Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 15:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2019, 10:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
gister voor het eerst een rondje in de sneeuw kunnen maken met mijn Cooper discoverer at3 banden.
ik had de banden 3 jaar geleden gekocht juist om veilig in dit soort omstandigheden te rijden.(nooit geen sneeuw gehad)
volgens bijna alle testen (vooral in overzeese gebieden) is het een goede band voor niet te diepe sneeuw.
er staat ook zo,n merkje op.
man man man wat een ellende. als ik 40 jaar jonger was geweest had ik het wel leuk gevonden maar nu?
de 1e bocht in de straat ging al mis. rustig rijdend brak meteen de achterkant uit (stond niet in 4wd)
in 4wd glibberde de 109 alle kanten op. hij gleed gewoon op 4 wielen de berm in.
ik leek net op McQueen van Cars 3 als hij met die mudrace mee doet.
werkelijk elke bocht met sneeuw gleed hij weg.
in de berm ging het verder erg goed. beetje prut, beetje sneeuw, dat vonden de bandjes lekker.
maar ja om nu hier in de polder een rondje door de berm te gaan?
zometeen met de Dacia maar even weg. die kan beter tegen beetje sneeuw.

ps1.
waarom dit stukje? ik heb gezien dat er erg veel mensen meelezen hier op dit forum. en er zijn ook veel vragen over banden.
zie dit maar als een soort review.
ps2.
voor de rest zijn het perfecte banden. weinig lawaai en goed in de prut of het bos op natte bladeren.
in de regen ook perfect. alleen jammer van de sneeuw.
ps3.
meer reviews over banden? zet ze hier onder.
ps4.
meelezers? reageer ook eens. hier kun je nog 30 jaar(ofzo) terug kijken voor info. :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2019, 16:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Kijk, hier hebben we wat aan.
Ik ben voor de 88 s3 nog op zoek naar banden (en nog aan het sparen). zit nog te twijfelen tussen 7.50r16 en 237/85r16.
De 255/100r16 michelin xzl waar de 101 op staat zijn fijne banden. zowel op de weg als in de blubber. Maken wel wat geluid maar dat valt weg tegen het geluid van de motor. De wangen zijn stijf genoeg om niet weg te rollen in een bocht en nog wat demping te geven, afhankelijk van de bandenspanning.
In de sneeuw doen ze het fantastisch. Op platgereden sneeuw des te minder. Dan zijn ze spekglad en hebben geen grip. lastig om dan 3300kg tot stilstand te brengen. Op glad wegdek zet ik mijn middendiff aan (stapvoets rijden) want als ik dat niet doe en wat gas geef trek ik zo mijn achterkant opzij.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2019, 21:49 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjeroens schreef:
De 255/100r16 michelin xzl waar de 101 op staat zijn fijne banden. zowel op de weg als in de blubber. Maken wel wat geluid maar dat valt weg tegen het geluid van de motor. De wangen zijn stijf genoeg om niet weg te rollen in een bocht en nog wat demping te geven, afhankelijk van de bandenspanning.
In de sneeuw doen ze het fantastisch. Op platgereden sneeuw des te minder. Dan zijn ze spekglad en hebben geen grip.


Tja, ik werd al eens door een lokale LandRover rijder met een meewarige glimlach bekeken ... ik had Michelin XPC + 4 kettingen, hij had Michelin XZL en hij zei met een grijns dat ie prima boven was gekomen. Daarna kwam evenwel het terug naar beneden. Hij reed voor mij uit en het angstzweet kwam bijna uit zijn uitlaat. Een partieel verijsde weg, lokaal 10% of meer, en links een greppel en rechts een vallei ... daar rijd je zelfs met echte winterbanden voorzichtig ... want wat moet je als het gaat glibberen, remmen maakt het alleen maar erger.
O ja, ondanks ABS&ETC zet ik in dit soort gevallen ook het DiffLock in, dan blijven voor en achter-as in gelijk tempo rollen (alleen in scherpe bochten toch beter even niet want in de bocht rijden de achterwielen een korter parcours en met DiffLock forceer je dan ergens wielslip).

Goed, in de sneeuw onder een 88 zou ik Michelin XPC 7.5x16 verkiezen maar die is niet meer nieuw leverbaar en oud worden ze langzaamaan steeds ouder - Michelin XPC geldt in Scandinavië als winterband (het is geen "echte" winterband). Zonder sneeuw schijnen de Michelin Latitude Cross 7.5x17 goed te voldoen onder een Series (vraag maar aan Fenna). Ik vond het een te flodderige band onder de Defender. En ... in 7.5x16 is de keuze inmiddels bepaald niet reuze.

Ik heb nu Nokian Hakkapeliitta LT2 voor in de sneeuw - die is er alleen in 235/85x16 en niet in 7.5x16 en vorig jaar keerde ik ergens waar het mij toch een beetje glad leek, in verband met een invallende dooi leek mij net iets lager veiliger bij het later weer vertrekken ... ik liep daarna te voet omhoog en ondanks eerste keus schoeisel bleek dat ik niet overeind kon blijven waar de auto net te voren niet weg gleed ... dat stelde mij dus gerust mbt de werking van de op het eerste gezicht nogal vriendelijke Hakkapeliitta. Hie de Nokian HK LT2 het onder een Series doet moet je ook aan Fenna vragen.

Voor 's zomers heb ik Continental CrossContact AT (ook 235/85x16), een zeer potente AT, een band die mij steeds weer verbaast in postitieve zin, alleen een beetje stug en lastiger: hij heeft soms last van een zekere onrondheid/onbalans (maar is dat laatste niet gewoon een probleem van alle banden met veel rubber?). Als ik nu iets moest kopen dan kocht ik denk ik Nokian Rotiiva AT want iets subtieler als de CCC AT en betere winter-prestaties bovendien (dus ook beter bij natte gladde weg).

