Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu za 24 feb 2018, 20:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: sneeuwkettingen maken
BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2017, 19:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 71
Voor de xlz's die onder mijn 101 liggen wil ik zelf sneeuwkettingen gaan maken.
Voor de 255/100r16 zijn wel kettingen te krijgen maar dan kan ik net zo goed thuisblijven mbt geld.
Ik zat te denken aan het laddermodel.
Nou wil ik de ketting op rol gaan kopen (20m) maar ik kan er niet echt wijs uit welke maat ik moet hebben.
iemand een idee?
Voor dat er een juridische discussie losbarst:
* Voor mijn auto zijn geen sneeuwvlokje banden te krijgen, xlz zijn m+s dus ik mag niet eens op wintersport
* ik zal eens in de 1 a 2 jaar naar duitsland/ oostenrijk gaan
* Ik begin met 1 set op mijn voorbanden, misschien later nog een set achter. eigenlijk vind ik ik het onnodige kilo's
Om alvast in de stemming te komen: oostenrijk 2016:
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2017, 20:43 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 29
Voor je zelf gaat knutselen... heb je al op www.generaaltjes.nl gekeken? Toon van de Pol adverteert met diverse maten sneeuwkettingen. Niet geschoten is altijd mis.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2017, 20:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 71
Top, Ik heb toon een mailtje gestuurd.
Jeroen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2017, 22:31 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 414
sjeroens,

Kan je niet kijken of je een paar oude vrachtwagen-kettingen kan scoren. Iets te groot is geen probleem, zeker als het - zoals vaak bij vrachtwagen-kettingen - om ladder-kettingen gaat. Inkorten is makkelijker als een hele ketting opbouwen.

En verder: Aan twee kettingen heb je heel erg weinig qua tractie-verbetering.
Ik ben ooit begonnen met twee onder de Defender, 't scheelt gewicht, ruimte en geld. Maar je maakt er een tweewiel-aangedreven auto van waarbij de achterwielen niet iets te langzaam draaien dus 0,0 extra grip bieden. Let wel: ik had toentertijd Michelin XPC met goed profiel, dus een semi-winterband. De enige winst was dat ik op een steile helling daar waar ik uit het meer bereden spoor was geraakt met de sneeuwkettingen weer terug op dat spoor kon komen (zonder ging het echt niet, of hoogstens na langdurig sneeuwscheppen - achteruit reed ik verder uit het spoor, en vooruit-helling op wilde de auto niet vanuit de diepe sneeuw het aangereden spoor op, dat aangereden spoor was nl net iets hoger).
Moet je helling af is het allemaal nog enger. Ik haal de kettingen graag op het laatste stukje helling van de wielen af, dan kan je de auto makkelijk laten rollen tot het punt waar de sluiting op de goede plek zit ... toen ik dit een keertje deed op een plek die toch gladder was als ik dacht draaide het wiel waar ik de ketting net afgehaald had achteruit en de auto reed dus vooruit -- de differentieel-werking en het verschil in grip. Of te wel: helling af wil je nog heel veel meer grip hebben als helling op.
En tenslotte: Vrachtauto-banden worden wel "gesiped". Bij dat sipen maakt een roterend mes een rij ondiepe "sipes" in de band (die band draait rond zodat het een rij wordt). Ik denk echter dat je de gesipede banden niet zomers wil gebruiken omdat je dan wellicht brokstukken rubber verliest als je over een steen-slag pad of erger rijdt de XLZ banden hebben een rubbercompound die natuurlijk rekening houdt met de grote blokken, en niet met achteraf ingesneden pseudo-lamellen.

O ja, het Franse leger rijdt met zandbanden in de Vogezen ... dat is echt rampzalig. En ik zag ook al eens een P4 (een door Peugeot gebouwde G-wagen) met 4 zandbanden en twee kettingen om jaloers op te worden: Die kettingen deden hun werk, maar de auto maakte pirouetjes rond de voorwielen, want achter was er niks aan grip.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2017, 12:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 71
Inmiddels in het bezit van 2 kettingen.
Ik kan het verhaal van marc volgen en voorlopig is 2 voldoende.
Zo vaak zal ik ze niet nodig hebben.
J.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2017, 15:24 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 414
sjeroens schreef:
Inmiddels in het bezit van 2 kettingen.
Ik kan het verhaal van marc volgen en voorlopig is 2 voldoende.
Zo vaak zal ik ze niet nodig hebben.

