Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu di 18 dec 2018, 23:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018, 21:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
Hallo allemaal, goed, na 2000 frustratie rondjes en al mijn haar uittrekken na het volgende debakel, wil ik jullie om hulp vragen, want ik weet het niet meer.

een paar jaar geleden heb ik mijn versnellingsbak gereviseerd. dit omdat de achteruit niet lekker meer was en hij probelemen begon te krijgen. dus heel de bak uit elkaar getrokken en toen weer netjes op nieuw opgebouw. daarbij heb ik toen alle lagers vervangen, natuurlijk alle pakkingen, plus het tandwiel van achteruit en de 1-2 selector. de laatste twee omdat daar stukjes af waren.

jippie, maar niet voor lang. de bak begon al snel wat geluid te maken en het duurde niet lang voor de achteruit er uit begon te springen. en langzaam begon dat erger en erger te worden tot de versnelling zelfs met kracht niet in de versnelling te houden. in die tijd dacht ik dat ik bij het herbouwen van de bak wat fouten gemaakt had, dus besloten om een reserve bak te kopen en daarmee verder te rijden tot ik weer tijd had voor mijn eigen bak.

de reserve bak heeft het een tijd lang goed gedaan, tot ik bij deze bak ook last kreeg van zijn achteruit. verder niet bij nagedacht omdat het een bak was die eigenlijk al gereviseerd had moeten worden voor ik hem er onder zette.

maar goed, mijn eigen bak dus weer op de werkbank gelegd en mijn hoofdbak open. de achteruit miste idd de punt van een van de tanden. verder was de selector 1-2 ook beschadigd waar de acteruit er op pakt, dus ook die vervangen. gelijk de bak helemaal weer nagelopen en toen alles weer netjes in elkaar gezet. ook deze keer de achteruit vervangen en de 1-2 selector. de bak liep deze keer een stuk lekkerder dan de eerste keer dat ik dit gedaan had, maar de achteruit wilde er nog steeds uitspringen.

in eerste instantie dacht ik dat dat even moest zetten. ik hoefde geen kracht te zetten om hem er in te houden, maar dat dat nog even het zetten van de versnellingen was. heb dat een keer eerder gehad met na het opnieuw opbouwen van de tussenbak. echter, de achteruit begint nu na drie weken snel weer slecht te worden. omdat hij in het terrein helemaal niet gezond (dus zonder tanden knarsen) in zijn versnelling te houden was heb ik op de camping de vloerplaten er uit gehaald en aan het kijken geweest of ik iets kon zien.

een aantal belangrijke dingen heb ik gecontrolleerd. zo zit er achter de achteruit een stelschoef, maar die raakt de achteruit niet. wat me wel opviel was dat ik hem met de hand makkelijk kon bedienen (de pook stond in neutraal). en met de hand hand kan ik de schakelarm van de achteruit verder naar achteren drukken dan met de pook. plus dan voel ik ook dat het balletje in de groef in de schakelarm pakt. maar als ik hem met de pook achteruit druk, komt de pook lang niet zo ver als ik het met de hand doe. dus die lijkt dan ook niet er voor te zorgen dat hij ver genoeg komt om voor de balletjes die de versnelling op zn plek moeten houden.

dat was even een grote teleurstelling na een tweede keer alles te hebben herbouwd. waar ik even mijn vraagtekens bij aan het hebben is nu, wat is het nu?? is het dan de bak zelf? of ligt het toch aan de pook? of zie ik iets anders over het hoofd??

alvast bedankt voor de hulp

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 mei 2018, 10:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 10:49
Berichten: 49
Beste Piet,

Ik had nadat mijn bak er uit was geweest hetzelfde probleem.
Bij mij bleef de schakelaar van de achteruitrijverlichting de boosdoener, deze zat verder naar binnen dan eerst, waardoor de pook niet ver genoeg naar achter kon en niet vergrendelde.

schakelaar verder naar achter gezet, en borgmoer gehalveerd, daarna was probleem opgelost

Misschien heb je dr wat aan,.

Groetjes

Geert 88 SIIID


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 mei 2018, 10:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
Hallo Geert,

ik heb op de mijne geen achtertuit schakelaar zitten. wat ik wel gezien heb is dat de pook echt op maximaal schakeld. dus als ik aan de onderkant kijk, dan zie ik dat de stang tegen de metalen ring komt die onder de veer zit..