O ja, de Cooper AT3 heeft misschien wel mooie merkjes maar hij ziet er ook gewoon niet uit als een "winter" band.

Nog even een toegift voor wie ze niet kent: een kiekje.
Je hoeft niet doorgeleerd te hebben om te zien dat er verduiveld weinig fijnere groeven zijn.
De groeven zijn overduidelijk niet bedoeld om een lamellenwerking te hebben.
Bijlage:
Cooper Discoverer AT3 - P1000217.jpg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op ma 28 jan 2019, 13:43, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2019, 01:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Vandaag op een verijsde en vrijwel lege parkeerplaats eens geprobeerd mijn 109 met Nokian HK LT2 te laten uitbreken. Dat ging niet vanzelfsprekend...
tav de cooper AT3 heb ik eens op de website van de fabrikant gekeken en die adverteert ook niet met winter eigenschappen voor die band


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2019, 11:20 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 40
Inderdaad lees ik veel en post lang niet altijd!
Mooie topic en een goede review. THANKS!!!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2019, 11:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
fenix2 schreef:
Vandaag op een verijsde en vrijwel lege parkeerplaats eens geprobeerd mijn 109 met Nokian HK LT2 te laten uitbreken. Dat ging niet vanzelfsprekend...
tav de cooper AT3 heb ik eens op de website van de fabrikant gekeken en die adverteert ook niet met winter eigenschappen voor die band


Met alleen achterwiel aandrijving of met 4x4 ?

Volgens mij is het zo dat als de Nokian HK LT2 "teleurstelt" je maar beter niet uitstapt -- doe je dat wel dan bekijk je het volgende moment de verijsde ondergrond van heel dichtbij.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2019, 13:16 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
En dan nog even een andere "tegenvaller".

Een collega die in het verleden mij ook goede verhalen vertelde over de Cooper Discovery M+S (een echte winterband) had - toen ze nog ruim voorradig waren, en ineens ook aangenaam in prijs waren - een nieuwe set M+S gekocht. (Inmiddels zijn de M+S in 235/85x16 al geruime tijd niet of nauwelijks leverbaar, ze lijken "op", van de markt verdwenen.)
Nu, dit najaar, de banden gemonteerd en degelijk gebalanceerd ... en hij heeft last van onbalans. De banden blijken last van onrondheid te hebben.
Misschien was de prettige prijs een opruimprijs, en had die prijs de prijs dat het de winkeldochters waren, banden die eerder al eens moeilijk balanceerbaar bleken ?   Misschien waren de mallen bij de Cooper-banden-bakkers inmiddels zo sleets dat de reproduceerbaarheid te wensen overliet ... en zijn ze daarom inmiddels uit de markt ?

Anyway: Wees gewaarschuwd bij de Cooper Discovery M+S. (Ron Bolleboom heeft nu toevallig twee sets op de LandRover PaginaMarkt staan.)

O ja, ik heb zelf één zo'n Cooper Discovery M+S als reserve-winterband, de M+S is namelijk een winterband zonder verplichte rotatie-richting.
Ik heb geen idee of ie behoorlijk rond is, hij hangt mooi en nieuw te zijn als reserve-winterband - wellicht kan ik er vroeger of later iemand mee blij maken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2019, 14:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ik ging van de "sneeuw capaciteiten" uit van dit soort reviews.

It provides excellent wet-weather traction. The generous siping on the tread blocks also contributes to how surefooted the Coopers are on wet and icy roads. If you have ever had to pull a trailer over a mountain pass in the winter, you can certainly appreciate these qualities.
http://www.fourwheeler.com/product-revi ... -at3-tire/
https://exploremore.eu/cooper-discovere ... eal-world/


en zo waren er nog meer. viel bij mij tegen dus.
ach ze moeten nog maar een jaar of 6 mee, kan ik weer andere proberen. :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2019, 15:55 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
ik ging van de "sneeuw capaciteiten" uit van dit soort reviews.

It provides excellent wet-weather traction. .....

en zo waren er nog meer. viel bij mij tegen dus.
ach ze moeten nog maar een jaar of 6 mee, kan ik weer andere proberen. :mrgreen:


Tja, nu moet je wel bedenken dat we hier in onze streken de ergste gladheid kennen, nl net nabij het vriespunt.

Is het direct echt winter - zoals bijna overal in de wereld waar het wintert - dan is sneeuw en ijs minder glad.
Het is juist dat dunne waterlaagje dat maakt dat alles extra glad is.

Sneeuw met pekel-water is ook vele malen gladder als alleen sneeuw of ijs. En is het koud genoeg dan strooien ze geen zout, maar zand.

In Zweden hebben ze dan ook heel vaak spijkerbanden ... voor die momenten dat er door een dooi-periode ineens die hyper-gladheid ontstaat.
En rijden er genoeg mensen met spijkerbanden dat is het ijs voor de niet-spijkerbanden-rijders gewoonlijk genoeg opgeruwd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2019, 16:44 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
woehahahahaha,
lekker bezig.... vandaag/zojuist met de kleinkinderen met de slee er op uit getrokken.
je hebt hier wat bruggetjes/dijkjes waar je van af kan glijden.
aangezien de kleinkinderen crossen met opa leuk vinden dacht ik, kom rijd die dijk omhoog. zal even controleren of mijn vrijloopnaven goed staan.
stond er 1 aan en 1 uit. heb dus van de week met 3 wiel aandrijving gereden.
zal er ook wel mee te maken hebben dat het niet echt lekker ging.

Marc, dat wist ik niet van die gladheid, maar is wel logisch. toch doen mijn goodyear 4 seizoenen banden op de Dacia het beter.
(maar ja die heeft 2 wiel aandrijving en geen 3)

ps kwam de zeedijk met helling van 30-40% gemakkelijk omhoog in de sneeuw en prut.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2019, 19:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Marc-my-Words schreef:
Met alleen achterwiel aandrijving of met 4x4 ?

