[quote="Gerard90Td5"]Misschien een hulpmiddel voor bij de jaarlijkse APK roetmeting. Voor de literprijs van € 1,459 (Oosten des lands) misschien het proberen waard./quote]
Wat bij mij ook hielp was een tiental kilometers rijden alsof de duivel je op de hielen zit, of zoals men bij het APK-keuren zei: Even in de 3º versnelling op en neer naar Bunschoten.
De auto gaf overigens na 10 jaar nog steeds cijfers als nieuw (en dus ruim beter als de minimum-norm). Maar dus wel na eventjes achterlijk in de versnellingen door getrokken te hebben ... het is jammer dat je rond Bunschoten zo weinig serieuze hellingen hebt, in de 3º de helling achter Luik omhoog is een stuk minder hufterig als in de 3º door de polder raggen.
Als je rustig en zuinig rijdt dan ligt de uitlaat vol met roet-stof. De extra "tocht" en het onbeheerste gerammel van de roetmeting maakt dat als dat stof dan alsnog uit de uitlaat komt .... en als er dan een roetmeter aan hangt dan komen daar prehistorische waarden uit. Het vervelende is dat het dan niet uitmaakt of je er direct vóór de meting blauwe of gore diesel in gegooid hebt.
Wellicht helpt het wel om die blauwe diesel vóór de meting in de tank te gooien en spreekwoordelijk met de duivel op de hielen naar het spreekwoordelijke Bunschoten te rijden. Of het dan ook nog zin heeft om zo'n verstuiver-cleaner in de tank te gooien ... ik weet het niet. Het zou mij niet verbazen als je afwijkende (hoge) metingen vooral kan verklaren door stof dat nog klaar ligt ín de uitlaat.
Dit alles is dus weer een mooi voorbeeld hoe die roetmeting eigenliojk alleen maar contra-productief is. Mijn uitlaat werd gedurende het jaar "stoffig", allemaal stof dat niet uit de uitlaat kwam ... en dan om te bewijzen dat de auto niet teveel roetstof produceerde moest je eerst al dat verzamelde stof (zoveel is dat niet) in de polder uithoesten om daarna door de meting te komen.
Overigens werd de laatste jaren de roetmeting - ook bij mijn Td5 - wel achterwege gelaten, of dat conform de regels was ?
Bij de Puma volstaat het uitlezen van de auto: als alles goed werkt is het goed ... de lagere norm-waarden zijn waarschijnlijk ook veel moeilijker goed te meten. (Die uitleesmethode is natuurlijk ook weer een interessante ingang voor een sjoemelaar, een beetje kundige computer-nerd maakt een interface of een dummy die netjes die waarden geeft die de uitlees-apparatuur verwacht.)
|
|