Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 00:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2019, 11:07 
Offline

Geregistreerd: zo 17 jan 2016, 12:04
Berichten: 5
Woonplaats: Hilversum
Wie heeft er ervaring, liefst in de buurt van Hilversum met het afstellen van een Series One, 2L siamese bore, kop/zijklep motor, 1950, met een -standaard- Solex 32 PBI-2 carburateur.
Na de restauratie ben ik vorige week de weg op gegaan en dat is motorisch geen succes.
De motor start prima, loopt mooi stationair en komt onbelast goed op toeren. Belast houdt de motor echter in hij lijkt te smoren.

Wat heb ik gedaan: motor is gereviseerd, grondig, onder en boven, kleppen zijn gesteld. Carburateur is schoongemaakt en voorzien van de voor dit type motor juiste sproeiers (oorspronkelijk zat er een 1,6 L in). De benzinepomp doet het volgens mij goed.
Originele verdeler, wel met Lumenition magnetronic elektronische ontsteking, een nieuwe Bosch bobine en nieuwe bougies. De verdelerkap is niet vernieuwd (staat bij de LRSOC in bestelling). De ontsteking is dynamisch afgesteld op 10 voor BDP. De vacuüm vervroeging werkt zichtbaar (is te zien aan het intrekken van de stelknop) en het ontstekingstijdstip vervroegt bij hoger toerental, dus de centrifugaal vervroeging werkt denk ik ook.
Het stationaire mengsel is afgesteld volgens het werkplaatshandboek. De acceleratie pomp werkt.

Ik heb even geen idee meer. Suggesties?
Is er iemand in de buurt met ervaring die er een blik op wil werpen?

Paul Rasch, Hilversum

_________________
Paul Rasch, Hilversum
1950, Series One, 80"
1982, Stage One, V8


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 aug 2019, 23:28 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Nou, er is al serieus werk gedaan! Aan de compressie etc kan het eigenlijk niet liggen.

Misschien hele rare vraag maar je benzinefilter is schoon en je leidingen helemaal open? Geen verrubberde benzine er meer in? Als je doorspuit altijd vanaf de zijde van de tank naar voren. Dit is de route die de brandstof ook moet nemen. Als er een retour is, is deze ook open? Met het monteren van de electronische onsteking, heb je nog een condensator? zo ja die zijn niet duur en vaak ook storingsgevoelig.

Nog een flauwe vraag, er blijven toch geen remmen hangen? Heb eens gehad met oude remslangen die de druk wel vanaf hoofdremcylinder naar wiel doorlieten maar terug te verstopt waren en niets door lieten zodat er druk op de wielremcylinders bleef.

tegenwoordig vernieuw ik bij een oldtimer bij aanschaf alle leidingwerk preventief. als je aan deze tekst niets heeft dan toch een goed weekend. groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 aug 2019, 08:14 
Offline

Geregistreerd: zo 17 jan 2016, 12:04
Berichten: 5
Woonplaats: Hilversum
Beste Nico, dank voor je reactie.
Ben een stuk verder. De ontsteking stond veel te laat. Er blijkt een groot verschil te zijn tussen de statische afstelling (met een lampje) en de dynamische met de stroboscoop. Waar dat verschil door komt kan ik niet direct verklaren. De centrifugaal vervroeging heeft geen speling. De oliepomp zit op de zelfde as, dus als de motor loopt dan haalt die de speling uit het mechanisme, iets wat niet gebeurt als je het ding handmatig ronddraait.
Verder blijft er wat ruimte op de twee 'driving dogs'.

Er valt nu mee te rijden.

Verder ga ik de membranen van de carburateur vervangen. Die zijn stug en dat beïnvloed het mengsel.

Groet Paul

_________________
Paul Rasch, Hilversum
1950, Series One, 80"
1982, Stage One, V8


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 aug 2019, 13:18 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hey, in principe ben ik meer een diesel als een benzine monteur. Het werkelijke Ontstekingstijdstip is idd erg belangrijk. het schiet niet op als de "klap"al komt als de zuiger al naar beneden aan het gaan is. De arbeidsslag is dan al een eind voorbij vandaar het ontbreken van kracht als het juist nodig is met volle belasting. En een Land Rover is natuurlijk al heel erg gestroomlijnd! De voorontsteking voor BDP is bedoeld dat het mengsel begint te ontbranden, in de tijd dat het dan de volle explosie zal krijgen is de zuiger dan net over het BDP heen aan de arbeidsslag begonnen. Zelf heb ik de meeste ervaring met vervroegingen die op vacuum werken. die kon je uittesten door aan het slangetje te zuigen. Als er echter een smoorklep in het systeem zat of poreuze slangetjes ging het soms ook mis.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 61 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.