Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 22:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2017, 00:41 
Offline

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 13:13
Berichten: 8
Land Rover 110 3.5 V8 uit 1985:
Zonder aanwijsbare reden, dus geen herbedrading oid, blijft vandaag plotseling het laadlampje branden bij contactslot Stand 0, met de sleutel er zelfs uit.

Bij starten, dus contactslot Stand III: laadlampje gaat uit, motor olie druk brandt, benzinepomp loopt.
Daarna blijft het laadlampje uit totdat ik de motor weer uitzet.

Waar moet ik zoeken? Iets bij het contactslot?
Omdat dit uit het "niets" ontstaat misschien een aarding die niet meer goed is?
Hoop dat ik hiermee niet de eerste ben zodat iemand mij verder kan helpen.

_________________
de Rode Baron | Land Rover One Ten 3,5 V8,1985-2009 Freiwillige Feuerwehr Trins.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2017, 15:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Ik zou het in je contactslot zoeken.
Als de motor draait wat voor laadspanning heb je dan (meten op accupool en meten op dynamo, daar kan verschil in zitten.
Wel iets verhoogd toerental.
Simpel gezegd loopt er een draad(en) van je accu via een omweg naar je startslot en dan via een omweg naar lampje en dan naar de dynamo ( aangeduid met: ig)
Als je laadspanning goed is +/- 13,8 / 14.2V dan zou ik het in je startslot zoeken, anders in je dynamo
sccs,
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2017, 19:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Hoogstwaarschijnlijk je contactslot.
Bij contact uit krijgt het lampje (via het contactslot) überhaupt geen stroom, en kan dus, ook al is de regelaar of diode stuk, eigenlijk niet gaan branden. Wellicht krijgt het lampje stroom via een omweg, bijvoorbeeld een defect bij de accesoirestand van het contactslot, of via een andere weg. Niet toevallig een andere radio aangesloten en per abuis de gele (constante stroom, voor het geheugen) en de rode draad samen op de plus van de accesoirestand aangesloten?

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2017, 22:56 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Voor de dudielijkheid probeer ik het een keer:
Het lampje brand door spanning verschil, doe je contact aan krijgt het lampje spanning, de generator (ipv dynamo) leverd nog geen spanning en zal de stroom doorlaten (ja ik weet stroomt van min naar plus).
Zodra de generator draait zal deze ook 12v(oid) leveren en zal het lampje uitgaan. Aan weerzijde van het lampje zal je ten opzochte van aarde dan 12volt meten (sorry 13 en een beetje volt) terwijl het lampje niet brand.

Test eens door de + (is een dikke draad) van je contact los te halen, gaat het lampje uit zal het 99.99% van de gevallen je contact slot zijn.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2017, 23:09 
Offline

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 13:13
Berichten: 8
Jeroen, Vincent en GaTheRRoveR,

Dank voor het meedenken.
Het probleem is gisteren plotseling ontstaan, dus zonder aanpassing aan de bedrading van de Landy.
Verwacht dus dat de contactschakelaar blijft "hangen" en daardoor in de nulstand niet meer onderbreekt.

Morgen op zoek naar een vervangende schakelaar van het contactslot.

Groet

_________________
de Rode Baron | Land Rover One Ten 3,5 V8,1985-2009 Freiwillige Feuerwehr Trins.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017, 12:51 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 40
Hele grote kans dat er een gelijkricht diode gesneuveld is. Die (minstens zes stuks) bevinden zich tegenwoordig meestal in de dynamo. Je dynamo levert dan nog wel een laadspanning maar te weinig. Als je van de winter gaat rijden met veel verlichting en raam/stoelverwarming o,i.d. zul je je accu tijdens het rijden leegtrekken.
Het circuit van het laadlampje gaat (ik heb nooit anders gezien) buiten het startslot om.

De stroom loopt van de + accu door de defecte diode, door de dynamo naar het laadlampje. En van het laadlampje naar andere kant van het uitstaande contactslot (dat is de plus van de auto) via dashboardlampjes, radio, relais (zweedse lichtversterker!) enz naar de massa. Het is een kleine stroom voldoende om het laadlampje een beetje te laten branden. Maar onvoldoende om de andere lampjes en relais te laten werken. Je accu loopt na een tijdje (week) echter wel leeg. En hij wordt tijdens het rijden onvoldoende bijgeladen.

Als je startslot zou blijven hangen moeten de andere lampjes zoals het olie lampje op je dash ook blijven branden.

Oh ja voor mensen die alles per see met ledverlichting willen uitvoeren. Het laadlampje is het enige lampje dat je niet (zomaar) door een led kunt vervangen. Als je daar zomaar een ledje inzet zal de dynamo niet meer laden. Het is overigens ook een speciaal gloeilampje dat daar inzit.

