Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 13:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 apr 2019, 13:47 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Dag Allemaal,

Mijn Puma is binnengauw aan een een nieuwe accu toe.
De accu heeft het bijna 9 jaar uitgehouden, maar inmiddels wordt het duidelijk: de capaciteit is stevig teruggelopen.
Met wat hulp gaat het goed, maar na wat "rangeren" (vanwege de bandenwissel) en daarna nog eens een klein eindje ... en dan 3 uur de LED-lichtjes aan laten staan .... dat was genoeg om de hulpstartkabels op te moeten zoeken ... de accu kreeg de startmotor nog wel rond maar niet lang/snel genoeg om de motor te laten aanspringen.
De accu hangt nu een uur of 15 aan de navelstreng en hij is weer "vol", dwz zo vol als ie nog vol wil (er is gewoon capaciteit zoek, de platen zijn dus geduldig met hemelen, maar al wel op weg, steeds lichter).

Nu is dus de vraag welke accu en waar kopen.
Ik zag bijv. accudienst Varta H3  dat lijkt een schappelijk aanbod, of moet ik dit soort van accuverkopers wantrouwen. Alternatieven zijn Varta G3 - een net iets "goedkopere" oplossing, of juist Exide voor de iets duurdere met net iets meer "krampertjes" (=ColdCranckingAmps).

Als iemand zegt: hier om de hoek (en dan is "hier" voor mij het midden van het land) is het net zo goed en niet duurder dan ga ik net zo lief naar "hier om de hoek".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr 2019, 15:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ik heb ooit op aanraden van dacht ik een zekere Marc? gewoon de goedkoopste loodaccu gekocht.
de vorige noname accu,s in mijn 109 hebben het 11 jaar vol gehouden.
ik heb nu bij de accu unie Titan accu,s gekocht. (heb er 2 staan) staan er nu 3 jaar in, ik rijd bijna alleen korte stukjes en ze doen het nog :-}

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr 2019, 15:26 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Had hier https://accuhandel-utrecht.nl/ goede ervaring maar dat is al wat jaartjes geleden.
Zelf heb ik de optima redtop, leuke daarvan is dat als iemand starthulp nodig heeft maar geen kabels dan neem je de optima uit jou auto en zet hem op zijn kop op de andere accu, starten maar :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr 2019, 16:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
sjaak109 schreef:
ik heb ooit op aanraden van dacht ik een zekere Marc? gewoon de goedkoopste loodaccu gekocht.
de vorige noname accu,s in mijn 109 hebben het 11 jaar vol gehouden.
ik heb nu bij de accu unie Titan accu,s gekocht. (heb er 2 staan) staan er nu 3 jaar in, ik rijd bijna alleen korte stukjes en ze doen het nog :-}


De humor is dat deze Varta's tot de goedkopere horen, dwz als je zoekt op minimaal 95 Ah en minimaal 800 "Krampertjes".

Ik had in Frankrijk bij de supermarkt nog iets goedkoper gezien, maar vroeg aan een lokale zelfstandige monteur (wiens vrouw bij die supermarkt werkt) wat ik van die accu's moest denken ... en hij zei dat het voldeed maar dat hij liever een iets betere nam.

Ik denk dat ze in Solihull ook geen hyper-top-kwaliteit monteren, gewoon is goed genoeg, en "gewoon" gaat dus tot 9 jaar mee (bij mij).
En .. ik denk dat als ik eerder in het winterseizoen zo nu en dan de navelstreng had uitgerold, en ook zo nu en dan de slimme lader ook op de winterstand had gezet, dat de accu nog wel een of twee seizoenen extra had meegemaakt. 's Winters soms een langere tijd stilstand is niet de beste manier om accu's in leven te houden.

