Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 23 sep 2018, 00:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 jun 2018, 00:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
Zo dan, ook een algemeen juni klus draadje ;)

Gisteren een apk afspraak gemaakt voor de landrover (is komende donderdag) en vanaf maandag weer in de verzekering. Onder de motorkap ben ik ff klaar met klussen (inspuittiming wat versteld, klepspeling nagelopen en verstuivers getest). De druppels olie/andere meuk onder het blok heb ik weggepoetst en als er niets meer voor terugkomt, laat ik het erbij tot na de apk.

Nu nog de vloerplaten aan de sillrails vastzetten, hoog/laag pook rubber monteren, nog een poetsbeurtje, de remmen nog een keer ontluchten (is wat wollig op het pedaal) en dan zie ik het wel ... vorige keer was de auto er beroerder aan toe terwijl de apk gehaald werd.

Fenna


Laatst bijgewerkt door fenix2 op zo 08 jul 2018, 20:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jun 2018, 07:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 247
Woonplaats: wwerf
succes Fenna,

hij zal er beter doorheen komen als die van mij hoop ik.
Als je kijkt hoeveel tijd er bij jouw in zit moet het wel goedkomen.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jun 2018, 08:58 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 519
Dit wordt dan geen juni-draadje maar een feestelijke juni-strik met ballonnen, linten en krullen.

De APK is natuurlijk belangrijk maar tegelijk is het ook geen overdreven streng gebeuren.
Het noodzakelijke moet het gewoon doen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jun 2018, 19:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
De 109 reageert goed op het rempedaal, alleen remt rechtsvoor niet goed mee ... Dat is voor morgen mijn laatste pre-apk klusje ;)
Vandaag met checken van de verlichting bleek mijn achteruitrij schakelaartje bij de versnellingspook niet goed te zitten ... rara wat er weer uit moest wat ik net allemaal had vastgezet :? ... vloerplaatjes voor en tunnel :cry:
anyway, schakelaartje goed gezet, stap voor stap alle vloerspul er weer in en steeds controleren of de achteruitrijverlichting het bleef doen. Yes :D

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2018, 19:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
vandaag onverhoopt nog een ritje gouda gedaan voor een nieuwe verstuiver.... Er lekte er eentje langs de nozzle... De remmen remmen nu ook iets meer gelijk. Of de apk gehaald wordt, merk ik morgen.... anders nog een ritje gouda ;)

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2018, 23:47 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 195
Suc6 morgen Fenna, wij houden onze vingers gekruist :D
Let the Finix(2) ride again ! 8-)
Groet D & R

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jun 2018, 15:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 247
Woonplaats: wwerf
en? en? en?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jun 2018, 16:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 519
sjaak109 schreef:
en? en? en?


Precies ... of wachten Fenna en haar Phoenix op de finish nog even op een RDW-steekproef-herkeuring ?

Ik had vorig jaar een steekproef-herkeuring ... prettig te zien dat de eerste (goed)keuring ook nog eens goedgekeurd werd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jun 2018, 19:22 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 247
Woonplaats: wwerf
:mrgreen: lol ja.. steekproef.
heb ik 2 keer gehad maar nu na 2 jaar na de laatste dikke afkeur. maar wel geheel terecht hoor.
remleiding brak al af bij demonteren rem pedaal.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jun 2018, 19:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
Nou mensen, stop de slingers en de ballonnen nog maar even weg ....
2 puntjes: remlichten en remverschil voor van 60% ..... oeps :? :? :?

