Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 15:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Olie vraagje.
BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2017, 20:53 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
In mijn ex leger Laro 2.25 Diesel uit 1976, heb ik bij 27000 mijn olie ververst.
Gevuld met 6,7 liter Olie. 20W50

Nu 1500 km verder moest ik 1,5 liter olie erbij gooien.

--> Verdwijnt er toch meer in het oliefilter en oliefilterhuis, dan ik dacht?

Er ligt nooit olie op de tegels waar de Laro opstaat.

Zie uiteraard na het stationair draaien en bij het gas geven en weg rijden een blauwe walm uit de uitlaat komen.

--> Wat is normaal in het olie verbruik?

--> Welke olie is het beste voor de winter?

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie vraagje.
BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2017, 22:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
geloof dat als je 1 liter per 1000 km er bij moet gooien, dat het niet goed zit. geloof da een blok geen tot minimaal olie mag verbruiken (nou ja volgens die stelregel zo een beetje alles onder de liter per 1000KM ;) )
dat verklaard dan ook het blauwe walmen.

maar goed, dan zou ik de compressie van het blok eens meten en daarna misschien de kop even lichten. gezien hij veel olie verbruikt zou het kunnen liggen aan de een lek bij de koppakking of je zuigerveren zijn versleten (worst case zelfs ingevreten cilinder wanden.) maar goed dat kun je pas zien door die meeting of de kop te lichten.

in de winter is minder dikke olie beter dan dikke olie omdat dat dus minder weerstand geeft bij het starten en tot de olie warm is. dus dan ga je naar 15w40 toe. 20W50 is wat dikker. moet aan de andere kant eerlijk zeggen dat ik ook 20W50 er in heb zitten en als je goed gloeid en je geeft hem wat tijd om warm te worden, dan is het ook geen probleem.

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie vraagje.
BerichtGeplaatst: di 22 aug 2017, 09:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Misschien gewoon vermoeide "valve-seals" ?

Het worst-kaas (of ander broodbeleg) scenario kan altijd nog.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie vraagje.
BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2017, 11:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
dat is idd ook nog een optie. maar kunnen die ook voor een hoger olieverbruik zorgen dan? of is dat waar dan de olie er langs het kleppen deksel in lekt?

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie vraagje.
BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2017, 12:38 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
Mijn diesel verbruik is 1 op 10 bij max 73 km per uur.

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie vraagje.
BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2017, 14:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
piet_g schreef:
dat is idd ook nog een optie. maar kunnen die ook voor een hoger olieverbruik zorgen dan? of is dat waar dan de olie er langs het kleppen deksel in lekt?

Kijk hier eens: https://itstillruns.com/bad-valve-seals ... 48959.html

Ron schreef:
Mijn diesel verbruik is 1 op 10 bij max 73 km per uur.

Dieselverbruik lijkt mij OK, die max. snelheid eigenlijk niet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie vraagje.
BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2017, 15:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
nice.. dankje voor de informatie. misschien dat ik die ook eens moet controleren om die pluim achter de auto uit te krijgen :P

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie vraagje.
BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2017, 18:01 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
De Land Rover wil wel 105 km per uur rijden maar dat rijdt nu niet echt
comfortabel. 73 km per uur rijdt de Land Rover qua geluid het fijnst.
Dus dagelijks met 70-73 km per uur naar mijn werk. :mrgreen:

