Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 13:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: di 18 dec 2018, 19:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Gisteren zijn nieuw speeltje opgehaald!
Serie3 88" stawag rhd uit 1982. Er zit nog een origineel 5x gelagerd 2,25L benzineblok in wat prachtig loopt.
Ik heb hem nu nog even geschorst zodat ik tijd heb om rustig hem door de apk heen te slepen. (voor lampje vervangen en banden voor zijn niet helemaal top meer)voor de rest is ie in prima staat.
Over banden is al veel geschreven, maar ik vroeg mij af wat de grote van de banden met het koppel doen. (en het geluid)
er zit nu 205/80r16 op (73cm) wat volgens de ashcroft tabel bij 80km/h 3300 toeren draait
Ga ik naar 750r16 dan word dat 78,6 cm en +/- 2800 toeren (ongeveer gelijk met 235/80r16)
Maatje groter 235/85r16 80,5 cm 2700 toeren.
En wat doet de breedte van de band met het verbruik?
En weet iemand wat voor velgen er op zitten? Ik kan geen cijfers vinden.
Afbeelding
Afbeelding
Hij staat nu nog bij een maat van mij in een schuur en het is de bedoeling dat hij in het voorjaar mijn corsa-a uit '89 gaat vervangen als dagelijkse auto.
Voor de rest ben ik nog op zoek naar een digitale owners manual.
Jeroen

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: di 18 dec 2018, 21:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
sjeroens schreef:
....
Over banden is al veel geschreven, maar ik vroeg mij af wat de grote van de banden met het koppel doen. (en het geluid)
er zit nu 205/80r16 op (73cm) wat volgens de ashcroft tabel bij 80km/h 3300 toeren draait
Ga ik naar 750r16 dan word dat 78,6 cm en +/- 2800 toeren (ongeveer gelijk met 235/80r16)
Maatje groter 235/85r16 80,5 cm 2700 toeren.
En wat doet de breedte van de band met het verbruik?
....


Fraai speeltje.

Qua velgen: Zijn dat geen "modulars" (of vergelijkbaar) ?
        Om eerlijk te zijn, in mijn ogen niet de beste keus.

Dan qua koppel: Je ziet zelf wat het doet met het toerental.
Heeft een 88 een andere overbrenging als een 109 ?
Zo nee dan is er eigenlijk sowieso niks tegen 7.5x16.
Zo ja dan wordt het knopen tellen.
Een 4 cylinder petrol is ongekend ruimdenkend met zijn lage koppel.
Als je de cijfers bekijkt dan lijkt het bijna een diesel.
Eventueel kan je nog denken aan een 123-ignition, dan draait ie nog mooier rond.

En qua verbruik en breedte: Echt breed geeft echt meerverbruik.
Verder is het een complexe materie:
een moderne rubbercompound + soepele band is zuiniger als een oudere stugge band
wellicht is een goed rollende 235/85x16 zuiniger als een op zich licht rollende maar stugge 7.5x16


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: di 18 dec 2018, 21:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Mooi hoor :)

Over de banden: het verschil tussen 7.5x16 en 235-85-16 is al merkbaar, hoewel minimaal, in koppel en toeren (bij mijn 109 in ieder geval). Het verschil tussen 205x16 en 7.5x16 zal dan zeker te merken zijn, temeer omdat daarvoor zelfs verschillend afgestelde snelheidsmeters zijn.
Dat is dan ook het aandachtspuntje dat ik wil aanhalen bij een overstap naar een grotere wielomtrek. De afwijking van je snelheidsmeter gaat (van de 205 naar 7,5) naar de illegale kant: je gaat sneller dan de teller aangeeft.

Veel plezier met de aanwinst :)
groetjes, Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: wo 19 dec 2018, 02:24 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
fenix2 schreef:
Mooi hoor :)
Over de banden: het verschil tussen 7.5x16 en 235-85-16 is al merkbaar, hoewel minimaal, in koppel en toeren (bij mijn 109 in ieder geval). Het verschil tussen 205x16 en 7.5x16 zal dan zeker te merken zijn, temeer omdat daarvoor zelfs verschillend afgestelde snelheidsmeters zijn.
Dat is dan ook het aandachtspuntje dat ik wil aanhalen bij een overstap naar een grotere wielomtrek. De afwijking van je snelheidsmeter gaat (van de 205 naar 7,5) naar de illegale kant: je gaat sneller dan de teller aangeeft.


