Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 21:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2017, 17:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 18:39
Berichten: 29
Ben bezig om de stroom van mijn Series !!a te vervangen. Een van de problemen was dat als ik het grootlicht aandeed de dimlichten ook blijven branden. Heb er nu een zweedse lichtversterker tussen gezetn (http://www.paddockspares.com/boomslang-performance-headlight-loom.html). Maar zit nog met het volgende probleem:

Heb de Lucas 3 wegschakelaar (http://www.britpart.nl/series-onderdelen-electra-1h9077l-schakelaar-lichtblower-p-522.html) maar deze kan niet het volgende schakelen:
- uit
- dimlicht
- grootlicht
Dan blijft het dimlicht branden als ik grootlicht aandoe, zie dit schema (https://www.bits4landys.co.uk/series/electrical/lucas-switch-31788-1h9077l.htm)

Ik wil nu het stadslicht op een twee standen schakelaar zetten en het dim- en grootlicht op de Lucas schakelaar. Maar..... groot- en dimlicht mogen alleen aan als het stadslicht ook brandt.
Wie heeft al zoiets gebouwd en heeft een schema? Wie weet een andere, werkbare, oplossing?

Alle tips zijn welkom.

_________________
Groet, Marcel "Mudbuster"
_________________________
"Willem" S2 88 D RH | "Nelson" LW B LH | "Peperbus" 130 CC Puma D LH


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2017, 17:53 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, ik ken de originele Series II bedoelingen niet maar wel die van de Defender.

In de Defender het je een schakelaar met een korter pookje die Uit - Stadslicht - Groot (gedimd/ongedimd) schakelt (en bij het Grote het Stadslicht ook laat branden), en tweede schakelaar met een langere pook die het Groot Ongedimd en Groot Gedimd licht kiest (en die ook nog seinlicht geeft waarbij de beide spiralen branden) - die lange pook is ook nog eens richtingaanwijzer en klaxon.

Als ik je probleem lees heb je dus een driestanden-schakelaar die het stadslicht laat branden zoals in de Defender, en dan is het het makkelijkst om een keuze-schakelaar Gedimd en Ongedimd achter de groot-licht-stroom te zetten.

De Zweedse Lichtversterker is verder prima, die voorkomt dat de lichtstroom door die twee schakelaars moet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2017, 19:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 18:39
Berichten: 29
Yep!!

Dat is de oplossing! En dan te bedenken dat ik er de hele middag op hebben zitten broeden en dat ik zelf ook een Defender erbij heb :-(

Bedankt!

_________________
Groet, Marcel "Mudbuster"
_________________________
"Willem" S2 88 D RH | "Nelson" LW B LH | "Peperbus" 130 CC Puma D LH


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2017, 21:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Mudbuster schreef:
Dat is de oplossing! En dan te bedenken dat ik er de hele middag op hebben zitten broeden en dat ik zelf ook een Defender erbij heb :-(


Een makkelijke oplossing is niet altijd makkelijk uit te broeden.

Het wordt wel weer wat lastiger als je ook dagrijverlichting wilt (en nog iets lastiger als je die ook uitschakelbaar wilt).
Sowieso zijn de regels mbt de dagrijverlichting nog wat "duister".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017, 12:28 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 40
Normaal gesproken is er behalve de schakelaar die jij noemt nog een wisselschakelaar in die schakeling opgenomen. Bij mijn series 3 is dat een pook aan het stuur. En bij mijn series twee is dat een apart tuimelschakelaartje op het dashboard. De pook jheeft het voordeel dat je ook seinen door hem naar je toe te trekken. Dimlicht en grootlicht branden dan beide. Laat je pook los dan veert hij vanzelf terug. Dat is maar goed ook omdat dim en grootlicht niet lang tegelijk mogen branden. De lamp gaat dan stuk door overmatige warmte ontwikkeling. Als je de pook van je af duwt gaat dimlicht wel uit en grootlicht aan. En de pook veert nu niet terug. Dus ben je overgeschakeld naar grootlicht.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 82 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.