Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu ma 24 sep 2018, 15:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 jan 2018, 13:03 
Offline

Geregistreerd: zo 28 aug 2016, 13:54
Berichten: 9
Woonplaats: Amersfoort
Goede morgen,

Sinds een maand of drie heb ik een Disco 1 300 tdi uit 1998 (kenteken 1999).
Ik gebruik hem om wat te knutselen en in het weekend wat rond te rijden. Hobby dus.

Ik heb bewust voor een Disco 1 gekozen omdat daar minder elektronica in zit.
Alleen heb ik nu gedoe met starten. En er zit dus meer elektronica in dan ik dacht:-(

Problemen begonnen toen het alarm 's nachts af ging. Ook bleef de ventilator / blower van de verwarming blazen / draaien met het contact uit. Daar valt op zich mee te leven.

Als je gaat googlen op as10 en startonderbekers wordt je niet blij. Dus ik heb mijn 10as opgestuurd naar iemand die dat ding kan aanpassen zodat hij altijd de code afgeeft aan de motorecu zodat hij altijd zou moeten starten.

Ondertussen dat ding terug. En nu draait de startmotor wel, maar motor slaat niet aan. Waarschijnlijk houdt die as10 toch nog iets tegen.

Nu lees ik allerlei oplossingen als draadjes achter op de brandstofpomp rechtstreeks aansluiten op andere draadjes. Achterop de pomp zit een of andere startonderbreker. Die schijn je voorzichtig open te kunnen hakken en dan de juiste draad op de stopsolenoid.

Is er iemand in de buurt van Amersfoort die ervaring heeft met dit probleem oplossen die mij zou kunnen komen helpen? Uiteraard hoeft het niet voor niets.

Of ik zou ook geholpen zijn met de kleur draad die ik aan moet sluiten. Welke van de drie?
Het openbreken van dat kastjes ga ik denk toch zelf maar aan beginnen.

Dank alvast.

Update: 14-1: startonderbreker op achterkant dieselpomp verwijderd. Wel spannend als je dat niet iedere dag doet. Want je staat het gewoon kapot te bikken. Dan komt de gewone solenoïde te voorschijn die gewoon op 12v weer zou moeten werken.
Nu nog testen of solenoid het doet met draad naar accu.
En dan goede draad vinden met spanning op contact.

Update 16-1: tis gelukt! Het waren leerzame dagen. Waarschijnlijk is het gegaan zoals bij velen van jullie: als de oplossing niet voor handen is ga je zoeken en vragen. Wordt je op dat moment niet zo blij van. Maar als het gelukt is heb je weer wat geleerd en is de voldoening groot.


Laatst bijgewerkt door Marco op di 16 jan 2018, 21:37, in totaal 4 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jan 2018, 18:10 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 195
Marco, ecu’s etc.
300 tdi, kan zonder electronica :D

Als je een los draadje van de plus van je accu naar je dieselpompklep aansluit dan hoor je de klep schakelen. (Even het orginele draadje loshalen.) als je de klep niet hoort zal deze defect zijn.
Als dit het geval is moet de motor starten ongeacht wat je computertje er van vindt. :lol:

Wil je weer stoppen, gewoon het draadje losnemen ;)

Tja Amerfoort, niet echt in de buurt

Cheers Rob

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jan 2018, 18:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 194
Woonplaats: Utrecht
Hoi, ik heb (toen er nog een Tdi in mijn Disco lag) ooit de beveiliging van de injectiepomp gesloopt, het is even klooien maar dan heb je wel minder electronice! :) Enige wat er dan volgens mij nog geblokkeerd kan worden is stroom naar startmotor relais en solenoid

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt momenteel omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jan 2018, 19:22 
Offline

Geregistreerd: zo 28 aug 2016, 13:54
Berichten: 9
Woonplaats: Amersfoort
Bedankt.
Startmotor doet het gelukkig al / nog wel


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jan 2018, 19:33 
Offline

Geregistreerd: zo 28 aug 2016, 13:54
Berichten: 9
Woonplaats: Amersfoort
GatheRRoveR schreef:
Marco, ecu’s etc.
300 tdi, kan zonder electronica :D

Als je een los draadje van de plus van je accu naar je dieselpompklep aansluit dan hoor je de klep schakelen. (Even het orginele draadje loshalen.) als je de klep niet hoort zal deze defect zijn.
Als dit het geval is moet de motor starten ongeacht wat je computertje er van vindt. :lol:

Wil je weer stoppen, gewoon het draadje losnemen ;)

Tja Amerfoort, niet echt in de buurt

Cheers Rob



Ben niet zo goed nog met dit forum. Ik zag mijn bedanktbericht niet terug. Dus nog maar een keer. Misschien dubbel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jan 2018, 20:05 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 195
Marco schreef:
Bedankt.
Startmotor doet het gelukkig al / nog wel



Tja als die draait en hij slaat niet aan is het meestal “geen brandstof”.
Dat test je heel snel met bovengenoemde draadje.

_________________
waarom de snelweg als het ook over het zandpad kan?

Waar is de opener zei de dichter.
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jan 2018, 07:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 107
Al weer mobiel?
J.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jan 2018, 20:25 
Offline

Geregistreerd: zo 28 aug 2016, 13:54
Berichten: 9
Woonplaats: Amersfoort
Ja. Ben weer mobiel.
Auto start weer gelukkig.
Heb er onder mijn originele bericht wat updates van gezet.

Zekering 3 vloog er wel na poosje uit. Auto had poos stationair gedraaid. Ging goed. Toen ik ging rijden vloog de zekering er uit na paar honderd meter. Nieuwe zekering en starten lopen.

Denk het volgende:
Er gaan drie draadjes naar de solenoid.
1 staat altijd spanning op.
1 alleen op contact.
En 1 niets volgens mij.

Ik had hem aan het draadje van contact geknoopt. Maar die zekering vloog er dus na een poosje uit. Kan mij niet voorstellen dat dat komt omdat de ECU nog denkt dat ik op alarm sta.
Ik denk dat dat contractsnoertje dat andere constante stroomdraad aanstuurt als een mini relais.

Heb nu extra gezekerde draad getrokken van accu naar interieur en naar somenoid. Kan ik de solenoid gewoon handmatig bedienen.
Dat lijkt allemaal te werken.
Komend weekend draadjes netjes vastbinden en stuk rijden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jan 2018, 22:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 194
Woonplaats: Utrecht
Top!

P.S. Heb hier nog een Disco 300Tdi motor in de schuur staan mocht je ooit een reserveblok zoeken.

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt momenteel omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.