalk bestellen met of zonder de bevestiging bladveren. Ze zijn zo ontwikkeld dat je de oude kan afslijpen en de nieuwe er over heen schuift. Als ik de foto bekijk heb je met bevestiging nodig.
Check ook even naar de voorste bevestiging bij je voorbladveren. die zijn bij een civiele 88 aan de bovenkant ook krokant. Wel even rekening houden dat je chassisnummer vaak op je rechtervoorpoot staat
J

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec 2019, 20:11 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Rolf schreef:
Dit is bij de achterbalk toch? Bladvering ff loshalen, moeten negen van de tien keer toch nieuwe bussen is als de boel al zo oud is.
Jep, dit is de achterbalk... Zal inderdaad de bussen ook meteen vervangen. Thnx for the reminder

Rolf schreef:
Zorg dat je bladveer bevestiging wel weer op exact de zelfde plek terug plaatst dus voordat je iets eraf slijpt even goed de maten opnemen.
Dus als ik het goed begrijp zou jij ook de bladveer bevestiging los slijpen, het chassis repareren en dan de bevestiging weer terug vast lassen????


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec 2019, 20:17 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Jamaar schreef:
Weet niet of je perslucht hebt maar een naaldenbikker is in dit geval een goede investering.
Hee, interessant gereedschap. Ik heb perslucht, maar eigenlijk een te klein buffervat. Wil binnenkort eerst een compressor met een buffer van 100l aan gaan schaffen.

Jamaar schreef:
En als dat gat op die plek het enige is zou ik een mooi trechter vorming plaatje er op lassen.

Ik ben misschien wel van plan de bevestiging te verwijderen. Maar een plaatje erop lassen zou dus ook kunnen. Daar ga ik ook even over nadenken.

Jamaar schreef:
Bij de volgende actie een kompleet nieuw chassis, beetje een probleem omdat het een ambulance is en dat is net even anders :?
Ik ga het eerst zonder proberen. Als dat niet goed lukt kan ik altijd nog de portemonnee trekken. Maar het is wel een berg geld hoor...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec 2019, 20:18 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
sjeroens schreef:
Check ook even naar de voorste bevestiging bij je voorbladveren. die zijn bij een civiele 88 aan de bovenkant ook krokant.
YESS... ik ben er nog mooie zwarte lak onder de dikke lagen tectyl zitten. Een meevallertje :D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec 2019, 22:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Pieter K schreef:
Rolf schreef:
Dit is bij de achterbalk toch? Bladvering ff loshalen, moeten negen van de tien keer toch nieuwe bussen is als de boel al zo oud is.
Jep, dit is de achterbalk... Zal inderdaad de bussen ook meteen vervangen. Thnx for the reminder

Rolf schreef:
Zorg dat je bladveer bevestiging wel weer op exact de zelfde plek terug plaatst dus voordat je iets eraf slijpt even goed de maten opnemen.
Dus als ik het goed begrijp zou jij ook de bladveer bevestiging los slijpen, het chassis repareren en dan de bevestiging weer terug vast lassen????


Ik zou het inderdaad repareren op die manier. Ik weet niet hoe goed je al bent met een lasapparaat maar ik zelf ben een jaar terug met nagenoeg geen las ervaring begonnen aan een (wat achteraf blijkt) een behoorlijk project. Lassen is niet moeilijk alleen je moet het leren door het veel te doen. De shackle moet wel recht weer aan het chassis komen een als het kan een beetje op de zelfde plek voor de rest hoeft deze reparatie niet echt spannend te zijn. Succes.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec 2019, 23:40 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Rolf schreef:
Ik zou het inderdaad repareren op die manier. Ik weet niet hoe goed je al bent met een lasapparaat maar ik zelf ben een jaar terug met nagenoeg geen las ervaring begonnen aan een (wat achteraf blijkt) een behoorlijk project. Lassen is niet moeilijk alleen je moet het leren door het veel te doen. De shackle moet wel recht weer aan het chassis komen een als het kan een beetje op de zelfde plek voor de rest hoeft deze reparatie niet echt spannend te zijn. Succes.


