Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu zo 19 aug 2018, 08:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 12 apr 2018, 21:05 
Offline

Geregistreerd: do 12 apr 2018, 20:52
Berichten: 2
Hallo,

Op dit moment zijn wij met onze Defender 300tdi uit 1998 in Georgië met een ontzettende taalbarriere. De motor begon met het maken van een kloppend geluid bij het starten. Dit duurde vier dagen (we rijden gem. 150km per dag) en op de vijfde dag werd het ineens ontzettend veel erger en was het geluid ook aanwezig (extreem hoorbaar) tijdens het rijden. Het geluid gaat gelijk op met de toerenteller.

Zijn ermee naar een garage geweest en 1 van de dieselinjectoren bleek verstopt. Dit probleem is verholpen. Vervolgens bleken de valve caps geen caps meer te zijn maar ringetjes dus die waren redelijk versleten en zijn vervangen. 1 van de tuimelaars was ook flink versleten dus die is ook vervangen en er bleken pushrods kromgetrokken te zijn, dit is ook gemaakt (rechtgebogen door de plaatselijke smederij, dus maar meteen nieuwe besteld). Vervolgens de motor opnieuw gestart en het geluid was er nog steeds..... Verder komt er nu ook witte rook uit de uitlaat (niet uit de olievuldop)

Is er iemand die ons kan vertellen waar dit mogelijk aan kan liggen en hoe we daarachter kunnen komen? De lokale mensen beweren op dit moment alleen maar dat de motor eruit moet en helemaal uit elkaar moet. Dit zonder een duidelijk plan/aanpak, dus dat wordt hem in ieder geval niet voordat we meer duidelijkheid hebben.

Alle tips zijn welkom op dit moment, zelf al flink via internet gezocht en alle fora afgestruind...

Willemijn


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 apr 2018, 23:35 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 495
Witte rook uit de uitlaat is hetzij een lekke koppakking danwel (maar dan vooral bij warme motor) een overmaat brandstof/onverbrande diesel.
Het verschil moet je wel kunnen ruiken.

Wellicht past het kloppende geluid bij een lekke koppakking en daardoor een cilinder die niet (goed) mee doet.
Wellicht past het kloppende geluid bij één slechte verstuiver waardoor geen verbranding en dus vernevelde diesel ...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2018, 08:41 
Offline

Geregistreerd: do 12 apr 2018, 20:52
Berichten: 2
Ik heb een filmpje van het geluid upgeload op YouTube:
https://youtu.be/C_I4mjj0xCA

Misschien dat dat meer duidelijkheid schept. Het ruikt meer naar onvolledige verbranding, maar dat is bij een koude motor.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2018, 17:56 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 42
Over het geluid kan ik niks zeggen, maar die rook is niet goed.
Witte rook = water
Zwarte rook = onvolledige verbranding / teveel diesel
Blauwe rook = olie

Een klein beetje witte rook bij een koud motor is normaal, dit is condens in de uitlaat die verdampt maar dit is heel snel weg en lang niet zoveel als jouw auto. Dit lijkt mij een lekke koppakking.
Haal de oliepeilstok er even uit, niet afvegen en een aansteker onder de olie laten branden. Als je een knetterend geluid krijgt duidt dit op water.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2018, 19:33 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 495
Pike, Verhitte, vernevelde, maar onverbrande diesel geeft ook witte rook.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2018, 22:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 93
Willemijn schreef:
Ik heb een filmpje van het geluid upgeload op YouTube:
https://youtu.be/C_I4mjj0xCA

Misschien dat dat meer duidelijkheid schept. Het ruikt meer naar onvolledige verbranding, maar dat is bij een koude motor.


Hij loopt zo te horen maar op 3 cilinders. Dat verklaart ook de grijze rook. Onverbrande diesel.
Dit kan door een slechte verstuiver komen die op het verkeerde moment inspuit of verkeerd vernevelt en zo klinkt het ook. Of door en cilinder die te weinig compressie heeft om het mengsel te ontbranden.
Begin eens met het meten van de compressie op alle cilinders. Als dat goed is en zonder onderlinge verschillen is de tweede stap 4 nieuwe of 100% goed gereviseerde verstuivers monteren.

Aangezien je ook kromme stoterstangen had kan er ook meer mis zijn en heb je ook een kromme drijfstang.
Een compressietest is dus het eerste wat je moet doen.

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Eric&Betty Boop op vr 13 apr 2018, 22:50, in totaal 2 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2018, 22:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 16:43
Berichten: 93
Marc-my-Words schreef:
Pike, Verhitte, vernevelde, maar onverbrande diesel geeft ook witte rook.


Overbrande diesel= grijze rook
Onvolledig verbrande diesel= zwarte rook
Water= witte rook
Olie= blauwe rook

_________________
Groet,
Eric.
Afbeelding
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2018, 23:30 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 495
Eric&Betty Boop schreef:
Marc-my-Words schreef:
Pike, Verhitte, vernevelde, maar onverbrande diesel geeft ook witte rook.


Onverbrande diesel= grijze rook
Onvolledig verbrande diesel= zwarte rook
Water= witte rook
Olie= blauwe rook


Hmmm ... da's wel heel subtiel.
De "grijze" rook is nl een mix van die diesel met veel witte damp.
Hoe het precies werkt weet ik niet, misschien werkt de damp als condensatiekern.
Anyway, als je zoekt op fog-machines dan vind je o.a. "atomization of mineral oil".

... het zou niet de eerste keer zijn dat onverbrande vernevelde diesel wordt miskend en als teken van een lekke koppakking wordt gezien (al is witte rook vaker een aanwijzing voor een lekke koppakking)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 apr 2018, 23:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 495
Ohh ... nu lees ik nog eens ... kromme stoterstangen ... wellicht een distributie-probleem ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 apr 2018, 09:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 103
en check ook je vacuumpomp,(rechterkant, bovenin) die kan ook hard tikken, die word aangedreven door je nokkenas.
Die gaat er makkelijk af, stukje karton er tegen aan drukken en dan starten. Als het geluid weg is dan weet je de oorzaak van het geluid. (nu nog uitzoeken of het aan een nok ligt of aan de pomp)
Ik denk dat je motor er niet uit hoeft. Alles is vanaf bovenaf te doen.
Bericht van eric zou ik nalopen, aangevuld met Marc (distributie controleren)
Als er dekens en voedselpakketen op gestuurd moeten worden: laat maar weten
Sccs
Jeroen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.