Fenna, jouw diesel is dan wel een prinses op de erwt, het verschil zit in de buurt van de 2-3 % (een goed versleten 235/85x16 is ongeveer zo groot als een heel nieuwe 7.5x16).

Het klopt sneller rijden als de snelheidsmeter aangeeft mag niet:
        Er zijn verschillend gekleurde opnemertjes die de snelheidsaanwijzing corrigeren.

En tenslotte:
De 88 werd ook geleverd op 7.5x16, de 205x16 komt qua diameter overeen met 6.5x16 de kruiwagenwieltjes die onder de standaard 88 zaten.
Daarom mijn vraag: Heeft een 88 op kleine wieltjes een "snellere" totaal-reductie ? En zo ja, hoeveel scheelt die.
Bedenk dat er ook een overdrive is voor de Series, dus zolang de motor lekker draait en je de auto niet te zware karren laat trekken zou een "snellere" reductie misschien wel goed kunnen werken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: wo 19 dec 2018, 02:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Hallo Marc,

Volgens mij haal je de series snelheidsmeter in de war met de latere 90/110 varianten met andere versnellingsbak. De series bak heeft (behalve voor de v8 en 1ton varianten) voor alle uitvoeringen dezelfde aandrijving voor de snelheidsmeter. De wielomtrek specifieke correctie vindt plaats in de snelheidsmeter zelf (er zijn codes op het frontpaneel van de snelheidsmeter die aangeven voor welke bandenmaat de snelheidsmeter geschikt is). Verder zijn bij de series de eindoverbrengingen gelijk voor alle uitvoeringen (behalve de v8 en 1 tons varianten.

Zelf heb ik hiermee te maken gehad met het terugzetten van de 109 op de originele (7,5x16) banden.

groetjes, Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: wo 19 dec 2018, 07:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Klopt, er zijn verschillende snelheidsmeter voor de s3, passend bij de 6.00r16 en 7.60r16.
Maar ik rij toch altijd met de tomtom. ook in de 101 wijkt alles 12 0/0 af.

Goed om te weten dat groter makkelijker kan. Met een overdrive ben ik bekend, maar daar moet ik nog eens tegen aan lopen.
Ik vind jouw stelling marc dat breder niet altijd minder zuinig is een goede ingeving. Dat ga ik meenemen in mijn bandenkeus.
"Qua velgen: Zijn dat geen "modulars" (of vergelijkbaar) ?
Om eerlijk te zijn, in mijn ogen niet de beste keus" => kun je dat onderbouwen?
Jeroen
Volgens mij zijn de modulars 7" breedt tov 5 of 5,5" orgineel

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: wo 19 dec 2018, 09:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 89
Hallo Jeroen,

deze velgen staan bekend als 8 spoke, en zijn 7 inch. ( bij mij in elk geval.) en zijn qua breedte volgens mij wel beter geschikt voor 235/85 dan de orginele 5 of 5,5 inch, die officieel te smal zijn.

En bij mij passen ze net in de wielkasten, okay als je belang hecht aan orginaliteit, moet je gaan voor 5 inch velgen met 6.0x16. Maar voor mij is de orginaliteit niet zo belangrijk, betere rij eigenschappen wel.

Groet

Geert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: wo 19 dec 2018, 09:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
mooiiiii speeltje, daily driver straks. het wordt weer een beetje mooier in NL.
maat van mij had ook zo iets. maar dan met vermoeide nissan 5 cil. misschien staan in dit draadje nog wijze woorden.

http://laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2000865

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: wo 19 dec 2018, 19:25 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
De snelheidsmeter gaat flink afwijken. Ik rij al jaren met 7.5x16 onder de Lightweight, een stuk groter dan de G48 bandjes die de KL gebruikte.
Als ik 40 op de teller heb rij ik volgens de GPS bijna 50.