Ik kan wel een beetje bakken, maar ben zeker niet ervaren. Ben niet bang aangelegd en je geeft me het juiste zetje :D
Als het zover is en de boel zit weer in elkaar, post ik het resultaat natuurlijk.
(Het zal trouwens wel even duren voor ik zover ben, want ik heb bedacht dat ik de verenpakketten ook maar een beurtje ga geven. De achteras moet geef ik dan ook maar meteen een kleurtje... )

Bedankt voor het meedenken tot zover!!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2019, 10:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Ik snap precies wat je bedoeld :D heb echt precies het zelfde gedaan. En voor je het weet ben je de auto niet meer "een beetje" aan het opknappen (zoals je eerste idee was) maar opeens zit je verwikkeld in een 16maanden lang durende restauratie, zie link :mrgreen: viewtopic.php?f=9&t=2001150

Heel veel succes, stel vooral veel vragen. Ik blijf je volgen en ben benieuwd naar je vooruitgang.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2019, 11:39 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Goedemorgen

Inmiddels wat ervaring en illusies rijker geworden met metaal en roest. Zelf geef ik overal eens stevig een klap op met een vlakke kop van een hamer.
Dan trilt het metaal en vallen alle schilfers eraf. Dan krijg je een beeld van de ware dikte. Ook gebruik ik nogal eens de naaldenbikker. Bij mij komt het er op neer dat ik nogal wat outriggers, kwart chassis en een veerhand moest bestellen. Zorg dat je weer stevig dik schoon blank materiaal heeft om te lassen. grote lappen lassen makkelijker als dat er iedere keer een gat in brand. lAnders valt het echt niet mee. Mooiste is chassis na restauratie verzinken(chassisnummer ff plaatje overheen lassen anders is dat weg) .
Is allemaal veel werk maar beter in 1 keer goed.

Sterkte, goede dagen groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2019, 15:58 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Ik heb inmiddels al twee flinke emmers vol met zand/oude tectyl afgevoerd door ook met een hamer de boel voorzichtig bewerken. Heb vanochtend de bumper ingekort. Gisteren heb ik voor een 10tje een mooie plaat staal opgehaald (100cm x 50cm x 2mm) waar ik twee stukken uitgeslepen heb. Dan met hulp van twee hoeklijnen de boel haaks gemaakt. Nu nog echt pas maken en dan gaat de lastoorts aan....

Jullie ook fijne dagen.!

(De neiging is heel groot om inderdaad grondiger te werk te gaan als gepland :))


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 dec 2019, 11:46 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Domper! Gasfles leeg! :cry:
Maar met het weinige gas dat ik nog had, heb ik wel wat proefstukjes kunnen lassen. Na de kerst kan ik pas wisselen :(
Omdat de fles leeg is, ben ik de lasverbindigen eens goed gaan bekijken. Nu zie ik dat de las aan de bovenkant prima ingebrand lijkt te zijn. Maar als ik het proefstukje omdraai dan zie ik dat dit aan de achterkant niet altijd zo is. Na een beetje surfen kom ik er niet uit of dit wel het geval zou moeten zijn?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 dec 2019, 12:24 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Ga er niet van uit dat alles perfect word, is ook helemaal niet nodig.
Een goede las versmelt de 2 te lassen delen. Bij een stuik naad liggen de 2 delen ook een stukje van elkaar af, hoeveel is afhankelijk van de materiaal dikte, dat om de toegevoegde draad (of elektrode) er netjes tussen te laten vloeien.
Bij een hoeklas kan je de las als een riggel in de hoek leggen, let er dan op dat boven en onder goed ingebrand zijn, aan de achterkant zie je dan nog steeds de kier.
Als je de staande kant schuin afslijpt dan komt de las er in en moet hij van de achterkant ook vervloeit zijn.
Maar nogmaals, met bakken en braden wordt het meestal sterk genoeg tenzij je het wel heel bruin bakt.
Heb ik wel eens gezien van een las ingenieur, hoge opleiding maar van zijn 15 meter lasnaad was maar 1 meter in stukjesstukjes van 5 cm vervloeit, de rest was alleen maar slak, had geluik want ik moest zijn laswerk ontmantelen en dat prutswerk scheelde mij een hoop tijd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 dec 2019, 12:43 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Jamaar schreef:
Ga er niet van uit dat alles perfect word, is ook helemaal niet nodig.
Ok.. perfectionisme is een valkuil. Thnx for the tip!
Ik ben dit draadje begonnen met de outriggers die vervangen moeten gaan worden. Om te beginnen wil ik eerst de bumper repareren. Daar moeten nieuwe stukken ingezet worden en ikgebruik daarvoor een plaat van 2mm dik. Voor de proefstukjes heb ik een naad overgelaten van ongeveer een millimeter. Dan zie ik dat er wel er metaal tussen vloeit, maar aan de achterkant niet versmelt. Maar dat is dus niet nodig of erg als dat niet gebeurt.

