Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 02:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2019, 16:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 18:39
Berichten: 29
Larofielen

Ik zit te denken om deze zomer met mijn SII dwars door de Alpen naar Toscane te rijden. Het is een oudje en hij kan geen snelwegen meer rijden. Dus wil ik binnendoor, maximaal 250/300 kilometer per dag. Mag via (goed begaanbare) zandwegen. Ik wil 5 dagen over de heenreis doen, 5 dagen in Toscane blijven en 5 dagen over de terugreis doen.

Nu kan ik alles zelf wel uitvinden maar ik ben ervan overtuigd dat dit al eerder gedaan is. wie heeft er een mooie route en eventueel goede (goedkope hotels of pensions) overnachtingsmogelijkheden?

_________________
Groet, Marcel "Mudbuster"
_________________________
"Willem" S2 88 D RH | "Nelson" LW B LH | "Peperbus" 130 CC Puma D LH


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2019, 18:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Hallo Marcel,

Gaaf idee :)
Wel een binnen-door-weg-ervarings-puntje van mijn kant: 300km per dag over binnendoor wegen is hard werken en je mag blij zijn als je een gemiddelde snelheid haalt van 50km/u. Kom je onderweg iets leuks tegen waar je spontaan even een foto stop of omweggetje voor maakt, daalt je gemiddelde snel naar 40 km/u of minder.
In de tijd dat ik nog een 'verstandige' auto had, was ik zonder snelweg van Hoek van Holland naar Schaffhausen gereden, zo dicht mogelijk langs het water. Om op dezelfde manier dan nog naar Toscane door te steken, had ik minstens nog 3 dagen nodig gehad.

Begrijp me niet verkeerd, jouw voornemen is een fantastische manier van reizen en prima onthaastend om met een oude landrover te doen (Als tijd en geld het toelaat, ga ik op zo'n manier naar Zweden op en neer komende zomer.) 5 dagen om in Toscane te komen vind ik alleen wat optimistisch ;)

In Zwitserland de doorsteek tussen Entlebuch en Sarnen is een mooie 'off the beaten track' doorsteek. Niet hoog, wel erg mooi door een UNESCO beschermd natuurgebied. Niet heel ver daar vandaan is ook de Splugenpas naar Italie een erg mooie doorsteek (in ieder geval was die 17 jaar geleden erg mooi). Oh en de Fluela pas bij Davos :D ... wow :)

Maar goed, als je mij met een auto en onbeperkte tijd en brandstof in de Alpen loslaat, kom ik er de eerste 2 maanden niet vandaan ;) (Heb nog altijd een uitgebreide oost-west of west-oost Alpen passage op mijn wensenlijstje staan 8-) )

mijn tip: kies een paar passen uit die je wilt rijden en sla onderweg de Eiffel niet over ;) Wat betreft overnachtings adressen kan ik je niet concreet helpen, maar het helpt om flexibel te zijn in je manier van overnachten ;)

veel plezier :)
Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2019, 19:51 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Net als Fenna aangeeft is het een leuke onderneming, eventueel via de Ballon voor leuke stukken.

[url]https://www.anwb.nl/verkeer/routeplanner?area2=EU&lat1=52.6315839&lat2=43.3551&lon1=4.7502209&lon2=11.02956&name1=Alkmaar&name2=Italy%2C%20Italië&transportMode1=car[/url]

Zie bovenstaande link:
Hier kan je aangeven wat je voorkeuren zijn, snelste route, mooie route etc.
Niet de beste manier maar wel een basis om je route te bepalen.
Dan de kaart er naast en de groene lijntjes zoeken, welke pas wil je over (of juist niet).

Nu weet ik uit eigen ervaring dat het in Zwitserland lastig is om 50 km per uur gemiddeld te halen. Ga maar uit van 40.....
Zeker het stuk tot Zurich en dan naar beneden is een drukke route, een sticker (kan je bij elk tankstation kopen) kan dan toch wel helpen om een beetje sneller te gaan. Want alleen binnen door is leuk, parallel aan de doorgaande route is een bezoeking.

Als ik zo kijk is de korste route 1600 km dus ga minimaal uit van 32 uur sturen. Dat zou moeten kunnen in 5 dagen!
Gôh alleen de voorpret al, zou zo weer gaan!

