Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 14:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 okt 2019, 11:16 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Zoals vele voor mij had ik vanmorgen het geluk :oops:

Vannacht heeft de auto buitengestaan en ging ik vervolgens de honden uitlaten in de plenzende regen.
Tijdens het instappen viel me al op dat de vloermatten erg nat waren. De motor nog niet gestart toen liep er dus een straaltje water uit de dakrand.

Nu was tijdens het spuiten van het dak me al opgevallen dat er nagenoeg geen kit meer in de goot/dakdelen. Ik heb de verf er lekker overheen gespoten.

Nu de vraag, wat smeer je waar om het toch iets droger binnen te houden.
Ik heb een Hannibal Roofrack in de goot, of dat tegen het instromen van water help.. :roll:

En eventueel nog tips om de resten van de kit te verwijderen?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt 2019, 12:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
hmm Rob,

Landrover zal niet voor niets de "water ingress manual" hebben uitgebracht ;)
Daarin staan allerhande leuke tips tegen het naar binnen lekken van water :D

als je m niet hebt, stuur ik je wel ff een e-mailtje.

Groetjes, Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt 2019, 14:50 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Simpelste Top Gear oplossing, met een jachtgeweer een gat in de bodem
schieten, kan het water er net zo snel uit als dat het er in komt :? 8-) :lol: :evil: :cry:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt 2019, 16:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jamaar schreef:
Simpelste Top Gear oplossing, met een jachtgeweer een gat in de bodem
schieten, kan het water er net zo snel uit als dat het er in komt :? 8-) :lol: :evil: :cry:


Hmm ... Top-Gear en simpel ... een bedenkelijke combinatie.

Overigens had ik ruim vóór Top-Gear al een veel simpeler oplossing.

Men neme een grote spijker, zo'n 6 mm dik, en een stevige hamer (of een vuistje), en je mept van binnenuit op het diepste punt van de plas binnen even een gaatje. Dat gaatje krijgt dan direct nog wat extra trechter-werking ... (don't ask me how I know). :ugeek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt 2019, 16:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
 
O ja, een LandRover is het rijdende bewijs dat alchemie bestaat.

Er lekt water IN, en er lekt olie UIT.

Da's toch duidelijk stap één op weg naar het goud uit lood maken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt 2019, 18:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
oude kit rondom er uit peuteren uit je dakgoot.
nieuwe kit er weer in. goede kit nemen voor dit doel bv. sikaflex of zo.
heb het op zijn sjaaks gedaan met zo goedkoop mogelijk maar dat is geen succes.
verder bestaat het dak en de goot uit 2 delen. bij mij waren door het ongelijk/verkeerd/te hard/etcetcetc aantrekken van de boutjes/moertjes die het dak vast zetten die delen ietwat vervormd, lees open getrokken. dus ik heb alles weer los gehaald en daar ik kit tussen gedaan.
na het gehele dak aan de binnenkant te hebben behandeld met dakgoot afdicht meuk. (soort rubber) dacht ik klaar te zijn.
nee dus.
nu heb ik hele leuke super absorberende doekjes in mijn binnengoot gefrommeld die ik na een harde bui even moet uitpersen.
maar de rest is droog

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt 2019, 21:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Wellicht lopen (of liepen) er in Solihull ook wat Sjakies rond.
Zelfs een nieuwe wil wel eens lekken.

Naast de meer triviale lekkage is er overigens ook gewone condens.
Zeker met dit warme & vochtige weer heb je met wat temperatuurwisselingen heel snel grote hoeveelheden condens ...
... dat condens verzamelt zich dan in de dakrand.

Ik wil niet zeggen dat het dak 100% dicht is ... maar de condensmachinerie profiteert van waar dan ook binnengedrongen water.
Een beetje opwarming en de binnen-atmosfeer wordt lekker dampig, daarna een beetje uitstraling en de condens hangt ineens aan het dak.