Bij de outriggers (zitten nog ergens in bestelling) kan ik dan dus beter afschuinen zodat ook aan de achterkant de boel vervloeit. Dat ik vooral aandacht moet hebben voor de boven- en onderkant knoop ik de horen. Is ook wel logisch eigenlijk.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 dec 2019, 12:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Klein beetje afschuimen is al snel voldoende. En een las hoeft niet mooi te wezen als hij maar sterk is. Ik heb in het begin veel gerommeld met de instellingen van de machine. Toen heeft een maat van me met laservaring het apparaat afgesteld. Sindsdien niet meer aan de knoppen gedraaid en last hij perfect. En mede daardoor worden de lassen vanzelf mooier..

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 dec 2019, 14:09 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Rolf schreef:
Klein beetje afschuimen is al snel voldoende. En een las hoeft niet mooi te wezen als hij maar sterk is. Ik heb in het begin veel gerommeld met de instellingen van de machine. Toen heeft een maat van me met laservaring het apparaat afgesteld. Sindsdien niet meer aan de knoppen gedraaid en last hij perfect. En mede daardoor worden de lassen vanzelf mooier..

Dat instellen is wel een dingetje... :) Gelukkig is er een hoop te vinden op internet.
Ik heb een Cebora 160 M en ik lijk uit te komen op een standje 4/5 en draadsnelheid van 4.5 bij een draaddikte van 0.6.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 dec 2019, 19:50 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Cebora 160 is een mooie machine!

Heb zelf 2 wat grotere flessen van Super Gas. Als de ene leeg is pak ik een nieuwe volle en ga de andere weer laten vullen.
Let op, de gasdocering te hoog is niet nodig en is je eigen geld. Let ook op tocht bij je werk want dan waait je gas weg.
Regelmatig eens ff in de toorts kijken of hij niet vervuild, anders kan het gas er ook niet uit.
Ik ben zelf met 0.6 draad begonnen maar vind 0.8 nu lekkerder lassen. Pakt ook lekkerder bij het wieltje van de draadmotor.
Proefstukje is idd handig.
Goed dat je met de dikkere bumper recht voor je begint.
Hoe langer je bezig bent hoe meer dat je het afstellen zelf ik de vingers krijgt. internet is leuk maar het gevoel moet je zelf krijgen.
Ik ben schiftig en internet lost dat niet op haha. Probeer altijd je losse hand als ondersteuning te gebruiken!
Als je materiaal dunner is(vooral onvoorspelbaar door roest) dan zal je draadsnelheid hoger moeten te opzichte van het amperage anders brand je er doorheen.
Je hoort dit al aan het geluid of het goed staat. Hoe minder het inbrand en hoe hoger de draadsnelheid hoe hoger de rug word die er op komt.
Lassen is juist inbranden(samensmelten). solderen is klodder er op.
Is de naad ertussen een gat geworden , geen paniek. FF laten afkoelen en daarna aan de rand van het gat een rondje draaien en een beetje rommelen met de toorts.
Als het nieuwe materiaal dikker is als de basis iets meer op het nieuwe richten.
Is je werk nog vies dan gaat het spetteren en dan heb je een shirt of trui met gaatjes. En soms mooie bruine plekjes op je huid. Let op, tectyl ruim weghalen want dat loopt na verhitting naar je las.
Gegalverniseerd altijd diep en breed weg slijpen . Geeft groene vlam en is zeer giftig!
En wat ze al eerder schreven, vast is vast hoor! Als je een keer iets wat je gehecht heeft weer los moet halen merk je wel hoe vast iets met een klein goed gelast stukje al zit! Oh, eerst je werk rondom op punten op zijn plaats hechten. En let ook op dat de warmte spanningen kan geven in het materiaal . b.v. een langer stukje in een dunne deur geeft bochels wat je niet wilt zien haha. Vaak lijm ik die gewoon met superkit! Kan natuurlijk alleen met niet APK onderdelen.

succes, groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 dec 2019, 10:34 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
nico1970 schreef:
Cebora 160 is een mooie machine!

