Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 23 maart 2019, 08:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2018, 18:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 18:10
Berichten: 36
Woonplaats: Castricum
Goedemiddag


Ik wil en moet de gehele draadboom in mijn 109 SIII stw vervangen, nu kan ik voor een redelijke prijs een NATO boom overnemen. (PRC1234)
Nu mijn vraag moet ik veel aanpassen om hem in een civile 109 te gebruiken?

Ramon 109 SIII stw 1974

_________________
Grt Ramon
109D 1974


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2018, 19:34 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 98
Ook die is 40 jaar oud en er zit veel overbodige spul in.
Het elektrische systeem van de S3 is heel eenvoudig en goed zelf te maken, dat heb ik ook gedaan in mijn S2 geen spijt van.
Heb gelijk veel aangepast en verbeterd, bvb relays voor de koplampen, steek zekeringen inplaats van glas en weet nu gelijk waar ik moet zoeken als er ergens wat uitvalt.
Heb gelijk de zekeringen op een beter berijkbare plaats gezet.
Heeft die NATO boom niet zo een ingewikkelde verduistering schakelaar nodig? Als zo dan is het een lastige klus om dat alles uit te zoeken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2018, 22:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 206
hallo Ramon,

die nato kabelboom, is die uit een 24v voertuig? als daar minimale draaddikte voor zijn gebruikt, ga je in een 12v systeem nat door de brandweer ....

heb zelf ook een nieuwe kabelboom gemaakt en nog geen spijt van
succes, Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2018, 09:16 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 18:10
Berichten: 36
Woonplaats: Castricum
Hallo Fenna

Heb ik ook aan gedacht, maar wat ben ik ongeveer kwijt als ik het zelf doe?

Grt Ramon

_________________
Grt Ramon
109D 1974


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2018, 11:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 615
Ramon schreef:
...., maar wat ben ik ongeveer kwijt als ik het zelf doe?

 
Je bent vooral een boel tijd kwijt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 10:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 206
Hallo Ramon,

Je kunt ook kijken naar de winst van het zelf doen ;)
zoals relais voor de verlichting, achteruitrijlicht, aanhanger aansluiting en meer van dat soort geneuzel allemaal ingebakken in de nieuwe bekabeling. En, vooral af zijn van oude draadjes met alle mogelijke ingebakken en nog sluimerende storingen.
Wat betreft tijd, hangt het af van of je de kabeltjes zelf trekt, of het maken uitbesteedt aan bv autosparks in de UK. Financieel vanaf ca 250 euro tot wat autosparks berekent voor de volledige bekabeling. Voordeel van autosparks is, volkomen drop-in replacement. Net even gekeken, volledig nieuw van autosparks komt tussen 300 en 400 pond uit, afhankelijk van wat opties

groetjes, Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 11:42 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 98
Als je alleen maar rood en zwart gebruikt blijft het betaalbaar, wel investeren in een goede kabelmarker zodat je iedere draad een nummer geeft en daarmee ook gelijk je eigen schema maakt.
Kijk eens op Google beelden naar willekeurige schema's van auto's dan zie je hoe je moet tekenen en krijg je een idee van wat kan zodat je niet gelijk de S3 bedrading na hoeft te bouwen. Wel naar oldtimers bedrading zoeken, van de moderne auto's wordt je gestoord.
Krimpkousen gebruiken over amp verbindingen geeft ook een langere levensduur
Volgens mij kom je heel ver met alleen rollen 1mm2 en 2.5mm2 rood, zwart gebruik je een stuk minder.

En Mark heeft gelijk, als tijd geld kost, niet aan beginnen.
Ik vond het een leuke klus om te doen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 11:53 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 299
Woonplaats: wwerf
zoals Jamaar heb ik het ook gedaan.
heb als extra een zekering kast met steekzekeringen als + verdeel punt en extra aarde kabels vanaf de accu naar bijv. schutbord/wings/laadruim.
hierop (nu nog) een steentje verdeel ding. waarop ik de stroom verbruikers kan aansluiten. dan heb je maar 1 dikke goede aardkabel nodig en op de lampen(whatever) een kort zwart draadje.
ik kon een beste emmer vol overbodig draad weggooien.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 12:31 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 224
Ik heb onderandere door de trekhaak en ledverlichting de draadboom ook zelf gemaakt.

Voor de geschakelde groepen heb ik relais met een (geintegreerde) zekeringhouder gebruikt.
Waardoor je simpel meer groepen kan maken. Ik wil zo veel mogelijk over het contact ;)

Het grote voordeel is dat je ook weet hoe het werkt en in geval van (kan me niet voorstellen) een storing weet waar je het zoeken moet. Ik heb trouwens mijn accu onder de voorstoel dus moest het toch helemaal anders.

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 14:47 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 18:10
Berichten: 36
Woonplaats: Castricum
Eerst maar even beginnen met de beste wensen voor de Prikkers.

dank voor alle reacties ik ga nog maar een goed na denken over mijn opties, verbouwen zelf bouwen of kant en klaar kopen.

