Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu ma 17 dec 2018, 13:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 dec 2018, 13:32 
Offline

Geregistreerd: vr 07 apr 2017, 12:11
Berichten: 3
Hoi,

Ik ben mijn 109 diesel aan het opbouwen en heb de vooras met nieuwe bladveren (nrc-2059) geplaatst.

Nu zou het chassis ca 5cm lager moeten liggen om te voldoen aan de afstand tussen bovenkant stootblok en bovenkant as.
Ik kom die 5cm tekort om de schokdempers te kunnen plaatsen.
De stuurstang loopt op dit moment ook tegen de bladveren aan.

Zelf kan ik alleen bedenken dat het motorblok als contragewicht het chassis naar beneden drukt en dat dan alles weer past zoals het hoort...een bevestiging of dit klopt zou mooi zijn.

Groet Erik


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 dec 2018, 20:30 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 202
Toen ik aan het opbouwen was had ik met een kaal chassis en oude bladveren ook enige moeite om de schokbrekers voor erop te krijgen.

Maar of die 5 cm te kortwel kloppen... :?

Dus ik vermoed dat met nieuwe veren het nog wel een tandje lastiger zal zijn.

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 dec 2018, 22:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 190
Hi,

Dat gietijzeren bootankertje (aka motorblok) weegt een slordige 250kg, dus dat zou zomaar een cm of wat kunnen uitmaken ;)
Misschien dat je met een setje spanbanden die 250kg kunt compenseren...

succes, Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 dec 2018, 22:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 190
Aan de andere kant, zou ik persoonlijk liever even wachten met de schokbrekers tot het blok weer op zijn plekje hangt. Geen idee hoe leuk de schokbrekers het vinden om langere tijd op uitrek te worden getest


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 dec 2018, 00:25 
Offline

Geregistreerd: vr 07 apr 2017, 12:11
Berichten: 3
Hoi! Bedankt voor de reacties.
Ik ga komende tijd het blok en versnellingsbak eerst aanpakken zodat ik deze kan plaatsen.

Groet Erik


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 dec 2018, 11:00 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 69
Militaire chassis heeft langere schokdempers nodig, 5 cm. Weet niet welk chassis jij hebt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 dec 2018, 13:50 
Offline

Geregistreerd: vr 07 apr 2017, 12:11
Berichten: 3
Ik heb een 109 stawag, een 'gewoon' chassis.
Dit is wel toevallig die 5cm.
Zit het dan in het bevestigingspunt op het chassispunt, of hebben militaire bladveren (welke ik gekocht heb) een andere kromming dan 'gewone' bladveren?
Ga dit eens uitzoeken / navragen...bedankt voor de tip.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 dec 2018, 20:35 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 202
Ik ben een hobby sleutelaar duzzzz....
Een militair chassis heeft volgens mij de langere shackles, die zijn 2 a 3 cm langer en herkenbaar doordat er in het midden een extra bus met bout zit. In totaal zitten daar dus 3 bouten in.
En ja die hebben langere schokbrekers nodig.

Ik heb er uiteindelijk paraboolveren onder gezet (kan ik je aanraden !) met gas schokbrekers.

Die gazzz-schokbrekers zijn iets van 5 cm langer ennnnnn:
Nu staat er in de specs dat deze een eind aanslag hebben. Dus mogen helemaal uit geschoven worden.

Als ik het mis heb zal ik vast snel gecorrigeerd worden.

Waar je ook stil bij moet staan is dat er veerpakketten zijn die minder bladen hebben, of deze ook dunner zijn weet ik niet. Als dat zo is dan zou dat ook je gebrek kunnen verklaren.
:o sorry niet jou gebrek, maar gebrek aan ruimte :lol:

Ik weet alleen dat mijn chassis met 300tdi met bak etc nog geholpen moest worden om de olie dempertjes erop te krijgen. ;)

Fenna heeft recent soort gelijk gedaan.... en ook met een stawag...

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 dec 2018, 01:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 190
Inderdaad Rob,

echter had ik bij het wisselen van de veerpakketten het motorblok nog in de auto...

groetjes, Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 dec 2018, 23:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 94
GatheRRoveR schreef:
Een militair chassis heeft volgens mij de langere shackles, die zijn 2 a 3 cm langer en herkenbaar doordat er in het midden een extra bus met bout zit.


Lengte verschil tussen civiele en militaire shackles is 5cm.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.