Dat was met alleen achterwiel aandrijving. Het pakte nog zo goed dat ik geen behoefte had de voorwielaandrijving erbij te schakelen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2019, 20:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
fenix2 schreef:
Marc-my-Words schreef:
Met alleen achterwiel aandrijving of met 4x4 ?

Dat was met alleen achterwiel aandrijving. Het pakte nog zo goed dat ik geen behoefte had de voorwielaandrijving erbij te schakelen


Misschien lukt het zelfs makkelijker met 4x4 ... net als bij mij met de Defender met DiffLock.
Stuur je met DiffLock wat scherper in dan luistert ie eerste even niet naar het stuur om daarna juist de bocht om geduwd te worden.
Eerst duwen de achterwielen de auto vooruit en de insturende voorwielen ploegen schuin verder, daarna krijgen die voorwielen er zin in en dan duwen die achterwielen nog steeds ... en achter maakt een kortere weg; de achterwielen "weten" dat niet en duwen een net zo lange weg als de voorwielen dus duwen de achterwielen de achterzijde in een ruimere bocht als de normale ....

Bij 2x4 is dat eerste niet (of minder) luisteren naar het stuur normaal, daarom heb je bij een Series ook wat toespoor.

Rijd je in 4x4 of 3x4 ... dan krijg je wat ik ken bij de Defender met DiffLock.
En rijd je in 2x4 met een asymmetrische belasting van de vooras ... dan gaat het lijken op een motorfiets met zijspan, met name op een motorfiets met aangedreven zijspan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2019, 23:31 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
@ Sjaak
1 vrijloopnaaf aan de andere uit geeft helaas geen 3 wiel aandrijving, je vooras doet gewoon niet mee dankzij het diff.
:P
Duurde bij mij een tijdje voor ik er achter kwam waarom ik een duintje niet op kon rijden terwijl ik al 5 km over een zandweg reed, blijkbaar heb je 4x4 minder vaak nodig dan je denkt (stond ook 1 vrijloop naaf uit :oops: )
Kenlijk goede zandbanden onder mijn auto gehad :D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jan 2019, 23:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
.... blijkbaar heb je 4x4 minder vaak nodig dan je denkt ....


Er zit ook een heleboel terrein-rijd-kunst achter het stuur en in de rechter voet.

Ik rijd nog steeds met de ervaring van de voorwiel-aangedreven Renaults.
Bescheiden momentum samen met bescheiden gas en bescheiden stuur levert al minstens de helft.
De andere helft zit in het "lezen" van het terrein.

Ik reed in Polen, met die Renault, allerlei zandwegen maar dan reed ik ook door tot die plekken waar weer enige plantengroei door het zand kwam - zeker met slechts voorwielaandrijving moet je je richten op het blijven rollen.
Gelukkig had ik de fancy plastic bodemplaat door een serieuze stalen laten vervangen, dat heeft me meermaals gered. Blijven rollen met de Renault betekende vrij vaak: net iets vlotter doorrijden als je van plan was - dan kan je namelijk op de moeilijkste passages met nauwelijks gas voortrollen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2019, 17:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 89
Ik heb gister ook even voor de eerste keer in de sneeuw met mn series met GG AT2 gereden .
Prestaties vielen ook tegen in vergelijk met de Michelin winterbanden onder mijn Lease Kia

Groet

Geert 88 SIIID


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2019, 17:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 89
Ik heb gister ook even voor de eerste keer in de sneeuw met mn series met GG AT2 gereden .
Prestaties vielen ook tegen in vergelijk met de Michelin winterbanden onder mijn Lease Kia

Groet

Geert 88 SIIID


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2019, 17:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 89
Ik heb gister ook even voor de eerste keer in de sneeuw met mn series met GG AT2 gereden .
Prestaties vielen ook tegen in vergelijk met de Michelin winterbanden onder mijn Lease Kia

Groet

Geert 88 SIIID


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2019, 17:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 89
Ik heb gister ook even voor de eerste keer in de sneeuw met mn series met GG AT2 gereden .
Prestaties vielen ook tegen in vergelijk met de Michelin winterbanden onder mijn Lease Kia

Groet

Geert 88 SIIID


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2019, 17:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 89
Ik heb gister ook even voor de eerste keer in de sneeuw met mn series met GG AT2 gereden .
Prestaties vielen ook tegen in vergelijk met de Michelin winterbanden onder mijn Lease Kia

Groet

Geert 88 SIIID


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2019, 20:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Geert je hoeft niet per sé voor iedere band apart een recensie te geven.

Maar goed, de GG AT2 is denk ik gewoon niet zo'n moderne band. Het is meer een interessante variant op de oude BFG AT.
Een repeterend profiel over de volle breedte. Zo'n profiel heeft als "gevaar" dat zodra er tractie-verlies is dan treedt dat tractieverlies ineens over de hele band-breedte op.
Paradoxaal genoeg was het nog traditioneler profiel zoals dat van de Michelin XPC en de Cooper M+S betrouwbaarder.

Je kan beter omzien naar de nu moderne profielen waar je een differentiatie ziet tussen de randen die meer blokvormig zijn en de centrale zone met een meer langgerekt profiel, zulke banden geven een voorspelbare, betere tractie (mede dankzij de moderne rubber-compounds).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 jan 2019, 00:45 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Onder mijn vorige LaRo (een ninety) had ik de AT3 van cooper zitten en ik was er best te spreken over.
Dus de post van Sjaak verbaasde me... maarja ik ben geen banden-connaisseur dus... dacht zal wel aan mij liggen.
Door die fijne ervaring heb ik nu onder mijn S2 cooper sst’s zitten.
Dacht zal er wel rekening mee moeten houden, met de ervaring van die smalle avon “traktor” banden in het achterhoofd dacht ik in het begin rustig aan.