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie vraagje.
BerichtGeplaatst: do 24 aug 2017, 15:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 262
Woonplaats: Buchten
Klepseals, en dan alleen bij de inlaatkleppen, kunnen met name bij een benzinemotor veel rook veroorzaken, maar niet veel verbruik. Als je afremt op de motor, dus gas los en gasklep in de carburateur dicht, gaat de motor met vol vacuum lucht langs de inlaatkleppen trekken. Hierbij worden er vooral oliedampen aangezogen omdat daar geen echt olieniveau is. Deze dampen worden direct verbrandt en zorgen dus voor dikke rook bij starten en bergaf rijden waarbij je afremt op de motor.
Een diesel heeft geen gasklep en dus heb je ook geen diep vacuum en dus worden er langs de kleppen ook geen oliedampen aangezogen. De 2.25 heeft echter wel de vacuumklep voor de rembekrachtiger en hierbij zou het dus wel kunnen. Reden om die klep zo snel mogelijk op te ruimen.
Ikzelf rij met een 2.5 petrol, 70.000 km geleden gereviseerd met alles erop en eraan. Ik rij nu al met de 3e set klepseals. Deze zijn niet vermoeid, maar kunnen gewoon niet tegen de temperatuur en verharden. Het is gewoon bagger. Rook kan dus veel zijn en los je ook acuut op, maar verbruik blijft hetzelfde.
Ik zou me echter met een 2.25 diesel geen zorgen maken over een olieverbruik van 1:1000 en gewoon blijven bijvullen. Als je geld wilt uitgeven aan een revisie, dan doe dat in ieder geval bij een ander blok bijv. 2.5NA of 200(T)di.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Laatst bijgewerkt door Wim Janssen op do 24 aug 2017, 17:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie vraagje.
BerichtGeplaatst: do 24 aug 2017, 15:38 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Precies, een standaard Landmacht Series III heeft een "vacuüm-klep" en dat maakt klep-seal-lekkage eventueel tot een serieus probleem.
Maar goed, die "vacuüm-klep" is natuurlijk zelf een probleem.

Maar ... mijns inziens kan ook een gewone "Natural Aspirated" diesel nog steeds wat olie aanzuigen, daar gaat het dan om het evenwicht tussen de luchtdruk in het inlaattraject (vlgs mij iets onderdruk) en de druk onder het kleppendeksel.
Bij een turbo-diesel heb je een bescheiden overdruk in het inlaat-traject dus daar hoef je je niet zo gauw zorgen te maken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie vraagje.
BerichtGeplaatst: do 24 aug 2017, 17:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 262
Woonplaats: Buchten
In theorie wel, maar in de praktijk zul je er niets van merken. Maar olieverbruik los je er niet mee op.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie vraagje.
BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2017, 09:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Wim Janssen schreef:
In theorie wel, maar in de praktijk zul je er niets van merken. Maar olieverbruik los je er niet mee op.


Bij een Naturally Aspirated diesel heb je vooral een relatie tussen toerental en "vacuüm".
Bij veel toeren gaat er de grootste stroom lucht door de motor, en hoe groter de luchtstroom hoe groter de weerstand van het inlaatkanaal en dus het grootste "vacuüm" (en dat vacuüm is dus nooit groot).
Als de valve-seals een beetje lekken geeft dat alleen maar een beetje extra olie-damp en die verbrandt gewoon mee met de diesel.
De olie verdwijnt dus eventueel wel (afhankelijk van de drukverschillen tussen kop en inlaat) maar je ziet er weinig van want het is een geleidelijk proces, en dus vooral met veel toeren.
Bij een benzine-motor heb je veel grotere verschillen in het vacuüm en dus momenten dat er ineens veel meer olie-damp aangezogen wordt, en dus ook juist op het moment van remmen op de motor. Bij een Landmacht Series III creëren ze een benzine-motor-achtig vacuüm met de beruchte klep en dus bij zo'n motor zie je bij lekkende valve-seals een bijna benzine-auto-effect.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Olie vraagje.
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2017, 17:14 
Offline

Geregistreerd: za 22 jul 2017, 16:43
Berichten: 100
Woonplaats: Bad Bentheim
Wel ik wil mijn Leger Laro zo origineel mogelijk houden. Dus voorlopig zal
een ander soort motor er in plaatsen geen optie zijn.

Het is juist en onbenullige, lompe rijgedrag en het geluid wat me doet terug denken aan mijn
jaren bij defensie.

Ik ga over 10 dagen mijn motor Flushen en vervolgens nieuwe olie er in gooien.
Kijken of het enig sinds wat uit maakt. Zo niet dan gaan de valve-seals vernieuwd worden.

En voordat iemand denkt dat ik verstand er van heb ---> Een professional gaat het met mijn hulp doen.
Zodat ik het de volgende keer compleet zelf kan doen.

_________________
Land Rover serie III 109" ex NL Leger
Bouwjaar 1976, In gebruik NL leger: Juni 1977


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 77 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.