j-jk schreef:
....
- geluid een beetje dempen, ik weet dat ik een spartaanse auto gekocht heb, maar in zo'n leeg aluminium blik word het wel heel lawaaiig. een beetje absorberend materiaal zal naar mijn mening wonderen doen.
Begin eens met een inspectie van het main-bulkhead. Werk het schutbord af met antidreun en verder nog wat dikke anti-roest-teer.
Daarna de seat-base en de tunnel, daar komt ook heel wat herrie vandaan. Dicht ook zoveel mogelijk de lucht-lekjes tussen de herrie-zone en binnen af - ieder gaatje werkt als een geluidsbron.
En dan het aluminium-koekblik ... daar zijn de meningen over verdeeld, maar ik heb erg goede ervaringen met de methode "uil", dwz een laag gealuminiseerd belletjes plastic (dat isoleert ook tegen koude en een beetje tegen warmte) en daaroverheen dun goedkoop Kwantum of Leen-Bakker tapijt (de kosten gaan vooral zitten in de contactlijm).
Mbt de methode "uil":
Een uil jaagt in het schemer en moet het niet hebben van zijn snelheid maar veel meer van zijn geluidloze aanval, een soort akoestische stealth dus. De truuk van de uil is dan de buitenkant van het veren-pakket minimaal geluid afstraalt omdat de uil zelf binnen die veren wel beweegt en dus "herrie" maakt maar de buitenkant straalt dat geluid niet af omdat de buitenkant slap-gedempt om die uil heen meereist.
Zo werkt ook de belletjes-plastic-tapijt combinatie (niet zo goed als bij die uil maar het hoeft ook niet zo stil te worden).
Het blik komt nog steeds in resonantie (al wel iets gedempt door het ertegen verlijmde belletjesplastic).
De binnenkant van het belletjes-plastic geeft een deel van die resonantie door - maar al wel na een zekere random-verstoring door het belletjes-materiaal.
Dan is er als afstralend oppervlak het dunne tapijt, weer iets "zwaarder" als het belletjes-spul, dus de resoneer-impuls wordt weer verkleind, en het tapijt zelf heeft dan een iets pluizig oppervlak dus raakt daar nog weer een heleboel "herrie" zoek.
Voordeel van belletjes-plastic is dat het geen vocht vasthoudt, en als je het goed vastplakt en rondom afkit komt er ook geen vocht achter. Voordeel van dun kunstvezel-tapijt is dat het erg weinig vocht vast kan houden, en ook weinig ruimte biedt aan schimmel, meeldauw etc. En het geheel is licht in gewicht (en licht van kleur als je lichtgrijs tapijt neemt, donker als je donkergrijs tapijt neemt).
Er wordt nog al eens gewerkt met neopreen-schuim, of zelfs met van dat akoestische eierdoos-schuim, beide scoren minder qua vocht-huishouding, neopreen is ook zwaarder, en eierdoos-schuim is wel licht in gewicht maar ook nogal volumineus.