Maar al na een paar keer op het laatste moment toch een afslag genomen te hebben of in de ankers moeten omdat er weer eens zo een “piet pannenkoek” zijn eu-blikje er voor werpt kwam ik er al snel achter dat ook deze banden op asvalt en ook op nat asvalt zich best wel goed weren.

En het zal allemaal gerust wel dat als het koud is dat die banden met sterretjes een kortere remweg hebben, maar het verstand zit achter het stuur.

:lol: Maarja, series rijders hebben in de regel geen haast.

Nu rij ik meestal als stoffel. :mrgreen:
Afbeelding

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 jan 2019, 11:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Onder mijn vorige LaRo (een ninety) had ik de AT3 van cooper zitten en ik was er best te spreken over.
Dus de post van Sjaak verbaasde me... maarja ik ben geen banden-connaisseur dus... dacht zal wel aan mij liggen.
Door die fijne ervaring heb ik nu onder mijn S2 cooper sst’s zitten.
Dacht zal er wel rekening mee moeten houden, met de ervaring van die smalle avon “traktor” banden in het achterhoofd dacht ik in het begin rustig aan.

Maar al na een paar keer op het laatste moment toch een afslag genomen te hebben of in de ankers moeten omdat er weer eens zo een “piet pannenkoek” zijn eu-blikje er voor werpt kwam ik er al snel achter dat ook deze banden op asvalt en ook op nat asvalt zich best wel goed weren.

En het zal allemaal gerust wel dat als het koud is dat die banden met sterretjes een kortere remweg hebben, maar het verstand zit achter het stuur.

....


Tja, daar noem je wat Avon traktorbanden ... dat die smal waren was nog het beste bij die banden, daarmee forceer je nog een beetje grip.
Moderne banden zoals die Cooper AT3 en Cooper STT hebben een heel veel betere rubbercompound dus asfalt en nat asfalt moeten om z'n minst redelijk goed en eigenlijk meest echt goed gaan.

Sneeuw en ijs en vooral dat rond nul graden glibberlaagje doorbreek je niet met rubber alleen, daarvoor heb je minstens iets van lamellen nodig.
Misschien was daarom wel die oude smalle Michelin XPC nog zo opvallend goed: een profiel met kleinere vierkantige blokken met een enkele lamel: die blokken kantelen iets onder belasting.

Gewoon op de uiterlijke verschijning denk ik dat de Cooper STMaxx het nog weer beter doet als de STT.

Het klopt ... achter het stuur zit de belangrijkste factor ... maar die factor is niet feilloos.
En ... het is toch mooi dat er ook banden zijn die maken dat de auto nog tot stilstand komt daar waar je beter niet uitstapt omdat je te voet uitglijdt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2019, 18:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, de sneeuw is al weer foetsie (in onze streken).

Het is dat ik nog even goed voorzien ben, anders zou ik onderstaande banden eens willen uit proberen.
Een AT band met een niet te woest profiel, stil, zuinig en ook betrouwbaar op de natte weg volgens "het boekje" ...
... en weliswaar niet als winterband geadverteerd (Nokian heeft andere betere winterbanden, banden die ze natuurlijk ook graag verkopen), maar wel een winters sneeuwvlokje en volgens de reviews geen slechte band in de sneeuw.
Het kan natuurlijk dan altijd nog een tegenvaller zijn bij ijzige gladheid.

Bijlage:
Nokian Rotiiva AT 235-70R16 -.jpg


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jan 2019, 10:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Morgen weer nieuwe kansen om de winterse banden-kwaliteiten uit te proberen !!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2019, 09:08 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Handig die aanduiding op de band, heb bij mijn banden gemerkt dat de grip wel erg veel minder wordt in sneeuw als de band onder een bepaald aantal mm is.
Ben ook benieuwd bij welk percentage het sneeuwvlokje verdwenen is, staat dat ergens vermeld bij nokian?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2019, 09:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Handig die aanduiding op de band, heb bij mijn banden gemerkt dat de grip wel erg veel minder wordt in sneeuw als de band onder een bepaald aantal mm is.
Ben ook benieuwd bij welk percentage het sneeuwvlokje verdwenen is, staat dat ergens vermeld bij nokian?


Ik vind het ook "de uitvinding van de eeuw" ...
.... een truukje dat zo voor de hand ligt dat niemand erop kwam en waarvan je nu ze het hebben denkt: waarom is het niet eerder bedacht.
Het geeft ook wel aan dat ze (in ieder geval bij Nokian) tot grote hoogte - of hier dus meer correct: tot grote diepte - het rubber zeer precies kunnen vormgeven .... en dat geeft hoop voor de lamellen (vlgs de fabrieks-info zit er zelfs een soort "profiel" in de lamel-groeven).

En dan de tweede vraag: Ik weet het niet, wettelijk zit de grens bij 4 mm, maar dat is denkelijk net zo'n grens als die 1,6 mm voor gewone (zomer)banden. Ik vind onder de LandRover 3 a 4 mm al het minimum voor gewoon alledaags gebruik, onder de 3 mm merk je zelfs op de gewone weg al dat er niet veel nodig is om grip-verlies te veroorzaken. (Deze laatste ervaringen met de "smalle" Michelin XPC, een band die dus door die smalle "footprint" bij een natte/gladde weg nog extra zou moeten "bijten".)

