Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 20:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 jun 2019, 18:06 
Offline

Geregistreerd: vr 21 jun 2019, 17:49
Berichten: 6
dag allemaal,

Als nieuw gebruiker van dit forum even een vraag ter overleg. Ik heb een mooie Landrover 90 uit 1986, 14 jaar in mijn bezit. Laatst had ik een probleem met de koppeling. De druk was weggevallen. Zoals met alle reparaties heb ik de garage ingeschakeld. Nu blijkt, na reparatie, dat de olielekkage (de monteur zegt dat het de krukaskering is) groot is. Zo groot dat er niet mee gereden zou kunnen worden.
hij wil niet aan de reparatie beginnen omdat de motor uit de auto zou moeten. Ik verwacht dat deze reparatie elders duur gaat zijn.

Nu rijst dus de twijfel of ik de laro in de huidige staat ga verkopen of dat ik zelf aan de slag ga net niet meer als "brommersleutel ervaring van heel vroeger. We hebben best wel wat aan de auto gerepareerd en zelf opnieuw gespoten. Ik vind het jammer als hij weg zou moeten maar heb ook geen zin om duizenden euro's kosten te maken bij een garage.

Maar ja. ik kan zelf niet veel. Ik heb in elk geval een handboek gekocht.

Wat kunnen jullie mij adviseren?

(overigens is de auto net voor 2 jaar goedgekeurd)

bij voorbaat al bedankt!
Gerard


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jun 2019, 19:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
gerard,
ik heb geen verstand van die moderne auto,s. :D
maar afhankelijk van je sleutelruimte zou ik het zelf doen.
ooit was ik een chef kok die wat ketchup of deeg onder zijn nagels had.
tegenwoordig heb ik er olie/prut/vet en andere ondefinieerbare troep onder zitten van mijn 109.
ik heb tot nu toe met de hulp van het wereld wijde web en de paar resterende fora en websites alles zelf gedaan aan mijn 109.
tot een bijna complete restauratie aan toe incl lassen. Ik had je uitgelachen als je het mij 10 jaar geleden had verteld dat ik ging sleutelen en lassen.
het voordeel van onze schuurtjes is, is dat het allemaal wel te behapstukken is.

of een andere garage zoeken die goedkoper is en eventueel meer verstand er van heeft.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jun 2019, 19:14 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Hoi Gerard,
Welkom

Wat voor motor zit er in? Hoeveel heeft de motor gelopen.

Ik heb zelf wel eens de krukas kering van een 300TDI vervangen. Dat zou best zelf te doen zijn.
Maar als je lager veel speling heeft is dit tijdelijk en komt de lekkage terug.

Misschien wel een mooi project om een jongere motor op de werkbank te voorzien van verse keringen etc. En dan een motor wissel te doen.

BTW, er zit boven op de motor een veel groter gat, daar kan je sneller olie ingooien dan het er van onderen uit zal lopen :lol: (sorry)

En je kan dan voor de keuring er een waadplug indraaien :mrgreen: dan is de lekkage even weg.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jun 2019, 20:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Hallo Gerard,

Op zich is de achterste krukas keerring geen heel moeilijke reparatie, het is alleen best wat werk om erbij te komen.
Voor mijn 109 (2,25D) had ik een jaar of wat terug eens gevraagd bij een landrover specialist en die had het over 12 uur werk. De materiaal kosten (keerring en wat vloeistoffen) zie je op die 12 uur nauwelijks terug.

Uiteindelijk heb ik het zelf gedaan omdat ik toch het dak en de vloer uit de 109 had op dat moment. Dan heb je snel de versnellingsbak eruit om bij het vliegwiel te komen. Die 12 uur die die specialist aangaf, zijn reeël en als de koppeling er aan toe is om ook gedaan te worden, hoef je nog maar 6 boutjes (uit mijn hoofd, heb het handboek er niet op nageslagen) extra los te maken om bij de krukas keerring te komen ;)

Hoe is de staat van je motor verder?

succes, Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jun 2019, 22:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 21:49
Berichten: 27
Beste Gerard,

Enige tijd geleden ook bij mijn 90 'er uit 1985 de keering vervangen.
Is wel wat kluswerk maar met een beetje technische kennis en het juiste gereedschap te doen.
Ik heb de complete zitbak eruit gehaald en de versnellingsbak verwijderd. Een motortakel is dan wel erg handig
anders kost het je rug :(
Koppelingsplaat verwijderen, vliegwiel verwijderen en dan kun je de kering vervangen.
En uiteraard nog een hele hoop andere dingen dus als ongetrainde ben je wel even bezig. Ik heb gelijk de drukgroep, koppelingsplaat, koppelingscylinder enz. vervangen omdat je toch alles los hebt.

