Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 22:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voorgloeien werkt niet
BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2019, 09:56 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
Na maanden van genot en plezier aan de Land Rover zonder ook maar 1 probleem,
zijn helaas de tijden aangebroken dat er weer iets mis is.

Voorgloeien doet hij niet meer. Als ik op de voltmeter kijk dan ging de spanning van 26 Volt naar 22.9 Volt tijdens het
voorgloeien.
Nu spanning blijft op 26Volt als ik de sleutel omdraai.

Alle gloeipluggen door gemeten --> prima
Alle zekeringen in de auto door gemeten --> prima (weet echter niet welke zekering voor het voorgloeien is.

Starten doet hij gelukkig makkelijk ook zonder voorgloeien met wat warmere temperaturen.

Iemand een idee?

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2019, 10:38 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
Opgelost.

Massa kabel van de laatste gloeiplug maakte geen contact met de massa :|

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2019, 14:01 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Stel voor de massakabel van de laatste gloeiplug te kontroleren :mrgreen: :idea: :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2019, 14:47 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 40
WHAHAHA.. moest lachen om JaMaar zijn reactie.. You made my day!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2019, 17:38 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
Jamaar schreef:
Stel voor de massakabel van de laatste gloeiplug te kontroleren :mrgreen: :idea: :mrgreen:


Ja ik verdien het :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2019, 19:23 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Ron schreef:
Voorgloeien doet hij niet meer. Als ik op de voltmeter kijk dan ging de spanning van 26 Volt naar 22.9 Volt tijdens het
voorgloeien.
Nu spanning blijft op 26Volt als ik de sleutel omdraai.


En dan nu even een andere vraag:

Is een dergelijke spannings-val normaal ?
Ik zou bij een 12V auto en een gezonde accu de 13 V (de helft van die 26 V) riant vinden, maar als er daarna een spanningsval naar 11,45 V (de helft van 22,9 V) lijkt me dan wat veel. Ik heb nu een vermoeide accu, en dan zakt ie wel zover, maar hij komt dan ook niet van zo hoog (en met de kou en wat onoplettendheid was ik één avond blij dat ik precies wist waar de startkabels lagen).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2019, 20:54 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Een accu in goede toestand in rust is 12.4/12.6 Ik heb het gevoel dat Rons voltmeter een beetje boel optimistisch is :?
Ron, heb je direct op de plus en de min pool gemeten? Bij gloeien! En dan nog per accu! Dan heb je waarden waar je wat aan hebt om ruw weg je accu's te kunnen beoordelen. Anders meet je de fouten in de bedrading en de overgansweersanden van verbindingen.
Gaan we van jou meter uit dan zakt hij 3 volt,1.5 per accu, dat is een beetje te veel. Nog niet :cry: maar wel alvast sparen voor nieuwe als de fout niet wederom in de bedrading zit :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bij mijn toyo zakt de accu van 12.4 naar 11.5 maar daar zitten moderne snel gloeiers in, 6 stuks en dat vraagt nogal veel stroom. Mijn ambu met perkins heeft maar 1 gloeispiraal 50 amp en daar is mijn accu niet van onder de indruk :ugeek:

Tip: een multimeter gaat te veel aangeven als zijn batterij leeg raakt :!:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 mei 2019, 23:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
....
Tip: een multimeter gaat te veel aangeven als zijn batterij leeg raakt :!:


En hoe meet je dan die batterijtjes ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei 2019, 08:31 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Met je tong op de polen, kan je verzekeren dat een vole 9 volt batterij anders smaakt dan een lege :twisted: :oops: :twisted: :cry: :mrgreen:
Er zitten meestal 9 volt batterijen in die meters en ik kan echt met zekerheid vastellen of de batterij te leeg is voor de meter met mijn tong :shock: altijd oude batterij gecontroleerd na plaatsing nieuwe 8-)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei 2019, 08:49 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Marc-my-Words schreef:
Jamaar schreef:
....
Tip: een multimeter gaat te veel aangeven als zijn batterij leeg raakt :!:

En hoe meet je dan die batterijtjes ?

Jamaar schreef:
Met je tong op de polen, kan je verzekeren dat een volle 9 volt batterij anders smaakt dan een lege


't Was meer de grap van "I've got a hole in my bucket". De culinaire kwaliteiten van de 9 V batterij zijn mij bekend.