Van de remlichten was ik wel verbaasd, want dat werkte allemaal netjes de avond tevoren .. maar ja .. alle verbruikers op die zekering tegelijk aan , was voor betreffende zekering toch iets teveel. Opgelost met een iets zwaardere zekering. (oh wat ben ik toch blij met een goed bijgewerkt electrisch schema :) klus getackelt in 2,5 minuut :D)

Op wat remverschil voor was ik wel voorbereid, maar ik dacht niet dat het zoveel was ... terug in mijn werkplaats de trommel er af (ging met wat zuigend geluid ??? ahum) lekke wielremcilinder die heel fijn in de trommel heeft gedruppeld en met remmen is dat dan weer keurig verdeeld over de remschoenen .. hmmm :(
ff bellen met gouda ... en vervolgens weer met de oppas auto van moeders die kant op gecrosst en 5 uur later (inclusief reis tijd, een nieuw stukje leiding maken omdat een nippel niet los kwam en ontluchten (waar een fiets binnenband al niet goed voor is)) zat alles weer in elkaar met nieuwe wielremcilinders en remschoenen (gelijk ook de andere kant meegepakt). Te laat om vandaag nog even bij de keurmeester langs te gaan, dus morgen ochtend een nieuwe kans. Een testje bij mijn werkplaats was wel hoopgevend ... remmen zonder handen aan het stuur en de 109 bleef kaarsrecht in d'r spoor

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jun 2018, 19:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 519
Tja, een schijfrem-conversie is zo gek nog niet.
Het geeft ook een betrouwbaarder rem-effect na een erg natte (of modderige) passage.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jun 2018, 20:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 247
Woonplaats: wwerf
ships jammer,

maar je weet wat het is dus dan valt het mee.
beter nu, dan als je met 180 op de snelweg zit en een noodstop moet maken.
we laten de slingers nog wel even hangen tot morgen.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jun 2018, 20:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 247
Woonplaats: wwerf
Marc-my-Words schreef:
Tja, een schijfrem-conversie is zo gek nog niet.
Het geeft ook een betrouwbaarder rem-effect na een erg natte (of modderige) passage.


is zeker zo, maar als je de trommeltjes goed hebt afgesteld en onderhouden ram ik de stenen ook uit het wegdek.
t,is alleen dat mijn abs niet werkt dus mijn banden slijten wel. :D

ps iemand nog oude voordeuren? skin is nog goed de rest is weg/verrot.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jun 2018, 21:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 519
I know ... goed afgestelde trommelremmen remmen goed ... alleen het goed afgestelde is het knelpunt.
Schijfremmen zijn domweg eenvoudiger. 't Is een beetje het nadeel van de evolutionaire voorsprong.
Een trommelrem was makkelijk te maken en te bedienen toen alles nog mechanisch houtje-touwtje was.
Zodra de remmen hydraulisch bediend werden waren schijfremmen eigenlijk makkelijker alleen was de industrie er nog niet aan toe.
Als je ziet hoe lang de trommelremmen het volgehouden hebben dan weet je hoe traag de evolutie gaat.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jun 2018, 14:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
toeterdetoeter :D

apk zonder opmerkingen :) nu eerst een stukkie rijden :D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jun 2018, 16:36 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 247
Woonplaats: wwerf
gefeliciteerd!!!!!!!!!!
zware bevalling als ik alles zo terug lees.
ik hoop dat het bij mij niet zo lang gaat duren.
maar als het goed is kun je nu genieten met een hoofdletter

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jun 2018, 19:38 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 195
fenix2 schreef:
toeterdetoeter :D

apk zonder opmerkingen :) nu eerst een stukkie rijden :D


:D denk dat we die voorlopig niet meer online zien 8-)

Zo trots als een aap met... zit ze daar achter het stuur :?

Je hebt het verdiend hoor! En pas stoppen als je de poolcircel over bent!

Veel fijne kilometers ;)


// toeter je als je voorbij komt ? \\

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jun 2018, 00:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
Met een vette grijns op pad Rob ;)
In 'de kuil' een nieuwe statie foto gemaakt:
Afbeelding

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jun 2018, 10:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 519
fenix2 schreef:
....
In 'de kuil' een nieuwe statie foto gemaakt


Precies: De fotograaf "In de kuil" met de phoenix als topper.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jun 2018, 19:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
trælalå :D
Inmiddels ruim 800km op pad met de 109. Enigste wat tot nu echt mis ging, was het verlies van een ruitenwisser ..... MarcS, zou Biltema iets hebben dat werkt? Verder knort het torretje naar hartelust en drinkt per 9 km een litertje diesel (erg prettig verbruik). Olie verbruik is nul en remmerij /koppeling is lekvrij. Alle wielen zitten er nog aan en ik weet voor welke plaatsen ik de water ingress manual moet raadplegen :D

