Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 13:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 feb 2020, 10:20 
Offline

Geregistreerd: zo 02 feb 2020, 09:50
Berichten: 2
Sinds deze week vrij plotseling een heftige onbalans tijdens het rijden in mijn 90-TD5 (1999).
Op woensdag twee keer een schurend/snerpend geluid gehoord. Donderdag begon hij heftig te schudden bij een hoger toerental. Bij opschakelen verdwijnt het weer. Als ik in de vrij sta en de motor toeren laat draaien is er niks aan de hand, dus het is niet de motor. Omdat het ook niet snelheidsafhankelijk is, denk ik zelf ergens tussen motor en de versnellingsbak. Druklager?

Helaas is mijn garage tijdelijk volgepakt en kan ik 'm even niet boven de put plaatsen om te zoeken, dus ik doe nu wat vooronderzoek.
Ben benieuwd naar suggesties / tips en ervaringen.
Alvast bedankt!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb 2020, 10:38 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Klinkt als je dual mass vliegwiel?

Gert-Jan


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb 2020, 13:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
controleer je aandrijfassen en je kruisjes.
j.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb 2020, 17:01 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
sjeroens schreef:
controleer je aandrijfassen en je kruisjes.
j.
Niet waarschijnlijk sjeroens, dat het één van die dingen is.
MartL schreef:
Omdat het ook niet snelheidsafhankelijk is


Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb 2020, 18:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Gert-jan,
Ik denk ook niet dat het de aandrijfassen zijn. Maar er is een kleine mogelijkheid dat het dat wel is en het is makkelijk te checken en dus uit te sluiten. Mijn ervaring is dat als er een geluid is dat je stap voor stap dingen gaat uitsluiten.
En ik begin nooit met mijn bak eraf te halen en vliegwiel te checken. (ook geen idee hoe het vliegwiel wel makkelijk te checken is)
Het was een aanvulling op jouw gedachte.
J

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb 2020, 19:02 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Ja oké, maar als het echt toerental afhankelijk is en niet snelheid.

Ik weet ook niet zo één twee drie hoe je zo'n vliegwiel kunt nazien, zelf alleen maar ouwe zooi gereden hahahaha, met een massief vliegwiel dus.

Maar inderdaad, even onder de wagen en je weet of de kruisjes nog goed zijn.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb 2020, 20:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Nog een losse - maar ook makkelijk te controleren - suggestie.

Het "wiring harness". Bij olie in het "wiring harness" kan een van de symptomen zijn: een cilinder die niet meedoet bij hogere toerentallen.
Het is heel goed denkbaar dat onbelast de motor nog wel ± netjes ronddraait maar belast niet.

Is het niet zo dat een dualmass-vliegwiel met problemen ook een problematisch aangrijpen van de koppeling veroorzaakt ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb 2020, 15:59 
Offline

Geregistreerd: zo 02 feb 2020, 09:50
Berichten: 2
dank voor de reacties tot nu toe.
de onbalans en het trillen is echt heftig boven een bepaald toerental
onbelast draait de motor prachtig geen trilling merkbaar, stabiel ook bij hoog toerental. het vliegwiel is daarom ook niet gelijk waar ik aan denk. ik bedacht me later, naast het druklager, nog de ophanging / dempers aan de versnellingsbak > zou dat nog kunnen?
verder wordt er gesproken in forums over het toplager. weet iemand welke daarmee wordt bedoeld?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb 2020, 20:32 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Kapotte motor rubbers merk je direct bij wegrijden, dan schudt de hele motor maar bij hogere snelheden is dat weg.
Als ik een gok moet doen dan koppelingsplaat of één verstuiver die bij meer toeren niet meer wil.
Dat kan je controleren door bij dat toerental waar het mis gaat één voor één de verstuiver leiding een slag los te draaien.
Merk je geen verschil is die verstuiver de boosdoener.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb 2020, 20:40 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
O ja toplager is de bronse bus in het vliegwiel waar de priesse as in steekt


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb 2020, 00:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jamaar schreef:
Kapotte motor rubbers merk je direct bij wegrijden, dan schudt de hele motor maar bij hogere snelheden is dat weg.
Als ik een gok moet doen dan koppelingsplaat of één verstuiver die bij meer toeren niet meer wil.
Dat kan je controleren door bij dat toerental waar het mis gaat één voor één de verstuiver leiding een slag los te draaien.
Merk je geen verschil is die verstuiver de boosdoener.


Het is een Td5, de diesel-aanvoer naar de pompverstuivers staat onder (gematigde) druk !
Dat maakt het losnemen toch wat moeilijker.

Echter ...
Het is een Td5 en dus kan je 'm uitlezen, wellicht zijn daar duidelijke tekenen van een pomp-verstuiver onbalans.

En een nieuw wiring-harness is in ieder geval een stuk makkelijker als een nieuwe koppelingsplaat.
Olie in dat wiring-harness (en/of olie verderop in de kabelboom) wordt genoemd als veroorzaker van slecht lopen, en vooral ook slecht lopen als er vermogen gevraagd wordt. Onbelast draait de motor gemakkelijker rond, dan hoeft die ene cilinder die niet goed meedoet sowieso weinig te doen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 76 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.