Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 18 dec 2018, 23:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 jul 2018, 16:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 194
Woonplaats: Utrecht
Heb een tijdje geleden mijn R380 (Disco) bak laten reviseren ivm conversie naar short bellhousing en speling.

Nu gaf het bedrijf dat 'm gereviseerd heeft aan dat ze zelf vonden dat ie heel strak stond maar dat ze wel de specs van Land Rover gevolg hebben. Nu ging ik er net mee aan de slag en het viel me op dat ie idd heel zwaar draait. Wat is zwaar?, ik kan alleen bewegen als ik er een koppelingsplaat op schuif en daar met twee handen aan draai. Er zit momenteel alvast 2 liter olie in en ik heb de bak al gekanteld en gedraaid om de olie wat te verdelen.

Voor ik e.e.a. (met elektromotor) weer terug monteer vraag ik me af hoort dit echt zo zwaar te draaien in het achterhoofd houdende:

- Dat wat voor mij zwaar is voor de diesel die er aan hoort niet zwaar is
- Dat er na verloop van tijd toch speling op komt

De vraag is vooral: kan dit kwaad, draai ik zo mijn bak kapot?

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt momenteel omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jul 2018, 16:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 194
Woonplaats: Utrecht
Ik zie hier dat Dave Ashcroft de bak wel met de hand kan draaien: https://youtu.be/qgvd0P8cjqA?t=29 Kan dit nog beter worden na een revisie?

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt momenteel omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jul 2018, 18:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 206
Woonplaats: Elsloo
Als je even nadenkt wat er in beweging moet komen, dan mag die niet heel zwaar draaien. Als je hem in de 4e versnelling zet (ik weet even niet hoe een 380 met zijn 5e omgaat), dan draai je prise direct, dus alleen maar de prise as in zijn lagers en een paar tandwielen in een vrijloop.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 petrol 1959 "The Mrs"
https://get.google.com/albumarchive/112374280167817865048


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jul 2018, 19:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 194
Woonplaats: Utrecht
Ja da's waar, momenteel loopt ie in zijn vrij al zwaar.

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt momenteel omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jul 2018, 20:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 548
Tja, het lijkt mij niet goed.
Misschien toch nog eens opnemen met de reviseerder ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 jul 2018, 22:01 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 13
ik zou even zwart op wit een goedkeuring vragen dat dit geen kwaad kan bij het revisiebedrijf , als de revisie binnen de specs van landrover gedaan is zullen ze die rustig geven .
als ze dat niet doen weet je eigenlijk al genoeg .... en zou ik ze vragen het aan te passen naar een staat waarbij je wel garantie hebt...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 jul 2018, 10:10 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 69
die mag niet zo zwaar draaien, al helemaal niet als de bak in zijn vrij staat.
zwaar draaien betekent dat het lager veel te strak staat, hoeft niet zo te zijn dat dan alles gelijk stuk gaat maar je hebt veel overbodige warmte ontwikkeling en hoge slijtage dus een kortere levensduur van het lager
vergis je niet hoeveel vermogen je verliest in zo een slecht afgestelde lager en dat gaat ten kosten van je accu en reikwijdte.
ik ben ooit begonnen met teflon (fin25) in mijn bak en diffs te gooien en merk gewoon dat het soepeler loopt, de onderdelen koeler blijven en mijn overdrive heeft het mede daardoor 25 jaar uitgehouden, ondanks meer pks en veel hoger koppel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Exabot [Bot] en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.