Oh ja, ben ook erg blij met mijn setje oordopjes ;)

groetjes vanuit (nog) Denemarken
Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jun 2018, 20:05 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 247
Woonplaats: wwerf
Fantastisch,
dapper hoor om met een net gerestaureerde 109 zo ver te gaan. foto,s?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jun 2018, 20:56 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 519
Schandalig, ik was gister nog in Alkmaar en het is maar goed dat ik niet naar een lege [P]plek ben gaan kijken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jun 2018, 21:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
@Sjaak,

Voor ik op pad ging heb ik gedurende een dag of 4 wat korte ritjes thuis in de buurt gereden. Omdat daar geen gekke dingen uit kwamen, ben ik op op pad gegaan naar het noorden. In Nederland nog wel een paar controle stops gedaan (ritjes van een half uur zijn leuk en aardig, maar t moet ook uren achter elkaar blijven werken). Na de eerste overnachting (in Duitsland) heb ik ook een controle rondje gedaan en daar kwamen ook geen rare dingen uit. Foto's krijg je later wel te zien.

@MarcS,

idd volkomen schandalig :D

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jun 2018, 10:38 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 195
Hoi Fen, fijn te horen dat je al zo veel vertrouwen in je werk hebt dat je onderweg gegaan bent.

Ik luister onderweg ook naar elk geluidje, maar zo een diesel! Als het één keer rolt blijft het rollen.
Geniet van het geklepper van de kleppen, het piepen van de scharnieren, de bladveren en alle andere geluiden!

Fijn en behoude reis!

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jun 2018, 14:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
Thx ;)
was koud gothenburg uit en ben omgekeerd.... Het laatste stukje snelweg naar de boot heb ik net iets teveel gevraagd van de 109... Waarschijnlijk de koppakking eruit en in ieder geval de kleppendeksel pakking en ook de afdichting op de aandrijfflens in de handremtrommel ofwel t markeert nu.... En ben zelf solidair met de bleu phoenix, want ik heb een zware verkoudheid opgelopen, dus ma(r/n)keer zelf ook :?
Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jun 2018, 14:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
:D
Een paar rondjes rond het dorp is leuk testen, maar de echte proef is een serieuze reis 8-)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jun 2018, 14:44 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 195
Citaat:
was koud gothenburg uit en ben omgekeerd

Was hier ook niet warm, heb me vanmorgen ook nog een keer omgedraaid :o
Oeps, je bedoelde iets anders.

Nou dat is dan een domper, had ik mijn mond maar gehouden met me kleppen en diesel torretje :oops:

En nu :?: anwb :?:

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jun 2018, 17:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
Oh nee hoor zover is het nog niet, het rijdt nog voorlopig. Iets met allways sick but never dead ;) en mocht de anwb wel nodig zijn, dan graag zo dicht mogelijk bij huis. Anwb en ver weg ken ik al, hoeft niet nog een keer ;) Vandaag was ik voorzichtiger met de laro en dat werd prettig ontvangen. Het is goed te weten waar de grens ligt 8-)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jun 2018, 17:33 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 247
Woonplaats: wwerf
sterkte met de patient, best wel zonde maar aan de andere kant ben je al wel ver gekomen.
Die van mij komt voorlopig nergens.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jun 2018, 18:37 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 519
Tja, nu bijna 8 jaar gereden reed ik met mijn 3-4 dagen oude Defender richting Zweden & Noorwegen en nog vóór Puttgarden moest ik een noodremming maken (en de ABS uittesten) omdat er een domme Duitser van een virtuele oprit zo de autoweg opdook ... die oprit was voor hem en voor de Defender bijna in ene een "Ausfahrt" geworden.
Ik was overigens best blij met de ABS want de auto remde niet alleen netjes rechtuit, ook bleef alles een beetje rond: een stevige noodremming zonder ABS geeft toch makkelijk vier platte kantjes aan de banden.

