Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 16:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Smeltende kit
BerichtGeplaatst: vr 30 aug 2019, 16:13 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Twee jaar geleden NOS doortops gekocht. De warmte van de afgelopen tijd doet (net als vorig jaar zomer) de kit tussen de vaste ruitjes en het frame smelten:

Afbeelding

Met een plamuurmes druk ik de kit terug maar hier blijf ik mee bezig. Word er moe van ;)
Ik heb geen zin de doortops helemaal te demonteren en dan opnieuw te kitten dus heb ik iets anders verzonnen.

Zoveel mogelijk kit wil ik er uit zien te frotten en daarna een rups Polymax in de kier. Is dit een goed idee of zijn er grote nadelen?

Overigens, de leverancier heeft aangeboden de doortops te ruilen voor andere NOS exemplaren maar ook dan verwacht ik hetzelfde probleempje.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Smeltende kit
BerichtGeplaatst: vr 30 aug 2019, 17:37 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ha, heb ik ook, maar dan zelf gedaan.
dit is dan butyl kit. wordt ook gebruikt voor campers en caravans om af te dichten. zoals dak luiken/beplating/ alles waar bewegen in zit of kan komen.
ik heb mijn dak er mee gedaan omdat deze kit niet uitdroogt en blijft vullen zodat er geen lekkages ontstaan.
ik heb er dom genoeg mijn door top mee op de onderdeur gekit.
is inderdaad waterdicht, maar ook inderdaad loopt het er nu uit.
je kunt het als het goed is met wd 40 er af krijgen. of anders op blijven rollen. als een snotje zeg maar.
ik ga er ook een rupsje polymax overheen doen, alleen ik druk het niet terug maar haal er wat uit.
alleen bij de doortops want tussen het dak en body in is het perfect.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Smeltende kit
BerichtGeplaatst: vr 30 aug 2019, 21:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Weet dat MS-Polymeer uiteindelijk toch redelijk stug wordt, zeker met koude (maar die nu smeltende kit wordt dan ook nogal stug).

Ik had overigens naar grote tevredenheid het raam in de achterdeur (van de Td5) met MS-Polymeer afgekit ... de originele rubberstrip werd met de jaren bros, die strip heb ik toen schuin weggesneden, en daar waar het nog losser zat ook weggekrabt, en daarna een rups MS-Polymeer in de kier ... vervolgens langdurig gekliederd om het mooi glad af te werken (het is altijd geklieder: veel keukenrol is je beste hulp bij MS-Polymeer).

Later heb ik ook de "waistline" van de Td5 afgekit ... te laat ... nl toen de bodycapping al ver heen was (het afdicht-schuim houdt niet van water+vorst, het schuim gaat dan wijken, en houdt dan net zoveel vocht vast dat de bodycapping heel krokant wordt).
Bij de huidige "Puma" heb ik de waist-line operatie maar direct gedaan, zelfs al is er een risico van het opsluiten van vocht achter de kit.
(De "Puma" heeft een moderne achterdeur met glas in gewoon auto-ruit-rubber, dus niks om af te kitten.)

Men zegt wel dat bij koude de kit zo stug kan worden dat de kit los zou kunnen laten bij iets beweeglijks als een Hard-Top maar ik heb er nog geen klachten over, de kit houdt de Hard-Top zelfs op z'n plek als de bouten de de Hard-Top op z'n plek houden los gerammeld blijken.

O ja, Polymax wordt met de tijd mat-grijzig-zwart (ik gebruik alleen zwarte MS-Polymeer als het er op aan komt, zwart schijnt verreweg de beste mechanische eigenschappen te hebben).
Ik had ooit ook een ander merk (geen Polymax dus) en dat leek langer glanzend zwart te blijven, maar het was ook iets dunner in de "tube", en vooral net uit de tube is het vervelend als de kit ipv een "kit-substantie" net iets te vloeibaar is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Smeltende kit
BerichtGeplaatst: za 31 aug 2019, 07:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
sikaflex...

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Smeltende kit
BerichtGeplaatst: za 31 aug 2019, 09:17 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Ben ook altijd geneigd sikaflex te roepen maar weet dat er ondertussen veel betere kitten op de markt zijn, alleen vergeet ik die namen altijd en alleen sikaflex blijft hangen. :? Is niet de ouderdom, vergeet altijd al namen, hoe heet ik ook al weer? :o :shock: :o


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Smeltende kit
BerichtGeplaatst: za 31 aug 2019, 10:07 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Onthoudt: SM-Polymeer maar dan omgekeerd MS-Polymeer (Polymax is een merknaam binnen het Bison-merk).

Sikaflex is slechts een merknaam, met een brede collectie aan producten, Sikaflex is daarbij misschien wel goed maar niet beter.

Sikaflex heeft overigens ook MS-Polymeer-kit in zijn programma, maar er zijn er meer.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Smeltende kit
BerichtGeplaatst: za 31 aug 2019, 12:37 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
doe van de ac-tion van 3.90 doet het ook goed. ook zo,n poly achtige spul.
ze hebben hier alleen steeds wisselende kleuren. nu hebben ze alleen weer transparant.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Smeltende kit
BerichtGeplaatst: za 31 aug 2019, 16:29 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
doe van de ac-tion van 3.90 doet het ook goed. ook zo,n poly achtige spul.
ze hebben hier alleen steeds wisselende kleuren. nu hebben ze alleen weer transparant.


Tja, en qua sterkte wil je beter alleen zwarte MS-Polymeer -- transparant is het tegendeel: de minst duurzame en de minst sterke.
Als ik binnen-isolatiewerk wil afkitten dan neem ik ook liever de goedkoopste en dan liefst wit, dat is een goede middenweg en daarvan zijn de vlekken nog een beetje weg te krijgen.

Overigens, mocht je een bijzondere klus hebben: als je even doorzoekt is er ook nog extra sterk en/of extra hittebestendig.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Smeltende kit
BerichtGeplaatst: za 31 aug 2019, 19:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 105
Ik gebruik voor mijn doortop ramen, voorruiten en ook de deurrubbers al jaren Innotec easy gasket.
Is eigenlijk vloeibare pakking, maar ook heel goed als kit te gebruiken. Nooit last van druipende afdichtingen tijdens tropische temperaturen. Als het voldoet voor hete motor delen voldoet het zeker voor de carrosserie. :D

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 65 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.