Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu wo 21 feb 2018, 09:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 feb 2018, 18:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 67
Weet iemand het verschil tussen de diameter uitlaat 300tdi en td5?
En de verschillen tussen tussendempers en einddempers?
Ik heb nu in mijn 101 met een 300tdi met vnt turbo de downpipe en tussendemper van de 300tdi en daarna originele pijp van de v8 (iets kleiner) zitten.
Het achterste gedeelte komen gaten en en als er dan toch vervangen moet worden ben ik aan het kijken naar een grotere diameter voor een betere flow. eventueel andere demper.
Jeroen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 feb 2018, 09:29 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 185
Woonplaats: wwerf
mijn antwoord heb je niets aan maar wilde toch even melden wat ik er onder heb en had.
toen ik de wagen kocht (6cil nissan diesel) zat er een zelfgebakken eerste stuk op met stukje pijp 54 mm dan een nissan demper die uitliep in een 60mm pijp die dan een volkswagen (vag) dempertje en dan weer naar 54mm.
nu heb ik alles 60 mm. met een simpson demper(goed en goedkoop) met als einddemper een eentje uit de oudijzerbak van Bram toen in de Goorn.was van een td5 dacht ik. (rond klein dempertje)ook 60 mm.
ik had in de simpson demper een extra buis/demper om geluid te minderen (sidepipe) deze had ik niet afgezaagd dus te lang dus te veel geluid.
na op de juiste lengte te hebben ingekort heb ik nu een redelijk geluid en goed vermogen.

heel verhaal waar je niets aan hebt maar ik ben weer lekker aan het typen geweest..

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 feb 2018, 10:40 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 159
sjaak109 schreef:
mijn antwoord heb je niets aan maar wilde toch even melden wat ik er onder heb en had.
toen ik de wagen kocht (6cil nissan diesel) zat er een zelfgebakken eerste stuk op met stukje pijp 54 mm dan een nissan demper die uitliep in een 60mm pijp die dan een volkswagen (vag) dempertje en dan weer naar 54mm.
nu heb ik alles 60 mm. met een simpson demper(goed en goedkoop) met als einddemper een eentje uit de oudijzerbak van Bram toen in de Goorn.was van een td5 dacht ik. (rond klein dempertje)ook 60 mm.
ik had in de simpson demper een extra buis/demper om geluid te minderen (sidepipe) deze had ik niet afgezaagd dus te lang dus te veel geluid.
na op de juiste lengte te hebben ingekort heb ik nu een redelijk geluid en goed vermogen.

heel verhaal waar je niets aan hebt maar ik ben weer lekker aan het typen geweest..


Tja :D ik ga je ook niet helpen :D
Ik heb ook een 300tdi met een discobocht (aangepast) daarna een 6cyl uitlaat. Die is iets dunner.
Sorry beduidend dunner, schuift er met ruimte zo in.
Nadat ik klaar was kreeg ik een tussenstuk van een td5 in handen en dacht wel dat dat een betere maat zou zijn geweest. Staat me alleen bij dat die weer iets dikker is dan de 300tdi uitlaat.
Wel zo lekker! :P

:| maarja net als Sjaak: ook ik blijf je het antwoord schuldig maar er is zo wel weer wat reuring hier :lol:

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 feb 2018, 14:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 67
alle beetjes helpen.
Wat ik heb begrepen op engelse fora is dat de pijp 63 of 66 mm is.
Ik wil blijven bij 1 demper, dus of een middendemper of een einddemper. Open pijp vind ik niet zo beschaaft.
Mijn denken is: als de pijp van een td5 nu groter is dan zal de doortocht van de demper ook groter zijn. En waar zit nu de meeste demping en doortochtwrijving, een middendemper of een einddemper?
J.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 feb 2018, 15:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 185
Woonplaats: wwerf
uit eigen ervaring met de nissan zonder turbo maakte de einddemper bij niet zo veel uit.
mijn schoonzoon had op zijn 300tdi eerst geen demper maar dat was inderdaad beetje luidruchtig.
heeft er later een middendemper tussen gezet.
de turbo fluit was wel erg aanwezig. hangt ook af van de lengte van de pijp denk ik.
voor ik het voor elkaar had was ik paar jaar verder met experimenteren. maar heb maar een pijpje van 2 mtr. (als ik dat al redt)
heb altijd begrepen dat een turbo zo groot en open mogelijk moet en een non turbo enigszins afgeknepen.
kun je geen origineel doen. kosten toch niet zoveel?
of anders de Laro sloop.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 feb 2018, 15:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 67
Origineel past niet, dat is een karaktereigenschap van een 101..
Uitgaande van dit ( https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5116800 ) stukje dempt de tussendemper de hoge en middentonen en de eind demper de lage tonen.
Dus of ik laat de middendemper van de 300tdi zitten of ik vervang hem van een td5, als er verschil in zit. Erna ga ik wel het betere bak en braadwerk doen met dit spul (of zoiets) https://www.winparts.nl/uitlaatsysteem/ ... c1802.html
Blijft alleen de vraag: hoe dik is de uitlaat van een td5? 2.5 of 3 inch?
J.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 feb 2018, 09:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 185
Woonplaats: wwerf
tadaaaaaaaaaaaaaa... https://forums.lr4x4.com/topic/31032-td ... -diameter/

