Prutser Achterhoek schreef:
....
Ik zit zelf te denken aan een performance intercooler..
Misschien eerst eens kijken of ie gewoon vlgs het boekje presteert ?
Beter eerst de bestaande set-up optimaliseren, en daarna verder ... een triviaal gebrek vergeten en direct aan de "performance" denken is het paard achter de wagen -- wellicht is de turbo moe (het slecht onderin oppakken zou daarbij kunnen passen), of is het iets nog trivialers.
Maar goed, een 200Tdi biedt mogelijkheden.
Een betere intercooler, iets meer turbo-druk, de pomp iets hoger ... het is standaard allemaal zo gedimensioneerd dat het eindeloos mee gaat.
En dan tenslotte: De LandRover-traditie is er eentje die begon met soepele 2 en 2,25 liter benzine en diesel-blokjes en verder een boel geduld. Er komt geen bijzonder vermogen uit de relatief kleine 200Tdi, maar hij blijft wel lopen.
Hmm ... ik keek even verder: De oudere Pajero (geen fraaie naam overigens) heeft ook geen erg grote motor ... maar het betreft óók géén direct ingespoten diesel. De direct ingespoten diesel heeft allerlei voordelen, maar ... een ouderwetse voorkamer-diesel heeft als voordeel dat je die onderin bijna niet gesmoord krijgt (als ik bijvoorbeeld aan de oude VW of Renault 1,5 liter dieseltjes denk dan gaven die onderin gewoon een "extra terrein-versnelling" doordat ze de auto bij stationair al bijna overal door trokken).