Bij mij gutste de olie ook uit de doorwadingsplug en dat is niet fijn voor de oprit.

En oh ja, als je de versnellingsbak eraf haalt dan even je motorblok ondersteunen. Alleen de motorrubbers voor de motor is niet genoeg. Gebruik de speciale plastic ring die je bij de kering krijgt anders sloop je het ding met monteren. Er staat het een en ander op Youtube uitgelegd en dat is handig.

Dus aanpakken die klus want verkopen is doodzonde.

Groet Laurens


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jun 2019, 09:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Digigerard schreef:
.....

Nu rijst dus de twijfel of ik de laro in de huidige staat ga verkopen of dat ik zelf aan de slag ga net niet meer als "brommersleutel ervaring van heel vroeger. We hebben best wel wat aan de auto gerepareerd en zelf opnieuw gespoten. Ik vind het jammer als hij weg zou moeten maar heb ook geen zin om duizenden euro's kosten te maken bij een garage.

....


Tja, ik denk dat niemand er zin in heeft om duizenden €uro's kosten te maken bij de garage.
Maar als het die 12 uur kost die hiervoor genoemd werden, kost het dan "duizenden" ?

Echter ... vraag ik me ook af of in de huidige staat verkopen een economisch verstandige keuze is.
De Defenders en "Defenderoïden" hebben met de dag een betere dagwaarde ... en een auto met een dergelijk probleem verkopen kan wel ...
... maar de koper houdt bij de prijs die hij wil bieden rekening met die "duizenden €uro's" en ook nog eens met andere gebreken, want een auto die onrijdbaar verkocht wordt heeft wellicht meer gebreken -- met een dergelijk gebrek verkopen geeft immers ook "te denken" over een eventueel gebrek aan liefdevolle verzorging van de auto voordien (dat kan heel goed onterecht zijn, maar een koper houdt rekening met een worst-case scenario).
Ik verwacht dat je de reparatie-kosten 1 op 1 (en misschien wel beter) terugkrijgt als je de auto in rijdende toestand (en bovenal duidelijk goed onderhouden) kan aanbieden.
Waarschijnlijk wil je er dan bovendien niet meer van af ... en dat is onbetaalbaar (nog 7 jaar en hij is belastingvrij, als er niks veranderd).

NB Ik verkocht ooit het wrak van mijn verongelukte Defender, met dus duidelijk herkenbare schade, maar de koper wilde de auto voor het door opkopers geboden max bedrag (in mijn ogen een hoog bedrag) kopen ... vooral op het feit dat het een 10 jaar oude eerste-eigenaar auto was nooit wild en/zwaar gebruikt en een evident goede zorg voor het mechaniek.
Bij een auto van ruim 30 jaar en met een onderhouds-probleem kijkt een koper - zo vermoed ik - met een heel ander kostenplaatje in zijn achterhoofd ... ik althans zou als koper denken dat er nog heel wat onkosten te wachten staan, en dus daarmee rekening houden bij het bieden.
Is diezelfde auto in een rijdbare toestand en goed onderhouden, dan krijg je meer, ook omdat je daarmee een heel ander koperspubliek aanspreekt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jun 2019, 16:29 
Offline

Geregistreerd: vr 21 jun 2019, 17:49
Berichten: 6
Hartelijk dank voor jullie tips.
Er ligt een 2.5 Tdi in en hij heeft 178.000 km gelopen. Met mijn verstand zeg ik dat de motor goed is.

Ik vroeg even aan een bedrijf wat een gereviseerde motor kost maar hij kwam op zo'n 6000 euro uit. hebben jullie die ervaring ook?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jun 2019, 17:05 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik zou zoals bovenstaande al beschreven is het lekker zelf doen.
Onderdelen kosten geen drol (oeps) alleen tijd ....
als je ruimte hebt, het is nu zomer dus desnoods in de voortuin.

.... motortakel, of garage krik met extra plaat voor de bak... maakt het simpeler ....
Zoek een laro gek in de buurt, die heeft vast die spullen.

Waar woon je ?

