Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 18 apr 2024, 07:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 28 nov 2019, 19:42 
Offline

Geregistreerd: do 28 nov 2019, 19:11
Berichten: 9
Woonplaats: Vorden
Hallo, ik ben Freddy, 50 jaar en zzp-er in Infra en deels in de landbouw. Ik heb in voorjaar 2018 een Discovery 1 met 200 tdi gekocht die al een jaar of 3 geschorst was. Ik had tot halverwege juli de tijd om deze in orde te maken voor APK. Aangezien mijn bedrijfsauto op dat moment tot half juli APK had ( een Pajero Tdi swb uit 1990) Veel laswerk en alle lagers in voor en achteras hadden in de stilstand jaren ook niet allemaal olie gezien, remmerij deels vastgeroest. Gelukkig zijn de onderdelen voordelig in vergelijking met de Japanse 4x4. Ik heb bij een kennis in bezit van een brug de boel aan de onderkant roestvrij gemaakt. Omdat de auto zo lang heeft gestaan alle filters vervangen, dieseltank gereinigd, brandstof leidingen gereinigd, verstuivers gedemonteerd, gereinigd en getest ( ik heb een broer die dieselmonteur is, hij heeft getest). Swifel bollen waren beschadigd, die ook meteen vernieuwd. En nog veel meer andere mechanische en elektrische klussen uitgevoerd. Ik rij er nu een aantal maanden mee, en heb de eerste maand heel rustig mee gereden. Ik vind dat het koppel wel tegenvalt in de 2de en 3de versnelling onderin in vergelijking met de Pajero. Wie weet komt het nog... :mrgreen:

_________________
Land rover discovery 1, 200 Tdi, 205 80 R16 Continental crosscontact. 2,5 inch RVS uitlaat zonder dempers, mét korte cherry bomb, bij het achterwiel door de body eruit.
Hobby : Suzuki LJ80 roest project.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 nov 2019, 23:05 
Offline

Geregistreerd: do 14 nov 2019, 22:23
Berichten: 23
Welkom hier.

Ja een LaRo is geen Pajero;-P

Maar een een Disco 1 is een gave bak. En onderdelen zijn er zeker genoeg en betaalbaar.

Suc6 nog met de wagen.

Gr Tino


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 nov 2019, 23:27 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Als je het koppel te weinig vind bouw je toch een andere motor in ;)
Heb ik ook gedaan in mijn 2a ambulance 8-) daar staat nu een perkins 4.236 in 250 nm/1200 rpm :shock:
Als je uit de landbouw komt ken je die motor vast wel, staat in veel tractoren :roll:
Maar welkom op dit forum :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 nov 2019, 00:37 
Offline

Geregistreerd: do 28 nov 2019, 19:11
Berichten: 9
Woonplaats: Vorden
Jamaar schreef:
Als je het koppel te weinig vind bouw je toch een andere motor in ;)
Heb ik ook gedaan in mijn 2a ambulance 8-) daar staat nu een perkins 4.236 in 250 nm/1200 rpm :shock:
Als je uit de landbouw komt ken je die motor vast wel, staat in veel tractoren :roll:
Maar welkom op dit forum :mrgreen:


Ik zit zelf te denken aan een performance intercooler.. 8-)

_________________
Land rover discovery 1, 200 Tdi, 205 80 R16 Continental crosscontact. 2,5 inch RVS uitlaat zonder dempers, mét korte cherry bomb, bij het achterwiel door de body eruit.
Hobby : Suzuki LJ80 roest project.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 nov 2019, 11:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Prutser Achterhoek schreef:
....
Ik zit zelf te denken aan een performance intercooler.. 8-)


Misschien eerst eens kijken of ie gewoon vlgs het boekje presteert ?

Beter eerst de bestaande set-up optimaliseren, en daarna verder ... een triviaal gebrek vergeten en direct aan de "performance" denken is het paard achter de wagen -- wellicht is de turbo moe (het slecht onderin oppakken zou daarbij kunnen passen), of is het iets nog trivialers.

