Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu wo 26 jun 2019, 05:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Het wordt weer kouder.
BerichtGeplaatst: do 13 dec 2018, 21:22 
Offline

Geregistreerd: ma 27 nov 2017, 21:15
Berichten: 30
Ondanks dat ik aardig wat co2 de lucht in pomp, en jullie met mij, wordt het toch weer flink kouder deze periode van het jaar.
Ik heb in de nazomer mijn startmotorkabels vervangen om alvast iets voorbereid te zijn op deze lou. Gelink maar voor 70mm2 gegaan. Dit is nu tevens het duurste onderdeel van de 109.
Na deze luxe aanpassing hoefde ik maar te denken aan starten en flop, daar pruttelde hij.
Nu het wat kouder wordt gaat dit echter minder soepel. En nu het vriest klinkt het helemaal alsof hij alles uit alles mpet persen om een rondje te draaien. Na het dode punt gaat het dan wel weer een half rondje wat vlotter.
Nu heb ik een 90Ah accu met een soort van venstertje erin. Blauw is ok, zwart is niet ok en wit is eerdt de verpakking eraf halen of zoiets. Dit venstertje is groen, wat ik dus als blauw interpreteer dus dit zou ok moeten zijn. Al zaten de duracellbatterijen ook voller als je eerst aan je vingers likte voordat je op het teststripje drukte.
Mijn voltmeter geeft in rust netjes 12,7v aan en tijdens draaien tot 13,4. Bij het starten zakt hij terug tot 8v en na meer dan 5 seconden zelfs tot de 6v. Nou meet ik dit niet rechtstreeks op de accu, maar ergens op mn kabelboom dus ik weet niet of dat invloed heeft.

Lang verhaal kort, zal het de accu zijn die toch slecht is? Een 90ah accu zou volgens mijn berekeningen toch 20minuten moeten kunnen startmotoren.
Of zal ik er misschien zij met dunnere olie, waardoor de motor iets meer toeren draait tijdens het starten. Want zodra, dan ploft hij gelijk aan.

Optie 3, anders nl.


Groeten Leet


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 dec 2018, 23:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 153
1 accu kan, hoe oud is deze en hoe vaak rij je er mee?
2 meet alles op de accupolen 13,4 laadstroom vind ik erg weinig (min 13,8v max 14.2V afhankelijk type accu)
3 90Ah zou voldoende moeten zijn (wat voor motor?) kijk ook eens naar cca https://www.accudienst.nl/h/287/waar-st ... -voor.html
4 het kijkglaasje heet het groene oog en verteld niet zoveel (niveau accuvloeistof geloof ik)
5 dunnere olie kan, maar daar zou ik het niet in zoeken. (mijn v8 starte met 20w50 ook met een 70Ah accu)
6 Kijk ook eens naar de oxidatie op je ogen/ klemmen accu en startmotor. schoonmaken en vriendenvet (vaseline) erop
7. check je luchtfilter en eventueel filters in je aanzuigleiding brandstof
sccs.
jeroen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2018, 00:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 215
wellicht heeft de temperatuur van de accu er iets mee te maken. Een accuboer heeft me eens hierop gewezen.

Een minuutje de kachelventilator aan om de accu wakker te maken. Als je een dieseltje hebt, wat langer voorgloeien (is dan niet alleen voor de cilinders, maar ook een opwarmertje voor je accu).

