Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 16 okt 2018, 01:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2018, 17:47 
Offline

Geregistreerd: za 26 mei 2018, 00:59
Berichten: 16
Nu er een plan is bedacht om de motortemperatuur in bedwang te houden ga ik mij eens storten op het volgende probleem.
Ik ben nooit opgegroeid met on gesynchroniseerde bakken en heb tot nu toe ook niemand gevonden die mij het makkelijk kan leren.
Hierdoor weet ik dus ook niet hoe de bak hoort te reageren en of er misschien iets niet lekker in elkaar zit.

Ik heb bijvoorbeeld mijzelf al aangeleerd (denk dat dit bedoeld word met tussengas) om het toerental ongeveer op de hoogte te brengen waar hij zou moeten lopen als je al in de versnelling zou zitten.
Dit werkt bij opschakelen prima, echter bij terugschakelen naar zijn 2 en 1 gaat dit niet zonder serieus tandenpoetsen.
Ook 2x de koppeling intrappen (denk dat dit bedoeld word met dubbel clutchen) verhelpt dit niet.
Mijn theorie is dus dat de koppeling niet compleet ontkoppeld en dat de tandwielen blijven draaien.

Ander probleem wat ik heb is dat mijn 2e en 1e versnelling met regelmaat blokkeren, als in de versnellingspook kan er niet in.
Enige manier is dan in zijn 3 of 4 een stuk vrij rijden en de koppeling goed laten slippen.

Zijn dit "operator error's"?, of is het een goed idee om de bak er eens onder uit te halen, en er een blik in te werpen?

Als er een klap geld tegenaan moet, zijn er dan makkelijke optie's om het soepeler te maken? bijvoorbeeld een series 3 bak (niet te betalen momenteel) of een andere nieuwere bak die past tussen mijn 2.6 benzine en de tussenbak?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2018, 20:32 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 195
Hmm, ben ook geen specialist maar mijn ervaring met mijn toemalige S2 was:
Opschakelen kreeg ik zonder tussengas van 1 naar 2 voor elkaar maar dat moet je wel oefenen ;)

Ik schakel ook vaak met moderne auto’s en mijn S2 met modernere aandrijflijn zonder koppeling.

Terug naar de 2e versnelling voor bijvoorbeeld een bocht in uiterste nood, liever in de 3e blijven anders val je om in de bocht :oops: of je moet wel dubbel koppelen, maar dit ging best wel goed. Sterker nog ik vond het juist wel leuk en mis het best wel een beetje :o
Terug naar zijn 1e versnelling alleen als je (bijna) stil staat, die is zo kort. Ik noem het in gedachten altijd “de gang maker” :oops:

Dus wat jij omschrijft is niet helemaal lekker, maar ik denk dat er nog wel experts komen die het “nog” veeeel beter weten.

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2018, 23:36 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 46
Terug schakelen moet het toerental vrij hoog zijn, met een beetje oefenen lukt dat.
Zelf heb ik die bak er uit gegooid en een serie 3 suffix d er in gezet.
Als je langere stukken mul zand rijd kom je met een s2 bak niet op snelheid om over het zand te rijden.
Doordat je 2 x de koppeling in moet trappen sta je al stil voor je in zijn 2 bent. Het motortje heeft niet genoeg kracht om in zijn 2 in het zand weg te rijden.
Kost dan veel brandstof en duurt eeuwig om in zijn 1 door het zand te ploegen, uit ervaring, niet leuk!

Misschien een gekke vraag maar weet je zeker dat je niet in 4x4 rijd? Dat geeft namelijk ook schakelproblemen
Heb je bij van Dam gevraagd naar een gebruikte s3bak?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jul 2018, 13:58 
Ik rij vrijwel zeker niet in de 4x4 stand. anders had ik dat ook qua sturen wel gemerkt.
Het is niet zo dat de aandrijflijn onder spanning/kracht staat waardoor ik niet kan schakelen.
Er lijkt op dat moment gewoon iets fysiek in de weg te zitten wat er voor zorgt dat ik niet in de versnelling kan,het is niet zo dat ik de tandwielen tegen elkaar aan druk dan.

Een 2e hands 3 serie bak is nu voor mij gewoon veels te duur. on gereviceerd word er boven de 1000 euro gevraagd zover ik nu snel op het interwebs vind.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 jul 2018, 15:09 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 46
http://www.vandamrhenen.nl/pages/onderd ... pagination

als hij geen 6cil bak heeft kan je de makkelijk het belhuis overzetten, heeft als voordeel (ik vind nadeel) dat je zelfde koppeling systeem houd
Weet het is niet goedkoop, zeker als er nog koppeling cilinders, plaat en drukgroep bij komt maar het rijd veel aangenamer.
Je krijgt goede garantie maar zelf inbouwen betekend dat als er iets met de bak niet klopt je wel zelf moet uitbouwen om hem te ruilen.
Als je een bak bij hem koopt laat hem dan ook het belhous omzetten, vawege garantie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2018, 17:45 
Offline

Geregistreerd: za 26 mei 2018, 00:59
Berichten: 16
Beetje hobbyen en doen verder, gok ik dat het meer met mijn koppeling van doen heeft dan met bak of motor.