235/85R16 heb ik er ook onder gehad. Die kwamen echter buiten de wielkasten. Het was net wel of net niet genoeg voor APK afkeur, dat lag er aan hoe kritisch je keek. Misschien toch iets om bij stil te staan.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: wo 19 dec 2018, 22:42 
Offline

Geregistreerd: ma 27 nov 2017, 21:15
Berichten: 44
Ik heb me wel eens laten vertellen dat je 235 de bocht niet omkrijgt zonder stuurbekrachtiging maar zelf geen ervaring mee. Ik heb zelf 205 All-terrain op mijn 109. Ze maken herrie, maar niet meer dan de wind, ronkende diesel, versnellingsbak, krakende motorklepscharnieren en klappende aircoluikjes.

Succes met kiezen,

Leet


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: do 20 dec 2018, 00:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Goed, Fenna betrapte me weer op mijn Series-onkunde ... alweer iets bijgeleerd.

Maar ook: als het in de totale reductie niet uitmaakt of het een 88 danwel 109 is dan is de standaard 109 bandenmaat dus geen probleem.
De 88 is alleen maar lichter, dus komt ie makkelijker op gang (ik vind de 6.5x16 schattig, maar ook geen gezicht, zeker als er een 88 op 7.5x16 naast staat).

Dan die "modulars" die dus denkelijk "8 spoke" zijn: Ik vind ze geen goede keus omdat ik ze niet mooi vind, en ook veel te breed.

En tenslotte: wat betreft de optie van 235/85x16. Ik denk dat je ze moet uitproberen, kijken of je een paar courante varianten voor een rondje om de kerk kan lenen. Het type profiel kan veel uitmaken in de body-builders-kwaliteiten.
235/85x16 "hoort" op een minimaal 6 inch brede velg maar hij gaat nog op een 5.5 inch velg (de standaard-stalen velg).
De latere Defenders (± de laatste 10 jaar) kregen als standaard staal een tubeless velg, die zou je kunnen zoeken (als je van een beetje authentiek houdt). Als je dan een 235/85x16 zoekt die het verdraagt om op "ruim" lucht te rijden dan is de stuurbekrachtiging die links en rechts onder je schouders zit waarschijnlijk wel genoeg.
Fenna kan je beslist meer vertellen mbt de passing en de besturing met 235/85x16 (hoewel ze voor de ervaringen wellicht nog wacht op echte sneeuw).

O ja, het zou mij niet verbazen als de Continental CrossContact AT 235/85x16 aardig presteert.
Ik heb deze "standaardband" (het was de laatste standaard-montage bij de Defender) tot grote tevredenheid onder de Defender. Met ruim lucht rijdt je dan vooral op het meer langsrichte middenprofiel (en weinig op de randblokken), de band geeft onder de Defender soms wat weinig demping (en is bij stilstand wel zwaar aan het stuur trekken).
En wil je een interessante jaarrondband in 235/85x16 kijk dan ook eens naar de Nokian Rotiiva AT. Niet te duur en ook een band met een semi-langsprofiel in het centrale deel van de band (en dus de blokken voor in het terrein aan de rand).
In 7.5x16 is er de Michelin LatitudeCross ... vraag ook daar de ervaringen van Fenna (onder de Defender vond ik het niks, te licht, te flodderig), onder de Defender had ik graag de XPC maar die zijn langzaamaan allemaal op of in liefhebbershanden.

O ja, vele jaren terug vertelde mij een banden-man dat banden met langsprofiel lichter zouden sturen en hij verkocht mij Vredestein voor onder een Renault 11, ik vond het niks, het stuurde licht, te licht. Het was een goede les, want zijn advies was dus wel halfweg juist.
De band draait dus makkelijker op een  ||||  voetafdruk als op  ## .   Wellicht is  ||‡:  dan de goede middenweg.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: do 20 dec 2018, 01:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Onder mijn 109 zag ik vandaag met schoonspuiten van de strooibende rechtsvoor wat aanloopsporen van de band tegen het binnenspatbord (bij maximale stuuruitslag). Dat is nieuw sinds de nokian hakkapallita lt2´s (235-85-16 op 5,5 inch tubeless, de bandenboer vond dat niet zo spannend) eronder zitten, dus de passing in de wielkast is wat krapper dan de 7,5. De nokian´s sturen iets lichter dan de 7,5-16 michelin latitude cross waar ik buiten de winter op rij.

