Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 23 okt 2018, 06:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2018, 20:29 
Offline

Geregistreerd: vr 08 jun 2018, 23:15
Berichten: 3
Prikkers,

In mijn series 3 109 2.25 benzine heb ik een nieuwe 123 gemonteerd met nieuwe bosch blue coil. De kleppen heb ik gesteld op 0.25 in- en uitlaat. Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met het afstellen van de ontsteking. Bougies zijn goed, timing is goed en kleppen zijn goed.
Welke curves heb ik geprobeerd; Curve F met 6 graden voorontsteking, curve C met 3 graden voorontsteking, Curve 8 met 0 graden voorontsteking, curve 6 met 0 en 6 graden voorontsteking en curve 3 met 10, 6 en 0 graden voorontsteking. Eerlijk gezegd is mijn kennis beperkt aangaande ontsteking en timing maar wat ik inmiddels heb ervaren is dat hoe meer voorontsteking hoe beter hij loopt in het middensegment. Top snelheid ligt op 90 km/h met uitloop naar 95 maar niet van harte. Trekkracht vind ik in het begin prima en oplopend goed maar na de 85 km/h houdt het niet meer over. Misschien heb ik teveel verwachtingen van een 2.25 blok maar ik lees verhalen over prikkers met een 2.25 makkelijk de 100 halen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2018, 14:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 84
Begin eerst eens met de ontsteking zelf op de curve te zetten zoals aangegeven door 123-ignition zelf, zeker alleen op benzine moet het een fluitje van een cent zijn want je hoeft geen compromissen te sluiten zoals wanneer je op benzine en LPG wil rijden en dan de verdeler correct op tijd te zetten volgens de procedure en kijk dan eerst nog eens wat'ie doet.

Als dat allemaal perfect is kan het uiteraard ook nog de brandstofvoorziening zijn, of een verstopte uitlaat, of slechte zuigerveren, of, of . . . . . . want je kunt de beste ontsteking hebben, als er ook maar iets van de rest niet klopt blijft'ie niet optimaal presteren.

Kortom, zorg dat alle onderdelen (nagenoeg) perfect zijn, dan kom je het verst.

Mijn LW heeft ook een 123 d'r in, keurig afgesteld en loopt als een jekko, nou is een 109 natuurlijk wel een stuk zwaarder maar goed, mijn aangeklede LW weegt ook niet niks en zeker met die daktent d'r op heeft'ie nogal wat luchtweerstand maar ook nu nog gaat'ie lekker door.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep 2018, 07:31 
Offline

Geregistreerd: vr 08 jun 2018, 23:15
Berichten: 3
Crazy-G schreef:
Begin eerst eens met de ontsteking zelf op de curve te zetten zoals aangegeven door 123-ignition zelf, zeker alleen op benzine moet het een fluitje van een cent zijn want je hoeft geen compromissen te sluiten zoals wanneer je op benzine en LPG wil rijden en dan de verdeler correct op tijd te zetten volgens de procedure en kijk dan eerst nog eens wat'ie doet.

Als dat allemaal perfect is kan het uiteraard ook nog de brandstofvoorziening zijn, of een verstopte uitlaat, of slechte zuigerveren, of, of . . . . . . want je kunt de beste ontsteking hebben, als er ook maar iets van de rest niet klopt blijft'ie niet optimaal presteren.

Kortom, zorg dat alle onderdelen (nagenoeg) perfect zijn, dan kom je het verst.

Mijn LW heeft ook een 123 d'r in, keurig afgesteld en loopt als een jekko, nou is een 109 natuurlijk wel een stuk zwaarder maar goed, mijn aangeklede LW weegt ook niet niks en zeker met die daktent d'r op heeft'ie nogal wat luchtweerstand maar ook nu nog gaat'ie lekker door.

Gert-Jan.


Gert-Jan,

Ik rijd alleen op lpg en daarom stel ik hem ook af op lpg. Benzine is alleen maar om bij een volgend tankstation te komen. Je noemt een aantal zaken op die ik allemaal gecontroleerd heb.
Wat curves betreft, wordt er door 123 niks specifieks aangegeven of ik moet er over heen hebben gekeken. Tot nu toe gedaan;
Nieuwe ontsteking gemonteerd dus rotor en verdeelkap ook nieuw
Nieuwe bougies NGK bpr6es opening 6mm
Nieuwe bosch blue coil
8 mm siliconen performance bougie kabels
Kleppen gesteld 0.25 in en uit
Timing staat goed cilinder 1 op BDP, rotor wijst cilinder 1 aan.

Ik heb nu curve C ingesteld met 6 graden vervroeging bij stationair 800 rpm met vacuum los en motorzijde afgedopt.

Op welke curve heb jij hem ingesteld en eventueel met of zonder vervroeging?