Zelfs al heb je een tweede digitale multimeter dan weet je niet of niet beide een te zwakke 9 V batterij hebben, een zwakke 9 V batterij geeft immers een te hoge meting.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei 2019, 18:13 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
Jamaar schreef:
Een accu in goede toestand in rust is 12.4/12.6 Ik heb het gevoel dat Rons voltmeter een beetje boel optimistisch is :?
Ron, heb je direct op de plus en de min pool gemeten? Bij gloeien! En dan nog per accu! Dan heb je waarden waar je wat aan hebt om ruw weg je accu's te kunnen beoordelen. Anders meet je de fouten in de bedrading en de overgansweersanden van verbindingen.
Gaan we van jou meter uit dan zakt hij 3 volt,1.5 per accu, dat is een beetje te veel. Nog niet :cry: maar wel alvast sparen voor nieuwe als de fout niet wederom in de bedrading zit :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bij mijn toyo zakt de accu van 12.4 naar 11.5 maar daar zitten moderne snel gloeiers in, 6 stuks en dat vraagt nogal veel stroom. Mijn ambu met perkins heeft maar 1 gloeispiraal 50 amp en daar is mijn accu niet van onder de indruk :ugeek:

Tip: een multimeter gaat te veel aangeven als zijn batterij leeg raakt :!:


Euh mijn Land Rover is 24 Volt. De chinese digitale voltmeter tevens de oplader van mijn Gsm is niet 100% zuiver uiteraard.
Maar een super indicatie of de dynamo de accu's laad tijdens het rijden.
V-snaar knapt en je ziet gelijk de spanning terug vallen naar 25.6 ipv 27.2 Volt

Afbeelding

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 mei 2019, 00:16 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, die chinese Volt-meters ... de mijne laadt geen GSM maar is ook niet 100%.
Toch blijf ik erbij dat de spannigs-drop wat groot lijkt - hij is bij mij ook (te) groot, maar ik weet dat mijn accu voorbij zijn houdbaarheid is.
De accu moet zo nu en dan aan de "walstroom" om nog even zijn leven te verlengen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 mei 2019, 07:20 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 40
Citaat:
Voorgloeien doet hij niet meer. Als ik op de voltmeter kijk dan ging de spanning van 26 Volt naar 22.9 Volt tijdens het
voorgloeien.


Dit is best veel. Als je al een losse massakabel had zou ik de rest van de bekabeling ook maar eens nakijken.op corrosie.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jul 2019, 17:33 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Vraagje aan Jamaar.die perkins van jou heeft zeker zon vlamstarter.is leuk gezicht als je luchtfilterslang losmaakt en dan in donker starten.heb ooit een 4.203 in een series gehad.kostte me wel een v-bak


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jul 2019, 04:09 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Yep gloeispiraal in het inlaat spruitstuk met diesel inspuiting.
Het kleine broertje van mijn 4.236 de 4.203 zie je wel vaker in de LR maar ook die heeft een hoog koppel en suffix a en b bakken kunnen dat slecht af, zeker als ze al wat slijtage hebben.
Heb nu suffix d en dat werkt. Maar ook die heb ik in de Sahara moeten repareren, is niet zo gek als je auto's van 5 ton plus uit het zand gaat trekken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jul 2019, 17:51 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Nee inderdaad jamaar.ik had later een suffixD en die bleef heel,maar een 4.236 is wel heftig zeg.raadden ze mij af in goed old england


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jul 2019, 21:06 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Hebben ze gelijk in maar voor mij werkt het al 32 jaar, eerst met overdrive, die het maar 25 jaar vol hield en nu met andere tandwielen in de tussenbak. Veel betrouwbaarder, maar dat zal ik niet meer kunnen bewijzen, stiller en hou meer kracht over.
Mijn bezwaar over deze motor, lawaai en gewicht. Maar ik heb het zo geïsoleerd dat het zo stil is dat de radio op standje 20 van 60 goed te horen is. Voor de isolatie was standje 60 niet genoeg. Wil nooit anders meer in mijn ambu, rij 109 km/h max, gps, en gebruik 1 op 8.5 met altijd 3 ton gewicht ook met aanhanger van 2 ton gaat hij niet veel meer gebruiken.
Plus dat het draaiende gedeelte niet kapot te krijgen is en onderdelen in alle uithoeken van de wereld te vinden zijn omdat hij ook in tractoren ingebouwd zit. Het leukste is dat het in het terrein een beest is ondanks de 3 ton gewicht.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jul 2019, 00:03 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Ja is supermotor.zo hoort n dieselmotor te zijn


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 88 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.