Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 13:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 sep 2018, 12:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:16
Berichten: 78
Heeft er al iemand ervaring de blauwe diesel of Ssynfuel+ ? Volgens "de bijsluiter" schoner en zuiniger, minder roetuitstoot.

gr Gerard90Td5


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 sep 2018, 16:47 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Geen ervaring maar het is heel goed mogelijk dat synthetische diesel schoner is aan de uitlaat.
Wellicht zou synthetische diesel ook iets meer nuttig rendement kunnen leveren.

Blijft even de vraag of als je de hele productie-keten bekijkt of de verschillen interessant zijn.
En tenslotte de vraag of het sowieso veel bijdraagt ... end-of-pipeline.

Een bestudeerd schone en zuinige rijstijl helpt wellicht net zo veel, of misschien nog meer.
Met de Td5 reed ik soms tot 1:12,5, en gemiddeld ruim beter als wat de folder voorspelde.
(Een overdrive hielp daarbij nog eens extra, maar ook zonder kan je zuiniger rijden.)

Met mijn huidige "Puma" haal ik niet meer die mooie Td5 cijfers maar als ik naar het langlopend gemiddelde kijk haal ik toch ook een kilometer extra uit elke liter diesel.
Onlangs haalde ik zelfs 850 km uit 71,4 liter  ( ik weet nu nog steeds niet wanneer de tank echt leeg is   of ik dat echt weten wil is de vraag )


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2018, 20:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:16
Berichten: 78
Misschien een hulpmiddel voor bij de jaarlijkse APK roetmeting. Voor de literprijs van € 1,459 (Oosten des lands) misschien het proberen waard.

Gr Gerard90Td5


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 sep 2018, 10:23 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
[quote="Gerard90Td5"]Misschien een hulpmiddel voor bij de jaarlijkse APK roetmeting. Voor de literprijs van € 1,459 (Oosten des lands) misschien het proberen waard./quote]

Wat bij mij ook hielp was een tiental kilometers rijden alsof de duivel je op de hielen zit, of zoals men bij het APK-keuren zei: Even in de 3º versnelling op en neer naar Bunschoten.

De auto gaf overigens na 10 jaar nog steeds cijfers als nieuw (en dus ruim beter als de minimum-norm).
Maar dus wel na eventjes achterlijk in de versnellingen door getrokken te hebben ... het is jammer dat je rond Bunschoten zo weinig serieuze hellingen hebt, in de 3º de helling achter Luik omhoog is een stuk minder hufterig als in de 3º door de polder raggen.

Als je rustig en zuinig rijdt dan ligt de uitlaat vol met roet-stof. De extra "tocht" en het onbeheerste gerammel van de roetmeting maakt dat als dat stof dan alsnog uit de uitlaat komt .... en als er dan een roetmeter aan hangt dan komen daar prehistorische waarden uit.
Het vervelende is dat het dan niet uitmaakt of je er direct vóór de meting blauwe of gore diesel in gegooid hebt.

Wellicht helpt het wel om die blauwe diesel vóór de meting in de tank te gooien en spreekwoordelijk met de duivel op de hielen naar het spreekwoordelijke Bunschoten te rijden. Of het dan ook nog zin heeft om zo'n verstuiver-cleaner in de tank te gooien ... ik weet het niet.
Het zou mij niet verbazen als je afwijkende (hoge) metingen vooral kan verklaren door stof dat nog klaar ligt ín de uitlaat.

Dit alles is dus weer een mooi voorbeeld hoe die roetmeting eigenliojk alleen maar contra-productief is.
Mijn uitlaat werd gedurende het jaar "stoffig", allemaal stof dat niet uit de uitlaat kwam ... en dan om te bewijzen dat de auto niet teveel roetstof produceerde moest je eerst al dat verzamelde stof (zoveel is dat niet) in de polder uithoesten om daarna door de meting te komen.

Overigens werd de laatste jaren de roetmeting - ook bij mijn Td5 - wel achterwege gelaten, of dat conform de regels was ?

Bij de Puma volstaat het uitlezen van de auto: als alles goed werkt is het goed ... de lagere norm-waarden zijn waarschijnlijk ook veel moeilijker goed te meten. (Die uitleesmethode is natuurlijk ook weer een interessante ingang voor een sjoemelaar, een beetje kundige computer-nerd maakt een interface of een dummy die netjes die waarden geeft die de uitlees-apparatuur verwacht.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 75 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.