Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 12:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: april doet wat hij wil
BerichtGeplaatst: do 04 apr 2019, 15:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
verdorie, heb ik "mooie" stoelen achterin ipv. dat rare bankje,kan ik nog maar 1/2 kuub hout kwijt in de koffer bak.
de stoeltje klappen niet naar voren. mijn voorstoelen staan te ver naar achter.
kom je ook pas achter als ze der in zitten natuurlijk.
naja dan de kettingzaag/hem/benzine/etc op de achterbank stoel.

Afbeelding
Afbeelding

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 apr 2019, 19:35 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Tijd voor Afbeelding :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 apr 2019, 19:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Blijft altijd een eeuwige keuze, ga je personen vervoeren of zooi.
Ik heb voor de luxe stoeltjes gezet in frames zodat ze niet door heel de auto stuiteren bij een bobbel. Middelste stoeltje ook in een frame gezet.
Uitlaat viel er onder uit, dus daar moet een een nieuwe in, en de swievelbollen huilen (loopt de olie uit.) daar gaat nieuwe seals op en vet erin.
Ook de zonneklepjes terug gezet. nu meteen op het raamframe ipv die lelijke kap die er zat. (volgens mij uit een county)
J

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 apr 2019, 09:47 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
't Was uiteindelijk geen 1 april maar 5 april ... ik heb de winterbanden (Nokian HK LT2) terzijde gezet, en de zomerbanden (CCC AT) uit hun winterslaap gehaald.
Nu na jaren de banden maar eens voor-achter gewisseld (en nog niet gechecked hoe dit werkt).
Na jaren hadden de voorwielen een licht zaagtand-profiel, met name de randblokken. Ondanks de vele kilometers rollen en/of een zekere trekkkracht zijn de remkrachten de grotere slijt-factor dus sliten de verschillende blokken "voor" een fractie harder (nauwelijks zichtbaar of voelbaar). Sturen geeft ook "remkrachten": dwz met name de voorwielen remmen de rechtuitgaande beweging zodanig dat je de bocht om gaat ... en dus zag ik bij de voorwielen iets meer "zaagtand" -- een tweede factor is natuurlijk dat de bandendruk voor wat lager is en de randblokken meer meedoen.
Anyway: het leek me een goed idee om de banden maar eens te wisselen.

Overigens lijken de CCC AT banden verduiveld traag te slijten, ik moet het nog eens precies opmeten, en nazoeken maar gewoon op het oog is er na grofweg 40.000 km nog enorm veel rubber. Toch jammer dat Continental niet iets vergelijkbaars als Nokian in z'n banden meebakt, die leuke slijtage markeringen die dan zeggen "hé ... het 80% merkje is net weggesleten"  zoals bij mijn Nokian's.


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op za 06 apr 2019, 19:44, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 apr 2019, 19:39 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Twee weken geleden een flinke waterbak in een bospartij. Ik kon er aan de linker kant langs maar het laatste stukje moest ik toch door dat zwembad en daar zat nou juist het diepe. De rechter koplamp dook onderwater en daarna had ik een vreemd lichtbeeld.
Hete koplamp (H4 pitten) en koud water gaan niet goed samen, het glas was gebarsten. Ja, ik weet dat je offroad het licht uit moet doen maar het was donker en bospaden staan niet bekend om de aanwezigheid van lantaarnpalen.

Nieuwe koplampen gemonteerd en de remmen schoon gemaakt.

@ Marc: De militaire handleidingen voor LW en 109 schrijven: Reserve naar RV, RV naar RA, RA naar LA, LA naar LV, LV naar Reserve.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 apr 2019, 20:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Pike schreef:
Twee weken geleden een flinke waterbak in een bospartij. Ik kon er aan de linker kant langs maar het laatste stukje moest ik toch door dat zwembad en daar zat nou juist het diepe. De rechter koplamp dook onderwater en daarna had ik een vreemd lichtbeeld.
Hete koplamp (H4 pitten) en koud water gaan niet goed samen, het glas was gebarsten. Ja, ik weet dat je offroad het licht uit moet doen maar het was donker en bospaden staan niet bekend om de aanwezigheid van lantaarnpalen.

Nieuwe koplampen gemonteerd en de remmen schoon gemaakt.

