Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 00:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2017, 22:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Ik ben met een Discovery motorconversieproject bezig: 300Tdi blok gaat vervangen worden door een Siemens elektromotor.

Heb onlangs de motor uit mijn Discovery gehaald en ben nu de motorruimte aan het opmeten om te kijken hoeveel ruimte ik straks heb voor accu's. Nu blijkt het stuurhuis nuttige ruimte op te snoepen dus zat ik eens te denken: zou je een RHD variant van dit stuurhuis links aan de buitenkant van het chassis kunnen monteren? (beetje zoals een P38 stuurhuis wel eens in Serieus wordt geknutseld). Ik kan me de volgende problemen voorstellen:

- Wiel loopt er tegen stuurhuis (nog niet gemeten)
- Droparm loopt tegen Panhardstang dan wel bijbehorende beugel

De panhard stang zou ik 'gewoon' RHD stijl kunnen monteren en vervolgens de beugel links inkorten zodat ie alleen het stuurhuis nog vast houdt?

Iemand die eens mee kan denken over de (on)mogelijkheden?

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 aug 2017, 07:21 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Hallo Lucas,

Ik heb er tijdens het ombouwen van mijn series ook naar staan kijken.
De reden dat ik dit niet gedaan heb is (onkunde wellicht) van wegen de extra arm die voor versteviging zorgt. Volgens mij zit ook een dunne leiding(?) aan je wielkant als je hem aan de buitenkant van je chassis plaatst. Dit maakt het ook wat kwetsbaarder.

Afbeelding

Ik heb voor de simpele oplossing gekozen (P38 stuurhuis) maar denk dat de ruimte geen probleem hoeft te zijn.

:roll: Suc6 Rob

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 aug 2017, 08:13 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ik heb totaal geen idee hoe het bij een "moderne" land rover zit.
maar mijn 109 heeft het stuurhuis op de bumper. dit ivm met stuurbekrachtiging later ingebouwd.
er loop vanaf het stuur alleen een stang van het stuur naar het stuurhuis. met halverwege een koppeling.

Afbeelding

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 aug 2017, 09:28 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
lucasvanlierop schreef:
.....Nu blijkt het stuurhuis nuttige ruimte op te snoepen dus zat ik eens te denken: zou je een RHD variant van dit stuurhuis links aan de buitenkant van het chassis kunnen monteren? (beetje zoals een P38 stuurhuis wel eens in Series wordt geknutseld). Ik kan me de volgende problemen voorstellen:

- Wiel loopt er tegen stuurhuis (nog niet gemeten)
- Droparm loopt tegen Panhardstang dan wel bijbehorende beugel

De Panhard-stang zou ik 'gewoon' RHD stijl kunnen monteren en vervolgens de beugel links inkorten zodat ie alleen het stuurhuis nog vast houdt?

Iemand die eens mee kan denken over de (on)mogelijkheden?

Allereerst denk ik dat Panhard-stang en stuurstang niet voor niks een RHD en een LHD variant kennen.
Als die twee "parallel" lopen zijn de reactiekrachten bij in- en uit-veren minimaal, zitten ze kruislings dan heb je dwarse onderlinge "verschuivingen".

En .. als ik even snel onder de Defender kijk: Er is op z'n best weinig speelruimte.
Kijk eens goed naar alternatieve stuurhuizen. Als er iets bestaat met een lange uitgaande as zou het stuurhuis ook boven het chassis kunnen. Ik neem aan dat je verder onder de motorkap juist ruimte overhoudt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 aug 2017, 11:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
@Mark, mmm daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben en aangezien het om de besturing gaat wil ik niet een discutabele oplossing hebben. Ik heb inderdaad best veel ruimte over straks, het is vooral dat ik de zware accu's zoveel mogelijk boven of beter nog achter het hart van de as wil positioneren.

Ter info: de motor weegt: ~90kg en de voorste accuset: ~ 200kg (ex de accubak) de rest van de accu's denk ik onder/achter de auto te plaatsen. wellicht op de plaats van de tank.

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 aug 2017, 13:00 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
lucasvanlierop schreef:
@Mark, mmm daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben en aangezien het om de besturing gaat wil ik niet een discutabele oplossing hebben. Ik heb inderdaad best veel ruimte over straks, het is vooral dat ik de zware accu's zoveel mogelijk boven of beter nog achter het hart van de as wil positioneren.

Ter info: de motor weegt: ~90kg en de voorste accuset: ~ 200kg (ex de accubak) de rest van de accu's denk ik onder/achter de auto te plaatsen. wellicht op de plaats van de tank.


Snap het niet: Je zal toch ook je vooras naar LHD moeten ombouwen, swiffelbol rechts etc. dan komt alles toch weer goed? :shock:

(Gewoon nieuwsgierig)

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 aug 2017, 13:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
@GatheRRoveR

Mijn Vooras is al LHD, het is meer dat ik me afvroeg of ik het stuurhuis i.p.v. binnen het chassis, buiten het chassis zou kunnen monteren dus gespiegeld. Vandaar het idee om een RHD versie te overwegen.

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 82 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.