Anyway, ik denk dat ik wanneer ik bij 60% ben mijn winterbanden in de verkoop doe: er is dan vast wel iemand die op het laatste moment naar de wintersport wil, of op het laatste moment bedenkt dat ie winterbanden nodig heeft om naar de wintersport te gaan (of er is iemand die nog eens eer vergelijkende test wil doen, danwel een setje wil maken met spijkers - in Zweden zeggen ze dat spijkers zelfs de slechtste winterband tot een goede maken).
Rijd ik ze op dan zijn ze ook echt op, dan zijn het alleen nog goede banden voor op de weg.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Maar goed ... waar blijft die sneeuw:   Nu is het Zeeland en Zuid-Limburg ...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2019, 13:33 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Of je rijd ze compleet op en je hebt de beste zandbanden die je bedenken kan (0 profiel) :geek: verkoopt alijd goed in Marokko :lol: zolang er geen scheur in zit heb ik daar alles kunnen verkopen :D en als er een scheur in zit maken ze er schoenen van met 100k km garantie op de zool of emmers en waterkruiken :)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2019, 14:44 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Of je rijd ze compleet op en je hebt de beste zandbanden die je bedenken kan (0 profiel)
verkoopt altijd goed in Marokko     zolang er geen scheur in zit heb ik daar alles kunnen verkopen


Ahh ... ik weet nu :  Jamaar ziet er handel in :idea:

Je neemt ze van mij over als ik het geen winterbanden meer vind ... en rijdt ermee de Pyreneeën over (het zijn immers nog steeds wettelijke winterbanden) ... en verkoopt ze in Marokko ?   :?

Het zijn overigens sowieso beste zandbanden want geen overdreven "scherp" of gravend profiel.
Bijlage:
Nokian HK LT2.jpg

Bijlage:
Nokian NK LT2'.jpg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2019, 15:58 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
't Zijn hier overigens vooral tegenvallende prestaties van de sneeuw (en/of de weersvoorspelling).

Ik zit al 5 - 6 uur lang te wachten ... het zou hier na de ochtendspits gaan sneeuwen ...

De spoorweg-prestaties vallen dus ook tegen, of zou code oranje wat anders betekenen.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

Toch een voordeel dat mijn winterbanden ook prima zandbanden zijn :ugeek:

Half vijf en nog steeds niks .... "het verwachtingsmanagement" laat te wensen over hoor ik nu net.

Of met andere woorden: ik woon op de verkeerde plek.

= = = = = = = = = = = = = = = = = =

Update: om 17:00 uur begon het voorzichtig met de eerste - toen nog nattige - sneeuw.
Nu ruim 5 uur later valt er nog steeds dunnetjes sneeuw.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2019, 22:42 
Offline

Geregistreerd: wo 08 nov 2017, 21:06
Berichten: 22
...en dus? De Cooper is toch een goede band als het een beetje glibberig wordt?
(ik wil een all seasons, all terrainband maar eigenlijk niet de 160,- betalen die de BF Goodrich op dit moment al kost. )
Mag ook een winterband zijn maar als die in de zomer zo hard slijt dat ik er de tweede winter niks meer aan heb, wordt dat ook een dure hobby... ;)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb 2019, 01:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Houston,
Je zegt er niet bij onder wat voor auto en voor welk doel.
Stevig AT gebruik - maar niet bij winterse gladheid - is de Continental CrossContact AT goed en goedkoop.
De CCC AT verdraagt misbruik en haalt tegelijk veel kilometers - de band is nogal stug.

De Cooper AT3 is ook goed maar iets minder degelijk (dat kan soms ook een voordeel zijn, hij is dus ook soepeler).

En voor echt AllSeason en all weather lijkt de Nokian Rotiiva AT gewoon zeer veelbelovend (en hij is niet te duur).
De Rotiiva is zuinig, goed op natte/gladde weg en stil.

Een stuk "ruiger" (in ieder geval qua uiterlijk) is de Cooper STMaxx ... vlgs de berichten is dit ook een goede keuze (dus niet alleen looks).

O ja, als je zoveel kilometers rijdt dat je de Winterbanden in één seizoen oprijdt dan is het handiger zowel zomer als winterbanden te kopen.

NB Er is eer heel andere, goede reden om winterbanden niet 's zomers te rijden:
Het rubber is te zacht en dat betekent bij zomer-hitte langere remwegen en minder grip ... en op een rotsondergrond zijn de lamellen te fragiel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb 2019, 13:46 
Offline

Geregistreerd: wo 08 nov 2017, 21:06
Berichten: 22
Ik rij vooral op de weg.
Maar wil (die paar keer per jaar) in 10 centimeter modder niet meteen staan slippen. (zoals nu ;) )
Ik wil/ heb geen lier en zin om iedere keer te moeten hannesen als ik ff over een nat stukje land moet.
Daarnaast all seasons omdat ik niet wil hoeven wisselen. Echt een ‘super’ winterband hoeft niet; ik rij niet veel en altijd defensief.
De band moet wel het ‘alpine-symbool’ hebben en onder de 200,- per stuk zou prettig zijn! ;)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb 2019, 14:16 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Houston schreef:
Ik rij vooral op de weg.
Maar wil (die paar keer per jaar) in 10 centimeter modder niet meteen staan slippen. (zoals nu ;) )
Ik wil/ heb geen lier en zin om iedere keer te moeten hannesen als ik ff over een nat stukje land moet.
Daarnaast all seasons omdat ik niet wil hoeven wisselen. Echt een ‘super’ winterband hoeft niet; ik rij niet veel en altijd defensief.
De band moet wel het ‘alpine-symbool’ hebben en onder de 200,- per stuk zou prettig zijn! ;)

Tja, dan zou ik de "gok" nemen en de Nokian Rotiiva AT proberen.
Zie hier: autoweek-prijslijst
Koop je ze bij Euromaster (ik heb geen aandelen) dan komen ze op € 124 per stuk plus € 24 voor de montage.
Die montage is niet de goedkoopste maar je hebt wel het voordeel dat leverantie en montage in één hand liggen.
Mocht er een onronde of anderszins moeilijke band tussen zitten dan is het geen gezwarte-piet waar de verantwoordelijkheid ligt.

