Land Rover Prikbord
http://laroprik.nl/

Oproep voor "Kede"
http://laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2000973
Pagina 1 van 1

Auteur:  Wim Janssen [ za 04 nov 2017, 00:03 ]
Berichttitel:  Oproep voor "Kede"

Hallo Kees,

Ik heb een mail van je gekregen via Laroprik, maar ik heb geen idee hoe ik daarop kan reageren. Het bericht staat niet in mijn inbox hier op Laroprik.
Maar je vroeg naar een vervangingsset voor de klepsteelrubbers. Dat is Payen HR635. Deze zagen er qua maatvoering heel netjes uit, maar ik ben er inmiddels achter dat voor een benzinemotor en zeker op LPG, de klepsteelrubbers gewoon niet voldoen. Ik moet ongeveer 1 x per jaar (20.000 km) nieuwe monteren. Dan zijn ze gewoon verhard en hangen ze los om de klepsteel. Ik heb dan ook na even stationair lopen en tijdens afdalingen behoorlijk blauwe rook. Na vervanging is alles weer perfect. De klepgeleiders zijn trouwens in prima staat qua maatvoering.
Dus de rubbers zijn gewoon niet bestand tegen de temperaturen. Verder zijn er veel slechte in de omloop m.b.t. maatvoering. Deze hebben gewoon een ovaal gat.

Auteur:  kede [ za 30 dec 2017, 17:10 ]
Berichttitel:  Re: Oproep voor "Kede"

Hallo Wim,
Beter laat dan nooit zeker, ik kom heeel toevallig je oproep tegen, daar ging het over ja, die set was ik aant zoeken, bij mij zou dat in een 2.25 diesel moeten komen, ik neem aan dezelfde set?
Die blauwe rook heb ik dus nu ook op dezelfde punten, als er nieuwe inzitten wat doet het olieverbruik dan?
In ieder geval alvast bedankt voor het reageren hier op.
Groet,
kede

Auteur:  Marc-my-Words [ za 30 dec 2017, 18:16 ]
Berichttitel:  Re: Oproep voor "Kede"

Kede,
Bedenk wel dat een diesel minder olie aanzuigt - want hij draait normaal op overmaat lucht (alleen als je een vlinderklep hebt voor het vacuum kent een diesel ook aanzuig-momenten).

Dus de blauwe walmen komen wellicht niet van (alleen) de rubbertjes.

Auteur:  Gast [ za 30 dec 2017, 19:12 ]
Berichttitel:  Re: Oproep voor "Kede"

Wim,
Er zit geen vlinderklep in, een vacuumpompje van U wel, waar zou ik het olieverbruik van 0,8 L per 1000km moeten zoeken denk je?

Auteur:  kede [ za 30 dec 2017, 19:13 ]
Berichttitel:  Re: Oproep voor "Kede"

Wim,
Er zit geen vlinderklep in, een vacuumpompje van U wel, waar zou ik het olieverbruik van 0,8 L per 1000km moeten zoeken denk je?[/quote]

Auteur:  kede [ za 30 dec 2017, 19:18 ]
Berichttitel:  Re: Oproep voor "Kede"

Het was voor Marc-my-Words dus, sorry

Auteur:  Eric&Betty Boop [ za 30 dec 2017, 21:52 ]
Berichttitel:  Re: Oproep voor "Kede"

Ik heb een 2,25 (11H) benzineblok van Turner en daar hangen de uitlaat klepsteelrubbers ook steeds ergens halverwege de klepsteel.
Als ik ze op hun plek op de klepgeleiders schuif duurt het niet heel lang voor ze weer halverwege hangen.
Olieverbruik is nog steeds nihil. 1 liter op 4/5000Km. Blauwe rook heb ik eigenlijk geen last van. Ook niet bij afdalingen of langdurig stationair draaien. Alleen als Betty goed naar links hangt bij terreinrijden begint zij heel fors blauw te roken doordat de olie onder het kleppendeksel dan aan de klepgeleider kant komt te staan en via de uitlaatkleppen boven de zuiger komt.
Zolang het olieverbruik bij normaal rijden zo blijft als het nu is zie ik geen reden om iedere 20000Km de rubbers te vervangen.

Groet,
Eric

Auteur:  kede [ za 30 dec 2017, 22:20 ]
Berichttitel:  Re: Oproep voor "Kede"

Eric,
Dank voor de reactie.
Ik ben wat aant zoeken ivm die 800cc op 1000km olieverbruik, dus niet in de klepsteelafdichtingen.
1 L op 5000km is dus zeker niet veel.
We zoeken verder en staan open voor alle suggesties.

Auteur:  Eric&Betty Boop [ za 30 dec 2017, 22:40 ]
Berichttitel:  Re: Oproep voor "Kede"

Hoi Kede,
Mijn post was een beetje aan Wim gericht.

Jij hebt een diesel, en dat is een hele andere wereld. een 2,25 diesel heeft ongeveer een 3x zo hoge compressie dan een 2,25 benzine.
De carterdruk is daardoor ook redelijk veel hoger dan bij een benzine blok.
Een beetje slijtage aan zuigerveren geeft een nog hogere carterdruk. Een hogere carterdruk betekent meer olie onder het kleppendeksel omdat de olie van boven minder makkelijk terugstroomt naar het carter. En meer olie die langs de zuigerveren in de verbrandingskamers komt.
Ik ken maar heel weinig(eigenlijk geen) 2,25 diesels die niet roken en olie verbruiken. Het zijn allemaal oude blokjes en de meeste zijn gewoon aan een complete revisie toe. 8 nieuwe kleprubbers gaat dat niet verhelpen.

Groet,
Eric

Auteur:  kede [ zo 31 dec 2017, 09:52 ]
Berichttitel:  Re: Oproep voor "Kede"

Hoi Eric,
Wilde het met die kleprubbers wat verminderen, dat gaat hem dus niet worden.
Nog een vraagje, welke olie gebruik jij in je 2.25?

Auteur:  Marc-my-Words [ zo 31 dec 2017, 11:31 ]
Berichttitel:  Re: Oproep voor "Kede"

kede schreef:
Hoi Eric,
Wilde het met die kleprubbers wat verminderen, dat gaat hem dus niet worden.
Nog een vraagje, welke olie gebruik jij in je 2.25?


kede,   D'r is wel een groot verschil: Eric heeft een benzine blok (en rijdt wellicht zelfs op LPG).
Een diesel draait op overmaat lucht, die overmaat heeft (ook) een koelende werking.
Sowieso is er minder warmte bij een diesel:   De diesel levert verbruikt minder en het motor-rendement is hoger,
dus wordt er op twee fronten minder brandstof in verloren warmte omgezet.
Dus wellicht blijven de kleprubbers bij een diesel gewoon op z'n plek.

Auteur:  kede [ zo 31 dec 2017, 15:05 ]
Berichttitel:  Re: Oproep voor "Kede"

Ik leer bij nu, mijn blok heeft een jaar of 8 stilgelegen, als de kleprubbers verhard of heel slecht zijn ontsnapt er dan wat olie?

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/