Het soepelere van de latitude cross werkt met bladveren best leuk. Het is een comfortabelere rit dan de xpc. De xpc´s die ik heb, hou ik wel, want in het terrein vind ik dat weer een erg fijne band.

hoe je een band kunt hebben met banden ;)

Wat betreft het prinsesje op de erwt, ik merkte het direct bij vroeg schakelen van 3 naar 4. Daar was ik gewend bij een bepaalde snelheid te kunnen schakelen. De eerste keer met de nokian´s was mijn vroegschakel snelheid bereikt, maar de motor nog niet op de toeren die een soepele overgang naar de 4e versnelling geven en het koppel net te weinig om de motor er toch doorheen te trekken. Nu trek ik de 3e versnelling wat verder door en is er niets aan de hand.

groetjes, Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: do 20 dec 2018, 01:58 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
fenix2 schreef:
..... dus de passing in de wielkast is wat krapper dan de 7,5. De nokian´s sturen iets lichter dan de 7,5-16 michelin latitude cross waar ik buiten de winter op rij.

Het soepelere van de latitude cross werkt met bladveren best leuk. Het is een comfortabelere rit dan de xpc. De xpc´s die ik heb, hou ik wel, want in het terrein vind ik dat weer een erg fijne band.


Kijk, Kijk, die Nokian's toch. Ik merk onder de Defender overigens ook dat de Nokian's (ook de HK LT2) soepel en een tikje "wollig" zijn in vergelijk met de CCC AT, en de CCC AT was al weer vriendelijker als de XPC. Het winterrubber van de Nokian HK LT2 is zachter en volop opgedeeld om grip te geven ... de band blijft bijna aan het plafond hangen. ( Vorig jaar reed ik over een weggetje waar ijswater op vastgevroren was, toch maar iets lager geparkeerd, dan kon ik mocht het overdag dooien makkelijker weg ... en dus liep ik weer omhoog over dat weggetje ... en ... dat liep dus niet !! )

Dat de 235/85 eerder aanloopt is niet zo gek. Op de 5,5 velgen krijg je aan binnen- en buitenkant 2 cm meer band.

Qua afrol verschillen: Ik had altijd de indruk dat de Latitude Cross aan de kleine kant was, of door het soepele karkas een kortere afrollengte geeft - bewijs heb ik evenwel niet voor dit vermoeden. Tussen XPC 7.5x16 en mijn zomer en winter 235/85x16 banden zat precies die 2-3 % die de snelheidsmeter nu ineens gevaarlijk precies maakt.

O ja, ik ben heel blij dat de Latitude Cross toch nog ergens goed voor zijn ... ik had ze op z'n best in de categorie "twijfelachtig" ingedeeld.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: do 20 dec 2018, 10:32 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Een 88 doet het prima op 7,5x16 of zelfs 235/85x16, alleen zou ik ze niet op die Eight Spoke zetten, die staan een inch verder naar buiten per kant.

Dat is bijna niet meer te sturen zonder PAS en is nog hogelijk illegaal ook want je spoorbreedte wordt meer dan de toegestane 2% groter, ongeveer een inch meer dan toegestaan oftewel ruim 5 cm breder dan standaard.

En dan ook nog eens goed zichtbaar voor de hermandad dus je bent meteen een target als je een keer aangehouden wordt.

Maar ik zou alleen al om het veel zwaarder sturen, wiellager slijtage en banden slijtage, vanwege de scrubradius, omkijken naar velgen met een normalere offset van +33mm of groter, de Eight Spoke zijn maar +8mm.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: do 20 dec 2018, 12:20 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Crazy-G schreef:
Maar ik zou alleen al om het veel zwaarder sturen, wiellager slijtage en banden slijtage, vanwege de scrubradius, omkijken naar velgen met een normalere offset van +33mm of groter, de Eight Spoke zijn maar +8mm.


Ik vrees dat met een ET van meer dan de "standaard" 33mm de kansen op aanlopen nog weer groter worden. (Zie de ervaringen van Fenna.)
Zou je dan ook nog sneeuwkettingen willen gebruiken dan worden de kansen zelfs risico's en/of wordt de draaicirkel heel groot.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: vr 21 dec 2018, 14:15 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Ik denk dat dat wel meevalt Marc, ik heb bredere velgen van 6,5" met 235/85x16 en de (voor een LightWeight) originele ET van 46 en ik heb mijn stuuraanslag slechts aan één kant een halve slag hoeven verdraaien om riant niet meer aan te lopen, met sneeuwkettingen zou ik dan wellicht tijdelijk nog een slagje extra voor de zekerheid doen zolang die gemonteerd zouden moeten gaan worden, maar mijn draaicirkel is nou niet bepaald veel groter geworden hoor, met de trial kon ik gewoon lekker meekomen met de andere, geprepareerde boys and girls.