Exfietser.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017, 15:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Met alle respect, maar ik ken geen enkel schema waarin het laadkampje niet via het contactslot geschakeld is.

Algemeen schema:

Bijlage:
IMG_6762.JPG


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017, 16:55 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 40
De aansluiting van het contactslot met de naam IGN zit aan de andere kant van het contactslot. De autokant dus, waar de dashboardlampjes relais en alle andere electrieke zooi zit aangesloten.

Vanaf de dynamo gezien overbrugt het lampje dus het contactslot. Er loopt nu een stroom van de plus accu door de fuse en de draad met de naam BATT naar de bat aansluiting op de dynamo. Intern in de dynamo gaat de stroom door de kapotte diode naar de field aansluiting en dan via de witte field draad en het lampje naar IGN aansluiting op het contactslot dat uit is. Omdat de stroom in deze tekening niet verder komt dan die IGN aansluiting gaat het lampje dus niet branden.

In werkelijkheid zit op die IGN aansluiting dus ook alle auto elektronica aangesloten. dingen als de ontsteking, dashboard lampjes, binnenverlichting, radio, enz. De stroom kan dan dus wel verder door al die auto dingen die samen een betrekkelijk lage weerstand vormen. Een weerstand zo laag dat er een stroom kan gaan lopen die net het laadlampje kan laten oplichten.

Exfietser

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017, 17:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 nov 2014, 00:02
Berichten: 138
Woonplaats: Gooi- & Vechtstreek
Verwarring dus. Je schreef: "het circuit van het laadlampje gaat (ik heb nooit anders gezien) buiten het contactslot om".

Ik heb een andere interpretatie van "buiten het contactslot om"... m.i. zit het lampje wél in het circuit, want (bij juist functioneren) krijgt het lampje stroom via het contactslot - en gaat dus weer uit als er van de andere kant (dynamo) ook stroom komt (spannings verschil wordt opgeheven dus geen stroom, dus lampje uit)...
Het is maar van welke kant je het bekijkt. :? Dat de stroom bij een kapotte diode zich een weg zoekt door een alternatief circuit (van andere gebruikers) is weer wat anders, dat doet niets af aan het oorspronkelijke circuit ... :mrgreen: leve de ondoorgrondelijke wegen van Lucas, the Prince of Darkness... :lol:

_________________
Groet, Vincent
Freelander TD4 Automaat | Defender 110 CSW 300Tdi (verkocht)| Series III V6 (helaas verkocht)
Afbeelding

> Huis in Noord-Italië te koop <


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 aug 2017, 11:13 
Offline

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 13:13
Berichten: 8
Even een update:

Oorspronkelijk: laadlampje aan met contactslot op 0 en sleutel er uit en ging uit bij stationair en gas geven.
Actie: schoonmaken contacten bij alternator en contactslot met gebruik van WD40.
Gevolg: laadlampje uit bij contactslot stand 0, maar nu: aan bij stand 1, uit bij stationair, maar weer aan en progressief harder branden bij gas geven.

Actie: vervangen van de schakelaar van het contactslot.
Gevolg: geen verschil, probleem houdt aan.

Actie: Volgens handboek hfdst 87 is dat een indicatie voor een fout in het diode systeem: "Live-side main output diode open circuit"
Dus alternator (Lucas 24182A A115-45, waar de diode bij ingebouwd is) laten nakijken waarbij inderdaad bleek dat het diode systeem moest worden vervangen.
Gevolg: laadlampje brandt wanneer het moet!

Nu nog even wat kilometers maken om te zien of de accu voldoende bijgeladen wordt.

Allen, dank voor het meedenken!

_________________
de Rode Baron | Land Rover One Ten 3,5 V8,1985-2009 Freiwillige Feuerwehr Trins.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2017, 11:18 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 40
Citaat:
Volgens handboek hfdst 87 is dat een indicatie voor een fout in het diode systeem: "Live-side main output diode open circuit"


Mooi dat handboek. Welk boek is dat? En voor wat voor type landrover? Vermoedelijk heb ik het al. Alleen niet voor mijn series drie. Ik gebruik bij elektrische problemen eigenlijk altijd alleen het schema. Bij mij is het elektrische systeem ietwat aangepast. Maar voor andere meer mechanische storingen waar ik minder sjoege van heb kan ik misschien ook baat hebben bij zo'n boek. Het antwoord in het handboek klopte in elk geval prima.

Exfietser

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2017, 14:19 
Offline

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 13:13
Berichten: 8
Land Rover
Workshop Manual
Ninety
One Ten
Defender
Covers all Petrol and Diesel Models 1983 to end of 1992.
ISBN 1 85520 2506.

_________________
de Rode Baron | Land Rover One Ten 3,5 V8,1985-2009 Freiwillige Feuerwehr Trins.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 84 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.