Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 20:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 29 apr 2017, 13:01 
Offline

Geregistreerd: za 08 apr 2017, 09:49
Berichten: 6
Hoi. Ik heb een nieuwe flens, spacer en oliekeerring op mijn (niet gedemonteerde) Salisbury as geplaatst.
Met ronddraaien aan de flens is er geen speling meer.

Als ik aan de wielen draai zit er in de lengterichting van de pignonas 3mm speling. De flens wordt dus 3mm naar buiten geduwd of 3mm naar binnen getrokken.
In hoeverre is dit normaal?

Groet Erik


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 apr 2017, 13:05 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Niet.

Pignon as zit gemonteerd met een collapsable bush, is een behoorlijk lastige procedure om flens en keerring te vervangen, maar 3 mm in- en uitschuiven is een no-no, gaat niet goed gaan.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 apr 2017, 14:09 
Offline

Geregistreerd: za 08 apr 2017, 09:49
Berichten: 6
Balen..was ik al bang voor.
Ik kan alleen niet begrijpen waar die speling dan vandaan komt.
Kroonwiel, pignonas en lagers zijn niet vervangen dus de pignonas moet dan nog op de juiste plek zitten.
De spacer is nieuw....moet deze mischien nog 3mm verder ingedeukt worden?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 apr 2017, 11:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Bij een nieuwe bush (da's toch dat busje met die bobbel erop?) Moet je een nieuwe pre-lord opbouwen. Dat gebeurd met behoorlijk veel kracht. Die bush Word dan ingedrukt.
Check je handboek even, daar staat het volgens mij duidelijk uitgelegd.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 apr 2017, 16:00 
Offline

Geregistreerd: za 08 apr 2017, 09:49
Berichten: 6
Ik kom er niet helemaal uit hoe je de preload krijgt.

Bij 250 lbf ft. ..339Nm wordt de bearing spacer ingedrukt.
De draaiweerstand van de flens bij gebruikte lagers 1.7Nm - 3,4Nm

In een ander boek werd het moment van de pignonflensmoer aangegeven op 70-120 lbf ft. ..94Nm-162Nm

Op dit moment heb ik de bout op 162Nm aangedraaid..een heel verschil met de 339Nm

De draaiweerstand van de flens kan ik nog niet meten..ik moet nog een veerunster aanschaffen.

Als ik het eenvoudig bekijk is het gewoon vol aandraaien totdat de 3mm speling eruit is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 apr 2017, 16:01 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
erik09 schreef:
moet deze mischien nog 3mm verder ingedeukt worden?

Zo ongeveer wel ja, zoals sjeroens ook al zegt, heb je veel kracht voor nodig, maar zoals ik al zei, komt nogal nauw, dus of even een goed WPHB halen en je inlezen en uitvoeren, of naar een specialist toe die het voor je kan doen, anders gaat het echt stuk allemaal.

Wat jij een spacer noemt is de collapsable bush, zit ook als het goed is in het midden een "bobbel", die moet je met behoorlijk wat kracht indrukken tot de juiste preload.

Afstellen van de pignon-as preload moet je doen zonder het diff er in en om het diff er uit te halen heb je weer een spreader nodig, zonder spreader gaat het niet lukken zonder de boel te slopen helaas.

Dus niet zomaar even een Zaterdag ochtend klusje helaas.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 mei 2017, 09:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
Kun je dit ook niet oplossen met de shims die aan de binnenkant van je diff zitten?

dit is de afbeelding van mijn parts manual:
https://1drv.ms/i/s!ApF6zJDduU1An4R_0yyqA1ovFK21cg

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 mei 2017, 11:39 
Offline

Geregistreerd: zo 05 okt 2014, 08:42
Berichten: 151
Nee, is in dit geval ook niet nodig, want die shims zijn om de speling van het diff af te stellen en als je je pignonas even 3 mm verder naar binnen zet staat gewoon je diff vast.

Het pignon en kroonwiel zijn niet vervangen, volgens mij zelfs niet gedemonteerd geweest, alleen de collapsable bush onder de flensen daar stel je alleen het draaimoment van de pignonas mee af, niet de speling van het diff.

Het is alleen jammer dat je het draaimoment alleen maar kunt afstellen door het hele diff te demonteren.

Had alleen de keerring vervangen moeten worden, dan had hij met merktekens kunnen aangeven hoe de moer vast zat t.o.v. de flens en dan tellen hoeveel omwentelingen de moer nodig had om er af te draaien, flens en as markeren, flens demonteren, keerring vervangen, flens weer conform merktekens monteren en de moer weer met het juiste aantal omwentelingen aandraaien tot het merkteken en klaar is Klara.

Du moment dat je de flens en of moer ook gaat vervangen heb je geen uitgangspunt meer bij een Salisbury as en moet je de pignonas helaas ook weer helemaal vers afstellen.

Nou zijn er vast mensen die het niet zo gedaan hebben en dan zeggen dat het allemaal perfect is gegaan, maar daar kom je helaas vaak pas achter als het je het slechtst uitkomt en er toch ergens iets afbreekt inwendig en je de hele as kunt gaan vervangen of het is per ongeluk precies goed afgesteld en je hebt nooit meer last.

Nou zijn tweedehands assen inmiddels ruim voorradig dus je zou ook de gok kunnen nemen, alleen zou ik dat zelf dus niet zo doen en de boel gewoon correct monteren, exact conform instructies, dan weet je waar je staat met je as.

Gert-Jan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 mei 2017, 12:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
blijft inderdaad een preciesiewerk. wellicht handig om een paar extra leren keerringen achter de hand te hebben.
als het niet goed gebeurt blijven ze lekken na 100km rijden. (bij mij wel)
Sccs,
Jeroen

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 mei 2017, 22:14 
Offline

Geregistreerd: za 08 apr 2017, 09:49
Berichten: 6
Bedankt voor alle reacties.
Vandaag heb ik al het benodigde gereedschap compleet.
De speling is eruit.
De flens kan nog draaien volgens de opgegeven waarden.
Groet Erik


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 93 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.