@ Marc: De militaire handleidingen voor LW en 109 schrijven: Reserve naar RV, RV naar RA, RA naar LA, LA naar LV, LV naar Reserve.


Pike,

Ik heb poly-acrylaat ruitjes voor de koplampen gefröbeld (in ieder geval bij een Defender past zoiets makkelijk).
Ik heb die "ruitjes" vooral vanwege binnendringende sneeuw (en ijs, maar ook vuil), maar ik denk dat de ruitjes ook het hitte-shock probleem sterk verkleinen. Alternatief is natuurlijk poly-acrylaat-koplamp-units (maar dan nog helpen de extra ruitjes tegen binnendringende sneeuw, ijs en vuil).

En qua bandenwissel: Ik heb een dubbele set reservewielen, dus als mijn banden tzt nog iets verder zijn qua slijtage dan zet ik twee (bijna) verse banden voor, en rijd ik de sleetse banden achter op. Op deze wijze heb ik langer banden die voldoende tractie leveren.
(En eventueel 's zomers zelfs gewoon rondom sleetse banden oprijden.)
Ik kan dat overigens iedereen aanraden: een dubbele set reservewielen, ik ben geen fan van het wisselen van de rotatie-richting van (nieuwere) radiaal-banden - zijn ze eenmaal ver heen dan is het wat anders, dan is het minder "zonde" als een band de rotatie-wissel minder goed verdraagt.
< Naar ik begrepen heb was het wisselen van de rotatie-richting bij diagonaal-banden juist aanbevolen om ze soepeler te houden.>

Met een extra reserveband waarmee de steeds paren wisselt rijd je netto langer op gelijke banden (en als je wat extra wisselen voor lief neemt kan je ook nog kiezen om de sleetse op te rijden op de weg en de nieuwere op het moment dat je van de weg af gaat).
Want ja ... wat moet je anders met die banden met 4-5 mm profiel ??


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 apr 2019, 20:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Marc-my-Words schreef:
...

Overigens lijken de CCC AT banden verduiveld traag te slijten, ik moet het nog eens precies opmeten, en nazoeken maar gewoon op het oog is er na grofweg 40.000 km nog enorm veel rubber. Toch jammer dat Continental niet iets vergelijkbaars als Nokian in z'n banden meebakt, die leuke slijtage markeringen die dan zeggen "hé ... het 80% merkje is net weggesleten"  zoals bij mijn Nokian's.


Ik ben eens met de schuifmaat langs de banden gegaan. Er is in ± 40.000 km een kleine 4 mm rubber verdwenen.
Je kan dus zeggen 0,1 mm per 1000 km.   Er resteert nog zo'n 9 mm profieldiepte dus verwacht ik* meer dan 100.000 km met de CCC AT te doen. Geen slechte prestatie (maar nog lang niet de 200.000 km die een vriend deed met zijn 265 brede oude BFG AT - die oude BFG was fameus qua levensduur - aan het eind waren die BFG's overigens bijna profiel-loos, dood-eng, het dunste laagje klei gaf tractie-verlies).

      * aangenomen dat fatale incidenten uitblijven

Bij de Nokian's resteert ook nog zo'n 9 mm, de winterbanden slijten dus sneller, tweemaal ze snel is overdreven, maar omdat je meer rest-profiel nodig hebt om nog winters te presteren komen ze netto half zo ver (da's ook niet zo gek, ik liep de banden even na om steentjes etc uit het profiel te wippen, en het rubber is gewoon een stuk zachter).


O ja, ik verslijt weinig remblokjes en remschijven - ik moet zo nu en dan eens wat extra onbeheerst remmen om alles gangbaar te houden - dus zal het anderen beslist lukken om de banden sneller te verslijten. Ik rijd evenwel ook weer niet (altijd) als een opa, en ook niet steeds op de meest subtiele ondergronden, dus kan je met goede wil ook nog meer kilometers uit het rubber knijpen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr 2019, 07:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Vorig weekend naar de Ardennen gegaan met de s3. 1e grote rit (250km) wat altijd spannend is, vaak komen problemen dan naar boven.
Het ging best goed. Snelheid gehouden rond de 85 km/u. Dan heb ik nog een peut gas over merk ik.
Op en neer naar mijn werk (rotondes) ligt het verbruik tussen de 5,5 en 6 km/L. Op de snelweg tussen 7,3 en 7,7 km/L.
Halverwege de rit liep mijn temperatuur op, tegen het rood aan. Maar dat schommelde zoveel dat ik dat niet vertrouwde. Ik zag ook dat mijn benzinemeter mee veranderende. Dit zal waarschijnlijk de spanningsregulator zijn.
Verbruikt wel wat olie (half liter op 600km). Ook zag ik bij terugkomst dat mijn kachelkraan bovenop lekte. Daar gaat een nieuwe op.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar hem alleen maar op warm gehad.
Ik heb nog een rondje door het bos gedaan, paar mooie doorwadingen gehad. Mooi om te zien hoeveel power uit zo'n simpele techniek kan komen.
Video's komen nog.
J