Zelfs al zou deze keuze iets sneller slijten (waar ik geen redenen voor zie) dan blijft het een nette prijs.
Voor minder vind je gewoon niet veel aan betrouwbare banden, en als je zowel goed op de weg al in de sneeuw + redelijk AT wilt lijkt mij het zelfs eerste keus.

Overigens, de oude vertrouwde en ooit beste BFG bleek in een vergelijkende test inmiddels achterhaald. Wellicht heeft BFG de band zoveel verbeterd dat ie weer mee kan, maar ... het is mijns inziens al lang niet meer de enige band.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb 2019, 14:37 
Offline

Geregistreerd: wo 08 nov 2017, 21:06
Berichten: 22
Thanks voor je info! Ik zal eens kijken.
Had jij ervaring met deze band? (Of iemand anders, hier?)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 feb 2019, 19:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Omdat ik ooit een complete set Conti Cross Contact AT kreeg heb ik (nog) geen ervaring met de Nokian Rotiiva AT.
Hij staat wel heel hoog op mijn lijstje ... maar de CCC AT is erg slijtvast.
Had ik geweten dat de Nokian Rotiiva een sneeuwvlokje heeft dan had ik er eentje als winterbanden-reserve gekocht.
(Ik heb nu een Cooper M+S als winterband-reserve).

NB. De Rotiiva heeft een "mooi" modern profiel, een profiel dat lijkt op een wat vriendelijker variant op dat van de CCC AT.
Die moderne profielen scoren hoog in praktijktesten, beter als de profielen met een repeterend patroon.

Ik heb wel ervaring met de Nokian Hakkapeliitta LT2 (toen ik die kocht was ie € 50 tot wel € 100 goedkoper als de dag-prijzen van het laatste anderhalf jaar, die LT2 was toentertijd gewoon zeer concurrerend geprijsd). De Nokian HK LT2 en de Rotiiva AT kwamen ± gelijktijdig op de markt, zoiets schept verwachtingen (ook omdat de LT2 een stap vooruit is tov de LT).
Anyway: de Nokian LT2 is in ieder geval een heel prettige band - misschien is ie iets te vriendelijk, maar ik ben bepaald niet ontevreden, dus Nokian kan beslist goede banden bakken.


O ja, ik heb een band met banden, dwz ik kijk altijd even, en ik zag tot nog toe maar weinig Nokian Rotiiva AT, het is veel van hetzelfde, vaak nogal fantasieloos BFG of General Grabbel terwijl je dan hoort als iemand overstapt op een band die beter lijkt (zoals Cooper AT3, Cooper STMaxx of CCC AT) dat zo iemand ineens heel blij is met die overstap. Kennelijk is de investering in het rubber te vaak eentje die toch weer de bekende weg opdraait.
Misschien moet je dus de "gok" gewoon wagen, er is niet zoveel keus in de AllWeather AT banden, en € 124 per band is niet niks, maar beslist geen hoofdprijs in banden-land. (Interessant is dat voor de iets luxere "luxe-wagen" de banden vaak veel duurder zijn terwijl het daar om duidelijk minder rubber gaat.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2019, 14:10 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Marc-my-Words schreef:
€ 124 per band is niet niks, maar beslist geen hoofdprijs in banden-land. (Interessant is dat voor de iets luxere "luxe-wagen" de banden vaak veel duurder zijn terwijl het daar om duidelijk minder rubber gaat.



Dat duurdere zit hem dan in de hogere snelheid die zo een band aan kan, daar gaat veel onderzoek in zitten en er worden duurdere materialen gebruikt (kevlar bvb) , denk er aan als er met een band iets mis gaat en die luxe wagen rijd 250 km/u terwijl de band tot 300 is toegestaan, dan heb je als fabrikant een miljoenen claim aan je broek hangen plus dat je geen band meer verkoopt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2019, 18:35 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Marc-my-Words schreef:
€ 124 per band is niet niks, maar beslist geen hoofdprijs in banden-land. (Interessant is dat voor de iets luxere "luxe-wagen" de banden vaak veel duurder zijn terwijl het daar om duidelijk minder rubber gaat.
Dat duurdere zit hem dan in de hogere snelheid die zo een band aan kan, daar gaat veel onderzoek in zitten en er worden duurdere materialen gebruikt (kevlar bvb) , denk er aan als er met een band iets mis gaat en die luxe wagen rijd 250 km/u terwijl de band tot 300 is toegestaan, dan heb je als fabrikant een miljoenen claim aan je broek hangen plus dat je geen band meer verkoopt.

Ik denk dat 'r wel iets in zit, maar je kan hier tegenover zetten de verschillende "ply's" staal, polyamide etc. en het extra rubber van de AT band.
En tegenover de hoge-snelheids-zekerheden heb je draagvermogen van 1200 of 1400 kilo, max toegestane bandenspanning van zo'n 4 bar en toegestane snelheden van 160, 170 of 180 km/u (dat wil je niet rijden met een Defender of Series).

Of te wel: je krijgt in kilo's veel waar voor je geld, en of die 15-20 kilo band z'n geld waard is is weer een andere vraag.