Grt Ramon

_________________
Grt Ramon
109D 1974


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 19:41 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 224
Ik zou een heeel klein beetje geld investeren in gekleurde aders.
Mijn ervaring met nummers zijn niet zo bijzonder, of ze draaien weg, of je moet er krimpkous overheen krimpen....

Al met al kost het niet de hele wereld en krimpkous is zeker ook wel handig, al zal het maar zijn om ongeisoleerde steekklemmen een extra hoesje te geven.

Geen aandelen: https://www.rdae.nl/200102-relais.html een relais met zekering.
Nooit meer zoeken waar die zwevende zekering zit... kortom, hier hebben ze alles.

Dus tekenen, aderdikte berekenen. Je zal snel zien dat je niet veel nodig hebt, anders dan een paar rechter handen. Het is niet zo moeilijk..
:)

Voor draaddikte: https://www.rdae.nl/draad-en-kabel/enkeladerig-draad/draad-info-pagina/

Suc6 Rob

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan 2019, 10:24 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 20
Ik heb bij mijn series 3 ex KL alle bedrading vervangen door nieuw. De kabelboom voor en in het dashboard had ik gekocht bij vanDam en is een goede koop. Vervangen is niet heel veel werk en ook niet lastig. Alles nummers kloppen goed met het originele schema. De kabelboom naar achter heb ik zelf gemaakt. Die is namelijk niet te koop. Ik heb gewoon alle aderkleuren gekocht bij

https://www.autosparks.co.uk/finder

Als je geen militaire landrover hebt moet je er geen militaire nato boom in gaan zetten. Daar zitten n.l. veel extra's in die je niet nodig hebt. Er zijn zijn ook elektrische componenten nodig die niet in een civile landrover zitten. De al genoemde lichtschakelaar is daar een voorbeeld van. maar ook de meetinstrumenten op het dashboard zijn bij de militaire wagen heel erg anders. Het kan allemaal wel maar dat wordt erg veel uitzoekwerk.

De elektrische bedrading van een civiele series landrover is zo enorm eenvoudig dat je dat beter zelf even kunt maken. Handig is om gewoon de juiste draadkleuren te bestellen. Je hebt maat vier draden naar achter lopen (als je achteruitrij en mistverlichtring er bij hebt worden het er 6) En ook ongeveer zoveel naar voren. het is echt niet spannend en heel goed zelf te doen. Anders kun je beter een boom bij autosparks bestellen. Zoek wel de goede uit. Je kunt kiezen welke dynamo en spanningsregelaar je hebt en of je lange, korte, diesel of benzine wagen hebt.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan 2019, 17:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 18:10
Berichten: 36
Woonplaats: Castricum
Hallo Fenna

fenix2 schreef:
hallo Ramon,

die nato kabelboom, is die uit een 24v voertuig? als daar minimale draaddikte voor zijn gebruikt, ga je in een 12v systeem nat door de brandweer ....

heb zelf ook een nieuwe kabelboom gemaakt en nog geen spijt van
succes, Fenna


Heb jij hier een schema van en zo ja mag ik een kopietje?

Grt Ramon

_________________
Grt Ramon
109D 1974


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan 2019, 19:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 206
Hallo Ramon,

Daar heb ik een schema van en nog wat aanvullende documentatie. Maandag eind middag ben ik in de buurt, dan kan ik eea wel even langsbrengen.

(kan ik gelijk mijn 109 even laten zien :D)

gr. Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan 2019, 20:23 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 18:10
Berichten: 36
Woonplaats: Castricum
Top heel graag
En je 109 wil ik ook zien.
Maandag ben ik vrij dus dat is goed
Hoe laat kan je er ongeveer zijn?

_________________
Grt Ramon
109D 1974


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2019, 00:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 206
Hallo Ramon,

Dat wordt ergens rond 17:00 uur.

groetjes, Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2019, 00:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 615
fenix2 schreef:
Dat wordt ergens rond 17:00 uur.


Zonsondergang is dan om 16:45. :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2019, 12:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 206
Marc-my-Words schreef:
Zonsondergang is dan om 16:45. :?


In Zweden nog wat eerder :D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2019, 13:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 18:10
Berichten: 36
Woonplaats: Castricum
fenix2 schreef:
Hallo Ramon,

Dat wordt ergens rond 17:00 uur.

groetjes, Fenna


Top tot maandag

_________________
Grt Ramon
109D 1974


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2019, 12:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 615
fenix2 schreef:
Marc-my-Words schreef:
Zonsondergang is dan om 16:45. :?


In Zweden nog wat eerder :D


In Stockholm om 15:08.

Ik snap best dat ze daar liever jaarrond zomertijd hebben.
Ik vind die 5 maanden hier waarin het ineens een uur te vroeg avond wordt al vreselijk.
Doe ook mij maar jaarrond zomertijd.