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr 2019, 08:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
mijn tempmeter was zo onbetrouwbaar dat ik een chinees metertje (aliexpress) er bij heb gezet.
en ik heb, na 2 x te hebben geprobeerd met de originele spannings dinges naar 10 volt, zo,n Solid State Regulator er in gefrommeld.
http://www.britishv8.org/articles/mgb-voltage-stabilizer.htm

de vorige eigenaar(jaren geleden) dacht ook dat de motor te heet werd en had allerlei ventilatoren en luikjes in de motorkap gemaakt.
tevens de thermostaat verwijderd. bleek dus aan de voltage stabilizer te liggen.
oja, als een slechte chinese temp mtr. treft geeft hij ook meer aan bij 14 volt. sinds mijn "verbeteringen" komt de temp niet hoger als 85 graden. Gemeten met digitale meters 2 stuks. 1 voor vlees op de bbq (zo,n pin) en met zo,n laser pistool.

ik wilde dat we hier een beetje bos hadden om te rijden. het spannendste wat je hier kan gebeuren is dat je de berm in gaat om een trekker te ontwijken. :(

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 apr 2019, 07:11 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ontbijt....

(Zo iets Sjaak :D )

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 apr 2019, 08:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
yup zo iets ja.
geplaatst om 5.11 ? ben je niet helemaal.....of zo.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 apr 2019, 08:36 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
@ Sjaak
Bij mij staat toch echt geplaatst 7.11
Misschien staat jou computer op engelse wintertijd :mrgreen:
Maar ook 7.11 is voor mij geen bekend tijdstip :?:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 apr 2019, 23:25 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Sorry,
Had de flux capacitor aan laten staan.

:oops: nu weer “real time” :?:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Laatst bijgewerkt door GatheRRoveR op ma 22 apr 2019, 19:23, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr 2019, 19:09 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
:shock: Allemaal naar de bollen.

Ik heb dit gewoon in de achtertuin...


Bijlage:
39C193C5-4796-42E3-AAB5-87ACD489D21A.jpeg

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 apr 2019, 22:47 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
GatheRRoveR schreef:
:shock: Allemaal naar de bollen.

Ik heb dit gewoon in de achtertuin...

[een plaatje met zulke rare kleuren dat je aan je beeldscherm gaat twijfelen]


Hmmm ... het enige in jouw achtertuin dat het ommetje waard is is dat 4wielige tuinhuisje.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 apr 2019, 08:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ojee hebben ze een weg aangelegd in je achtertuin?
laatst stonden er nog leuke fruitboompjes en zo. :lol:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 apr 2019, 17:10 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
De handrem is over het algemeen het best gesmeerde onderdeel van een Series. In die van mij was bovendien één van de veren gebroken waardoor het onderste schoentje op de binnenkant van de trommel lag, die was dus behoorlijk afgesleten. Hoog tijd voor een handremrevisie.

Van dit:
Afbeelding

Naar dit:
Afbeelding

Eerlijkheid gebiedt dat ik dit heb laten doen. Heb niet de beschikking over een brug en liggend onder de auto leek het mij geen doen. Er zat speling tussen de bak en de olievanger (dat huisje waar het wormwiel voor de km-teller in zit) en die is er uit geshimmed. Ik wist niet dat op die plek ook shimms zitten. Nieuwe keerring, schoentjes en veren. Kan weer jaren mee.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jul 2019, 21:05 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
wat zit iedereen toch te klooien met Chinese digitale rommel in een laro.natuurlijk zijn die ori meters ook verre van betrouwbaar.in feite is alles wat met eletra te maken heeft onbetrouwbaar en dat zeg na jaren bij een energiebedrijf gewerkt te hebben.vandaar ook mijn weerzin tegen die gasloze waanzin.gas is veel minder storings gevoelig dan elektra.daarom ook mijn voorkeur voor ouderwetse dieselmotor waar op startmotor en gloeielementen na alles mechanisch en hydraulisch werkt.en daarom gaat er ook niets boven capillaire temp meters zowel olie als watertemperatuur bij voorkeur die goeie ouwe van smiths als je daar nog aan kunt komen.ook qua uitstraling perfect voor laro


