Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 00:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: do 14 nov 2019, 22:58 
Offline

Geregistreerd: do 14 nov 2019, 22:23
Berichten: 23
Hallo laro vrienden,

Mijn naam is Martin bijnaam(Tino) en heb een zwak voor het Engelse merk (zal wel herkenbaar zijn)

Ik ben automonteur in een universele garage en ben wat jaren terug geïnteresseerd geraakt door een 110 Td5 van een klant. Later zelf een P38 gekocht die niet aansloeg en gerepareerd toen en disco Td5 met een kapot blok daarna nog 2 met hetzelfde euvel. Voor een klant een NL lightweight verkocht en een lightweight benzine op ingeruild(stond ong 7 jaar stil. Nu heb ik geen idee wat de originele staat van de LW was. Volgens de verkopen een LW uit het belgse leger, maar die hebben naar horen zeggen geen 4 wiel drive. Er zitten wel knipperlichten op de spatborden en het stuur zit links maar NL had toch DIESEL? Ik heb iets gelezen over het Rijnleger. Het is voor mij een raadsel wat ik heb gekocht. Misschien zijn er mensen die mij kunnen helpen? Ik zal nog wat foto's plaatsen. Alvast vriendelijk bedankt


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2019, 01:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Martin, welkom !

Als je even bij google LandRover Light Weight UK en LandRover Light Weight UK intypt en dan de afbeeldingen bekijkt zie je snel genoeg de typische eigenschappen van de UK en de NL Light Weight.

Verder is een motor-wissel in het (nabije) verleden heel goed mogelijk en, bijna ieder onderdeel kan gewisseld zijn.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2019, 17:04 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
ABL had inderdaad geen 4x4 LaRo 4x2 met limited slipp diff als ik het goed onthouden heb. Voor zover ik heb kunnen nagaan hadden ze geen Lightweight maar de Series 3, 88 inch.
Het Britse Rijnleger had links gestuurde Lightweights met benzinemotor. De knipperlichten zaten in het spatbord.
Het Nederlandse leger had de diesel motor en (voor zover ik weet) de enige met de knipperlichten OP het spatbord. Dit geldt overigens ook voor de 109.

Als de richtingaanwijzers op de wing zitten kan je er volgens mij van uit gaan dat het een ex KL voertuig is.

Blijft de benzine motor over. Maar, zoals Marc al schreef, kan de motor gewisseld zijn, vrijwel alles kan vervangen zijn.

Wat is de boordspanning? 12 of 24 Volt?

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: za 16 nov 2019, 20:32 
Offline

Geregistreerd: do 14 nov 2019, 22:23
Berichten: 23
Marc en Pike dankje voor jullie reacties. Een motor wissel kan zeker het geval zijn. En ik zal op Google de afbeeldingen tussen NL en UK zeker gaan vergelijken. En een paar foto's hier posten.

Gr Tino


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: zo 17 nov 2019, 00:01 
Offline

Geregistreerd: do 14 nov 2019, 22:23
Berichten: 23
Hoi, foto plaatsen lukt mij niet. En Pike de boordspanning is 12v


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: zo 17 nov 2019, 09:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
Hallo Tino,

welkom hier,
foto,s moet je eerst op een extern website zetten.
bijv. Myalbum.
hierin de foto,s zetten die je wilt delen.
op de foto klikken
dan zie je drie puntjes rechts boven.
op delen klikken.
op de url klikken
en dan het gekopieerde hier onder het knopje img. in het midden plaatsen met ctr.v
hoop dat het zo lukt.
kan natuurlijk ook met andere online albums. zoals die van google..

helaas wet ik van Lightweights zo goed als niets. maar als alles 12 volt is? is hij goed verbouwd volgens mij want bijna alle militaire voertuigen hadden dacht ik 24 volt.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: zo 17 nov 2019, 09:53 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Goede morgen Laro’isten :mrgreen:

Straks even op stap met M’rie... Mooi weer :D

Afbeelding


Afbeelding insluiten Optie 2
Of je maakt je afbeelding klein (256 KiB maximaal)
Dan kan je zelfs meerdere “oploaden”

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: zo 17 nov 2019, 15:08 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Tino schreef:
Hoi, foto plaatsen lukt mij niet. En Pike de boordspanning is 12v

12 Volt is niet origineel KL, die had 24 Volt.

Als je foto's bij voegt dan graag ook van het dashboard en het schutbord aan de bijrijderskant en de achterlichten. Zit het contactslot aan de linker of rechter kant van de stuurkolom?

Wellicht heb je iets aan deze url: http://www.clifton.nl/index.html?calvin.html Voer je chassisnummer in en je krijgt wat algemene info.