Oh en het chassis van een LW is gewoon net zo smal of breed, net hoe je het ziet, als een civiele 88"

Ik kan alleen wel, nog maar eens, benadrukken dat ik echt generlei last heb van (overdreven) zwaar sturen, ik kan zelfs zo fout als het maar kan tijdens fileparkeren gewoon stilstaand het stuur van de ene aanslag naar de andere draaien zonder in zweten uit te barsten, sterker nog mijn vrouw en dochter kunnen dat ook gewoon, so, i rest my case.

En dan zal je door een iets grotere draaicirkel een keertje extra moeten steken, so what, dat hoort bij de charme van zo'n ouwe bak toch?

Maar velgen met een ET van 8mm zouden bij mij echt geen recht van bestaan hebben en heel snel verdwijnen.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: vr 21 dec 2018, 16:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Crazy-G schreef:
Ik denk dat dat wel meevalt Marc, ik heb bredere velgen van 6,5" met 235/85x16 en de (voor een LightWeight) originele ET van 46 en ik heb mijn stuuraanslag slechts aan één kant een halve slag hoeven verdraaien om riant niet meer aan te lopen, met sneeuwkettingen zou ik dan wellicht tijdelijk nog een slagje extra voor de zekerheid doen zolang die gemonteerd zouden moeten gaan worden,

....

ik kan zelfs zo fout als het maar kan tijdens fileparkeren gewoon stilstaand het stuur van de ene aanslag naar de andere draaien zonder in zweten uit te barsten, sterker nog mijn vrouw en dochter kunnen dat ook gewoon, so, i rest my case.

En dan zal je door een iets grotere draaicirkel een keertje extra moeten steken, so what, dat hoort bij de charme van zo'n ouwe bak toch?


Des te beter ...
Nu zou het lichtere sturen wellicht deels ook kunnen komen door de ET 46 ipv een ET 33 voor standaard-staal onder een standaard series.

Met een minder "charmante" en minder "oude" Defender is het zonder bekrachtiging echt zwaar sturen, het aantal stuuromwentelingen zal wel kleiner zijn dus moet je stevig aan het stuur sjorren zonder bekrachtiging.


En dan verder:
Wellicht zijn Cooper Discoverer AT3 (nee niet die andere AT3, de Generaal Grabbel AT3) ook goed onder een Series.
Volgens de specs is dit een soepeler band, en het is ook nog eens een band die verbazend goed uit een praktijktest kwam.
Wat overigens het verschil tussen de AT3 en AT3 Sport is weet ik niet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: za 22 dec 2018, 08:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
De cooper heb ik ook.
fijne band, kom net zo ver in de prut als mijn oude mudjes (km1)
maar wel veeeeeeeeeeeeeeeeel betere grip op nat en glad wegdek. en minder lawaai.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: za 22 dec 2018, 13:16 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
sjaak109 schreef:
..... en minder lawaai.


Bij een Series zou het maar zo zo kunnen zijn dat een band die op "zuinig" hoog scoort ook een band is die duidelijk stiller ervaren wordt.

De bladveren zorgen voor een erg directe geluids-transmissie. Een soepele band scoort gemiddeld beter op verbruik (en op grip) zeker als het een modernere is met moderne rubbercompounds. En ... bij een Series is die eerste weg-band interface denkelijk de beste en makkelijkste plek om de geluidstransmissie te reduceren.


O ja Sjaak: Hoe staat het met het door Fenna gesignaleerde aanlopen ? Of is de Cooper AT3 net iets minder "bol" als de Nokian HK LT2.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw speeltje
BerichtGeplaatst: za 22 dec 2018, 20:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
hij loopt nu niet meer aan. met de 255/85/16 deed hij dat wel.
maar heb nu ook de boutjes zo afgesteld dat hij niet meer aanloopt. heb wel een beetje draaicirkel

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 117 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.