Zodra dat "Zo vaak zal ik ze niet nodig hebben." zich dan toch een keer voordoet ...
    ... dan wil je voortaan 4 kettingen ...
Het is echt een wereld van verschil (ook al is er ook een limiet aan 4 kettingen)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 dec 2017, 16:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 71
Marc, klopt helemaal wat je zegt.
Met de kant tekening: dat ik ze de afgelopen 9,5 jaar nog nooit nodig heb gehad.
Dat ik ze meer heb voor als ik in Duitsland of Oostenrijk ze moet omleggen.
Ik niet oneindig veel gewicht in de 101 kan gooien, zit nu al bijna aan de 3,5 ton
Blijft altijd een afweging hoeveel zooi je meeneemt, hoeveel poen je er aan uitgeeft en hoeveel je er effectief gebruik van maakt.
Maar dat het een wereld van verschil is 4 t.o.v. 2 dat geloof ik.
Pike, thanks voor de tip van toon.
J.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 dec 2017, 19:05 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 414
Sjeroens,
Ik ben natuurlijk wel nieuwsgierig hoe het eruitziet. Heb je de ketting al een keertje om een wiel gelegd, en heb je een kiekje ?
't Is sowieso handig dat minstens een keertje "droog" te oefenen - hoe groter de wielen (en de ruimte eromheen) hoe makkelijker het is.
't Is ook handig als je een beetje wintervaste handen hebt - ik ben in heel wat opzichten geen over-stoer type, maar heb gelukkig niet gauw koude handen, dus leg ik de vier kettingen zonder handschoenen om. En door de praktijk wijs geworden wacht ik niet tot de sneeuw kniediep is. Het blijft evenwel altijd een "hangen of wurgen" gaat het zonder dan is dat wel zo makkelijk, rijd je door tot het niet meer gaat dan sta je gewoonlijk inmiddels in veel te diepe sneeuw, leg je de kettingen om waar het nog makkelijk is dan kan het zijn dat je achteraf weet dat het niet nodig was (en dan moet je ze ook weer afnemen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec 2017, 08:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 71
Ik ga vandaag de 101 ophalen.
een dezer dagen ga ik kijken of ze passen, de maat is kettingmaat is 9.00r16 en mijn banden zijn 255/100r16. de bargrips zijn wat 89cm en ronder en de xzl's 92cm en wat vierkanter. wellicht moet er een schakeltje bij. Ik gebruik sowieso handschoenen.
Ik post tzt wel een fotootje
Jeroen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 jan 2018, 20:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 71
de kettingen:
Afbeelding
geprobeerd ze er op te leggen, helaas waren ze net te klein: tijdelijk verlengd met schakels (om te passen) ook bemerkte ik dat ik dus een dwarsstuk daardoor miste
Afbeelding
dus naar de bouwmarkt en verlengt + extra dwarsstuk. (iets langer gemaakt)
Afbeelding
Daarna er op gelegd. Ik kan eventueel met dekzeilpezen opspannen (en de 2 extra schakels wegwerken)
Afbeelding
Afbeelding
Ook nog nieuwe kabel van + accu naar startmotor getrokken 35mm2 (1meter) en van de - accu naar huis startmotor via de massasleutel 50mm2 (+/- 5 meter) omdat voorheen de bendix af en toe ratelde (ook bij warm weer). nu start de 300tdi weer als een zonnetje.
Ook nog een motorverwarming van Marc ingebouwd. Deze moet ik nog uitproberen.
over 1,5 week in winterberg uitproberen, in de carnavalsvakantie weer een weekje boarden in oostenrijk met de 101.
Maar de 101 zit in de artic prepmodus, omdat het kan :)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jan 2018, 00:33 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 414
Hmm ... ik hoop dat je ze niet nodig hebt. Ik heb de nodige twijfels aan de bouw-markt-dwars-ketting.
Misschien heeft een sloten-verkoper een zwaardere en geharde ketting ?
Voor de langs-kettingen is het niet zo'n probleem, die hebben niet al te veel te verdragen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jan 2018, 09:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 71
Grappig, ik had zelf twijfels over de langsketting. Daar heb ik op de verbindingen nog een extra las gelegd.
En ach, als ik vast kom te staan dan ga ik achterin in mijn bedje liggen met de standkachel aan. Eten en water altijd voldoende bij.
Groet, J