Maar goed, een 200Tdi biedt mogelijkheden.
Een betere intercooler, iets meer turbo-druk, de pomp iets hoger ... het is standaard allemaal zo gedimensioneerd dat het eindeloos mee gaat.

En dan tenslotte: De LandRover-traditie is er eentje die begon met soepele 2 en 2,25 liter benzine en diesel-blokjes en verder een boel geduld. Er komt geen bijzonder vermogen uit de relatief kleine 200Tdi, maar hij blijft wel lopen.
Hmm ... ik keek even verder: De oudere Pajero (geen fraaie naam overigens) heeft ook geen erg grote motor ... maar het betreft óók géén direct ingespoten diesel. De direct ingespoten diesel heeft allerlei voordelen, maar ... een ouderwetse voorkamer-diesel heeft als voordeel dat je die onderin bijna niet gesmoord krijgt (als ik bijvoorbeeld aan de oude VW of Renault 1,5 liter dieseltjes denk dan gaven die onderin gewoon een "extra terrein-versnelling" doordat ze de auto bij stationair al bijna overal door trokken).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 nov 2019, 18:28 
Offline

Geregistreerd: do 28 nov 2019, 19:11
Berichten: 9
Woonplaats: Vorden
Marc-my-Words schreef:
Prutser Achterhoek schreef:
....
Ik zit zelf te denken aan een performance intercooler.. 8-)


Misschien eerst eens kijken of ie gewoon vlgs het boekje presteert ?

Beter eerst de bestaande set-up optimaliseren, en daarna verder ... een triviaal gebrek vergeten en direct aan de "performance" denken is het paard achter de wagen -- wellicht is de turbo moe (het slecht onderin oppakken zou daarbij kunnen passen), of is het iets nog trivialers.

Maar goed, een 200Tdi biedt mogelijkheden.
Een betere intercooler, iets meer turbo-druk, de pomp iets hoger ... het is standaard allemaal zo gedimensioneerd dat het eindeloos mee gaat.

En dan tenslotte: De LandRover-traditie is er eentje die begon met soepele 2 en 2,25 liter benzine en diesel-blokjes en verder een boel geduld. Er komt geen bijzonder vermogen uit de relatief kleine 200Tdi, maar hij blijft wel lopen.
Hmm ... ik keek even verder: De oudere Pajero (geen fraaie naam overigens) heeft ook geen erg grote motor ... maar het betreft óók géén direct ingespoten diesel. De direct ingespoten diesel heeft allerlei voordelen, maar ... een ouderwetse voorkamer-diesel heeft als voordeel dat je die onderin bijna niet gesmoord krijgt (als ik bijvoorbeeld aan de oude VW of Renault 1,5 liter dieseltjes denk dan gaven die onderin gewoon een "extra terrein-versnelling" doordat ze de auto bij stationair al bijna overal door trokken).


Het hele diesel gebeuren hebben we onderhanden gehad, luchtfilter huis en luchtfilter zaten ook vol, dat is ook gereinigd en nieuw filter. Een intercooler kan ook gaan lekken trouwens, is te testen door afpersen. Ik ga sowieso de motor niet wisselen voor een ander Engels fabrikaat. ( dan liever een blok van de Deere company) Maar ik heb begrepen dat het 200 tdi blok best goed is, dus ga ik daar eerst mee verder... Turbo drukmeter erop en kijken of dat het euvel misschien is.

_________________
Land rover discovery 1, 200 Tdi, 205 80 R16 Continental crosscontact. 2,5 inch RVS uitlaat zonder dempers, mét korte cherry bomb, bij het achterwiel door de body eruit.
Hobby : Suzuki LJ80 roest project.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 nov 2019, 20:20 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Ik ga sowieso de motor niet wisselen voor een ander Engels fabrikaat

Zou ik ook niet doen ware het niet dat 30 jaar geleden geen betaalbare alternatieven waren.
En de perkins 4.236 is ongeveer het beste blok wat er maar te bedenken valt ondanks dat het uit Engeland komt.
Onverwoestbaar 8-)
Bij mij lekt hij zelfs geen olie en olie gebruik is 1 op 10000 ondanks dat het 32 jaar oud is 8-)