Doe een oproep, een uurtje samen motorklep hangen doet je besluiten dat je het echt zelf kan!

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jun 2019, 20:37 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
De klus is ook voor een amateur te doen. Motor moet er niet uit, veel makkelijker is de bak er uit.
Wel veel werk maar niet moeilijk. Nieuwe keering in de vriezer voor je hem er in tikt, snel werken want anders is hij weer warm. Koop er desnoods 2 als je de eerste verkloot niet erg.
Speciaal gereedschap, moment sleutel als je het echt goed wil doen, centreer pen voor terug plaatsen van de koppeling en 2e man/vrouw voor het tillen van de bak of een motor lift. Voor een centreer pen kan je ook een passende dop gebruiken, met een goed oog lukt het ook maar dat blijft een gok
Koppeling bouten niet per stuk er uit draaien maar 1 een paar slagen los dan de volgende enz, monteren net zo maar dan vast draaien uiteraard. ;)
Als je de klus geklaard hebt en er zijn boutjes over, niet erg landrover heeft er toch te veel. :oops:
Meet je koppelingplaat, bij twijfel vervangen samen met de drukgroep, druklager en toplager= busje in het vliegwiel waar de as van de bak in komt. Je wil deze klus niet nogmaals doen. Dat toplager krijg je er uit met nat brood of dik vet, geen geintje, zoek maar op google 8-)
Zal wel wat vergeten zijn maar daar wijzen andere prikkers je wel op :)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jun 2019, 23:16 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Jamaar schreef:
De klus is ook voor een amateur te doen. Motor moet er niet uit, veel makkelijker is de bak er uit.
Wel veel werk maar niet moeilijk. Nieuwe keering in de vriezer voor je hem er in tikt, snel werken want anders is hij weer warm. Koop er desnoods 2 als je de eerste verkloot niet erg.
Speciaal gereedschap, moment sleutel als je het echt goed wil doen, centreer pen voor terug plaatsen van de koppeling en 2e man/vrouw voor het tillen van de bak of een motor lift. Voor een centreer pen kan je ook een passende dop gebruiken, met een goed oog lukt het ook maar dat blijft een gok
Koppeling bouten niet per stuk er uit draaien maar 1 een paar slagen los dan de volgende enz, monteren net zo maar dan vast draaien uiteraard. ;)
Als je de klus geklaard hebt en er zijn boutjes over, niet erg landrover heeft er toch te veel. :oops:
Meet je koppelingplaat, bij twijfel vervangen samen met de drukgroep, druklager en toplager= busje in het vliegwiel waar de as van de bak in komt. Je wil deze klus niet nogmaals doen. Dat toplager krijg je er uit met nat brood of dik vet, geen geintje, zoek maar op google 8-)
Zal wel wat vergeten zijn maar daar wijzen andere prikkers je wel op :)


Hear hear, dat bedoel ik nou :mrgreen:
Motorklep babbel, zo klaar 8-)
Speciaal gereedschap, wel nee, een afgedraaide bezemsteel mag je wel lenen van mij voor de nieuwe drukgroep en koppeling, klusje van niks ;)
Moment sleutel, waarvoor dan, geen moment je heb de hele dag de tijd :D
Gewoon door vragen “hoe dan” dan doen ze het ook nog voor en is 50% van de klus al klaar 8-)

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jun 2019, 07:30 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Zo staan er ook vrouwen :twisted: langs de kant van de weg, hulpeloos kijkend met een wielmoersleutel in de hand wachtend tot een dome man :? zijn handen vuil gaat maken. :lol:
Jouw bezemsteel is gereedschap voor gevorderden net zo als het houten handvat van een schroevendraaier wat ik er voor gebruikt heb 8-)
Beginners improviseren niet, daarvoor moet je de Afrika opleiding gehad hebben :D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jun 2019, 12:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Hallo Gerard,

Een tdi met 178000km weg doen vanwege een lekke krukaskeering is in mijn boekje dood zonde .....
Een motorwissel is bijna net zoveel werk als een krukaskeerring vervangen, alleen een heeeeeeeel stuk goedkoper omdat je geen "nieuwe" motor erbij hoeft aan te schaffen ;)

groetjes, Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jun 2019, 14:20 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
@Fenna
Ik snap wat je bedoeld maar wat er zou moeten staan is: Een krukaskeering vervangen is bijna net zo veel werk als een motor wissel, alleen een heeeeeel stuk goedkoper omdat je geen nieuwe motor daar bij hoeft aan te schaffen ;)

