Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 19:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 01 sep 2018, 09:16 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
64 km/u rijdend en na een 10 minuten begon de temp op te lopen.
Motor aan de kook.

Heb koelvloeistof afgetapt en allen gereinigd met de water slang.
Nieuwe koelvloeistof erin en iets hoger dan stationair laten lopen.
Niets aan de hand.

Rijden met 60 km/u en de temp ging weer omhoogg.
Thermostaat eruit gehaald en weer gaan rijden.
Temp loopt weer op.

Iemand een idee waar mijn land rover last van heeft?

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 sep 2018, 09:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Een dichtgeslibde radiator ??
Een kapotte waterpomp ?
(of een lekke koppakking.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 sep 2018, 16:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
of temp meter stuk?
1 van de vorige eigenaren van de 109 van mij ging er ook van uit dat de motor te heet werd. dus extra fans etc geinstalleerd.
was alleen de meter die te heet werd. aarde draadje vervangen en de spannings regelaar. motor werd niet meer heet. :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 sep 2018, 17:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Kapotte waterpomp (zoals marc zegt) zou goed kunnen. als je bij de vuldop kijkt (weet niet wat voor blok je hebt) en wat gas geeft dan zie je het niveau dalen of stijgen (of eruit klotsen).
Radiator kan verstopt zitten, uitwendig (voorzichtig tuinslang er op zetten) of inwendig.
Zoals sjaak zegt: meten is weten. Eventueel met een infrarood meter, of handmatig hand op de slangen, 60 graden hou je wel even vast, 120 graden niet.
"motor aan de kook", bedoel je dan dat er stoom uitkomt en je slangen op springen staan? das nooit goed.
Is het in een keer of na een lange tijd stilstaan/ auto net gekocht/ na reparaties?
Jeroen

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 sep 2018, 18:29 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
Zo wederom bedankt voor de antwoorden.

Temp meter is goed.
Thermostaat is goed.

Indien oververhit dan komt letterlijk de stoom en koelvloeistof uit de radiatordop.

Het is wel apart dat we vandaag ondanks de problemen naar de Dutch Army show gereden zijn.
Heenreis temp wel hoger dan normaal, echter halverwege na een 10 km ging de temp weer zoals altijd staan.
Dan is het blok 76 graden.
Terugreis vlak voor huis liep de temp weer op tot in het rode en stationair even laten draaien en de temp daalde weer.

Radiator met de tuinslag door gespoten en ook het blok. Nieuw koelvloeistof, pakkingen thermostaat huis.

Koppakking lijkt me niet. Waterpomp lijkt ook normaal te werken.

Dus radiator niet schoon genoeg (binnenzijde).

Heel verhaal, echter hoe reinig je de radiator echt goed?

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2018, 13:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Als je je hand tegen de radiator aan houdt, is deze dan warm? En voel je temperatuur verschil tussen boven en onderkant/ links en rechts?

* viscofan? is deze nog goed?
* "waterpomp lijkt normaal te werken" Is deze riem/ v-snaar aangedreven? => spanning checken.
* er bestaan radiator reinigers, zelf geen ervaring mee

Je kunt je thermostaat checken door in warm water (90') te leggen en dan kijken of deze volledig open gaat.
Persoonlijk zit ik eerder te denken aan de waterpomp of aan de viscofan.
Als je radiator verstopt zit dan koelt ie niet/ of slecht. En dat permanent, dus niet soms wel/ soms niet.
sccs,
Jeroen

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2018, 15:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjeroens schreef:
.... permanent, dus niet soms wel/ soms niet.


Als hij zodanig oververhit dat ie kookt kan er sprake zijn van damp-bellen die de doorstroming ineens blokkeren en dat geeft een niet continu ja/nee effect.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2018, 17:38 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Ron schreef:
Zo wederom bedankt voor de antwoorden.

Heel verhaal, echter hoe reinig je de radiator echt goed?



Ik heb al eens schoonmaakazijn gebruikt. Tap de radiator af, dop de onderste slangaansluiting (niet de slang maar de flens op de radiator) af en vul de radiator met schoonmaakazijn. Na een dag of drie de boel leeg laten lopen, doorspoelen met de tuinslang en dan vullen met koelvloeistof of water en antivries, net wat je gebruikt.

In een lang verleden opperde iemand dat een blokje voor in de afwasmachine in de radiator het hele systeem schoon maakt. Heb dit zelf nooit gebruikt maar in het archief zal je het wel kunnen vinden.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2018, 17:47 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Ik bedenk me net dat de radiatorslangen en ook de overloopslang kunnen dé-lamineren. Dit wil zeggen dat het binnenste laagje van een slang los laat van de wand waardoor de doorstroming belemmerd wordt. Hoe oud zijn die slangen? Wellicht het controleren waard of op voorhand vervangen. Duur zijn ze niet.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep 2018, 12:40 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
Wel de radiator is echt smerig van binnen. Roest deeltjes zo fijn als stof daar zit het mee vol.

Het voelt ook enigszins vettig dus eerst maar een biologische ontvetter in de radiator gegooid.
Kijken of dat alles een beetje wil los maken. Daarna azijn erin en kijken of de kanaaltjes weer schoon worden.