succes, Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2018, 09:05 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 328
Woonplaats: wwerf
ik had vorig jaar hetzelfde, tot ik eindelijk maar toch, een nieuwe startmotor er in heb gezet (laten doen). de koolborstels waren weg en het asje zat vast van het oude bagger en er zat speling op. te veel ellende om te reviseren.
sinds nieuwe motor helemaal geen last meer op een rookwolk van 10m3 na dan.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2018, 10:07 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 135
Bij starten mag de spanning niet verder terugvallen dan 10 volt, is echt de limiet.
Meerdere mogelijkheden.
Accu leeg, laadspanning is te laag, moet 14.2 zijn. Laad hem 24 uur met lader en kijk dan of de accu wel op 10 volt blijft bij starten, is dat zo dan dynamo na kijken.
Accu kapot, vervangen.
Startmotor aan zijn einde, wat Sjaak al aangeeft, heb het zelfde gehad, had een half jaar lang startproblemen tot ik de borstels vervangen heb en alles draaid weer als een zonnetje.
Aan het eind van de koolborstels gaan ze scheef staan en dan pakken ze meerdere lamellen waardoor de stroom gigantisch oploopt, kan over 1000 amp gaan. Gebeurt ook als een lager van de startmotor speling heeft, dan loopt de rotor tegen de stator en draait alles veel te zwaar, dus te langzaam waardoor de stroom ook heel hoog oploopt.
En ja ik heb ook eerst kabels vervangen en nieuwe accu tot de startmotor in Spanje de geest gaf, nooit aan de startmotor gedacht zelfs want die had ik toch 25 jaar geleden nieuw ingebouwd :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2018, 10:45 
Offline

Geregistreerd: ma 27 nov 2017, 21:15
Berichten: 30
Het trucje van de accu opwarmen heb ik eens eerder gehoord. Maar ik gloei minimaal 30seconden voor.
Startmotor heb ik begin van het jaar uit elkaar gehaald. Borstels zagen er nog goed uit, dus niet vervangen omdat ik natuurlijk weer net de verkeerde had. Startsolenoid vervangen en alles schoon gemaakt. Speling leek er niet in te zitten.
Ik rijd twee keer 10 kilometer op een dag. Wellicht dat dit net te weinig is om goed bij te laden en wanneer het warm is geen probleem maar met de kou wel?
Ik zal een even rechtstreeks op de accupolen meten wat er precies gebeurt. Die rookwolk heb ik ook. Begint mooi wit, verkleurt naar blauw en eindigt in een mooie roetstraal. Een waar spectakel.

Ill keep in touch.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2018, 16:11 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 653
leetpilson schreef:
Het trucje van de accu opwarmen heb ik eens eerder gehoord. Maar ik gloei minimaal 30seconden voor.
Startmotor heb ik begin van het jaar uit elkaar gehaald. Borstels zagen er nog goed uit, dus niet vervangen omdat ik natuurlijk weer net de verkeerde had. Startsolenoid vervangen en alles schoon gemaakt. Speling leek er niet in te zitten.
Ik rijd twee keer 10 kilometer op een dag. Wellicht dat dit net te weinig is om goed bij te laden en wanneer het warm is geen probleem maar met de kou wel?
Ik zal een even rechtstreeks op de accupolen meten wat er precies gebeurt. Die rookwolk heb ik ook. Begint mooi wit, verkleurt naar blauw en eindigt in een mooie roetstraal. Een waar spectakel.

Ill keep in touch.



Koop een "slimme" acculader/druppellader, en liefst eentje met ook een winterstand (of een stand voor modernere accu's die ook tot wel 15 V doorgeladen moeten).

Een laadspanning van 13komma... V is te weinig, de max laadspanning is temperatuur-afhankelijk, onder de 14 V is misschien goed bij zomerse temperaturen maar 14,4 V is beter, en bij echte kou mag het dus gerust 14,8 V zijn.

Die minimale 10 V van jamaar is misschien een beetje streng - mijn ruim 8 jaar oude accu zakt tot onder de 10 V en het blijft goed gaan.
Wel hang ik de accu nu met een zekere regelmaat wat langer aan de (druppel)lader (op de winterstand).

En ... 2x 10 minuten is heel erg kort om de accu bij te laden, zelfs zomers is de accu dan nog niet vol. Zomers merk je dat verde niet want de accu-capaciteit is sterk afhankelijk van de temperatuur. Bedenk dan bovendien dat niet alleen het starten meer vraagt, en bij inzakkende spanning nog eens extra, want hij mist dan de krampères (cold cranck amps), en daarna is ie nog steeds aan de koude kant dus gaat het laden ook nog eens beroerder.
Bedenk ook dat bij wijze van vuistregel de accu met 10% van zijn Ah oplaad, dus een 90Ah accu doet 9Ah in een uur, in 2x10 minturen dus 3 Ah.
Je boert dus heel rap achteruit als je ook maar iets langer moet doorstarten.