O ja, ik moet mijn oorspronkelijke boodschap ook wel een tikje nuanceren: Ik keek even naar de prijzen voor een Tesla Model X en ook al hoorde ik van de schikbarende prijzen: het valt eigenlijk nog wel mee. Wellicht is het wel zo dat de prestaties, het enorme koppel, de banden heel snel doet slijten, en dan gaan die kosten toch weer aardig aantellen. Ik deed tot een kleine 100.000 km met de Michelin XPC, van de huidige kan ik het niet zeggen, ik denk dat de Nokian winterbanden bij 60.000 km aan vervanging toe zijn (in mijn ogen, maar als je ze op rijd halen ze wellicht ook die 100.000 km wel. De Continental CC AT slijt nog trager, wellicht gaan die de richting op van de oude BFG, die oude BFG haalde met kunst en vliegwerk 200.000 km (je snapt BFG heeft daar wat aan gedaan, zo verkoop je geen banden).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2019, 18:57 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Dat BFG daar wat aan gedaan heeft is zeker en alle andere fabrikanten ook.
Een harder en stugger rubber levert veel minder grip, veiligheid is in de loop van jaren steeds belangrijker geworden.
MAAR de grootste boosdoener in dit verhaal nu is de milieu wetgeving, om aan de geluidsnormen te kunnen voldoen worden banden met zachter rubber gemaakt.
Ging een band een paar jaar geleden 80k mee, nu doet hij nog maar 60k, beter voor geluidsoverlast maar weer slechter door al het rubber dat op de weg achter blijft. Welke kant we ook op piesen in de natuur, uiteindelijk waait het toch in ons gezicht :cry:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2019, 21:11 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Dat BFG daar wat aan gedaan heeft is zeker en alle andere fabrikanten ook.
Een harder en stugger rubber levert veel minder grip, veiligheid is in de loop van jaren steeds belangrijker geworden.
MAAR de grootste boosdoener in dit verhaal nu is de milieu wetgeving, om aan de geluidsnormen te kunnen voldoen worden banden met zachter rubber gemaakt.
Ging een band een paar jaar geleden 80k mee, nu doet hij nog maar 60k, beter voor geluidsoverlast maar weer slechter door al het rubber dat op de weg achter blijft. Welke kant we ook op piesen in de natuur, uiteindelijk waait het toch in ons gezicht :cry:


Hmm ... het scheelt wel dat men in het moderne rubber iets van "silica" oid toevoegt, daarmee wordt zachter rubber toch taai en slijtvast.
Het is niet allemaal ellende. Die moderne toevoegingen komen deels uit de fietsbanden research ... (qua rubber etc zijn fietsbanden overigens koploper in de prijs-hoeveelheid band vergelijking).

En die 60.000 km, die haal ik zelfs met mijn winterbanden tenminste dat verwacht ik.

Qua slijtvast is de CCC AT een heel goede. Het is ook een nogal "harde" en dus eerder aan zijn grenzen bij een natte weg.
Het profiel met langs-profiel in het midden, het deel waar je het meest op "rijdt" helpt aan de "stilte", en verder is ook dat malle ribbeltjes patroon op de wangen een verstiller. De ouderwetse gladde wangen geven meer herrie.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2019, 11:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
"O ja, de enige goede reden voor 7.5x16 is de authenticiteit, ik vind 7.5x16 ook het mooist onder een Defender (en dat geldt dus nog sterker onder een Series), maar ondanks mijn lang volhardende voorkeur voor 7.5x16 Michelin XPC ben ik nu aardig genezen. Die XPC blijft een prachtige band (met ook nog eens winterse kwaliteiten) maar qua comfort is een betere moderne 235/85x16 echt de winnaar (rijdt maar eens schuin een stoeprandje op of af, dan weet je wat ik bedoel)."

Origineel is voor mij geen issue. Rijcomfort staat boven aan. Dus goeie zijwaartse stabiliteit en goede grip bij verschillende wegcondities. Zand en blubber eigenschappen zijn ondergeschikt. Geluid speelt mee. Als laatste criterium is hoe dat het er uit ziet.
De 235/85r16 NokianRotiiva AT lijkt mij dus geschikt. https://www.nokiantires.com/all-season- ... otiiva-at/
Ik zie dat er ook nog een plus versie is, alleen kan ik de verschillen niet vinden en de goede bandenmaat
Al vind ik het wel verwarrend dat het volgens de site als zomerband word aangeprezen (via zoekfunctie) en dat er Officially approved for winter use staat.
Nog een laatste vraag: Marc, jij zei in een ander draadje dat de modulaire velgen niet jouw voorkeur hadden. Kun je uitleggen waarom?
Jeroen

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2019, 14:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjeroens schreef:
...
Origineel is voor mij geen issue. Rijcomfort staat boven aan. Dus goeie zijwaartse stabiliteit en goede grip bij verschillende wegcondities. Zand en blubber eigenschappen zijn ondergeschikt. Geluid speelt mee. Als laatste criterium is hoe dat het er uit ziet.
De 235/85R16 NokianRotiiva AT lijkt mij dus geschikt. https://www.nokiantires.com/all-season- ... otiiva-at/
Ik zie dat er ook nog een plus versie is, alleen kan ik de verschillen niet vinden en de goede bandenmaat
Al vind ik het wel verwarrend dat het volgens de site als zomerband word aangeprezen (via zoekfunctie) en dat er Officially approved for winter use staat.
Nog een laatste vraag: Marc, jij zei in een ander draadje dat de modulaire velgen niet jouw voorkeur hadden. Kun je uitleggen waarom?
Jeroen


De Nokian Rotiiva AT plus heeft een iets ander profiel en vooral andere bandenmaten.

Qua sneeuwvlokje:
De normen zijn "rekkelijk" dwz er zijn banden die meer een jaarrond-karakter hebben en daarbij ook voldoen aan het sneeuwvlokjes-criterium.

Daarnaast denk ik dat het ook een kwestie van commercie is:
Nokian verkoopt graag echte winterbanden naast zomerbanden. Als de AT met sneeuwvlokje te veel als winterband in beeld komt verliezen ze klandizie en eventueel ook goede naam. De echte winterbanden van Nokian zijn heel goed (in de winter) - en staan ook als de top aangeschreven; de AT met sneeuwvlokje is waarschijnlijk "slechts" toereikend en zou de goede naam kunnen bederven.
Ook een puntje is dat in Scandinavië winterbanden bijna altijd ook spijkerbanden zijn, de Rotiiva kan niet bespijkerd worden.
Ik verwacht dat de Nokian Rotiiva AT in de sneeuw heel aardig maar niet super werkt (er zijn positieve recensies, maar in iets diepere sneeuw kan dat ook makkelijker), als ik de band zie, en ook de recensies, dan gok ik erop dat ie beter als de Michelin XPC uitpakt (en de XPC gold bijv in Zweden als winterband).

