Land Rover Prikbord
http://laroprik.nl/

Vervangen waterdichteontsteking ex abl
http://laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2001012
Pagina 1 van 1

Auteur:  Wormpje [ za 27 jan 2018, 17:53 ]
Berichttitel:  Vervangen waterdichteontsteking ex abl

Beste mensen,

Mijn waterdichte ontsteking (series 3 88' ex abl 24v) werkt niet echt lekker meer en wil deze vervangen door een "normale" Lucas elektronische ontsteking (verdeler). Ik heb hier van alles over gelezen (12v en 24v etc) maar ik heb hier eigenlijk nog 3 vragen over:

1. Past de nieuwe verdeler zo op de "baseplate"? Hier lees ik verschillende dingen over.
2. De nieuwe verdeler heeft een vacuüm vervroeger die normaal op de carburateur zit. Waar sluit ik die nu op aan aangezien de huidige dat niet heeft.
3. Het elektriciteitskabeltje dat uit de verdeler komt moet neem ik aan op 12v aangesloten. Kan ik deze ook gewoon op de omvormer/weerstand (zwarte doosje op de kleppendeksel) aansluiten?

Ik hoop dat er iemand hier ervaring mee heeft en mij verder kan helpen!

Groet,
Jonas

Auteur:  Wormpje [ ma 05 feb 2018, 19:41 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen waterdichteontsteking ex abl

Het is ondertussen gelukt. Voor degene die benieuwd zijn:

1: Dit past zonder problemen. Alleen de klem van de oude ontsteking moest een beetje aangepast om passend te krijgen.
2: Zonder werkt het ook. De vorige had het immers ook niet. Mocht ik aan een nieuwe carburateur toe zijn kan ik hem altijd nog aansluiten
3: Het is eigenlijk niet anders dan dat het al zat. Het geheel werkt prima achter de originele omvormer.

Loopt weer perfect!

Auteur:  sjaak109 [ di 06 feb 2018, 09:31 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen waterdichteontsteking ex abl

mooi dat je het meldt wat de oplossing was.
heb zelf een dikke diesel dus nvt. voor toekomstige benzine rijders toch weer een leermomentje.

Auteur:  Marc-my-Words [ di 06 feb 2018, 15:37 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen waterdichteontsteking ex abl

Wormpje schreef:
Het is ondertussen gelukt. Voor degene die benieuwd zijn:

1: Dit past zonder problemen. Alleen de klem van de oude ontsteking moest een beetje aangepast om passend te krijgen.
2: Zonder werkt het ook. De vorige had het immers ook niet. Mocht ik aan een nieuwe carburateur toe zijn kan ik hem altijd nog aansluiten
3: Het is eigenlijk niet anders dan dat het al zat. Het geheel werkt prima achter de originele omvormer.

Loopt weer perfect!

Jonas,

Als je nog eens een prijsje in de loterij wint dan kan je ook nog eens een 123-ignition overwegen.
Die draait ook prima op 24V, mits je bijv. een USB-omvormertje gebruikt om de 123-electronica-voeding te genereren.

En ... de vacuum-vervroeging is natuurlijk geen plagerijtje, de motor gaat er als alles goed is beter op lopen, beter onder verschillende belastingen.

Auteur:  Wormpje [ di 06 feb 2018, 21:01 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen waterdichteontsteking ex abl

@Sjaak: Geen punt. Helaas was er dit keer niemand hier die me verder kon helpen. Wie weet is deze post dan in de toekomst toch nuttig voor iemand die hier ook tegenaan loopt! (toch wel jaloers op je dikke diesel!)
@Marc: de 123-ignition is inderdaad prijzig. Ik rij dat er niet aan af... Klopt inderdaad van de vacuümvervroeger. Al doet hij het toch aardig goed zonder. Van het weekend meteen wat aanhangers hout uit het bos gereden en dan ben ik toch erg tevreden over de kracht die het motortje levert, in lage gearing. (voor al de rest blijft het wat ondermaats maar daar zal ik het verder niet over hebben ;))

Auteur:  Marc-my-Words [ wo 07 feb 2018, 11:27 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen waterdichteontsteking ex abl

Jonas, Je rijdt het er nooit aan af, zelfs als tijd geld is moet je aan Balkenende-plus betalingen denken voordat een kruiwagen in de min komt.
Maar goed, noemde niet voor niks de loterij ... het is evenwel een feest om een motorretje heel mooi rond te horen torren.
Mijn broertje heeft "iets" met 123 en hij heeft dus ook een 123 in zijn overjarige Hanomag met daarin een overjarige Volvo-motor op ethanol.
Het is precies het tegendeel van een diesel ... het blokje draait heel fraai, een rustige "pruttel" en niks (diesel)dreun.
Maar goed, ik ben vooralsnog meer een dieselaar (hoewel een goed draaiend 2,25 of 2,5 petrol blok een wondertje is - ook qua trorque).

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/