En tenslotte: het klopt wat Fenna zegt: de accu warmt zichzelf op, de eigen interne weerstand helpt je (een beetje, want die weerstand maakt ook dat ie bij kou beroerder presteert). In Zweden hebben legervoertuigen soms zelfs een 12V verwarmingselementje onder of naast de accu, dat helpt dan dus dubbel, ondanks het verbruik start de accu daarna beter, en hij laadt dan ook beter op.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2018, 22:52 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 135
De 10% vuistregel komt uit de tijd dat laders ongeregeld waren dus heeeeeeeeeeeeeeel lang geleden en lang achterhaald.
Jammer dat die onzin nog rondzwerft.

De waarheid is dat je een accu met de zelfde stroom mag laden als hij ontladen kan dus een paar honderd amp.
De spelregel die daar bij in acht genomen "MOET" worden is dat je niet over de gasspanning komt en dat de temp. van de accu niet te hoog wordt. Het gevolg van deze regeling is dat een dynamo die 500 amp kan laden op een bijna lege 90 amp. accu zijn max laadstroom slechts een fractie van een seconde zal geven en dan terugvalt naar een lagere stroom. De tabellen vind je op internet. ( laadcurve)
Moet staat tussen haakjes want onder omstanden kan je daar van afwijken. Maar dat word een te lang verhaal.
Alleen met een laadstroom meter kan je zien hoeveel je accu laad en daar moet je het verlies nog van aftrekken voor je weet hoeveel je accu weer op peil is. En dat is dan maar een schatting want ouderdom soort en temperatuur van de accu zijn van invloed wat je uiteindelijk weer gebruiken kan.
Een goede geladen 90 amp accu met schone contacten, dikke kabels en een startmotor die heel is zal ook met min 10 geen enkel probleem mogen hebben mits er geen w40/50 in de motor zit. Voorverwarmen van de accu is echt niet nodig.
Ik blijf accu's een interessant onderwerp vinden.


Laatst bijgewerkt door Jamaar op za 15 dec 2018, 10:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec 2018, 01:01 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 653
Jamaar schreef:
De 10% vuistregel komt uit de tijd dat laders ongeregeld waren dus heeeeeeeeeeeeeeel lang geleden en lang achterhaald.
Jammer dat die onzin nog rondzwerft.

De waarheid is dat je een accu met de zelfde stroom mag laden als hij ontladen kan dus een paar honderd amp.
De spelregel die daar bij in acht genomen "MOET" worden is dat je niet over de gasspanning komt en dat de temp. van de accu niet te hoog wordt. Het gevolg van deze regeling is dat een dynamo die 500 map kan laden op een bijna lege 90 amp. accu zijn max laadstroom slechts een fractie van een seconde zal geven en dan terugvalt naar een lagere stroom. De tabellen vind je op internet. ( laadcurve)
Moet staat tussen haakjes want onder omstanden kan je daar van afwijken. Maar dat word een te lang verhaal.
Alleen met een laadstroom meter kan je zien hoeveel je accu laad en daar moet je het verlies nog van aftrekken voor je weet hoeveel je accu weer op peil is. En dat is dan maar een schatting want ouderdom soort en temperatuur van de accu zijn van invloed wat je uiteindelijk weer gebruiken kan.
Een goede geladen 90 amp accu met schone contacten, dikke kabels en een startmotor die heel is zal ook met min 10 geen enkel probleem mogen hebben mits er geen w40/50 in de motor zit. Voorverwarmen van de accu is echt niet nodig.
Ik blijf accu's een interessant onderwerp vinden.


Hmm ... die 10% vuistregel is natuurlijk slechts een vuistregel, maar een accu die laten we zeggen 80% vol is (en dat is bij een start-accu eigenlijk bedenkelijk weinig) die laadt echt niet met de 65 Amp die de dynamo levert ... naar mate de accu voller raakt neemt dat laden ook nog eens af.
Is het koud dan moet bovendien de max laadspanning omhoog, de gasspanning ligt dan ook hoger ... en Leet meet juist slechts 13,4 V (13,4 V is leuk als onderhoudsklemspanning), en bij 13,4 wordt het dus nooit iets.