Ik kan niet zeggen dat James Watt dit allemaal heeft uitgevonden - het bestond ook zonder hem al - maar met verdampen en condenseren is de industriële revolutie op gang gekomen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 okt 2019, 08:28 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
fenix2 schreef:
hmm Rob,

Landrover zal niet voor niets de "water ingress manual" hebben uitgebracht ;)
als je m niet hebt, stuur ik je wel ff een e-mailtje.

Groetjes, Fenna

Graag !! :!:

Ik was na de “Ruska buggie”, “eend” en onderandere een Meharie wel nattigheid gewend.
Nu vind ik het in de regel niet zo erg en was de regenbui stevig maar de boel beslaat zo.

Dat Land Rover special “verzamel plekjes” heeft gemaakt zonder de moderne afvoerkanaaltjes is wel weer jammer.

Ik ben niet zo een voorstander van siliconenkit in dit soort situaties.
Dus sicaflex (nog nooit gebruikt) is de “holy grail”, om de goten mee vol te prutten?
En zo ja is de buitenkant dan genoeg, en hard het genoeg uit om later er weer een roofrack op te zetten ?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 okt 2019, 09:39 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Siliconekit is in mijn ogen een minderwaardig product , komt omdat het moeilijk is om de gehele naad hechtend te krijgen en een foutje van een paar mm veroorzaakt veel overlast doordat het er capitulatie optreedt, betekend dat water er doorheen gezogen wordt. Je kan het daarom dan ook niet als afdekking op een naad gebruiken. De meeste polyurethaan kitten hechten (lijmen) veel beter en kan je het proberen, wel de naad eerst schuren en ontvetten .
Zelf heb ik een keer 300km met een paraplu in de ambu gereden omdat na een koprol het dak niet waterdicht meer was, een hand aan de paraplu, andere hand de deur vasthouden als er een tegenligger kwam en met de knieën sturen op dat moment. Dat op een berg kustweg in Marokko in het donker. Gelukkig overleeft en heeft het nadien niet meer geregend tot de terugreis.
Gat in de vloer was niet nodig, had de bodem platen maar niet meer met kit vast gezet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 okt 2019, 18:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
naaah niet met silicone prut.
maar met dat polymeuk, dat werkt wel. (polymax?)
ik heb mijn dakrek er wel opgezet, maar of dat goed is? kweeniehadgeenkeus.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 okt 2019, 20:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Tja, Sikaflex heeft mijns inziens een te goede naam.
Sikaflex is gewoon een merk in de veelheid van lijmen en kitten merken.

Tegenwoordig kan je het best de meeste kitten links en rechts laten liggen* en alleen/vooral MS-polymeer gebruiken.
MS-polymeer is een nogal universeel bruikbare kit, een kit waarmee je ook nog eens van alles kan lijmen.
  * acrylaat-kit bijv is leuk voor een bouw-bob, maar acrylaat-kit wordt zelfs al door slakken weggevreten

Of MS-polymeer werkelijk de beste kit is voor lekkende dakgoten ... dat weet ik ook niet, de tijd zal het leren.
Overigens ... alhier heb ik een aantal gebroken dakpannen met zwarte MS-polymeer weer aan elkaar gebobd ... en de houdt al vele jaren.