Overigens gaat het om een achter de komma centen-kwestie als je het terugrekent naar de kilometerprijs.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 apr 2019, 09:29 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
sjaak109 schreef:
ik heb ooit op aanraden van dacht ik een zekere Marc? gewoon de goedkoopste loodaccu gekocht. :-}


Vlgs mij heb ik in het verleden ook "uitgezonden" dat je beter de grootste accu koopt die je geld kan kopen (en natuurlijk eentje die past).

Met meer Ah's en meer CCA's duurt het gewoon langer voordat de accu aan zijn einde is (want dat einde hangt samen met capaciteit)*.
Alleen bij de allergoedkoopste kan je vrezen dat de accu-bakker z'n geld verdient door te besparen op de kwaliteit van de platen.
En zelfs dat besparen loopt wel los want dat gaat gauw ook weer ten koste van die Ah's en CCA's.

Mijn boodschap is vooral dat de extra dure accu niet snel zijn meerprijs in langere levensduur goed maakt ....
... dat zie je dan ook aan mijn bijna 9 jaar originele LandRover/Varta accu (een "basis-accu" van slechts 90 Ah en 800 CCA).

* Je kan natuurlijk pech hebben en een accu kopen die net na de garantie een cel inwendig kortsluit.


O ja, je kan het natuurlijk ook in het heel dure zoeken: LiFePO accu's zijn naar verluid ongeveer niet stuk te krijgen.
Echter, in de capaciteiten die je voor een LandRover wilt zijn die nog zo duur dat je "beter" een Tesla koopt.
(Of te wel: een LiFePO accu gaat zo lang mee dat ik goed oud moet worden, en mijn LandRover ook, om het accu-einde mee te maken.)
Heb je een "ding" waar een of enkele kleine loodaccu's in gaan dan kan een LiFePO wel interessant zijn, kleine loodaccu's zijn relatief duur en kleinere LiFePO accu's juist niet, en daarenboven krijg je dan meer capaciteit en minder gewicht.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 apr 2019, 14:55 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Ik ga voor huishoud accu's dan ook LiFePo accu's aanschaffen.
Voornamelijk wegens gewicht maar ook dat het laden veel sneller kan, ze nemen veel langer hogere stroom op, niet zoals veel licht accu's dat je eindeloos tegen de 14 volt aanloopt met 2a3 amp laadstroom.
Ook veiligheid is veel beter, heb een filmpje gezien waar ze hem kortsloten zonder dat er wezenlijk gevaar optrad.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 apr 2019, 20:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Tja, mijn broertje kwam ook al met de suggestie dat ik een LiFePO accu moest nemen.
D'r zit wel wat in, maar ik ben ook een beetje "gemakkelijk" dwz ... een LiFePO moet je weer goed pas maken, de accu-klemmen aanpassen ... en ze kosten nog steeds beduidend meer als een gewone lood-start-accu.
Een lood-accu die goed geschikt is als huishoud-accu is sowieso al duurder, en dan komt zo'n LiFePO veel eerder in beeld, en dan profiteer je ook nog eens van minder gewicht en ruimte, en beter/vlotter opladen.

Ik legde de laatste jaren de oude accu toch al nog nu en dan aan de "walstroom". Als ik dat met de nieuwe accu direct vanaf nieuw doe dan blijft ie veel beter doorgeladen en dat zou - vlgs het boekje - de levensduur serieus kunnen verlengen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 apr 2019, 10:41 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 40
Gewoon de goedkoopste goed passende loodstartaccu van de Gamo. Die doen het bij mij jarenlang goed.
Een LiFePO accu kan volgens mij niet uit een gewone loodacculader worden geladen. Niet zonder wat bijzondere maatregelen in elk geval. Dan gaat die vrij snel stuk. En wat zit er in elke auto? Een lader voor gewone loodstartaccu's die eigenlijk een gewone boordspanningregelaar is waar een accu aan wordt gehangen. Die accu bepaald zelf met wat voor stroom hij geladen wordt. Die is afhankelijk van de conditie van de accu. Ook wordt de accu gebruikt als stabilisator van het boordspanningsnet. En dat doet een loodaccu heel goed.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 apr 2019, 11:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
"exfietser",

Je hebt inmiddels LiFePO accu-pakketten die zich in de essentiële eigenschappen "naar buiten" gedragen als een gewone lood-accu, behalve dan de veel grotere energie-dichtheid (zowel qua gewicht als qua volume) en het veel efficiëntere laden en ontladen. (Zie hier LiFePO
De prijzen zijn inmiddels ook al een stuk aantrekkelijker ... maar nog steeds is het een dure gok.