Als ik optrek dan hobbelt/stotter dat een beetje. en er lijkt altijd iets mee te draaien in de bak, ook als ik stilsta waardoor het dus eigenlijk altijd tandjes poetsen is.
Zelfs de pto krijg ik niet in of uitgeschakeld zonder te knarsen.
Kortom de koppeling laat niet compleet los.

Ik zal er waarschijnlijk door schande en schade weer wijs uit moeten worden.
Kun je zonder specifieke gereedschappen of een brug hieraan beginnen?
Dan bedoel ik koppelingsplaat drukgroep of/en cylinder vervangen?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2018, 18:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 206
Woonplaats: Elsloo
Om de koppeling te vervangen moet het blok of de versnellingsbak eruit. De een haalt liever het blok eruit en de ander de versnellingsbak. Zoveel zielen, zoveel voorkeuren. Ik denk dat het niet heel veel uitmaakt qua werk. Als je een demontabele balk onder de versnellingsbak hebt, kan de bak vrij gemakkelijk van onderen worden verwijderd. Anders voetplaten, tunnel en stoelenbak eruit en met een motortakel de bak door de deur naar buiten. Motortakel heb je ook nodig als de motor eruit moet. Voor de rest eigenlijk geen speciale gereedschappen. Motortakel kun je waarschijnlijk ook nog wel ergens lenen of eventueel huren.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 petrol 1959 "The Mrs"
https://get.google.com/albumarchive/112374280167817865048


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2018, 22:13 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 46
Waarom moet de bak er uit?
je kan hem 20 cm naar achter schuiven en de koppeling vervangen.
Is mij zelfs gelukt met de overdrive er nog aan zodat hij maar 8 cm naar achter kan, een beetje schuin zodat ik net overal bij kon, wel vliegwiel draaien om alle boutjes te berijken. de prisse as was 1 cm uit de drukgroep. had wel kapotte handen maar kon weer rijden
een krik onder de motor zodat hij niet naar beneden komt en een draadtakel onder de bak
maar ik zou eerst het stangen stelsel van de hydro.cil. naar de koppeling op speling na kijken, is een zwak punt van S2, weet het niet zeker meer maar kon je ook niet wat verstellen bij dat stelsel? sorry is 30 jaar geleden dat ik hem omgebouwd heb naar S3
om de koppeling weer in te bouwen heb je een centreerpen nodig, zonder dat krijg je de bak nooit op zijn plaats, sommige gebruiken een passende dop daar voor, ik heb het toen met een houten handvat van een schroefendraaier gedaan. voor weinig koop je een universeel setje bij de auto onderdelenhandel


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2018, 22:28 
Dankjewel Wim.

Jamaar, niet stom bedoeld, maar hoe begin je daarmee?
Het verschuiven van je bak?
Klinkt als iets wat ik op straat kan doen, ik gok assen los belhousing los en dan de steunen?

Dit ook omdat mijn auto een mengelmoes is van verschillende types, dus het is handig als ik het los kan halen onderdelen checken bestellen en weer terug in elkaar kan zetten totdat de onderdelen binnen komen.

Ik heb een 2a met een 2.6 benzine erin, dus alles is net anders.


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 aug 2018, 08:27 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 46
ja ik heb dat op straat gedaan, namelijk midden in Sallé Marokko.
Assen los krik onder de achterkant motor, bak rubbers aan de onderkant losmaken met de krik een stukje optillen. belhous los, balkjes onder de bak dan hij kan dan naar achteren. alleen de twee vloerplaten en de tunnel moeten er uit, het deel waar de stoelen op staan kan blijven maar de plaat onder de stoelen en de midden bak of plaat er ook uit zodat je er van boven bij kan, werk makkelijker
bediening van de koppeling moet natuurlijk ook los.
heb je het haynes werkplaats handboek? zo niet gelijk kopen, je kan niet zonder!!! is alleen in engels
vergat de handrem nog, moet natuurlijk ook los ook de hevel die daar zit moet er uit zodat de bak er langs kan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 aug 2018, 09:38 
Offline

Geregistreerd: za 26 mei 2018, 00:59
Berichten: 16
Dankjewel. ik ga het eens uitproberen morgen.

Ik vind die haynes boeken normaliter niet heel makkelijk, te kort en bondig voor mij als leek beschreven en slechte foto's.
tenminste voor mijn BMW 3 serie en suzuki samurai/sj410.
Dus ik heb er voor de LaRo nooit meer naar gekeken eigenlijk.

off-topic, wat vreemd dat mijn reacties de hele tijd als gast tevoorschijn komen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.