O ja, zwarte MS-polymeer is de sterkste (en er bestaan speciaal hittebestendige en/of sterkere varianten), witte is wat minder sterk, en transparant het minst qua duurzaamheid. Zwarte is wel weer heel zwart, en het zwart komt ook overal aan en is dan ook weer heel zwart.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 okt 2019, 16:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
naden schoonkrabben, ontvetten en dit erin doen:
https://www.voituron.nl/product/giet-ka ... l-relicon/
knip een erg klein gaatje in de hoek. dan kun je rondom alles doen Ik heb met 400ml mijn 88 gedaan, had nog over en op sommige plekken te dik, dus ik verwacht dat een 109 lukt met 1 zak. vloeit mooi weg en kruipt in de naden.
zorg dat je auto horizontaal staat.
succes,
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 okt 2019, 17:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
wordt dit niet te hard Jeroen? ik heb eerst ook een soort epoxy gebruikt en dat ging een tijdje goed.
maar na een paar jaar begon het te scheuren en af te brokkelen en dus weer te lekken.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 okt 2019, 17:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
dit blijft redelijk flexibel. na een paar dagen heb ik een reststukje op een doek gepakt en het voelde aan als meebuigent rubber.
Wat het over een paar jaar doet weet ik niet maar neef henk heeft er goede ervaringen mee.
Ik heb het uit de archieven gehaald.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 okt 2019, 18:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
sjeroens schreef:
dit blijft redelijk flexibel. na een paar dagen heb ik een reststukje op een doek gepakt en het voelde aan als meebuigent rubber.
Wat het over een paar jaar doet weet ik niet maar neef henk heeft er goede ervaringen mee.
Ik heb het uit de archieven gehaald.


... wahkosdah zo'n zak "Giethars Pur22 ( inkl.ring ) 400 ML Relicon" ?

En wat heeft het voor kleur ??


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt 2019, 13:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Ik heb bij me vorige land rover de gootjes en een scheur in het dak met lek dicht van Aquaplan gedaan:
https://www.werkenmetmerken.nl/nl/aquap ... _BwE#50472

Werkte goed en was na drie jaar nog steeds waterdicht. Voordeel vond ik dat het 1component is. En dat het makkelijker verwerkt dan kit uit een koker. De hechting was ook echt uitstekend.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt 2019, 13:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
@marc: https://www.elektrohandelsprijzen.nl/Gi ... XvEALw_wcB
is een beetje okergeel, maar het is volgens mij overschilderbaar.
Ik heb na behandeling de afwateringaatjes weg kunnen snijden. (want die had ik dicht geplakt).
Het spul is dus vloeibaar en je giet het in de goot.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt 2019, 15:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
sjeroens schreef:
@marc: dakosdah
is een beetje okergeel, maar het is volgens mij overschilderbaar.


Hartelijk dank.
Gelukkig lekt 't bij mij nog maar weinig - d'r ligt ook nauwelijks olie onder :? .
Maarrrr als 't erger wordt een goede optie.

De "waist-line" naad - waar af-fabriek een stevig "schuimrubber" tussen gelegd is - heb ik bijna direct aan de buitenzijde afgekit met MS-polymeer en ik heb de indruk dat dat een goede zet was -- het zit inmiddels al jaren en het geeft geen krimp.
Bij mijn vorige 110 was dat "schuimrubber" door vorst-inwerking kennelijk open geduwd en in de capillaire openingen was kennelijk genoeg water blijven staan om de "body-capping" plaatselijk ernstig krokant te maken. Ik zag bij die vorige in een stevige regenbui ineens het water zowel binnen als buiten stromen ('t was gewoon geen lekken meer, 't was een continue waterstroom). Als je dan met de kitspuit aan de gang gaat is het toch iets in de geest van "kalf" en "dempen van de put" (of was het "dempen met prut"?).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 nov 2019, 09:30 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Op zoek naar de juiste kit. :o

Sika flex Zwart, nu op zoek naar welk model 11FC+ Of Blackseal bituminieuze kit zwart?
Waar te verkrijgen, welke moet ik hebben.

:!: Dit lijken mij toch niet de lijmen die ze in de scheepsbouw gebruiken dus zijn dit wel de juiste?

Nu ben ik erg webshop gericht, een type of een linkje zou fijn zijn :|

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 nov 2019, 11:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
Mogge Rob,

zwarte Polymax dos the job. (zoals Marc schreef)

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 nov 2019, 13:37 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
sjaak109 schreef:
zwarte Polymax dos the job. (zoals Marc schreef)


't Mag ook ieder ander merk zijn -- Polymax is een (sub)merk van ... even kijken: Bison (en Griffon).