Dus denk ik maar weer een traditionele lood-accu te kopen, dat is makkelijker, niks aanpassen, geen zorgen en ... de vorige deed het ook bijna 9 jaar.
Ik heb inmiddels eentje op het oog, niet de aller aller goedkoopste maar weinig duurder en daarbij net iets betere "specs" dus hopelijk nog weer iets duurzamer. Als ik dan ook nog iets eerder en iets vaker de "walstroom-navelstreng" uitrol dan wordt het toch gebrekkige automobiele laadsysteem ook nog eens aangevuld. 
Een paar keer per jaar echt helemaal doorladen verlengt de levensduur, als ik nu eens richt op iedere maand dan mag ik er soms eentje overslaan.
< Ik heb niet zo'n hoge pet op van het automobiele laadsysteem, het is onvoldoende temperatuur-gecorrigeerd, en het is sowieso niet echt ingericht op het 100% doorladen van een loodaccu - de traditionele loodaccu is evenwel erg vergevend, en die accu is ook een soort wegwerp-artikel, te goedkoop om echt goed te behandelen. >  

O ja, wie bij de weging van de LandRover graag een net iets lager gewicht wil kan met zo'n LiFePO accu probleemloos 10-15 kilo verdienen.
Je kan eventueel een kleine LiFePO kopen, eentje die net genoeg capaciteit heeft voor 2 of 3 x starten dan blijven de kosten beperkt, en dan kan je die LiFePO later als hulp-start-accu gebruiken of 'm altijd parallel aan een traditionele accu zetten: de direct beschikbare LiFePO-amps beschermen de loodaccu.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 apr 2019, 16:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
tjee wat een prijzen,
was nieuwsgierig ivm de caravan. elk kg,tje telt ivm net te zwaar.
maar voor die 100erden euros duurder blijf ik nog wel even bij mijn watersport accu van 80 amp. van helaas wel 22 kg.
dan maar minder bier mee.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 apr 2019, 17:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:16
Berichten: 78
Marc, hier hebben wij het al eens over gehad:

Hier https://www.accu-unie.nl/exide-heavy-pr ... g110B.html , wel ff bellen of ze hem op voorraad hebben, bij mij lukte het niet helemaal of beter helemaal niet, 48 uur levertijd.

Als je zoekt op fg110b heb je exact dezelfde accu qua specs, alleen het merk is dan fulmen, komt allemaal hiervandaan http://automotive.exide.nl/producten.php. Prijs ook hetzelfde en 2 jr garantie.

Even een telefoontje met exide en vragen waar een dealer in je buurtbzit. Joop Bakkenes in Amersfoort verkoopt Fulmen.

Succes, gr Gerard


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 apr 2019, 19:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
sjaak109 schreef:
tjee wat een prijzen,
was nieuwsgierig ivm de caravan. elk kg,tje telt ivm net te zwaar.
maar voor die 100erden euros duurder blijf ik nog wel even bij mijn watersport accu van 80 amp. van helaas wel 22 kg.
dan maar minder bier mee.


Voor die €uro's prijsverschil kan je heel wat liters lokaal bier kopen (zelfs als je naar bijv Zweden gaat).
Ga je naar het buitenland dan heb je bovendien als voordeel nog eens iets anders te proeven.
De dure speciale Grolsch biertjes koop je bijv. in Frankrijk voor minder €uro's, als je tenminste niet allergisch bent voor de "merknaam" Amsterdam <je kan het ook anders zien: de "merknaam" Amsterdam rangschikt het bier in de budget-regionen >.