Dan de "modulaire" velgen ... die hebben niet mijn voorkeur omdat die 1º vaak erg breed zijn en 2º in mijn ogen niet mooi. Ik vind ze een "goedkope" uitstraling aan de LandRover geven, ze passen (in mijn ogen) beter onder een Japanner.
Als het om weggedrag gaat dan zijn de standaardvelgen waarschijnlijk al goed genoeg ... het stabiele strakke sturen is bij een Series toch geen hoogtepunt.
Ik heb onder de "Puma" HD-velgen (ook wel Wolf genoemd), niet vanwege de "dikte" of het "mooi" maar vanwege de stuuruitslag en de ruimte voor sneeuwkettingen. Standaard staal vind ik mooier (en is goedkoper) - en standaard staal is er ook in tubeless.

O ja: De Maxxis AT die je noemde en die nogal wisselende recensies kende zou wel eens aan de stugge kant kunnen zijn. Een stugge rubbercompound heeft gewoonlijk wel een lange levensduur (zoals ook genoemd werd) maar is ook gevoelig voor schade bij bijv rijden over rotsen (zulke schades werden gemeld). Stug rubber is een duidelijk negatieve factor bij natte/gladde wegdekken.

Verder is een Series niet de stilste auto, maar ook dan is het lonend aan de herrie niet nog weer een hoorbare continue brom toe te voegen, dus geluid is beslist een "dingetje".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 feb 2019, 22:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Sjeroens,
Ook bij lange na niet nabij Breda, want Groningen - kijk hier: 5 Michelin XPC 7.5x16 wielen of hier 5 Michelin XPC 7.5x16 wielen
De mooiste en betrouwbare authentieke banden/wielen (ik neem aan standaard stalen velgen), naar ik begreep aan de stugge kant onder een Series -- uit ervaring kan ik zeggen dat ze het heel goed doen op de weg, in de sneeuw en bij niet te dol off-road.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb 2019, 07:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
groningen is idd niet om de hoek.
Vanavond ga ik naar 4 andere banden op velg kijken hier in de omgeving. colway c-trax at 235/85r16. Die kunnen tegen een zacht vrienden prijsje weg.
Geeft weer ruimte om te kijken wat ik wil mbt velgen en banden.
Het ritje van en naar het keuringsstation was trouwens het grootste stuk wat ik in de s3 heb gereden. De term tractor/ hork klopt wel...
Motortje is redelijk lui (je merkt dat er veel in hoge versnellingen is gereden), hij zwalkt over de weg (onervaren met series) en je merkt wat comfort de 101 eigenlijk heeft. De 11 blads vastgeroeste voorbladen helpen er ook niet bij, kortom, sparen voor paraboolveren en dempers!
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb 2019, 09:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
motortje weet ik niet omdat ik verwend ben met 6 cil diesel.
maar dat zwalken hoeft niet. het kan even zoeken zijn (bij mij 2 jaar) maar is altijd wat aan te doen.
bij mij was het een koppeling in de stuurstang halverwege, verstopt achter het spatbord, wat helemaal vast gerot zat.
en ik had al vervangen:
stuurkogels
stuurstang
die andere stang
getracht stuurhuis af te stellen.
etcetc.
heb ooit proef gereden in meerdere 88 en 109. en de meeste stuurden slecht.
maar er zaten ook tussen die snaar strak stuurden.(maar die waren weer verrot)
een kwestie van onderhoud denk ik.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb 2019, 16:43 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Zwalken kent vele oorzaken.
Speling in stuursysteem, waar dan ook.
Te losse afstelling swifelbollen.
Verkeerde banden
Te lage bandenspanning
En dat alles met een spoorbreedte die de auto zeer gevoelig maakt voor spoorvorming.
Met de 7.50x16 en standaard velgen sprong mijn ambu voordurend van het ene naar het ander spoor.
Nu met 235 en andere ofset velgen is het een heel stuk beter, plus stuurbekrachtiging rijd hij snaar strak.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart 2019, 08:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Ik rij sinds 1 maart met de s3 rond. De keuring doorgekomen met voor 205r16 en achter 235/85 r16.
Na de keuring rondom de 235/85r16 colway C-trax gelegd, waarvan er 2 (te) schuin afgesleten waren. Rijden prima.
De nokians proberen te bestellen via de maat van mij, helaas waren ze via zijn leverancier niet te krijgen. En ik wil er op dit moment niet de volle pond voor betalen, geld kan maar 1 keer uitgegeven worden. Omdat ik toch veilig de weg op wil gekeken naar andere banden en liep tegen 5 michelin xpc 7.50r16 aan op orginele defender velgen, in redelijke nieuwstaat, tegen een erg nette prijs. De 235 hadden iets meer comford, de 7.5 rijden prima.
Ik merk dat de 88" een tijdje heeft stil gestaan, hoe meer ik er mee rijdt, hoe minder hokkeriger hij word.
Afbeelding

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart 2019, 20:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Ik denk dat het heel snel zo is dat 235/85x16 meer comfort geven, zeker als ze op de (eigenlijk) te smalle standaard velgen zitten, je hebt dan wat bollere wangen.
De XPC 7.5x16 is wel een heel erg goed "passende" band, gewoon een fraai authentiek aanzicht (en je kijkt er ook makkelijker overheen).
De XPC is aan de stugge kant (de bladveren worden goed losgeschud) maar de XPC heeft wel weer goede kwaliteiten op de (natte/gladde) weg.

PS   Het plaatje van je 88 is dan ook een "plaatje", die 7.5x16 op standaardvelgen maken het plaatje af.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 90 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.