Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 23:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2019, 08:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Ik meen me te herinneren dat Marc me ooit vertelde dat als je wielbasis langer wordt er in verhouding meer gewicht op de voorste as komt, hoe zat dit ook alweer?

Groet,
Lucas

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2019, 11:07 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Vanwaar deze vraag? Volgens mij maakt het niet zo veel uit voor de belasting van je vooras.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2019, 11:26 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Hmmmm, was even in de veronderstelling dat de motor midden op de vooras stond...
Maar ook het middenpunt van de motor en de bak lijken rond het vliegwielhuis te zitten.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2019, 11:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
't Is heel eenvoudig (en tegelijk een tikje contra-intuïtief, en dus een van de leukere dingen in de wereld).

Welk gewicht komt er op de voor- en achter as ?
Een tikje vereenvoudigd gezegd: de helft, dwz dat wat vóór de halve wielbasis zit komt voor en dat wat er achter de halve wielbasis zit achter.
D'r zit een vereenvoudiging in, nl de dynamische werking van het geheel van gewichten en veren, en ook nog eens de overhangende gewichten.
(Een groot en/of ver overhangend gewicht verlegt het zwaartepunt extra, maakt dus de ene as zwaarder belast en de andere lichter)

Maar goed met de eerste eenvoudige benadering laat het al zien: hoe langer de wielbasis hoe meer lengte (en dus gewicht) er op de eerste "helft" rust.
De harde praktijk laat het overigens ook zien, kijk maar naar een 110 en een 130: In principe gelijke auto's, en ondanks het iets hogere totaalgewicht van een 130 is de as-last achter bij een lege 130 gelijk of zelfs lager als bij een 110. Het (bescheiden) meergewicht komt (vrijwel) geheel vóór terecht omdat de halve meter extra lengte verhoudingsgewijze licht is.

Wil je het preciezer benaderen dan moet je kijken naar het meetkundige en het reële zwaartepunt, hoe meer die uit elkaar liggen hoe sterker de gewichten ongelijk verdeeld zullen zijn.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2019, 21:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
@GatheRRoveR Vanwaar de vraag? Wel mijn auto heeft:
- Een lichtere (Siemens elektro)motor dan origineel (300Tdi)
- De motor ligt 14 cm verder naar het midden (korte R380)
- Op de motor na is de motorruimte momenteel nagenoeg leeg (controller, laders, DC/DC converter, koeling e.d. volgen nog)

En dan kom ik al aardig in de buurt (inc passagiers etc.) van het max gewicht van mijn vooras.
Let wel dit is gemeten met een caravan weegschaal op een licht aflopende oprit.

Dus ik dacht ineens: "Hej, zei Marc daar niet een keer iets over?" En jawel!, dus @Marc bedacht voor de uitgebreidere uitleg.

In principe is dit nadeel ook weer een voordeel want ik kan nu het nog toe te voegen gewicht (16 Tesla batterijen) vooral in het midden monteren waar ik eerder van plan was om ze voor/midden/achter te monteren met alle complexiteit van dien.

Voor wie het zich afvraagt: ik was hier in 2018 ook al mee bezig maar toen kwam er niet veel van. Dit jaar beter ;)

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2019, 21:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
lucasvanlierop schreef:
In principe is dit nadeel ook weer een voordeel want ik kan nu het nog toe te voegen gewicht (16 Tesla batterijen) vooral in het midden monteren waar ik eerder van plan was om ze voor/midden/achter te monteren met alle complexiteit van dien.


Het belangrijkste gewicht ± in het midden monteren heeft vooral veel voordelen.

Daarnaast is het verstandig even een paar stoeptegels te lenen en de auto horizontaal te zetten als je de gewichten meet.

O ja, verder vraag ik me af: waar komt het max as-gewicht vandaan ?
Denkelijk heb je een nogal universele as en die kan aan wat LandRover er allemaal mee deed, paradoxaal genoeg zie je bij de verschillende auto-modellen verschillende max as-gewichten, maar dat is dus het max as-gewicht voor dié auto, en niet per sé voor de as zelf.

Misschien vraagt het wel weer even wat extra overredingskracht bij de RDW.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2019, 22:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Citaat:
Het belangrijkste gewicht ± in het midden monteren heeft vooral veel voordelen.

Dat dacht ik dus ook, binnenkort nog een keer netjes wegen :)

Het maximale as gewicht staat op het type plaatje, ik geloof best dat ie meer kan hebben maar of de RDW dat gelooft, zeker bij een toch al aangepaste auto?

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 feb 2019, 23:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
lucasvanlierop schreef:
Citaat:
Het belangrijkste gewicht ± in het midden monteren heeft vooral veel voordelen.

Dat dacht ik dus ook, binnenkort nog een keer netjes wegen :)

Het maximale as gewicht staat op het type plaatje, ik geloof best dat ie meer kan hebben maar of de RDW dat gelooft, zeker bij een toch al aangepaste auto?


Wellicht kan je van de "verschillende" voorassen de onderdeelnummers achterhalen.
Het zou mij niet verbazen als er al een eeuwigheid, dwz sinds de schijfrem vóór slechts één as wordt gebruikt.
Je hoeft dan alleen de max-asgewichten van een zwaarder - liefst heavy duty - voertuig op te zoeken.

Je kan dat typeplaatje eigenlijk wel vergeten, hoeveel klopt er verder nog van ?

Maar goed, blijft dat je de RDW-mannen moet overtuigen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 74 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.