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jan 2018, 10:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 414
Jeroen,
Van mijn standaard sneeuw-kettingen (met de tractie-kettingen in een soort X-patroon in het loopvlak) zijn die tractie-kettingen gehard en met schakels met een vierkant profiel. Jij hebt daar geharde en gedraaide kettingen.
De langs-kettingen hoeven een en ander alleen redelijk op z'n plek te houden, en zijn dus uit "mild staal". Bij mijn "luxe" variant is de binnenkant een staalkabel waarbij de koppeling maar ook de beugeltjes waaraan de dwarskettingen zitten gewoon zacht staal zijn. Aan de buitenkant gebruik ik verder een lang (langer als bijgeleverd) dekzeil-spanrubber (en voor nog extra een overgehouden sneeuwketting-spanrubber, een grotere rubber cirkel met een zes-tal haakjes. Beter die langsketting wat extra in bedwang houden als ook maar één keertje een ketting-eind dat rondslingert en onderweg schade maakt. (De kettingen aan de binnenzijde van het wiel kunnen natuurlijk nog veel meer schade aanrichten.)
Bij mij is de ervaring dat de loopvlak-kettingen zich in het profiel vastzetten (ik heb een fijner banden-profiel - tegenwoordig zelfs echte winterbanden), als de kettingen eenmaal goed rondom zich gezet hebben zijn ketting en banden één. Na een paar maal gebruik merk je overigens al dat zelfs de geharde kettingen op het loopvlak "scherp" worden. Het is nu eenmaal niet altijd continu een dikke sneeuwlaag, soms heb je de kettingen ook in plaats van spijkerbanden, soms is het asfalt hier en daar bloot en dan weer verijsd (da's eigenlijk enger en verraderlijker en gevaarlijker als sneeuw), onder zulke omstandigheden rijdt het niet echt comfortabel, maar het rijdt ... en belangrijker: het rijdt zonder dat het glijdt (ik ben wel eens uitgestapt en lag daarbij direct naast het voorwiel - en ik heb géén 101).

Maar goed, ik kan wel in de auto slapen maar niet zo riant als jij. En ... daar waar ik tot nu toe soms kettingen nodig heb kan het lang (dwz enkele dagen of zelfs langer) wachten zijn. De weg wordt niet vrijgemaakt dus ben je daar afhankelijk van het weer: je kan in een paar dagen geheel insneeuwen, en dooien kan het iedere dag, maar soms ook een maand lang niet.

Anyway, als ik 9x16 wielen had gehad dan had ik wellicht nog een extra set gekocht (dus 6x de te korte) om daarvan dan 4x een goed passende te maken, misschien kan je dan zelfs nog een paar extra dwars-kettingen tussenvoegen (of alternatief 4x een te lange als die bij de dump makkelijker te koop zijn, en die inkorten).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jan 2018, 15:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 71
Helder verhaal marc.
Het geeft weer wat om over te denken.
Thanks


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jan 2018, 23:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 181
Woonplaats: Utrecht
Mooi project zeg!

Verder totaal ongerelateerd maar ik begreep dat jij een collega van me kent? (Peter Boer met een 608D)

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt momenteel omgebouwd naar elektrische aandrijving

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jan 2018, 18:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 71
Lucas: klopt Peter is een vriend van een maat van me.
J.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.