Land Rover Prikbord
http://laroprik.nl/

Landrover Defender 110 schakelt lastig (tot niet)
http://laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2001019
Pagina 1 van 1

Auteur:  Dagobert [ do 15 feb 2018, 11:44 ]
Berichttitel:  Landrover Defender 110 schakelt lastig (tot niet)

Beste,

Vanochtend schakelde mijn landrover defender 110 niet naar achteruit en 1. En erg lastig naar 2 en 3 ...

Doordat ik half de pedaal zonder tegenkracht kan intrappen, denk ik dat de koppelingskable is "uitgerokken"/ "doorgeslipt". Daar ik momenteel op een berg in de franse pyreneen sta, kan ik niet in 2 naar garage rijden of franse ANWB bellen ... Weet er iemand hoe ik de kabel (tijdelijk) wat kan aanspannen en waar je dit doet bij een LR Defender 110 uit BJ1990 ;-)

Alvast bedankt,

Mvg,
Wim

Auteur:  Marc-my-Words [ do 15 feb 2018, 12:39 ]
Berichttitel:  Re: Landrover Defender 110 schakelt lastig (tot niet)

Wim,

Je zegt niet wat voor 110 je hebt (nu ja er staat bj 1990), maar normaal is er een hydraulische "kabel", dus geen kabel maar een hydraulisch lijntje.
Met een beetje geluk is er gewoon een bescheiden lek en kan je het koppelings-hydrauliek-reservoirtje wat bijvullen. En met wat geluk is de lekkage zo bescheiden dat je met bijvullen nog lang verder kan -- ik had ooit een licht lekkende hoofd-koppelingscilinder en daarvoor (of beter daartegen) een kartonnetje onder het pedaal en een oud blikje rem-vloeistof + filmbusje, voor vertrek rustig de koppeling een keertje extra intrappen, dan deed ie het weer goed (genoeg).
(Wat ook nog kan is een slang die last heeft van zowel verstopping als "bovenstrooms" ballonvorming als je het pedaal intrapt - maar dat past minder bij de summiere symptomen.)
Je hebt dan wat remvloeistof nodig en liefst zoiets als een plastic-film-busje (weet nog iemand wat dat was?), want het reservoir zit erg kort op het schutbord en dus dicht onder de rand van de motorkap, dus bijvullen gaat moeilijk uit het rem-vloeistof-blik.
O ja, omdat de koppeling (als alles goed is) niet heet wordt, en sowieso omdat je leven veel minder van de koppeling afhankelijk is hoef je niet zo bezorgd te zijn over oude(re) rem-vloeistof (die water aantrekt en daarna kan gaan koken en zo via dampbellen de remwerking teniet doet).
Het kan ook "erger" zijn, bij sommige modellen koppelingsvorken komt het voor dat je er (letterlijk) doorheen trapt maar dan heb je gewoonlijk helemaal geen koppeling meer.

Auteur:  Dagobert [ za 17 feb 2018, 13:12 ]
Berichttitel:  Re: Landrover Defender 110 schakelt lastig (tot niet)

Bedankt Marc-my Words voor je goede advies ... Het was inderdaad een te kort aan remvloeistof in het koppelingsreservoir ... (idd een hydraulische koppeling, dus zonder kabel ... weer wat bijgeleerd ;-))
Het is ondertussen opgelost en Dagobert staat weer op zijn plekkie bij ons huisje ;-)
Mvg,
Wim

Auteur:  Marc-my-Words [ za 17 feb 2018, 19:21 ]
Berichttitel:  Re: Landrover Defender 110 schakelt lastig (tot niet)

Dan wel even opletten hoe het tekort veroorzaakt wordt.
Normaal verdwijnt er hoegenaamd geen hydraulische vloeistof.
Is de hoofd-koppelings-cilinder (een beetje) lek dan zie je dat het langs je koppelingspedaal loopt (dat had ik althans).
Is het de slave ... dan weet ik niet wat en/of waar je iets ziet.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/