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 maart 2019, 21:07 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Binnedoor word steeds moeilijker
Ben 1x Nederland zonder snelweg te nemen door gereden, kost een hele dag en je word helemaal gek van de drempels, rotondes en 30km zones
Duitsland gaat nog, frankrijk zijn de route nationale nog mogelijk al is de snelheid verlaagt naar 80 maar bijna alle dorpjes vallen onder 30km/u beperking 250 300km/dag is hard werken door alle rotondes stoplichten en drempels.
Raad je aan een leuke vlag aan je auto te knopen een gek bord met "ik kan helaas niet harder" achterop plakken en tot aan je doel toch de snelweg nemen. Ken veel oldtimers die 70 op de snelweg rijden, niet leuk maar levert eigenlijk geen probleem op.
Daar genieten van een paar dagen zandwegen rommelmarken en mooie plekjes voor een tent.
Ik heb heel veel ervaring met het vermijden van snelwegen maar verbaas me elke keer weer hoe langzaam het gaat.
Helaas heb ik alleen maar mooie routes in Marokko, veel plezier!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 maart 2019, 16:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Net als Fenna aangeeft is het een leuke onderneming, eventueel via de Ballon voor leuke stukken.

.....

Nu weet ik uit eigen ervaring dat het in Zwitserland lastig is om 50 km per uur gemiddeld te halen. Ga maar uit van 40.....
Zeker het stuk tot Zurich en dan naar beneden is een drukke route, een sticker (kan je bij elk tankstation kopen) kan dan toch wel helpen om een beetje sneller te gaan. Want alleen binnen door is leuk, parallel aan de doorgaande route is een bezoeking.

....


Hmm ... in Zwitserland is het best mogelijk om een redelijke gemiddelde snelheid te halen zonder auto-bahn-vignet, alleen moet je dan denkelijk centraal Zwitserland mijden.

Ik ben voor-vorig jaar nog naar Italiaans Wallis gereden en ik heb een pesthekel aan tol-wegen en vignetten, en ik moest ook nog in de Vogezen wat afspreken en had onderweg ook nog wat zijsporen. Nu neem ik niet per se alleen de kleinste wegen, maar ik was er in drie dagen.
Zwitserland ben ik via eerst een stuk Franse Jura binnengeslopen en daarna via alleen vignet-vrije wegen naar de Simplon-pas. Terug ben ik via de St Bernard pas gegaan, dat was een stuk aardiger, en ... nog beter was een omtrekkende beweging geweest, dus helemaal via Frankrijk, maar ik had een beperkt reisschema.

Anyway: Eifel of Oost-Kantons in België, dan eventueel een hoeks Saarland, vervolgens de Vogezen-keten volgen, liefst aan de west-kant, daar is nog heel veel aan witte weggetjes op de kaart en er zijn allerlei veldwegen etc.
In heel veel landen moet je tegenwoordig opletten mbt de toegankelijkheid en/of generale verboden om van de "normale" weg af te gaan.
In Frankrijk is het anders, zolang iets een "weg" is, dus een zekere al dan niet continue verharding etc kent is het een openbare weg totdat de eigenaar er een bordje bij zet, en let op zand en grind is ook verharding (zolang je niet in een rivierbed of afgraving bent).
Ik heb dit aan een bevriende milieu-politie-man gevraagd, ik was niet helemaal toevallig op precies zo'n plek waarvan ik me afvroeg hoe de regels daar zouden uitpakken, maar het was eenvoudig: privé bos, privé terrein, een privé weg, maar wel een "weg" want aangelegd en verhard met zand en stenen, en geen bordje en/of afzetting dus gewoon toegankelijk. We zijn de weg uiteindelijk te voet opgegaan maar dat was omdat we een leuk rondje konden lopen en er in het rondje ook een "verboden" stuk zat.

In Zwitserland heb je overigens zo hier en daar ook doorsteken via zandwegen, wegen die je niet eens zo makkelijk op de kaart vindt (en sommige van die wegen ken ook ineens beperkingen of een soort van tol), maar Zwitserland heeft toch meer koekoeksklokken-keurigheid en minder verassingen.

Anyway, succes met het voorbereiden, de voorpret is de halve pret.

O ja, qua overnachten ben ik makkelijk, een rustige beschutte plek waar de auto bijna horizontaal kan staan is goed genoeg (behalve dan dat ik wel hoge eisen stel aan rustig).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 82 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.