Amsterdan Maximator 11,6% is bijvoorbeeld hetzelfde als Grolsch "Het Kanon".
Voor Amsterdam Navigator 8,4% weet ik even de Grolsch tegenhanger niet, maar op de fiets koop ik het wel eens .... 1:1 met koud water verdund lijkt het heel aardig op gewoon dorstlessend bier ... en dat geeft als voordeel dat je die kilometers na de winkel 50% op het gewicht bespaart (en daarmee ben ik weer bijna "On Topic").


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 apr 2019, 07:55 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
@Sjaak
Die elke kilo teld voor mij zwaar.
En ik ben meer dan 5 maanden per jaar onderweg.
Heb al een paar keer gehad dat bij langere periode zonder zon de accu's een behoorlijke klap kregen.
2x90 amp is dan niet genoeg ga dan ook voor 300 amp lithium ijzer accu's en ja het is duur maar ik woon die maanden in mijn toyo en wil me geen zorgen maken over stroom, generator is absoluut geen optie, als je die treiter dingen nodig hebt hoor je op een camping met stroomverzorging, ik wil graag vrij staan zonder overlast aan anderen.
@Mark
Maak je niet zo een kop over een start accu, neem gewoon een betaalbare lood accu, best kans dat als die stuk gaat er wel betaalbare alternatieve zijn, mits we dan nog mogen rijden met onze roetbakken. :evil: en of een accu 6 of 7 jaar mee gaat scheeld maar een paar euro per jaar :roll:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 apr 2019, 09:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jamaar schreef:
@Marc
Maak je niet zo een kop over een start accu, neem gewoon een betaalbare lood accu, best kans dat als die stuk gaat er wel betaalbare alternatieven zijn, mits we dan nog mogen rijden met onze roetbakken. ... en of een accu 6 of 7 jaar mee gaat scheelt maar een paar euro per jaar ...

Ja, Ja, dat was ook eigenlijk mijn antwoord aan mijn broertje.  Ik zal 'm eens suggereren dat ie voor mijn verjaardag oid een passend bundeltje Start-Condensatoren maakt, dan neemt mijn start-capaciteit nog weer een stuk toe (Start-Condensatoren + Loodaccu is de poor-mans oplossing).
Maar goed, ook als je "een goedkope" of "een goedkopere" start-accu koopt heb je nog keuze. Als je voor 20-30 €uro meer capaciteit & CCA's koopt, of een accu die wellicht constructief net iets beter is dan is die meerprijs geen probleem, misschien zelfs winst. En zelfs dan is de "winst" marginaal, banden kosten meer en ook die zitten ver achter de komma in de kilometerprijs (als je de betere maar niet te dure banden koopt -- vlgs de ANWB heb ik iedere 40.000 km banden van € 190 per stuk nodig, dat doe ik toch een heel stuk beter, maar ook dit blijft ver achter de komma).

En het klopt, in een paar jaar tijd is de prijs van de LiFePO accu's al enorm gedaald.   Heb je een apparaat met kleinere lood-accu's dan zijn LiFePO accu's soms al een twijfelloze eerste keus. In de grotere vermogens kosten ze nog een "vermogen", maar ze worden dus met de dag betaalbaarder. Als ik tzt weer een accu nodig heb dan zal het waarschijnlijk wel een LiFePO worden, qua volume en gewicht past er op de plek van de loodaccu zoveel vermogen dat de "Puma" ongeveer een "hybride" wordt. Dan heb je alleen nog maar een e-motor nodig die op de PTO-plek op de tussenbak past, en liefst een slimme aansturing, en het is een echte hybride.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 apr 2019, 18:26 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Loop al een tijdje te mijmeren over een bestelwagen met voorwiel aandrijving en een achteras te plaatsen met e motor
Heb je in zware omstandigheden 4x4, lange afstanden diesel en in de steden korte afstand e motor.
En je gebruikt de accu's voor huishouden. :idea:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 apr 2019, 23:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Tja, ik ben er nog steeds niet helemaal uit, €uro 500 voor een LiFePO accu is gewoon een iets te grote meloen, ook al is het misschien wel het slimste en verstandigste als je naar de specs kijkt.