Ik raak die tabellen steeds kwijt, maar als ik ze echt nodig heb vraag ik de cijfers aan mijn broertje, die woont in nog veel koudere streken.

Anyway: Mijn "Puma" dynamo laadt nu met een spanning tot ± 14,4 V. Tussentijds hang ik er zo nu en dan de (druppel)lader aan en zeker bij koude zet ik die lader op de winterstand. Beter was nog een gedifferentieerde winterstand (een temperatuur-afhankelijke regeling).

En ... ter verbetering van de levensduur en de accu-prestaties is het helemaal niet fout om ook zomers eens een keertje met die winterstand door te laden: je "schudt" dan de accu ook chemisch eens op.

O ja, die elektrische accu-verwarming is geen grapje, dat is een serieuze maatregel in Zweden bij legervoertuigen.

Wil je het helemaal mooi doen ... dan zet je een kistje met HiCap's parrallel aan de accu (wel eerst even opladen, om het vonkentrekken te voorkomen). Met een kastje HiCaps vergroot je de effectieve werking van de accu enorm: HiCaps leveren ongeacht de temperatuur, en ze laden ook weer ongeacht de temperatuur.

Je kan die accu+HiCaps vergelijken aan een huis ver weg op het platteland. Er komt daar (in dat voorbeeld-huis) maar een bescheiden straaltje uit de kraan (en 's winters nog dunner). Als je dan in dat huis een extra reservoir op zolder zet en dat met dan dunne straaltje vult ... dan heb je ineens een huis waar je een dikke straal uit de kraan krijgt ... althans zolang die voorraad op zolder niet leeg is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec 2018, 11:00 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 135
Mark je hebt niet goed begrepen wat ik geschreven heb want wat jij over 80% verteld is een herhaling en geen verbetering je komt allen met andere getallen.
Accu verwarming is in Zweden geen grapje maar daar wonen wij niet. En daar word standverwarming ook veel toegepast, hier niet omdat de kosten baten niet goed zijn.
Condensator, waarom?
Waarom alles duurder maken dan nodig?
Geef iemand gewoon goed advies, een goede accu, kabels, 14.4v dynamo en startmotor is in Nederland ruim voldoende
Voor nog meer ongein, een lithium accu, heb je veel minder last met kou maar wel een lege geld buidel en die weer vullen is minder makkelijk.
En die 10 volt is wel een harde grens, 8 jaar is een zeer respectabele leeftijd voor een accu, ga er maar van uit dat als het echt koud wordt je een nieuwe nodig hebt. Heb je een ANWB lidmaatschap? ;)
Nou ja harde grens, twee benen zijn ook geen noodzaak maar op één been blijft het hinkellen :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec 2018, 12:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 653
Jamaar schreef:
Marc je hebt niet goed begrepen wat ik geschreven heb .....


Ik heb het denk ik weldegelijk begrepen. We zijn het grotendeels eens.
Echter je opmerking over de laadstromen is redelijk karikatuuraal, een oneindig hoge stroom klopt, en dat dan voor een oneindig kort moment.
De 10% vuistregel is zoals ik schreef een vuistregel.
Rijd je 2x 10 minuten dan is het bijladen echt beroerd, is de klemspanning minder dan 14 V dan is het helemaal "niks".

Daarom dus mijn basis-advies: neem een wat intelligentere (druppel)lader met een "winter" stand.
Met zo nu en dan een nacht, of beter een heel weekend doorladen weet je iha zelfs een afgeschreven accu nog weer een winter door te helpen.
Mijn accu is nu ruim 8 jaar en vlgs de accu-test aan vervangen toe ... en het werkt.

Wil je een schier eindeloze accu-levensduur dan is een kistje HiCaps weldegelijk een leuke oplossing, en niet erg duur als je die HiCaps van de sloop haalt -- versta me goed, ik heb ze niet, maar ze werken wel. O ja LiPO accu's zijn zeker nog mooier, maar zo duur dat je er wel heel oud mee moet worden om een winst te boeken.