Ik heb de info over mijn LW ook nog eens bekeken:
Afbeelding

https://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rover_1/2_ton_Lightweight geeft onderaan de pagina nog iets over NL Lightweights.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: zo 17 nov 2019, 16:29 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
sjaak109 schreef:
helaas wet ik van Lightweights zo goed als niets. maar als alles 12 volt is? is hij goed verbouwd volgens mij want bijna alle militaire voertuigen hadden dacht ik 24 volt.


Het Britse leger had zowel 12 Volt Lightweights als 24 Volt. De 24 Volt uitvoering was Fitted For Radio (FFR). Die britten waren (en zijn) een beetje apart. Standaardiseren kenden ze blijkbaar niet. De KL had van Leopard tot YPR tot DAF YA4440 tot LaRo 24 Volt boorspanning en diesel motoren.
Het overgrote deel van de voertuigen in het Britse leger had diesel motoren maar de Lightwight benzine. Die zijn ook gebruikt tijdens de Golfoorlog van 1990-1991. Dit samen met de 12 en 24 Volt uitvoeringen lijkt mij een logistieke hoofdpijn.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: ma 18 nov 2019, 22:21 
Offline

Geregistreerd: do 14 nov 2019, 22:23
Berichten: 23
Sjaac,

bedankt voor je reactie.
Ga het zeker proberen wordt morgen denk ik.

gr


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: ma 18 nov 2019, 22:22 
Offline

Geregistreerd: do 14 nov 2019, 22:23
Berichten: 23
GatheRRoveR bedankt,

Ga de foto idd verkleinen je gaat ze zien,,


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: ma 18 nov 2019, 22:25 
Offline

Geregistreerd: do 14 nov 2019, 22:23
Berichten: 23
Pike bedankt voor de link.

De mijne is dus van origine een benzine
hoop morgen fotos van achterlichten en dash te maken. en ga kijken waar contactslot zit.

hgr


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: di 19 nov 2019, 11:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tino schreef:
De mijne is dus van origine een benzine
hoop morgen fotos van achterlichten en dash te maken. en ga kijken waar contactslot zit.


Tja, d'r kunnen natuurlijk ook NL spatborden + knipperlichten op gezet zijn.
Het is tenslotte een soort Meccano-doos.

Over Meccano gesproken, ik heb nog een berg van dat spul op zolder.
Misschien zorgt een goede start ook voor de waardering van de LandRover


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: di 19 nov 2019, 16:31 
Offline

Geregistreerd: do 14 nov 2019, 22:23
Berichten: 23
Hier een foto van de LW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: di 19 nov 2019, 16:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
geinig ding,

zoals al vermeld heb ik geen verstand van dit type Land Rover. maar het dakje hoort er in elk geval niet op.
deze komt van een gewone 88. vind het persoonlijk wel veel mooier zo,n tropendak met ruitje.

moet je er veel aan doen?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: di 19 nov 2019, 18:30 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Yep geinig.
Dat wordt puzzelen wat waar van daan komt. :?
Ik vraag me af wat die rode balk onder het chassis te zoeken heeft, ziet er zelf gemaakt uit en heb zo iets nog nooit onder een laro gezien :?:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: di 19 nov 2019, 20:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Ik zie een spatbord met twee "bolletjes" en dat is een "Engels" kenmerk, de knipperlicht-torentjes op de spatborden zijn wellicht later toegevoegd.

En de HardTop lijkt mij hetzij een geval van huisvlijt danwel iets bijzonders: ik denk een ruit op/om de hoek te zien.
Zo'n ruit om de hoek zag ik nog maar een keer eerder.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: di 19 nov 2019, 22:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Tino, welkom op het forum! Ik heb helaas geen verstand van lightweight überhaupt nog te weinig van laro's (maar het begint te komen na een jaar sleutelen :mrgreen: )

Maar ik vind het wel echt een gave koets! Vooral die spatborden! En de hardtop maakt het af. Veel plezier ermee!

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: wo 20 nov 2019, 00:11 
Offline

Geregistreerd: do 14 nov 2019, 22:23
Berichten: 23
Pike, contactslot zit links van de stuurkolom. Foto's van achterlicht en Dash volgen.