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jul 2019, 23:23 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Heeey,

Ouderwets Smiths meters staat idd mooi in een Laro. Zelf werk ik graag met de ouderwetse "made in Germany" VDO met chrome randje en de daarbij horende sensors. Echter de prijs ervan liegt er vaak niet om. Mijn ervaring hiermee is dat als ik ze nameet met een digitale infrarood meter dat ze redelijk zuiver aangeven.De nieuwe VDO meters die je b.v. op VDO webwinkel koopt worden ook in China of Maleisie iets met malaise . gemaakt. Misschien staat er daar aan het eind van de band net voor het verpakken nog een Duitser te kijken en te schreeuwen????

Thermostaat eruit halen vind ik voor de winter geen goed plan. Zeker niet met een altijd meedraaiende ventilator. Dat doe ik alleen voor nood om thuis te komen als ik 100% zeker weet dat hij kapot is en dicht blijft zitten. Je heb er ook die kapot juist open blijven staan. Hem testen in een pannetje met water op het gas(hoe lang nog haha)bij welke temp hij open gaat kan wel, dan weet je of je probleem daar daadwerkelijk aan gelegen heeft. Maar je kan ook eens voelen of je bovenste en onderste radiateur slang even warm worden. Blijft er een van de 2 koud dan gaat de thermostaat niet open dus geen circulatie. Voor het geld wat hij nieuw kost kan je meestal niet lang tobben.

Ook ik wil naar een 9 persoons uitvoering met 2 bankjes met heupgordels in de rijrichting achterin. Zit te denken om ze demontabel te maken met een veilig en snel systeem. In mijn oude Transit staan de 2 bed banken met lade koelkast eronder wel vooruit dwars op de rijrichting zoals normaal iedere achterbank maar staan ze op rails met een knevel en kan ik ze simpel eruit halen.

Vorige week vrijdag RDW aan huis gehad met vooronderzoek. Plannen ok bevonden. Loodjes aan schutbord, carrosserie en chassis. Kost 152 euro maar je sluit het risico uit dat je een hele dure engelse design plantenbak op wielen voor de deur in de voortuin krijgt . Vandaag de RRC vooras voorbereid dat hij morgen onder de zaagbank gaat voor de juiste series spoorbreedte. Flenzen op maat draaien. Later als het chassis hard is en de juiste shackels(denk langere 1 tons ook achter) en parabolen(denk aan blauwe Britisch springs) eronder zitten kan ik de positie van klok(flens zelfde stand als flens van de bak in verband met spanning in aandrijfas) en de stand fusee pennen en spoorstang(krijgt met in veren meer ruimte omdat de veren rechter worden) gaan bepalen.Heb al 2 oude trommels om af te draaien naar "spoorverbreder van 5.5 mm", komen langere wheelstuds(45 mm ipv 40) in. Dit is precies genoeg om mijn eerste type stalen defender velgen langs de remklauwen te krijgen.

nu meuren groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jul 2019, 19:21 
Offline

Geregistreerd: wo 03 jul 2019, 01:01
Berichten: 116
Hè Nico je moest eens weten hoeveel Duitse merken er door de chinezen opgekocht zijn.de Chinese consument heeft geen enkel vertrouwen meer in eigen merken maar als het zo doorgaat krijg ik steeds minder vertrouwen in Made in Germany.aan de kant,heb een kibani bosmaaier ook zon Duits merk uit het land van de nauwkijkers maar achter mijn huis was een paar hectare groot onontgonnen terrein waar het onkruid meters hoog stond.iemand uit de straat had de klus aangenomen te maaien en was avonden bezig.dacht datie wel een duur merk zou hebben.maar nee,had de zelfde kibani als ik.dat ding is niet kapot te krijgen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 77 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.