Dankjewel voor je reactie!
Ik kan vandaag eindelijk mijn fles omruilen en ga dan mijn eerste stukken van de bumper eraan lassen! En dan goed luisteren tijdens het lassen. Het was me idd opgevallen dat je daar al een hele hoop uit kan afleiden. Had ik ook gezien op wat filmpjes.
Dat het draad van 0.8 beter loopt over het wieltje kan ik me goed voorstellen. Kan maar zo zijn dat ik als de rol op is, ik ook voor de 0.8mm ga.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 dec 2019, 14:17 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Wacht niet tot je rol op is, verkeerde zuinigheid. Dacht dat een 5kg rol 56 euro koste maar is al weer lang geleden dat ik er een gekocht heb.
Ik wissel rollen afhankelijk van wat ik lassen moet, heb ook nog een rol rvs316 0,8 en alu 0.8.
Alu is wat lastig want a het is zacht dus kan het makkelijk opkrullen in de slang, gedeeltelijk op te lossen door teflon buis in je slang te zetten, b je hebt puur argon nodig en c een hoge lasstroom omdat alu warmte snel afvoert.
Nog een belangrijke las tip, bij lange lasnaden beter korte stukken om en om lassen.
Eerst 20 cm lassen dan 20 cm verder weer een las van 20 cm tot het eind om dan de rest in te vullen.
Dat is om het vervormen van je werkstuk tegen te gaan. Met elektrode nam ik de laslengte daarvan.
Kan je mooi je hechtjes aanpassen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 dec 2019, 10:18 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Update: ik kan beter sleutelen dan lassen :)
Wilde mijn oude lastipje vervangen, sloop ik mijn lastiphouder! Morgen even een nieuwe halen...
Maar we gaan stug door!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 dec 2019, 11:44 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Wacht maar tot een keer goed vast zit Pieter...


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 dec 2019, 20:23 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Omdat ik niet stil kan zitten, ben ik nog meer dingen aan het loshalen :lol:
(Wordt het toch nog een laaaannnngg project :shock:)
Morgen weer verder met het vastmaken dan ...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 dec 2019, 23:17 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Allemaal zo herkenbaar. Ik ben erg schiftig, geen vaste hand. Hopelijk heb je wel een automatische lashelm. Die zijn niet zo duur meer en werkt veeeeel beter. Die kan je ook op de juiste sterkte instellen en dan blijf je je las beter zien. Hoe meer amperage hoe donkerder je kap, logisch
Ook trek ik wel eens 2 streepjes met een witte lakstift waartussen ik moet zijn met mijn toorts zodat ik niet ontspoord.
Blijven oefenen en rommelen. Het is mij ook gelukt. Maar echt moeilijk mooi laswerk waar ik mee naar de RDW moet zoals mijn vooras waar je eigenlijk niet aan mag zitten denk ik ' laat ik toch door een prof foto lasser op mijn werk doen. Zit dan beter vast als origineel.
Och, en het is met oude dingen en repareren altijd net als een beerput, stank valt mee totdat je gaat roeren haha komt altijd een vrachtje werk bij!
succes en goede jaarwisseling


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec 2019, 12:29 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Ha! Een soulmate :)
Ik heb gelukkig een automatische lashelm, maar ik ontspoor wel erg snel. Zo'n lakstift is wel een goed idee.
Jullie ook allemaal alvast een gelukkig nieuwjaar gewenst!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb 2020, 23:15 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
En... het was wel nodig. Ik heb een nieuwe balk besteld (na lang wikken en wegen).
Met ondersteuning in raad en daad van een andere landrover fanaat de nieuwe balk eraan gelast.
Tjonge... wat is dat lastig om te lassen als iets niet onderhands is.
Maar het is gelukt! Hij zit eraan.
En nu weer door...


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb 2020, 09:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Ziet er goed uit!
heb je al nagedacht over een antiroest behandeling binnenkant? Als je hebt gelast is de bescherming aan de binnenkant eraf.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb 2020, 13:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Ziet er toch super netjes uit? Maar je titel? De outrigger? Dat is op een laag pitje gekomen?

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb 2020, 20:55 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Ik begon met het plan de outriggers te vervangen, maar ik ben op 1 of andere manier verzeild geraakt met compleet opknappen van de achterste helft!
Maar kan de titel niet wijzigen gok ik zo :?

Ik ben druk bezig (geweest) met het reviseren van de aandrijfas, de remleidingen, remcilinders, verenpakket opgeknapt en bushings vervangen. En ook druk geweest met alles goed schoon te maken. De hele achterste helft is nu schoongebikt en klaar voor een behandeling met RX5/10. De nieuwe achterbalk wil ik dan aan de binnenkant met tectyl en een sproeikopje/slangetje behandelen.

Dan de boel weer opbouwen en dan ik mijn auto weer duwen om meer werkruimte te krijgen om met de outriggers verder te gaan :)

Thnx voor de complimenten


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 feb 2020, 00:12 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 14:17
Berichten: 153
Nou, de eerste zit erop! Nu de tweede nog... 8-)
Dank voor al jullie tips en truuks!


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 71 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.