Voor dit soort van "grapjes" heb je beter een aardig sterke maag (en RVS zenuwen).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2018, 16:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
Gisteravond laat was ik thuis gekomen en vandaag de landrover met huisarest 8-) op stok gezet in de werkplaats.

Vanaf lolland(DK) naar huis in 1 etappe met een series die niet (geluid) geisoleerd is... erg blij met mijn oordoppen. Ook erg inspirerend voor nieuwe stoelzitting en rugleuning

Met het voorzichtiger rijden is de schade niet groter geworden en morgen ga ik de bakken van boven bekijken (vloerplaten en tunnel eruit) om te zien waaruit vandaan het lekt en dan de lekkages aanpakken. Wellicht gelijk de ontluchting van assen en bakken hoger leggen. Heb al wel het middelste plaatje op de seatbase opzij getrokken en zag daar leksporen op de afdekplaatjes van de tussenbak :? Ook langs een hoog boutje van de achterplaat. op de tussenbak. Dan met mijn boodschappenlijstje op pad ;)

Oh ja, een zeker wit monstertje met 4 pootjes en een staart is best wel blij dat ik weer thuis ben ... laat me niet met rust ;)

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2018, 16:18 
Offline

Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 12:21
Berichten: 16
Hoi Fenna,

Een heel avontuur, werkpunten nu in zicht, repareren en terug.
Dat verbruik valt mee zeg, is dat met overdrive? Welke snelheid houd je aan op de lange stukken?

_________________
Groet,
Kede

https://goo.gl/photos/ThrAfnhV3xRmHu7E8
https://goo.gl/photos/i4QDjDT4UBUE9RrT9


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2018, 17:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 519
kede schreef:
Dat verbruik valt mee ....


Ook dat is relatief.
Ik haal met de "Puma" een langjarig gemiddelde van 10,7 km/liter.
Een sjoemel-diesel dus, eentje de meer kilometers uit de liter perst als het (gewoonlijk geflateerde) gemiddelde volgens de folder.
Ik weet het, er zijn ook mensen die ruim onder de folderwaarden uitkomen als het gaat om kilometers per liter.

Met de Td5 haalde ik nog betere cijfers.

O ja, ik rijd wel rustig (en zelfs dat niet altijd) en dus beslist niet als een opa.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2018, 19:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
Hallo Kede,

Het eerder genoemde verbruik was het gemiddelde tot de eerste tankbeurt. Over de totale rit (1985km) was het 1 op 7,5 met het laatste stuk Jutland (waar ik de 109 dus te zwaar belastte) en wat klimmen in Zweden als draaikolk in tank kilometers. Vanaf weer min of meer vlak en beheerste snelheid (80 - 85km/u op de snelweg) en vriendelijke rechtervoet daalde het verbruik weer richting de 1 op 9. Per tankbeurt kan ik een en ander nog gaan uitrekenen als ik er zin in heb ;)

Overigens was ik vandaag eerst nog bezig om mezelf weer wat op te lappen en dat schiet nog niet heel snel op :(
Morgen eens kijken of mijn nieuwe huisarts tijd voor me heeft (een paar ferme stappen is al een aanslag op mijn beschikbare lucht)

Fenna

edit: ik heb geen overdrive gemonteerd


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2018, 20:01 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 519
fenix2 schreef:
Morgen eens kijken of mijn nieuwe huisarts tijd voor me heeft (een paar ferme stappen is al een aanslag op mijn beschikbare lucht)


Je hebt toch geen sluipende longontsteking ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2018, 20:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
Marc-my-Words schreef:
Je hebt toch geen sluipende longontsteking ?


Dat is precies wat ik uitgesloten wil hebben (net als bronchitis trouwens)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2018, 21:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 519
fenix2 schreef:
Marc-my-Words schreef:
Je hebt toch geen sluipende longontsteking ?

Dat is precies wat ik uitgesloten wil hebben (net als bronchitis trouwens)


Bronchitis gaat gewoonlijk vanzelf over, longontsteking is toch bedenkelijker.

