Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 16:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Lier relais aansluiten
BerichtGeplaatst: zo 19 mei 2019, 20:10 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 20:28
Berichten: 29
Ik heb een oude lier gekregen van een collega.
Het is een Ramsey REP 8000 12 volt.
Hij doet het als ik 12 volt op de twee aansluitingen zet, linksom en rechtsom.
Ik ben hem aan het demonteren om even te kijken of ik er iets aan moet vervangen, en schoon te maken.
Er zitten twee Ametek SBD relais bij met ieder één maak en breek contact, maar ik weet niet hoe die aangesloten zaten.
Heeft er iemand een schemaatje voor een motor met twee aansluitingen?
Heb het zelf geprobeerd te maken maar dan zou de motor continu draaien(linksom of rechtsom).

_________________
[img]https://photos.google.com/share/AF1QipNfbqlgafDZCnqbtIcxgrqX5nUIX6N8jWK8XmeWT24xOnGxuJOuGEE-poX3tNxgIQ?key=UURqV3pROUM1Q25iVFJZZnhVWFN6bko2V1ZNbmNB[img]
Stationwagon 1979 6 cilinder


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2019, 17:56 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 20:28
Berichten: 29
Heb inmiddels een schema gevonden, was natuurlijk heel simpel, als je de juiste zoekterm weet (dc motor two relais).
https://quasarelectronics.co.uk/media/e ... relays.gif

Foto's van de binnenkant van de lier:
https://photos.app.goo.gl/P9U8FvsmfSF37ekcA

Éém van de relais deed het niet dus daarvan heb ik de felsnaad opengedraaid, was een beetje vervuild en inmiddels doet ie het weer maar nu moet ik hem nog terug dicht maken.
Alles lijkt nog wel goed te zijn en in ieder geval nog mooi nieuw vet in het tandwielkastje, motor zit in elkaar met lange dunne boutjes die erg vast in aluminium zitten.
Heb al een week kruipolie gespoten maar krijg ze nog niet los, als nog iemand tips heeft?

Wat ik nog niet snap is dat de rem alleen los lijkt te gaan als de motor ccw draait gezien vanaf de motorzijde :?: .
Niet omdat er iets vast zit ofzo maar de constructie lijkt zo te zijn.

_________________
[img]https://photos.google.com/share/AF1QipNfbqlgafDZCnqbtIcxgrqX5nUIX6N8jWK8XmeWT24xOnGxuJOuGEE-poX3tNxgIQ?key=UURqV3pROUM1Q25iVFJZZnhVWFN6bko2V1ZNbmNB[img]
Stationwagon 1979 6 cilinder


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 mei 2019, 08:32 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Als die lange boutjes inbus of kruiskop zijn dan een lange bit nemen die niet in een ratel maar met een adapter naar een 1/4 wringijzer.
Dan druk zetten in los richting en met een hamer op de kop van het wringijzer slaan meestal kan je de bouten zo los schokken.
Heb je geen adapter kan je ook een 1/4 steek of ringsleutel gebruiken en direct op de bit slaan, kleine baco gaat ook.
Inbus sleutel gaat niet omdat je dan op de ronding slaat en de slag moet echt recht op de bout om dit te laten werken.
Het is mij zo heel vaak gelukt om in alu vasgerotte bouten los te krijgen. :ugeek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 mei 2019, 10:02 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Eerst dit gezegd hebbende: ik heb geen verstand van lieren die op auto’s zitten.

Wel heb ik verschillende keren handlieren meegemaakt die één kant op wel draaien.
De andere kant wil alleen als je het aandrijf mechanisme (in mijn voorbeelden de handzwengel) “aangedreven” wordt.

Dit is ter voorkoming dat de kabel die je opdraait niet terug loopt als je de zwengel loslaat.
Kan me heel goed voorstellen dat dat ook zo met elektrische lieren zo is.

Ps.
Kijk even wat een nieuw relais kost als je deze “buiten” gaat gebruiken, het fels-randje krijg je vaak niet goed dicht.
Geen aandelen : https://www.rdae.nl/relais-houders/diverse-relais/

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 mei 2019, 11:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 20:28
Berichten: 29
@jamaar:
De koppen zijn los maar de draad in de aluminium zit nog vast ik kan de koppen een heel klein beetje verdraaien maar dan voel ik het lange dunne boutje torderen.
Ik ben nu nog geduldig elke dag imal aan het spuiten.
De motor doet het eigenlijk nog goed dus misschien laat ik die gezien de toestand van de rest, maar gewoon in elkaar zitten.
@Gatherrover:
Ik ook niet dus dat was denk ik een van de redenen dat ik deze uit elkaar wilde halen :-)
De motor zit links van de grote kabeltrommel en er loopt een dun asje doorheen naar een giga vertraging aan de rechterkant die vervolgens de trommel aandrijft.
Op het dunne asje zit een reminrichting die inderdaad enkel lost zolang de motor draait.
Wat ik nog niet snap is dat dit alleen maar lijkt te zijn bij ccw draaien en dus niet de andere kant op.
Ik heb hem geprobeert voor demontage en dit werkte wel.
Eerst maar eens alles zuiver maken, misschien dat mijn kwartje dan valt.

_________________
[img]https://photos.google.com/share/AF1QipNfbqlgafDZCnqbtIcxgrqX5nUIX6N8jWK8XmeWT24xOnGxuJOuGEE-poX3tNxgIQ?key=UURqV3pROUM1Q25iVFJZZnhVWFN6bko2V1ZNbmNB[img]
Stationwagon 1979 6 cilinder


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 68 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.