En ... Nederland is natuurlijk een erg "warm" land (ook al lijkt het nu even anders ... toch kan het hier ook min 10 of erger worden).
Ga je over de grens dan is het vaak nog erger. Ook in Nederland kan het wat opwarmen van de accu helpen.

En dan tenslotte: Sinds ik een LandRover heb heb ik het WW-abonnement opgezegd, dat leek mij een goede zet, en het heeft uitbetaald: al 19 jaar geen wegenwacht nodig gehad.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 dec 2018, 21:21 
Offline

Geregistreerd: ma 27 nov 2017, 21:15
Berichten: 30
Zo, ondertussen wat meer feiten omgedaan. Nu weer wat tips nodig.
Ik heb de accu 4dagen opgeladen op de zogenaamde winterstand. Vannochtend gestart, en dat ging inderdaad als een zonnetje. Spanning kwam ook niet onder de 10V.
Als ik rijd, meet ik zoals gezegd ca. 13,4V. Als ik tijdens het rijden mijn accuslot erop gooi, meet ik bij een beetje toeren 15,0V. Stationair 12,1V.
Zal het dan toch de alternator zijn die defect is? Of alleen de spanningsregelaar.
Of toch niet voldoende bijladen op 10km per ritje.
Is het mogelijk om een tweede alternator toe te voegen, of krijg je dan problemen met bijvoorbeeld de spanningsregelaars?
Ik heb een 2,5NA dieselblok met 45amp alternator. Kan hier, afgezien of het mechanisch kan, zomaar een 65amp alternator op of geeft dit weer andere problemen.
Zal een 70Ah accu gunstiger zijn als een 90Ah omdat deze eerder vol zit en dus sneller boven die 80% die ik hierboven lees, of maakt dit netto niets uit omdat hij ook weer sneller leeg is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 dec 2018, 00:18 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 653
leetpilson schreef:
Zo, ondertussen wat meer feiten omgedaan. Nu weer wat tips nodig.
Ik heb de accu 4dagen opgeladen op de zogenaamde winterstand. Vannochtend gestart, en dat ging inderdaad als een zonnetje. Spanning kwam ook niet onder de 10V.
Als ik rijd, meet ik zoals gezegd ca. 13,4V. Als ik tijdens het rijden mijn accuslot erop gooi, meet ik bij een beetje toeren 15,0V. Stationair 12,1V.
Zal het dan toch de alternator zijn die defect is? Of alleen de spanningsregelaar.
Of toch niet voldoende bijladen op 10km per ritje.
Is het mogelijk om een tweede alternator toe te voegen, of krijg je dan problemen met bijvoorbeeld de spanningsregelaars?
Ik heb een 2,5NA dieselblok met 45amp alternator. Kan hier, afgezien of het mechanisch kan, zomaar een 65amp alternator op of geeft dit weer andere problemen.
Zal een 70Ah accu gunstiger zijn als een 90Ah omdat deze eerder vol zit en dus sneller boven die 80% die ik hierboven lees, of maakt dit netto niets uit omdat hij ook weer sneller leeg is.


Van achter naar voren: Die 70 Ah is eerder vol maar ook eerder leeg.
Zolang je niet als een Tesla wilt rijden moet de accu onderweg opladen en niet thuis, en dan maakt het voor het evenwicht nauwelijks uit, dwz. de 70 Ah accu is eerder moe en dan gaat het starten slechter en dan wordt ie helemaal moe.

Een 65 Amp alternator past wellicht maar hoe groter de alternator deste zwaarder de Vsnaar het heeft (daarom dus de multiriem bij grotere/nieuwere motoren). Tel even op wat je aan alledaagse verbruikers hebt en houdt dat naast de max 45 Amp van de alternator.
En ja, twee dynamo's parallel is vragen om gedoe.