En ... toen mijn wederhelft jaren terug ineens opnieuw "grieperig" werd was de Franse dokter ook nog bezorgd over de mogelijkheid van Legionella -- niet geheel ten onrechte, een minder typische longontsteking met niet al te veel hoesten en wel malaise lijkt veel op Legionella (en Legionella is nog veel gemener als longontsteking qua gevolgschade).

Zelfs als je er tamelijk tijdig bij bent is longontsteking niet niks ... je bent gauw een paar weken zo slap als de spreekwoordelijke vaatdoek (hetzij van de longontsteking dan wel van de antibiotica).

O ja, nog even een andere semi-educated wild guess: De ziekte van Lyme (dus een Borrelia besmetting) ... daar kan je ook een grieperige vermoeidheid van krijgen (als je er al iets langer mee bent doorgelopen en dus de eerste lokale besmetting is over gegaan in een algemene besmetting).

En dan tenslotte:
Als het iets is waar antibiotica de eerste keus is vraag dan wel om een antibiotica die geen ruzie maakt met zonlicht (het is het verkeerde seizoen, lange dagen en heel veel zon) ... sommige antibiotica maken dat je zelfs achter een ruit zo rood als een kreeft verbrandt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jun 2018, 22:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
Lime verwacht ik niet. Heb al meerdere dagen wat geneuzel met mijn luchtwegen en stem. pas vandaag is mijn stem weer min of meer normaal. Erg handig om vrijwel geen stem te hebben als je bij het poortje in Helsingborg je kaartje aan het kopen bent voor 2 overtochten ;)
Je tip over de antibiotica hou ik in mijn achterhoofd Marc :)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2018, 16:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
Vandaag had ik gelegenheid voor triage aan de landrover.

De schade aan de bakken valt mee. Geen gedoe bij de flenzen, alle lekkages kwamen van bovenaf. gezien het verloop van de reis en het moment van problemen, kom ik uit bij ontluchtings problemen op de hoofd en tussenbak. (pas na langdurige zware belasting ontstond de lekkage, de 800km daarvoor geen problemen). Dat los ik op met verhoogde ontluchting. pak ik gelijk de assen mee en kan ik ook eens verdwalen in een doorwading ;) Evengoed ga ik op de bakken hier en daar wat afdichtingen en pakkingen vervangen

Het stuurhuis lekt bij de droparm. Is er iemand die een droparm trekker beschikbaar heeft? een stukkie rijden om op te halen en weer terug te brengen is geen probleem ;)

de carter ontluchting lekt bij het kleppendeksel en de koppakking wordt vervangen. In diezelfde beweging nieuwe klepsteel afdichtingen en kleppen slijpen.

Dan moet het weer voor elkaar zijn.

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2018, 18:43 
Offline

Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 12:21
Berichten: 16
Hoi Fenna,

https://photos.app.goo.gl/JeUnsZDobz1P8Vvk9

zo heb ik het opgelost

_________________
Groet,
Kede

https://goo.gl/photos/ThrAfnhV3xRmHu7E8
https://goo.gl/photos/i4QDjDT4UBUE9RrT9


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2018, 19:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
Dank voor de suggestie Kede :)

Gaat niet lukken bij mij, heb het er niet voor over om het stuurhuis er voor uit de landrover te halen, want dan wordt de bouwput weer te groot (moet ik tot kaal schutbord in de cabine en is het evengoed nog hannesen om stuurhuis met droparm eraan van de steun en uit het schutbord te krijgen. Heb nog een halve week dagelijks en 2 weekenden de tijd om de handel op orde te krijgen ivm een evenement van de landroverclub.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jun 2018, 20:10 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 20:14
Berichten: 20
Ik heb wel een trekker liggen die je mag lenen, je weet waar me huis woont +)

Groeten neef Henk


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jun 2018, 20:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
Hey Henk :)

super, morgen ochtend ok?

gr. Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2018, 09:00 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 20:14
Berichten: 20
ja hoor, ik ben de hele ochtend thuis.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2018, 14:46 
Offline

Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 12:21
Berichten: 16
Hallo Fenna,

Ik ben wel benieuwd naar de foto's van de volgende werken eigenlijk: koppakking wordt vervangen. In diezelfde beweging nieuwe klepsteel afdichtingen en kleppen slijpen.
En zeker welke klepsteel afdichtingen dat er gebruikt gaan worden.
Succes met je stuurhuis.