Gr


Laatst bijgewerkt door Tino op wo 20 nov 2019, 00:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: wo 20 nov 2019, 00:12 
Offline

Geregistreerd: do 14 nov 2019, 22:23
Berichten: 23
Dankje sjaac en Jamaar, balkje ga ik morgen beter bekijken


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: wo 20 nov 2019, 00:18 
Offline

Geregistreerd: do 14 nov 2019, 22:23
Berichten: 23
Ja Marc denk ik ook en de achterlichten zijn volgens mij weer NL het is idd meccano zoals je al zei. Je hebt nog op zolder? En wat het achterste ruitje betreft dat loopt niet om de hoek. Ik heb het nog nooit gezien misschien zelf gemaakt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: wo 20 nov 2019, 00:23 
Offline

Geregistreerd: do 14 nov 2019, 22:23
Berichten: 23
Rolf bedankt, ja bij mij valt het ook reuze mee heb al wel wat ervaring met disco 2 en Defender maar vergeleken met de mensen hier(dus ben heel blij met al die gave reacties) ja ik. Vind het ook een leuk ding.

Dankje en jij ook succes (ziet er toch al gaaf uit) ben benieuwd Rolf


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: wo 20 nov 2019, 21:59 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
De van origine benzine motor, links gestuurde auto en de knipperlichten aan de voorkant in de wing duiden op een ex Rijnleger voertuig. De "torentjes" knipperlichten zijn duidelijk later toegevoegd, ze zitten te ver richting het schutbord om origineel KL te zijn. Mogelijk zijn deze gemonteerd om aan de, in de loop der jaren, veranderde eisen tav de verlichting te voldoen. Sinds ik weet niet wanneer moeten de richtingaanwijzers aan de voorkant van de auto ook vanaf de zijkant zichtbaar zijn. Dit is de reden dat alle ex KL LaRo's (LW en 109) die torentjes hebben.
Dezelfde torentjes zitten nog steeds op, onder andere, de YPR van KL en KMar en ook op de Britse Challenger II tank.

Ik vermoed dat de knipperlichten na verkoop vanuit het Rijnleger zijn aangepast om een burger kenteken te krijgen.

De rode balk die Sjaak meldt is mij ook onbekend.

Die hardtop is 100% een civiele. De engelsen hadden overwegend hardtops maar zeker geen tropendak.

Verder lijkt het mij een leuk project.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: wo 20 nov 2019, 22:12 
Offline

Geregistreerd: do 14 nov 2019, 22:23
Berichten: 23
Bedankt Pike voor de uitgebreide reactie. Meende ook wit aan het differentieel deksel te zien. Weet je misschien of er documentatie of foto's zijn van hoe een originele Rijnleger LW er uitzag.

Gr


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: wo 20 nov 2019, 22:16 
Offline

Geregistreerd: do 14 nov 2019, 22:23
Berichten: 23
Hier nog de achterlichten zijn dan ook later opgebouwd denk ik omdat UK losse rondjes had meen ik


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: wo 20 nov 2019, 23:09 
Offline

Geregistreerd: do 14 nov 2019, 22:23
Berichten: 23
https://myalbum.com/album/HQUYYDrb9btG


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: do 21 nov 2019, 18:14 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
De achterlichten zijn inderdaad Nederlands, Uk had die ronde dingen die je zelf al noemt. Een wit achterdiff is ook weer typisch Engels. Daar scheen een lampje op (net zo een als voor de kentekenplaat verlichting). KL had het kruislicht.

Foto's van die dingen heb ik niet maar probeer het eens over de grens.
https://www.militarylightweight.co.uk/ Britse LW club of
http://oliv-landy.org/ Duits Miliair Landrover forum.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: ma 02 nov 2020, 22:32 
Offline

Geregistreerd: do 14 nov 2019, 22:23
Berichten: 23
Zo goedenavond allen, daar zijn we weer. Het is wel een heel late reactie maar we willen nu de winter er aan komt echt aan de LW gaan werken. Ik heb de carburateur uit elkaar gehad afdichtingen e.d. vervangen maar er miste wat stangetjes naar het gaspedaal. Er zat een waslijn draad spanner tussen enz heeft iemand een afbeelding van de aansluiting (stangen stelsel) naar het schurboard/gaspedaal? Alvast bedankt

Gr Tino


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: di 03 nov 2020, 14:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
de carburateur zit toch verbonden via een gas en choke kabel? (eventueel handgas)
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: wo 04 nov 2020, 21:58 
Offline

Geregistreerd: do 14 nov 2019, 22:23
Berichten: 23
Goedenavond. Bedankt voor je bericht. Nee er zitten een soort stangetjes aan naar het schurboard en dan weer naar het gaspedaal. Mvg Tino


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw lid
BerichtGeplaatst: wo 04 nov 2020, 23:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan 2016, 22:39
Berichten: 35
Beste Tino,

Zie foto's hieronder. Ik heb eventueel het stangenstelsel voor benzine liggen mocht je interesse hebben.

Groet,
Jonas


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 86 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.