Tenslotte: Als de 13,4 V het beste is wat bij de accu aankomt dan kan je die accu maar beter als ware het een Tesla behandelen, zeker met dit weer. Mij lijkt dat met name de alternator een beetje moe is (en de accu nu volgt, mede dankzij slechts 10 kilometers).
O ja, het is "gevaarlijk" om tijdens het laten draaien de accu ineens te ontkoppelen, je loopt kans op korstondige spannings-pieken.
Heb je de koplampen of een andere grotere verbruiker aan dan nemen de risico's af.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 dec 2018, 07:51 
Offline

Geregistreerd: ma 27 nov 2017, 21:15
Berichten: 30
Marc, bedankt voor je reply. Als ik het dus goed begrijp zou jij de alternator vervangen. Een 65amp is ook v-snaar aangedreven, dus dat zou geen probleem moeten geven. Neemt niet weg dat ik aan die 10 minuten niets verander, tenzij ik elke dag een ommetje maak naar mijn werk. Ik heb niets anders dan verlichting aan staan en bij mist mn blower op standje 1 (meer zit er ook niet op). Mijn japanner met airco radio climate control en weet ik veel wat nog meer reed ook maar tien minuten per dag en dat gaat prima. Is dit dan appels met peren vergelijken? De materie accu en laden is me nog wat vreemd dus vandaag mijn vragen en vergelijkingen.
Ik zoek dus eigenlijk een definitieve oplossing want ik ben niet van plan te verhuizen, ook nog geen trek in ander werk en zeker niet van plan mijn Laro weg te doen.

Ps, als ik dan toch elke week mijn accu bij moet laden, maak ik dan kans op een laadpaal voor de deur met bijpassende parkeerplek?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 dec 2018, 08:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 59
beste Leet,

Ik hoor iedereen altijd alleen maar spreken over grotere accu's, mijn ervaring is anders.

Ik had op mijn 88 Diesel eerst ook een 88Ah Bosch accu staan en ik had ook vaak problemen met de korte ritten.
Dan moest ook regelmatig de acculader er op.
Nu heb ik sinds 3 jaar een nieuwe Bosch 55Ah met een bijna even hoge startstroom als de oude 88 Ah en nu treedt dit minder op.
Dus ik vermoedt dat de 55Ah toch sneller laadt ( een kleiner emmertje is ook eerder vol) waardoor de maximale capaciteit
voor mijn toepassing beter aanspreekbaar is. Ik heb geen grote stroomverbruikers behalve verlichting en blower.
Nog wat, ik heb zo'n orginele lekbak onder de accu, daar paste de 88 Ah niet in....
de 55 Ah wel

Misschien heb je dr iets aan.

Groetjes

Geert 88 SIIID


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 dec 2018, 11:15 
Offline

Geregistreerd: ma 27 nov 2017, 21:15
Berichten: 30
Geert, zo simpel was ook mijn redenatie. Het laatste stukje opladen gaat moeilijk, dus van 90 moeizamer dan van 70Ah. Ruimte is geen probleem want het ding zit onder mn stoel. De reden dat ik er ook geen verwarminkje naast plaats want stoelverwarming vindt ik wel zo iets smerigs. De reuzel loopt uit je naar. Brrr


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 dec 2018, 12:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 653
leetpilson schreef:
Geert, zo simpel was ook mijn redenatie. Het laatste stukje opladen gaat moeilijk, dus van 90 moeizamer dan van 70Ah. Ruimte is geen probleem want het ding zit onder mn stoel. De reden dat ik er ook geen verwarminkje naast plaats want stoelverwarming vindt ik wel zo iets smerigs. De reuzel loopt uit je naar. Brrr


Het is een simpele redenering maar ook een foute redenering.
Meer cold-crank-amps (de zogenaamde crampertjes) helpen veel.
Een oude accu - met name eentje die al een paar winters heeft meegemaakt zonder echt goed vol te zitten - heeft inmiddels al heel wat amps verloren. Dus lever je je oude vermoeide 90 Ah accu in en neem je een betere 55 Ah dan voelt dat als een verbetering.

Echter wat betreft het weer vullen is er een misverstand. Je laadt niet met standaard emmertjes maar die "emmertjes" zijn afhankelijk van de grootte van het te vullen reservoir (de accu) en ook afhankelijk van hoe hoog het reservoir (die accu) staat.