_________________
Groet,
Kede

https://goo.gl/photos/ThrAfnhV3xRmHu7E8
https://goo.gl/photos/i4QDjDT4UBUE9RrT9


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2018, 19:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
Hallo Kede,
Waarvan wil je precies foto's zien?
Om de kop te lichten moet er een en ander aan aanhangende systemen losgebouwd worden: koelvloeistof aftappen, spruitstukken, kachel aansluitingen (vloeistof + kraankabel), brandstoffilter huis van schutbord los (tenzij je die met het optillen van de kop eraf wilt tikken), voor hanteerbaarheid van de kop op de werkbank is het ook fijn om het thermostaathuis van de kop los te halen, verstuivers, gloeispiralen (of in ieder geval de bedrading helemaal los). Heel belangrijk en makkelijk over het hoofd te zien: de olieleiding van het blok naar de kop (zit aan de schutbordkant een beetje verscholen bij het tiloog). Als je een vacuum slang over je blok heen hebt lopen, haal je die het handigste ook los. Uiteraard ook de kleppendeksel en kleppengalerij en de klepstoters niet vergeten. Heb zelf alles georganiseerd op de werkbank liggen, zodat dadelijk alles weer op de eigen plaats terugkan.
Oh ja, de kop is van gietijzer, dus weegt veel! Een motortakel of vergelijkbaar is erg fijn om gecontroleerd de kop van het blok te tillen

om een klep te slijpen, de klep losbouwen met hulp van een klepveer spanner en dan met je slijppasta en een zuignap je handwerk er op loslaten. opletten dat er geen slijppasta de klepgeleider in komt.

anyway, vandaag dus de kop gelicht en bekeken. Ook de onderblok bekeken. De krukas draait zonder haperingen, dus daar doe ik niets aan. De algemene conditie van het blok is goed. Wel in de cilinders wat roet, maar zo los en dun dat het met 1x vegen met en doek weer blank staal is. De cilinderwanden geen beschadigingen.

cilinders 2 en 3 hadden een miniscuul lekje tussen een koelvloeistof kanaal en de cilinder. 2 cilinders hadden de inlaatklep lek en de andere 2 hadden beide kleppen lek (kleine lekjes, maar groot genoeg om een beetje wd40 door te laten. morgen de kleppen slijpen en dan weer alles opbouwen met nieuwe afdichtingen

gr. Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2018, 19:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
Oh ja, omdat ik een andere ventilator monteer, heb ik extra de radiator uitgebouwd, zodat ik goed bij de waterpomp kan (die trouwens spelingsvrij draait :))
@ Henk, die trekker gaat wel werken denk ik. er lijkt genoeg ruimte voor


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2018, 20:25 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 20:14
Berichten: 20
goed bezig Fenna! Wat voor ventilator had je nu dan en welke ga je monteren? Een mechanische heeft veel meer capiciteit dan een electrische ;)

Ik heb vanavond eindelijk het Nissan blok kunnen starten en dat draait netjes dus morgen beginnen met de swop.

Groeten neef Henk


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2018, 20:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
Hey Henk, jij ook goed bezig :) Fijn dat je nieuwe blok nu loopt :)

De ventilator die er bij mij op zat was een beetje zielig, met buitenspelen 2 van de 4 bladen kwijt geraakt (gelukkig de radiator heel gehouden) en zat op een verloop poelie... Nu gaat er weer een ventilator op die zonder verloop op de waterpomp past. Origineel landrover, maar niet origineel 2,25 ;)

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jun 2018, 19:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 179
Vandaag de kop bij de horens gevat :D
alle kleppen geslepen en bij montage gelijk de nieuwe klepsteel afdichting erop.
Vooral de uitlaatkleppen waren er hard aan toe.... nu alles weer strak :) (en blij dat deze saaie rotklus gedaan is 8-) )

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.