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 mei 2018, 18:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 206
Woonplaats: Elsloo
Dus en je de bak met de pook maximaal in de achteruit schakelt, dan zou je de schakelstang volgens jouw verhaal, dus met de hand nog verder naar achter kunnen drukken totdat het kogeltje aan de zijkant in de uitkeping valt.
Als je de tunnel weghaalt, dan zie je dit.

Afbeelding

Als je nu weer schakelt, moet je toch ergens kunnen zien wat de pook begrenst om de schakelstang verder naar achteren te duwen.
Heb je misschien een andere schakelpook gemonteerd? Ik heb wel eens foto's gezien van een schakelpook die onder de dikke kogel korter was. deze zou dus een mindere uitslag geven en dit kunnen veroorzaken. Maar misschien loopt ook het veermechanisme op de schakelstang ergens tegenaan.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 petrol 1959 "The Mrs"
https://get.google.com/albumarchive/112374280167817865048


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jun 2018, 09:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
dat laatste moet ik eens goed controleren idd. ik heb de pook gecontroleerd en dat is de juiste voor de LT76. was daar ook even bang voor, maar ik geloof als je de kortere er in zet dat ze niet eens bij je schakelarmen komen :P.

toen ik een paar weken geleden keek, zag ik dat de maximale uitslag van de schakelpook gelimiteerd werd door de ring die onder de veer zit. ik heb de afgelopen weken zitten denken en die veer, ring enz heb ik destijds ook allemaal vervangen. en daarna is het euvel begonnen. dus ik moet die pook weer eens uit elkaar trekken om nu te kijken waarom dat dat nu zo moeilijk aan het doen is.

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jun 2018, 20:52 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 69
Komt de gedachte op of de selectorvork misschien verbogen is? Ook is deze enigszins te verschuiven op de stang, is maar een paar mm maar toch.
Ik had na een breuk van de achteruit as een verbogen vork en heb deze kunnen richten.
Was in de zandduinen zuid Marokko (30km van Marmit) vermoedelijk zit er nog Sahara zand in de bak


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2018, 23:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
Ik heb maandag eindelijk de tijd gehad om eens te kijken naar de versnellingsbak. nou ja om precies te zijn de pook.
nadat ik hem demonteerd had besloten eens goed te gaan kijken naar de ring aan de onderkant van de veer, omdat die de pook limiteerde.
Afbeelding

wat ik vond was een behoorlijk force ring die gewoon niet de juiste kon zijn. plus ik kon zien dat de ring wat beschadegingen had waar de pook tegen de ring had zitten rijden.
Afbeelding

na wat googlen vond ik afmeetingen van de ring en bedacht ik me dat ik nog wat reserve onderdelen had van de revisatie van de bak. ik had twee overlappende kits gekocht dus nog wat dingen over. Daar vond ik de ring die ik moest hebben. op de eerste plaats is de ring veel dunner, maar ook is het gat veel groter. hieronder heb ik de twee ringen op elkaar vast
Afbeelding

Nu de ring geplaatst is kan de pook de versnelling er helemaal in drukken. ik heb er nog niet mee kunnen rijden aangezien ik de remmen nog moet bijstellen, maar het feit dat de pook de versnelling er helemaal indrukt is al een goed gevoel.

Hoe de ring er ingekomen is ben ik nog niet overuit. waarschijnlijk toen ik de veer vervangen heb, heb ik de verkeerde ring van de werkbang gepakt en omdat hij perfect past er verder ook niet bij stil gestaan dat dit de verkeerde was.

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jun 2018, 08:38 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 548
piet_g schreef:
....Hoe de ring er ingekomen is ben ik nog niet overuit. waarschijnlijk toen ik de veer vervangen heb, heb ik de verkeerde ring van de werkbang gepakt en omdat hij perfect past er verder ook niet bij stil gestaan dat dit de verkeerde was.


Misschien kwam die ring wel uit zo'n berucht blauw doosje ? ( net als die "werkbang"? )


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jun 2018, 17:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
Marc-my-Words schreef:
piet_g schreef:
....Hoe de ring er ingekomen is ben ik nog niet overuit. waarschijnlijk toen ik de veer vervangen heb, heb ik de verkeerde ring van de werkbang gepakt en omdat hij perfect past er verder ook niet bij stil gestaan dat dit de verkeerde was.


Misschien kwam die ring wel uit zo'n berucht blauw doosje ? ( net als die "werkbang"? )


haha.. denk het ook ja :D

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.