Ik kreeg van mijn broertje toch nog weer en interessante overweging.
Iedereen wil veel CCA's, maar 1º moet je eigenlijk goed weten vlgs welke standaard de CCA's gemeten zijn, DIN en SAE scheelt zo 20%, en bovendien ... als je bedenkt waar die CCA's vandaan komen: magere sponzige loodplaten - een maximaal oppervlak, maar ook maximaal gevoelig voor plaat-erosie.
Een zwaardere accu (in gewicht) heeft waarschijnlijk wat grofstoffelijker platen, en gaat langer mee, en dat dan natuurlijk wel ten koste van een paar CCA's .... maar dan dus wel langer de capaciteit te behouden, want ... als die sponzige loodplaten eroderen dan verlies je Ah's en CCA's tegelijk - een iets zwaardere plaat blijft langer intact.

En zo kwam ik een dual-purpose accu tegen met heel nette Ah en CCA's (dwz net iets minder als de "top") en zo'n 10% zwaarder (en dat zal wel vooral meer lood zijn). Wellicht wordt die het dan als "poor-mans-solution", als dan over een paar jaar de LiFePO nog eens 40% van de prijs hebben ingeleverd dan weet ik wel wat ik dan koop.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 apr 2019, 00:33 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
In de ambu heb ik de optima redtop, kleine accu met 900 startamp. Voldoed prima voor de 3.8 liter perkins diesel.
Ook een 6 cill unimog starte er goed op. Koste dacht ik zo rond 150 euro.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 apr 2019, 09:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jamaar schreef:
In de ambu heb ik de optima redtop, kleine accu met 900 startamp. Voldoed prima voor de 3.8 liter perkins diesel.
Ook een 6 cill unimog starte er goed op. Koste dacht ik zo rond 150 euro.


Tja de oude accu had 800 CCA's ... maar wel SAE CCA's dus ongeveer iedere 90 Ah start-accu geeft al meer (die zijn al gauw 800 CCA volgs de (EN) norm). De dual-purpose die ik nu vond haalt dit - op papier - ook, en dan met dus - op geduldig papier - een betere levensverwachting mocht ie eens wat dieper ontladen worden. Als ik extra geld ga uitgeven voor een RedTop dan kan ik beter direct een LiFePO kopen -- als je kijkt waar je bij een RedTop extra voor betaalt (betere start- en laad-stroom, compacter en lichter, maar ook minder Ah's) dan is een LiFePO op al die verbeterpunten een veelvoud beter, en daarbij ook veel duurzamer. < Het is als je je knopen telt eigenlijk nu al de verstandige keus, alleen is LiFePO nog wat nieuw en duur. >

Eenmalig starten doet iedere accu, er ontstaat een probleem wanneer de capaciteit terugloopt, je door omstandigheden een aantal keren moet starten (zoals bij mij tijdens de winterbanden-wissel) en daarna weer stilstand zonder "walstroom" (dat was "een beetje" dom van mij) ... en dan blijkt als je weer start de accu (net) onder die capaciteit die nodig is om de diesel op gang te krijgen. Bijkomend probleempje is dat de modernere auto altijd een kleine reststroom kent, oa om de radio en het alarm wakker te houden. Heb je een auto die uit ook echt uit is, dan heb je een beperkt chemisch accu-herstel als ie even uit is.