Was er toen een 200 tdi geweest hat ik die ingebouwd :geek:
Weet niet of dat bij de 200 tdi het geval is maar ik heb een hilux gehad met een 2.4 turbo motor en die had in het onderste toeren berijk het zogenaamde turbo gat, totaal geen kracht tussen 1200 en 1800 toeren, was erg wennen met ofroad rijden :|


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 nov 2019, 20:29 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
dan liever een blok van de Deere company :o

Grapig want john deere gebruikt ook perkins in zijn traktoren :lol: :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 nov 2019, 21:51 
Offline

Geregistreerd: do 28 nov 2019, 19:11
Berichten: 9
Woonplaats: Vorden
Jamaar schreef:
dan liever een blok van de Deere company :o

Grapig want john deere gebruikt ook perkins in zijn traktoren :lol: :lol:


De echte Deere blokken zijn te herkennen aan de motorcode. De Perkins blokjes worden gebruikt in de goedkope, lichte serie die ook onderdelen van Zetor bevat. Twee keer goedkoop dus. :mrgreen:

_________________
Land rover discovery 1, 200 Tdi, 205 80 R16 Continental crosscontact. 2,5 inch RVS uitlaat zonder dempers, mét korte cherry bomb, bij het achterwiel door de body eruit.
Hobby : Suzuki LJ80 roest project.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 nov 2019, 22:01 
Offline

Geregistreerd: do 28 nov 2019, 19:11
Berichten: 9
Woonplaats: Vorden
De Perkins 4.236 turbo zat ook in een Manitou verreiker. Van dat model heeft een klant van mij er 2 gehad, na ongeveer 3000 uren turbo problemen bij de ene, 2 keer nieuwe turbo, toen ingeruild. De andere was iets nieuwer model, wel nog met die motor, later werd het Deutz. Het nieuwere model Manitou met dezelfde Perkins motor kreeg al na rond 2500 uur problemen met de koppakking. De machines werden onderhouden door de Massey Ferguson dealer. Dus mijn ervaring met dit type Perkins blok is niet heel positief.

_________________
Land rover discovery 1, 200 Tdi, 205 80 R16 Continental crosscontact. 2,5 inch RVS uitlaat zonder dempers, mét korte cherry bomb, bij het achterwiel door de body eruit.
Hobby : Suzuki LJ80 roest project.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 nov 2019, 23:11 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Mijne heeft geen turbo en het klopt perkins heeft met die turbo een blunder begaan :( zeker de eerste series want die hadden nog geen oliesproeiers om de zuigers te koelen, zonder turbo is het een onverwoesbaar blok dat je nog steeds diep in de binnenlanden over de hele wereld tegen komt. Ook in heftrucks en lichte vrachtwagens zie je ze.
In marokko zie je ze nog veel in oeroude berlit vrachtwagens, de 4 en 6 cilinder, rijden dagelijks zand of met een 6000 liter watertank. Je hoort ze op kilometers afstand aankomen :mrgreen: :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 nov 2019, 23:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1858
Ahh ... LandRover maakte diezelfde oliesproeier blunder met de 2,5 Turbo.

En het is Berliet (men spreke Bèrlí-è) .... en als ik wikipedia moet geloven was Berliet niet erg merkentrouw als het om diesels ging.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 nov 2019, 00:13 
Offline

Geregistreerd: do 28 nov 2019, 19:11
Berichten: 9
Woonplaats: Vorden
Een ongeblazen diesel, dat duurt dan heel lang tot ik het dorp uit ben.. Ik gebruik de Discovery voor het werk, aanhangers trekken en ritten zonder aanhanger naar klanten. Enigszins opschieten is ook wel handig. Als ik er alleen maar mee in de modder zou spelen had het me niet uitgemaakt.

_________________
Land rover discovery 1, 200 Tdi, 205 80 R16 Continental crosscontact. 2,5 inch RVS uitlaat zonder dempers, mét korte cherry bomb, bij het achterwiel door de body eruit.
Hobby : Suzuki LJ80 roest project.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.