Slangen zijn nog geen 2 a 3 jaar oud.

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep 2018, 13:13 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
Oh en de radiator is lekt zie ik nu, damn.

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 sep 2018, 17:49 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
Wel de biologische ontvetter werkte zeer goed.
De kanaaltjes werden er mooi schoon van.

Tevens heeft hij het lek ook schoon gemaakt, dusdanig dat er gewoon een 0,3 liter water per 30 minuten eruit liep.

Omdat je geen keus hebt gelijk maar een nieuwe radiator besteld.

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 sep 2018, 12:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Ron schreef:
Wel de biologische ontvetter werkte zeer goed.
De kanaaltjes werden er mooi schoon van.

Tevens heeft hij het lek ook schoon gemaakt, dusdanig dat er gewoon een 0,3 liter water per 30 minuten eruit liep.

Omdat je geen keus hebt gelijk maar een nieuwe radiator besteld.


Je hebt natuurlijk ook radiator-reparateurs ... maar wellicht is nieuw goedkoper.

Is er wellicht in het verleden "stop-leak" in gemieterd ? Soms stopt dat spul ook de goede werking van de radiator.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 sep 2018, 13:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
verstandig!!!
ik rijd al jaren met lekker radiator. bij kost hij nieuw zo,n 400euro.
ik heb paar keer een 2e handse gekocht en die gingen ook lek na een tijdje.
heb de boel nu dichtgepropt met kneedbaar staal. (gewoon epoxy dus)
de paar druppels die hij nu nog lekt vul ik wel bij met action vloeistof van 1.60.
2 flesjes per jaar dus kan nog even voor uit.

hoop dat je problemen nu weg zijn.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 sep 2018, 14:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Misschien je voor minder als die € 400 wel een nieuwe laten fabrieken bij de een of andere radiatoren-constructeur.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 sep 2018, 20:36 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
205 euro en werd vanmiddag reeds bezorgd.
Radiator is van koper gemaakt zelfs.

Net alles weer in elkaar geknutseld. Demi water er in gegooid en kijken of alles lek vrij is.

Morgen met de Laro maar naar de Action rijden voor koelvloeistof. Was hier in het dorp gewoon ff een keer zo duur.
Wel op goed geluk morgen testen.

Nu eerst een Bier :-D

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 sep 2018, 17:55 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
Vandaag anderhalf uur gereden, temperatuur weer normaal en bleef ook normaal.
Dus opgelost, pfieuw.

Zat bij de nieuwe radiator geen dop, de oude daar is de pakking van versleten.
Had beter gelijk een nieuwe dop kunnen kopen. Ondanks dat, weer blij dat hij het weer goed doet.

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2018, 15:37 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 13:26
Berichten: 2
Mijn temperatuurmeter deed ook wat vreemd........flesje gekocht bij de autozaak...Wynns flush......erbij gedaan. dag mee gereden...afkoelen en de andere dag afgetapt......gespoeld met water (schuimde flink).......daarna nieuwe koelvloeistof erin en toen deed zelfs de kachel het weer, zelfs zo goed dat het heet werd in de auto........conclusie: zo eens in de zoveel jaren een flesje flush erin zorgt ervoor dat de kachel ook heet wordt....en geen koelprobleem meer :mrgreen: :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 20:35 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 40
Citaat:
In een lang verleden opperde iemand dat een blokje voor in de afwasmachine in de radiator het hele systeem schoon maakt. Heb dit zelf nooit gebruikt maar in het archief zal je het wel kunnen vinden.


Zeer lang geleden dat ik iets gepost heb hier. Wellicht al te laat nu maar ik zal het alsnog maar even zeggen. Ik herinner me de discussie over dat vaatwasblokje van destijds. Het was een leuk idee maar het is voor de motor waar dat blokje ingegooid werd zeer slecht afgelopen.
Het vaatwas blokje ging enorm schuimen waardoor de koelkanalen geblokkeerd werden. Het motorblok is in zeer korte tijd plaatselijk veel te heet geworden en heeft een vastloper gekregen. Exact weet ik het niet meer maar een revisie was geloof ik niet eens meer mogelijk doordat de cilinders zo ernstig beschadigd waren dat men er niets meer mee kon. De tester heeft toen een nieuw blok moeten kopen.

Met andere woorden. Ga niet lopen knoeien met rare huismiddelen. Een flesje daartoe geëigende cleaner is echt een betere keuze. Experimenteren met schoonmaak azijn en soda kun je ook doen. Bevat je koelsysteem aluminium onderdelen dan is dat niet echt verstandig. behalve het vuil wordt dan waarschijnlijk meer dan alleen het vuil weggevreten. Ook kun je je afvragen of de slangen en kunststof (of rubber) slangen en pakkingen tegen die agressieve middelen als azijn en soda kunnen.

Van Dam heeft originele nieuwe series3 radiatoren te koop. Ik heb gewoon een reserve op de plank liggen. Ik maak lange ritten in mijn laro'tje en dan wil dat alles gewoon goed blijft werken. Goede onderdelen kosten gewoon geld. Maar dan blijft alles wel gewoon werken.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 99 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.