PS Die mensen die zeggen dat de klok dan nog verder afwijkt van de zonnetijd hebben gelijk.
Echter ... wij, ons dagelijks dagritme wijkt nog veel meer af van de zonnetijd.
Ons dagritme is niet symmetrisch rond 12 uur 's middags georganiseerd.
Ons dagritme is ook niet een klein beetje - een uurtje - verschoven (dat zou "natuurlijk" zijn).
We leven tussen de 3 tot 5 uur achter de zonnetijd aan, dus zomertijd maakt een klein stukje goed.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2019, 00:50 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 20
Citaat:
die nato kabelboom, is die uit een 24v voertuig? als daar minimale draaddikte voor zijn gebruikt, ga je in een 12v systeem nat door de brandweer ....


Die KL Kabelboom is ook geschikt voor 12 volt. Draden zijn dik genoeg. Ook het militaire schakelmateriaal is daar goed genoeg voor. Ik heb met mijn 109 1,5 jaar op 12 volt rondgereden. Nu is alles weer naar 24 terug gebouwd omdat ik dat gewoon liever heb. Ik moest halverwege de grote renovatie ineens de werkplaats uit. :( In een maand tijd mijn wagen van exploded view toestand naar apk klaar gemaakt. Helaas geen tijd om de motor te voorzien van militair distributiehuis zodat ik de 24 dynamo er niet op kon zetten. Heb toen even snel een 12 volt starter en een 12 volt dynamo en maar 1 accu ingebouwd. Met een 12 naar 24 volt omvormer heb ik toen de 24 volt verbruikers zoals de kachel ventilator , ruitenwissers e.d. gevoed.
Volgens sommige zou dat geen goed idee zijn. Maar het heeft wel 1,5 jaar goed gewerkt. Nu is de 24 volt situatie weer zoals het hoorde. Het 12 volt systeem heb ik wel laten zitten, Het staat compleet los van 24 volt systeem en heeft een eigen 12 volt accu en een eigen laadlampje en een eigen rijtje zekeringen. Ik heb nu dus drie accu's staan. Twee voor 24 volt en 1 voor de 12 volt.

De 12 volt gebruik ik voor de koelkast en de radio's en de kampeer verlichting.


PS, Moet je foto's nog steeds ergens op internet plaatsen en dan hier de embedded link plaatsen of kan dat tegenwoordig anders? Die fotogalerij is er geloof ik niet meer?

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2019, 09:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 299
Woonplaats: wwerf
exfietser schreef:
Citaat:
die nato kabelboom, is die uit een 24v voertuig? als daar minimale draaddikte voor zijn gebruikt, ga je in een 12v systeem nat door de brandweer ....

PS, Moet je foto's nog steeds ergens op internet plaatsen en dan hier de embedded link plaatsen of kan dat tegenwoordig anders? Die fotogalerij is er geloof ik niet meer?


yup je foto moet op internet. ik gebruik hiervoor tegenwoordig myalbum. werkt beter als google

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2019, 11:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 615
exfietser schreef:
...
PS, Moet je foto's nog steeds ergens op internet plaatsen en dan hier de embedded link plaatsen of kan dat tegenwoordig anders? Die fotogalerij is er geloof ik niet meer?


Nee (of Ja), het kan ook anders (en mijns inziens makkelijker en beter).

Onderaan het "Plaats een reactie" scherm (dus waarschijnlijk onder de onderrand van je beeldscherm) zit een "Bijlage toevoegen" button.

Bijlage:
Bijlage toevoegen.png


Daarna moet je de "Bijlage" nog met de "Plaats in bericht" button op de juiste plek in de tekst plaatsen, anders hangt het plaatje/de plaatjes zielig onderaan de tekst.
Ik ken phpBB forums waar de stappen weliswaar gelijksoortig zijn, maar waar het tegelijk toch iets gestroomlijnder loopt.

O ja, het te plaatsten plaatje moet je wel even verkleind klaarzetten (ik exporteer het daarvoor even naar het bureau-blad, mijn fotot-programma biedt dan de keuze uit een paar verkleinings-niveau's.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2019, 15:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 207
Woonplaats: Elsloo
Hallo Ramon,

Hieronder het originele schema van een civiele 109 Stawag opnieuw opgetekend in AutoCad.
Daaronder het schema aangepast met mijn wensen zoals diverse relais, extra schakelaars, LPG installatie en MegaJolt ontsteking. Het onderste schema zit ook in mij 109. Als je interesse hebt kan ik het in AutoCad (dwg) formaat of als PDF aanleveren.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 petrol 1959 "The Mrs"
https://get.google.com/albumarchive/112374280167817865048


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2019, 19:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 18:10
Berichten: 36
Woonplaats: Castricum
Hallo Wim

Morgen komt Fenna bij mij langs met een schema.
Ik hoop dat dat voor mij de juiste is.

maar toch bedankt.

Grt Ramon

_________________
Grt Ramon
109D 1974


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.