Iets taalkundig met werkwoorden verwijzen enz waar ik nog minder verstand van heb als van jeeps
:shock:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jun 2019, 16:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
verwijdert .. verkeerd begrepen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jun 2019, 17:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
@jamaar, tja, probeer ik zo mijn best te doen, maar sluipt er toch een missertje in.
Om in mijn nuance te blijven, vind ik dit mooier: Een motorwissel is bijna net zoveel werk als een krukaskeerring vervangen, alleen een heeeeeeeel stuk duurder, omdat je voor alleen een krukaskeerring geen "nieuwe" motor erbij hoeft aan te schaffen.

groet, Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jun 2019, 23:44 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
WHY :?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2019, 08:16 
Offline

Geregistreerd: vr 21 jun 2019, 17:49
Berichten: 6
Ja, dat is zeker waar en zal ik zeker meenemen. Ik heb gisteren het werkplaatshandboek binnen gekregen en ben aan de studie. De eerste gereedschappen zijn gekocht.
Ik ga er maar eens met zeer veel respect aan beginnen..


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2019, 08:17 
Offline

Geregistreerd: vr 21 jun 2019, 17:49
Berichten: 6
GatheRRoveR schreef:
Ik zou zoals bovenstaande al beschreven is het lekker zelf doen.
Onderdelen kosten geen drol (oeps) alleen tijd ....
als je ruimte hebt, het is nu zomer dus desnoods in de voortuin.

.... motortakel, of garage krik met extra plaat voor de bak... maakt het simpeler ....
Zoek een laro gek in de buurt, die heeft vast die spullen.

Waar woon je ?

Doe een oproep, een uurtje samen motorklep hangen doet je besluiten dat je het echt zelf kan!



Ik heb de ruimte, gewoon een loodsje (zonder brug) dus ik heb geen enkele smoes,
het hele festijn gaat in het pittoreske Sliedrecht gebeuren. Hartelijk welkom!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2019, 08:19 
Offline

Geregistreerd: vr 21 jun 2019, 17:49
Berichten: 6
fenix2 schreef:
Hallo Gerard,

Een tdi met 178000km weg doen vanwege een lekke krukaskeering is in mijn boekje dood zonde .....
Een motorwissel is bijna net zoveel werk als een krukaskeerring vervangen, alleen een heeeeeeeel stuk goedkoper omdat je geen "nieuwe" motor erbij hoeft aan te schaffen ;)

groetjes, Fenna



kijk, dat klinkt goed.. Ik ga er aan beginnen en ben aan de studie!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2019, 23:26 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Moge,

In Sliedrecht aan de dijk vlak voorbij de pannenkoekenfabriek zit Harry Vos motorenrevisie. Oude rot in het vak en houd van Engelse spullen. Bij problemen met krukasspeling of ingelopen loopvlak? Beetje een stugge omdat hij het altijd druk heeft maar prima vakman! groeten Nico


Laatst bijgewerkt door nico1970 op di 02 jul 2019, 23:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 jun 2019, 00:18 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Nico altijd leuk om info over een vakman te krijgen
Voor privacy gevoelige info bestaat de mogelijkheid iemand een persoonlijke mail te sturen.


Laatst bijgewerkt door Jamaar op wo 03 jul 2019, 06:25, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 jun 2019, 08:33 
Jamaar schreef:
Nico altijd leuk om info over een vakman te krijgen maar over btw ontduiken wat je zo aangeeft zal hij niet blij zijn dat op een openbaar forum te kunnen lezen.
Voor zo iets bestaat de mogelijkheid iemand een persoonlijke mail te sturen.
Misschien ben ik een piet lut maar ik denk dat je die zin beter kan verwijderen.


Vind het ook niet handig wat Nice meld, dit is vast de reden waarom je bijna overal met rekening moet afrekenen.

ik heb verschillende keren o.a. gezien dat ook de RDW de groene pagina als referentie gebruikt :D

Ik zou niet blij zijn als het mijn toko was.

Mooi weer alvast :oops:


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul 2019, 23:22 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Heeey,

Inderdaad niet aan opsporingsambtenaren gedacht. Bedankt en is gewijzigd. Hopelijk is het kwaad nog niet geschied.
Maar sterkte met de reparatie. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 98 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.