Ik kon in ieder geval de "Puma" probleemloos starten nadat ik (eindelijk) een goed massa-punt bij de hulp-auto had gevonden, de vermoeide accu was gewoon net te zwak (en dat kan best na bijna 9 jaar en niet altijd de beste zorg).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 apr 2019, 14:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Marc-my-Words schreef:
Jamaar schreef:
In de ambu heb ik de optima redtop, kleine accu met 900 startamp. Voldoed prima voor de 3.8 liter perkins diesel.
Ook een 6 cill unimog starte er goed op. Koste dacht ik zo rond 150 euro.


......
< Het is als je je knopen telt eigenlijk nu al de verstandige keus, alleen is LiFePO nog wat nieuw en duur. >
......


Mijn broertje praat stevig op me in (gelukkig per mail).
Misschien ga ik wel om en ga ik toch voor LiFePO, die geven schier eindeloze CCA's, en een veelvoud aan effectieve capaciteit en levensduur.
Zelfs een dual-purpose accu heeft slechts 200 life-cycles bij 50% uitputting.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr 2019, 07:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Ik haal mijn accu's bij Cranenbroek. Nette prijs
http://www.vancranenbroek.nl/
Genoeg capaciteit voor mijn 300tdi. zit er al meer als 5 jaar in.
Ik denk ook dat voldoende dikke kabels, schone contacten en een goede massa + conditie startmotor meer verschil maken dan een top merk accu.
Vaak kopen mensen een top merk accu en vergeten dat de stroom ook nog getransporteerd moet worden.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr 2019, 11:37 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Tja, kabels, contacten, massa en startmotor zijn in goede conditie ... en net zo oud als de accu.

Bijna 9 jaar is niet slecht voor een "basis-accu" 90 Ah en 800 CCA (SAE).
<Bedenk dat CCA's vlgs de SAE-norm de zwakste CCA's zijn, meestal wordt de EN norm gehanteert, die norm is al iets strenger.>

Ik had overigens na wat zoekwerk een "betere" loodaccu gevonden, deze: dual-purpose
Deze "betere" presteert cijfermatig gewoon, en dus goed genoeg, is iets zwaarder - dus meer lood dus een betere levensverwachting - en heeft vlgs de specs een dubbele levensduur bij een dubbele effectieve capaciteit (want een lood(start)accu mag je eigenlijk niet leeg-trekken, zelfs liever niet onder de 80% laten zakken, bij de dual-purpose ligt die grens op 50%)

Maar ik denk nu toch maar voor een LiFePO te gaan -- dat scheelt toch maar zo 1% op het voertuiggewicht -- maar vooral ruim tweemaal zoveel effectieve capaciteit als de dual-purpose, schier eindeloos CCA's (dat is weer beter voor de startmotor, langer en trager starten is de grootste aanslag op een startmotor) en een veelvoud aan verwachtte levensduur.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr 2019, 23:01 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Marc-my-Words schreef:
.....

Maar ik denk nu toch maar voor een LiFePO te gaan -- dat scheelt toch maar zo 1% op het voertuiggewicht -- maar vooral ruim tweemaal zoveel effectieve capaciteit als de dual-purpose, schier eindeloos CCA's (dat is weer beter voor de startmotor, langer en trager starten is de grootste aanslag op een startmotor) en een veelvoud aan verwachtte levensduur.


Tja, d'r is toch nog één andere bedenking: De LiFePO laadt tussen 0º en plus 45º, en levert tussen min 20º en plus 60º.
Met name dat laden is toch een "dingetje",

Oh ja, de LiFePO wil ook niet graag ondergedompeld worden (maar de ECU wil dat ook liever niet) - het baasje achter het stuur rijdt met om het even welk schoeisel, nu ja, liever niet met klompen ... maar om nu laarzen aan te trekken voordat het water binnenkomt, beter van niet, dwz geen water binnen, dwz anders dan de gebruikelijke lekkages.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 109 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.