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 feb 2018, 14:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 67
Thanks, ik had ergens op een forum in kangoeroeland ook gevonden dat alles 2,5" is. Vergroten naar 3" geeft kans dat je turbo teveel toeren maakt en kapot gaat. Ik neem dat even voor waar aan.
Ergens heeft Andrew Colville op de andere prik uitgelegd dat een tussendemper een schottendemper is (wat iets meer tegendruk geeft) en een einddemper een Absorbsie demper is, pijp met isolatie er omheen.
het geluid wat ik nu heb vind ik wel prima, ik geloof dat ik weer te moeilijk aan het doen ben...
J.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 feb 2018, 11:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 410
Jeroen, De weerstand in een buis is niet alleen afhankelijk van de diameter, maar ook van de lengte en de bochtigheid.
Ik vermoed dat de uitlaatlengte bij een 101 eerder korter als langer is als bij een 110, en dat de uitlaat met wat geluk ook nog eens een redelijk gestroomlijnd parcours kan volgen. Er is dan weinig reden om groter als bij een 110 te willen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 feb 2018, 16:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 67
Marc,
Klopt wat je zegt. afstand is korter als bij een 110, langer als bij een 90.
Als ik naar de foto kijk die jij mij stuurde loopt ie ongeveer hetzelfde. met de kant tekening dat na de downpipe hij recht naar mijn middendemper loopt.
Daarna over mijn as en dan schuin naar achter. Bij een 101 steekt hij schuin achter uit.
Ik ben al tot de conclusie gekomen dat ik het wil houden bij 2,5" en hetzelfde dempingsgeluid wil houden
Net even alles opgemeten: downpipe is tussen de 57 en 59mm (orgineel disco1) en het achterste stuk is 54mm (orgineel v8 101)
Tegen de zomervakantie maar eens een keuze gaan maken hoe ik het wil doen.
J


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 feb 2018, 09:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 67
Ik heb inmiddels een totale uitlaat van een td5 uit een disco2 gekocht. deze is 63mm (buiten diameter)
Als ik lekker weer word deze passend maken en de verschillen bekijken.
Ik hoop dat mijn uitlaatgassen iets meer flow krijgen en dat de egt temperatuur iets zakt.
Het motortje moet hard werken in de 101, zeker in de zomer met heuvel op en tegenwind.
Groet,
jeroen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 feb 2018, 12:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 410
Dag Jeroen,
Als ik de werking van een (turbo)diesel goed begrijp moet je dan dus meer flow krijgen door óók (en vooral) meer turbo-werking.
De EGT is afhankelijk van ingespoten hoeveelheden diesel en de hoeveelheid lucht die door de motor stroomt.
De totaal geproduceerde hoeveelheid warmte is bijna 1:1 gerelateerd met de hoeveelheid diesel - enige variabele is het motor-rendement, bij onder- en over-toeren is het rendement (nog) lager dus is de relatieve warmteproductie nog iets hoger als rond het optimale toerental.

In de limiet moet je terugschakelen en met meer toeren meer lucht door de motor pompen.
Bedenk dat bij 2000 rpm er bruto 1000 x 2,5 liter lucht door de motor stroomt.
Bij een versnelling lager gaat er ± een kwart meer lucht door de motor, dat moet de temperatuur "verdunnen".

Helpt dit niet genoeg dan heb je misschien een effectievere intercooler nodig.
En helpt dit nog steeds niet genoeg dan zou je aan een Td5 moeten gaan denken.
Een Td5 is nominaal nauwelijks sterker als een 300Tdi. De Td5 heeft onderin zelfs een "hick-up" (dus moet je voor het manoeuvreren wellicht vaker naar Low) maar verder levert de Td5 zijn vermogen een stuk soepeler, er is rond en boven het max.koppel gewoon meer elasticiteit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 feb 2018, 18:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 67
Mijn denken is: als de lucht niet weg kan krijg je warmte ophoping.
Uitlaat moest vervangen worden dus iets ruimer genomen zodat er iets meer doorstroming is.
De 300tdi is gewoon een te kleine motor voor een 101 ambu. zelfs met een vnt turbo en een grotere intercooler. Ik rij altijd op 80/90 % van zijn maximale koppel. Autobak rijdt super maar onder de 80km/u zit ie niet in zijn lock-up en dus warmteontwikkeling en slip.
Td5 past niet (of met veel moeite) Geld voor een andere motor is er op dit moment niet.
J.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 feb 2018, 00:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 410
Mijn denken is: als de lucht niet weg kan krijg je ... een turbo die niet zo goed werkt als zou kunnen.
Als de turbo niet zo goed werkt krijg je minder lucht door de motor, en dus bijpassend meer hitte aan de uitlaatkant.
En zelfs iets meer omdat het motor-rendement waarschijnlijk iets terugloopt.
Het is de verstookte diesel die je het vermogen levert, maar ook de uitlaatgas-hitte. Vermengd met meer lucht heb je minder hitte (dwz. de zelfde hoeveelheid warmte wordt met meer lucht weggeblazen).
Eventueel moet je de automaat nog beter koelen, maar de (bescheiden) hitte daar ga je denkelijk niet in de EGT terugzien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.