Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 22:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Strepen op nieuwe banden
BerichtGeplaatst: za 13 okt 2018, 17:54 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
k heb nieuwe banden voor de Lightweight. Op het loopvlak, een centimeter of twee vanaf de wang, hebben ze een blauwe en een gele streep, deze lopen helemaal door, net zo rond als de band (helaas geen foto).
Ik vraag me af waar deze voor dienen. Teken dat ze echt nieuw zijn? Heeft het misschien iets met het monteren op de velg te maken?

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 okt 2018, 19:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Hallo Pike,
Wat ik er van begrijp, hebben die strepen alleen interne betekenis voor de fabrikant (kleurcodes kunnen verschillen per fabrikant en zelfs per soort band van dezelfde fabrikant). Ook kunnen er markeringen worden gebruikt voor de montage tov het ventiel.
Voor de eindgeruiker is het overigens wel een leuke indicatie of een band wel of geen meters gemaakt heeft ;)
bron: https://www.oponeo.co.uk/tyre-article/tyre-stripes

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 okt 2018, 20:32 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
fenix2 schreef:
.... Voor de eindgebruiker is het overigens wel een leuke indicatie of een band wel of geen meters gemaakt heeft ;)

Ook als je niet echt de eindgebruiker* bent zie je aan die strepen of de band al meters gemaakt heeft.
Die strepen zijn nogal snel verdwenen, dus met strepen weet je zeker dat ie hoogstens een paar showroom-meters gerold heeft.

    * Bij bijna al mijn banden -- eerste- of tweede-hands gekocht of eventueel gekregen -- was ik niet de eindgebruiker, ze vonden bijna allemaal nog weer een nieuw baasje.
    Ook de banden waar ik nu tevreden mee ben komen tzt weer op de "markt", zo zijn bijv. mijn winterbanden nog lang niet op, maar er komt over een paar jaar een moment dat ze nog prima zijn om wettelijk correct naar de wintersport te gaan en ze tegelijk voor mij buiten de wintersport-bestemmingen toch wat magertjes worden. Mijn zomerbanden rijd ik verder op maar zijn dan altijd nog goed voor APK doeleinden, voor op het strand of voor een auto die geschorst is en die alleen naar een enkel zondags evenement rijdt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 okt 2018, 23:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Marc-my-Words schreef:
* Bij bijna al mijn banden -- eerste- of tweede-hands gekocht of eventueel gekregen -- was ik niet de eindgebruiker, ze vonden bijna allemaal nog weer een nieuw baasje.


Zo ken ik een setje lattitude cross waar mijn 109 nu op crosst ;) (overigens formeel in bruikleen voor test doeleinden)
Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2018, 08:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
fenix2 schreef:
Marc-my-Words schreef:
* Bij bijna al mijn banden -- eerste- of tweede-hands gekocht of eventueel gekregen -- was ik niet de eindgebruiker, ze vonden bijna allemaal nog weer een nieuw baasje.

Zo ken ik een setje lattitude cross waar mijn 109 nu op crosst ;) (overigens formeel in bruikleen voor test doeleinden)


Maak maar goed gebruik van die test-doeleinden.

Een duur-test bijvoorbeeld, beter geen destructieve test.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2018, 16:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Marc-my-Words schreef:
Maak maar goed gebruik van die test-doeleinden.

Een duur-test bijvoorbeeld, beter geen destructieve test.


Komt helemaal goed Marc, tenzij het winterbandenweer is ... daarvoor heb ik inmiddels een setje Nokian hakapalita lt2 op tubeless velgen, nieuw met gekleurde strepen op het loopvlak ;)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2018, 18:25 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Is dit een duurtest of een destructieve?

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2018, 19:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
't Wordt in ieder geval een dure hobby als je zo met je banden omgaat.

What happened there ??


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2018, 20:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
fenix2 schreef:
.... Nokian Hakkapeliitta LT2 op tubeless velgen, nieuw met gekleurde strepen op het loopvlak ;)


Volgens "het boekje" zijn standaard velgen te smal voor 235/85x16 en vlgs mijn info is bij Nokian (en andere winterbandenbakkers) 235/85 de smalste "passende" maat in 16 inch ... maar het past wel, I've seen it on a Defender 90.
Nadeel van de Nokian Hakkapeliitta LT2 is het weinig AT-georiƫnteerde profiel.

En ... om het even welke (echte) winterbanden in 235/85x16 zijn al wat langer niet erg voorradig.
Eerst liep de prijs op en de laatste tijd zijn ze op de Bandenprijsvergelijker schier afwezig.

O ja, bij mij hadden de Nokians twee parallelle blauwe streepjes net iets naast het centrum.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2018, 17:46 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Marc-my-Words schreef:
What happened there ??


Ik reed na een weekend Mammut met een gangetje van 85 kmh naar huis. Begint op de Duitse A42, ergens boven Oberhausen, het stuur opeens te schokken en klonk er geflapper van onder de auto. Panieklichten aan en gestopt bij een SOS-telefoon.

Ik denk dat die band (was rechts voor) beschadigd was. Stoeprandje, steen in het terrein, whatever.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2018, 19:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Pike schreef:
Marc-my-Words schreef:
What happened there ??


Ik reed na een weekend Mammut met een gangetje van 85 kmh naar huis. Begint op de Duitse A42, ergens boven Oberhausen, het stuur opeens te schokken en klonk er geflapper van onder de auto. Panieklichten aan en gestopt bij een SOS-telefoon.

Ik denk dat die band (was rechts voor) beschadigd was. Stoeprandje, steen in het terrein, whatever.


Ik denk dat de band rechtsvoor toch al even met die beschadiging en vooral met weinig lucht heeft rondgedraaid.
Als loopvlak en wang rondom loslaten dan is er iets meer gepasseerd als alleen een "whatevertje".

Anyway ... mooi dat je zonder verdere brokken aan de kant bent gekomen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dyngo en 102 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.