Een grotere accu verliest bij het starten even veel Ah's (nl startstroom x starttijd) ... met de aantekening dat zodra de accuspanning teveel inzakt de start-tijd onevenredig veel toeneemt dus met een zwakke accu verlies je ook nog eens de meeste start Ah's.
De grotere accu verliest dus procentueel minder maar objectief even veel (of dus zelfs minder als het komt tot inzakkende klemspanning).

Dan komt het laden: Een grotere accu (mits verder gelijk qua constructie en chemie) verdraagt een grotere laadstroom, een grotere accu heeft een evenredig lagere inwendige weerstand. (Of in emmertjes bewoording: de emmertjes waarmee je de accu vult zijn groter.)
Daar tegenover staat dan dat die grotere accu wel procentueel minder leeg is geraakt ... je moet die emmertjes dus naar een hoger niveau tillen om de accu nog te kunnen vullen. Echter ... ook die kleine accu komt na een tijdje laden op dat procentuele niveau en is vanaf dan net zo moeilijk laden.
Je ziet dus ... met een kleinere accu sta je per definitie op achterstand.

Dat Geert iets anders ervaart zit niet in kleiner of groter maar in meer "Crampertjes" (=CCA's) - die start-ampères komen niet uit de lucht vallen, die potentere accu heeft een andere opbouw en/of chemie, en dus een lagere inwendige weerstand. Die nieuwe accu zal dus (zie hierboven) door die lagere inwendige weerstand naast beter zijn start-ampères afgeven ook weer makkelijker opladen.
En verder heb je natuurlijk het verschil tussen een nieuwe tov oude accu, bij die oude zijn de platen deels geërodeerd door laden en ontladen en ze zijn wellicht ook deels gesulfateerd.

Wat betreft die accu-veroudering: Even wat langer doorladen - en rustig laden, niet met reusachtige stromen, maar juist kalm - en dan bovendien ook nog eens met een lichte overspanning de accu opschudden wil zelfs oude vermoeide accu's nog weer een derde leven geven.
Zijn de platen echt aan het hemelen ... dan helpt niks meer.

O ja, nog even een aanvulling, voortbordurend op de emmertjes.
Als je alternator te krap is, dwz een heel groot deel van de 45 Amp op gaat aan "normale" verbruikers < 10 Amp voor de koplampen, 5 Amp voor de overige lichtjes, X Amp voor de aanjager, X Amp voor ruitverwarming ?? > dan heb je een nieuwe situatie. Als de alternator te klein is dan blijf je veel langer emmeren met (te) kleine emmertjes (maar dan nog krijg je de grotere accu minstens even snel vol als de kleinere).
En als de max klemspanning die de alternator wil leveren te laag ligt ... dan is het alsof je het reservoir (de accu) probeert te vullen met een te korte ladder. Er is altijd een beetje extra lengte ladder nodig om de emmertjes ín het reservoir te krijgen. Ofwel met 13,4 V haalt de accu misschien max 12 V en daarmee raakt ie nooit vol. Met 14,4 V laad je de accu op tot - direct na wegnemen van de laadstroom ± 13 V - en dat zakt daarna dan terug naar uiteindelijk ± 12,3 V (bij een gezonde accu).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 dec 2018, 00:29 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 653
Even een update.

Ik heb mijn eigen ruim 8 jaar oude originele "Puma" accu de laatste weken een paar maal goed doorgeladen, en dat dan afgewisseld met gewoon stilstand en/of gebruik van de auto.

En zo'n behandeling lijkt een gedeeltelijke verjongingskuur.
In de herfst zakte de accu vrij snel weg naar 12,0 tot 12,1 V.   Nu blijft ie een aardige tijd op 12,3 V.*
De centrale deurvergrendeling en het starten klinkt inmiddels ook weer "crisp" en "gewillig".

Dus ... voorlopig denk ik aan "op naar de 9 jaar" (en dat terwijl ik de eerste 5 jaar de accu geen enkele extra aandacht heb gegeven)

* Spanning gemeten met eeneenvoudige sigaretten-plug-Voltmeter, dus met soms 0,2V afwijking door een wat wisselend contact (nee niet díé wisselende contacten, wisselend in de andere "onbetrouwbare" betekenis.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.