Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 11:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 jun 2018, 13:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 11:00
Berichten: 27
Beste Land Rover adepten,

Eerst even kort voorstellen, mijn naam is Eli Geefhuizen (omgeving Enschede) en ben sinds 2005 in het bezit van een ex leger Series III 109" diesel deze is 24 volt met een dynamo van het Belgische leger.
De motor was perfect en heeft me in 12.5 jaren zonder veel problemen overal naartoe gebracht (ruim 100000 kilometer) maar is door (nu schaam ik me) slecht onderhoud overleden en daardoor is het nu tijd voor een andere motor.
Vanaf het begin lees ik alles wat voorbij komt op het forum, maar neem zelden deel aan een "gesprek" en ik denk dat dit de eerste keer is dat ik een nieuw topic begin, maar ik heb een paar vragen waar ik zo geen antwoord op kan vinden.
Binnenkort ga ik als vervanger voor de 2.25 diesel een 200TDI zonder turbo inbouwen, de motor heb ik al en de conversie van het vliegwielhuis is klaar.
Ik moet nu kiezen tussen 12 en 24 volt, twee dynamo's wil ik liever niet en het liefst ga ik naar 24 volt.
Omdat er meer aan de III moet gebeuren (voetenbakken en A-stijlen) heb ik tijd om e.e.a. uit te vogelen en vragen te stellen.
Een 24 volt startmotor heb ik gevonden en volgens de Boschdienst mag een 24 dynamo geen probleem zijn, maar.....kan ik ook gebruik maken van de Belgische 24 v. dynamo die op de 2.25 zat?
Dan is het volgende item de gloeipluggen en de aansturing daarvan. Als ik het juist heb zijn in een 24 volt ex def. de gloeispiralen geen 24 volt maar worden ze aangestuurd via een voltregulator.
Kan ik dat zelfde systeem ook gebruiken voor de 200DI pluggen, eventueel via een 24 volt gloeitimer relais.
De laatste vraag die nu bij me opkomt is de aansturing van de fuel cut-off solenoid, is die ook als 24 volt te koop.
Ik hoop dat ik niet de eerste ben die dit zo wil doen en dat jullie me verder kunnen helpen met raad en ideeën.

Groeten, Eli


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jun 2018, 19:08 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Voorgloeien heb je niet echt nodig, is alleen fijn als het koud is. Dan zal het blok sneller netjes lopen en niet zo roken.
Volgens mij trekken de gloeipitten iets van 20 amp bij 12 volt (uit mijn hoofd) en of er een 24 volt versie is?
Het klepje op de dieselpomp gebruikt haast geen stroom.

Maar..... 24 volt, dan heb je toch 2 accu’s?

Ik zou gewoon een extra draad vanaf de doorlus (van accu-1 naar accu-2) naar voren trekken, dan heb je 12 volt.

Gebruik je toch 12volt voor je klep op je dieselpomp en je gloeipluggen.
Ik zou gewoon voor het gloeien een drukknop maken om alleen als het koud is de knop telkens een seconde of 10 de eerste paar 100 meter gebruiken. Een 6 kwadraad ader voor gebruiken.
Je ziet gelijk dat je rook minder wordt. Je hoort het ook aan de motor.

Voor je dieselklep gebruik je gewoon een relais, werkt je contact gewoon en gebruik je de 12 volt klep.
Blijft dat allemaal standaard.

Wellicht dat er nog andere oplossingen komen, je zal vast niet de eerste zijn.

P.s
In het verleden had ik een Ruska buggie, die had een 12 volt accu met een 6 volt (in het midden) pool.
Dat was om de zelfde reden gedaan. Is dus helemaal niet ongebruikelijk.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jun 2018, 21:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
GatheRRoveR ... dat is wat de accu's gaan zeggen.
Eentje voor 12V gebruiken doet ze uit de pas lopen en dat wordt steeds erger.
Het gaat alleen goed als je met een grotere regelmaat de twee 12V accu's apart aan de lader legt zodat ze weer gelijk lopen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jun 2018, 22:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 11:00
Berichten: 27
GatheRRoveR,

Bedankt voor je reactie, ik neem alle ideeën mee, maar de reactie van Marc was ook mijn eerste gedachte.
Er zijn volgens mij 24 volt gloeipluggen te koop voor de 300TDI Wolf uitvoering, die zouden ook in een 200TDI moeten passen en een 24 volt gloeitimer-relais is ook verkrijgbaar. Of een fuel cut-off solenoid in 24 volt op de markt is ga ik navragen bij een dieselspecialist.
Liever wil ik alles op 24 volt zonder kunstgrepen als een 24/12 laad-omvormer o.i.d.

Groeten, Eli


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jun 2018, 22:08 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Mijn kever had een 12 v motor, terwijl de rest origineel 6 v was. Werkte prima... jaren lang lol van gehad.

@@@@@@@@@@
Postings kruizen elkaar, Eli als dat voorhanden is moet je dat zeker niet laten.
Dat zou ook mijn voorkeur hebben, maar ik wist niet van het bestaan.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jun 2018, 16:01 
Sander heeft een 24V ex mariniers 110, omgebouwd naar 200 tdi en alles 24V gehouden, volgens mij.
Hij praat er vast graag met je over!
http://www.puffino.nl/
http://snorkel.runde.nl/index.html


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jun 2018, 09:36 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 11:00
Berichten: 27
Hallo Laurens,

Bedankt voor de tip.
Ik heb Sander een mail gestuurd.

Groeten en een fijn weekend, Eli


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 71 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.