Zwarte is de beste. Voor een dak kan ik me voorstellen dat je liever witte gebruikt ... dat gaat dan ten koste van een beetje duurzaamheid van de reparatie, maar het werkt makkelijker, wit gaat makkelijker onder een laagje witte (of limestone) verf.

Witte MS-polymeer kit hebben ze goedkoop bij de ACtion.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 nov 2019, 16:55 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 40
Tegenwoordig zijn er zeer goede kitten. Ik gebruikte vroeger een kit van het simson. Ja dat merk van de fietsbandenplakkers. Die levrden een kit die gebruikt werd om vrachtwagens aan elkaar te lijmen. Ik bedoel dus de kunstof bovenbouw. maar ook campers e.d. Ze leverden ook een speciale kit voor maritieme toepassingen. Dus bestand tegen zout water,uv licht en schimmels. Deze kit werd gebruikt om bijvoorbeeld het kunstof kajuit(dak) op het schip te lijmen. Dit waren vrijwel onverwoestbare en supersterke kitten die echt heel lang goed blijven. Helaas is die simson fabriek overgenomen door andere lijm merken en bestaat nog wel geloof ik. Of alleen de naam. Ik ben alleen kwijt onder welk merk de kitten tegenwoordig worden geleverd. Daarom gebruik ik tegenwoordig kit van het merk TIP verkrijgbaar bij de gamo en niet duur. Deze heeft vergelijkbare eigenschappen. Dus schimmelwerend (Erg handig want de landrover flora is erg agressief.) en UV bestendig. Mechanisch sterk en in grijs, wit en zwart te krijgen. Als je het lostrekt van je birmabright trekt het een dun laagje aluminium mee.

Om de landrover lekdicht te krijgen moet je het dak uit elkaar halen. Dus de dak panelen loshalen van de goot die bestaat uit een U-vormige strip. Of te wel een miljoen popnagels losmaken. Als alles los is?. Dan de dakgoot en de omgezette rand van de dakdelen zeer goed schoonmaken en ontvetten. Dan in de dakgoot een laagje van de bewuste kit en vervolgens het dak in de goot plaatsen en opnieuw die miljoen nagels er in stoppen en als laatste de er uit geperste kitresten een beetje afsmeren met je vingers. Je dak is dan dicht en netjes dicht. Je vingers zijn nog minstens twee weken grijs of zwart van die kit smeerboel. Handschoenen gebruiken is een aanrader. Het afsmeren gaat alleen niet heel goed.

Een imperiaal (of roofrack) is overigens desastreus voor een waterdicht dak. De puntbelastingen van de pootjes zijn zo groot dat je popnagels door trillen loswerken en je kitlaag gaat scheuren. De nieuwere supersterke enigszins flexibele kitten houden het dan nog het langste vol. Mijn imperiaal ga ik dan ook zo aanpassen dat ik geen vier losse pootjes in de dakrand heb staan maar een strip over de volle lengte in de dakgoot plaats. De belasting wordt dan evenredig over de volle lengte van de dakrand verdeeld. Misschien dat de afwatering van het dak een probleem wordt en er tussen de strip en de dakrand landrover flora en fauna gaat groeien. Maar dat zien we dan wel weer.

Deze kit gebruik tegenwoordig:

https://www.tippointtrading.nl/015000zw.html

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 nov 2019, 19:29 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
exfietser schreef:
Tegenwoordig zijn er zeer goede kitten. ..... .

Deze kit gebruik tegenwoordig:
https://www.tippointtrading.nl/015000zw.html


Precies, dus "gewoon" een van de moderne MS-polymeer kitten.
Mijn ervaring is dat er kleine verschillen tussen de verschillende merken kunnen zijn.
Het ging me te ver om ze allemaal uit te proberen ... vooral omdat je dan vooral naar de lange-termijn moet kijken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 75 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.