Ik zal de compressie eens gaan meten misschien dat het daar in zit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep 2018, 09:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 528
Misschien maakt het verschil of je de 123-ignition bij een iets goedkopere dozenschuiver koopt of bij een leverancier met kennis & service ?
De ontsteking is natuurlijk dezelfde, het verschil is dat de vragen in het tweede geval dan hier langskomen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep 2018, 11:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 84
Ik heb dezelfde instellingen als Eric:

http://www.laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2000456&p=2000927&hilit=123%2A#p2000927

En hier de instellingen voor jouw 123-ontsteking:


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep 2018, 12:54 
Offline

Geregistreerd: za 26 mei 2018, 00:59
Berichten: 16
Marc-my-Words schreef:
Misschien maakt het verschil of je de 123-ignition bij een iets goedkopere dozenschuiver koopt of bij een leverancier met kennis & service ?
De ontsteking is natuurlijk dezelfde, het verschil is dat de vragen in het tweede geval dan hier langskomen.


Wat een non-argument is dit nu.
ken weinig leveraciers die je willen helpen als je alleen het onderdeel bij ze opgehaald hebt.
laten installeren kost je dan weer klauwen met geld.

Daarbij kun je dat natuurlijk op alles doortrekken.
We zijn nu eenmaal bezig met 40 jaar oude auto's en de kennis (ook bij de speciaalzaken) is nou eenmaal niet breed gezaaid.
Een forum als dit is toch juist voor dit soort vragen?
Ik persoonlijk vind het interesant om te lezen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep 2018, 12:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 84
Mwah, mijn 123 leverancier is een specialist en een echte liefhebber die je naast de spulletjes ook de nodige info levert, uiteraard niet als je online koopt maar als je vragen hebt en de mail weet te gebruiken komen d'r interessante antwoorden terug, dus duidelijk geen dozen-schuiver, alhoewel hij dat ook heel bevlogen kan, en niks te beroerd om te helpen doordat hij jaren ervaring heeft met de installatie en wat over het algemeen wel wel en niet of wat minder werkt.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep 2018, 17:29 
Offline

Geregistreerd: vr 08 jun 2018, 23:15
Berichten: 3
Voor de duidelijkheid, ik heb de ontsteking gekocht bij Leen APK in Gouda. Mijn vorige 123 was niet meer te repareren ivm loodhoudende componenten wat niet meer mag. Deze man staat bekend als zeer deskundig en liefhebber van oude auto’s. Hij geeft aan dat er geen vaste curve is alleen een curve die de ontstekingscurve benaderd en dat is curve 6. Het lijstje met de curves zit gewoon bij de nieuwe ontsteking in het doosje geleverd dus die heb ik ook wel. Ik stel alleen een hulp vraag en zit echt niet te wachten op lullige opmerkingen.

Ik zoek wel weer verder.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 sep 2018, 09:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 84
Tukko

Ik zie niet goed welke opmerkingen je als lullig bestempeld, ik zie hier alleen behulpzame reacties, dat dat niet het antwoord oplevert dat jij graag wil horen ligt meer aan jou dan aan de mensen die proberen, ondanks jou zeer schamele info, oplossingen aan te dragen.

Ik zelf heb al aangegeven dat ik, Eric en in de post van Eric nog iemand gewoon curve C gebruiken met ik en Eric statisch 0 graden voorontsteking en dat dat perfect werkt.

Als dat bij jou anders is, dan is er dus in mijn optiek iets anders aan de hand als een ontsteking die niet goed afgesteld staat.

Je zegt nu net pas in je laatste post dat je hiervoor ook al een 123 er in had, vrij essentiele info, deed'ie het daarvoor wel goed? Dan zou ik terug gaan met de nieuwe ontsteking want als de oude het goed deed en de nieuwe niet is de oorzaak naar mijn idee vrij duidelijk.

Sowieso was je ontzettend karig met info in je start post, vandaar dat ik ook al een lijstje aan andere mogelijkheden opsomde.

Als dat dan lullig op je overkomt, tja, jou eerste post was in mijn optiek iets als naar de dokter gaan en zeggen "dokter ik heb pijn, waar ligt dat aan"

Overigens ook weer niet lullig bedoeld bovenstaande opmerking, maar om aan te geven dat wanneer je via een forum een oplossing zoekt, je alle info en symptomen moet benoemen om maar een beetje in de buurt van een mogelijke oplossing te kunnen komen.

Oh en Leen is ook mijn leverancier en met zijn info en wat lezen op dit forum kon ik toentertijd mijn 123 instellen, monteren en rijden, heb er na de eerste montage nooit meer een sleutel op nodig gehad en ik rijd ook alleen op LPG, ik heb zelfs geen mogelijkheid meer aan boord om op benzine te rijden, als in geen tanks of leidingen of wat dan ook, zomer en winter starten en lopen.

Dus nogmaals, beschouw de antwoorden niet als lullig maar meer als goedbedoelde pogingen om je te helpen.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 sep 2018, 12:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 528
Precies, ik bedoelde niks lulligs, en ik denk dat je gewoon contact met Leen APK moet opnemen.
Zoals ik het begrepen heb is hij nu juist geen dozenschuiver.
Ik heb verder geen ervaring met Leen, ik ben een dieselrijder ... en kon dus zelfs geen APK bij hem laten doen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 sep 2018, 16:49 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 528
Tja, nu ben ik nieuwsgierig of "tukko" nog verder is gekomen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.