Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 10:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 22 apr 2017, 09:03 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Hi, We zijn op zoek naar een winterband of een M&S band voor onze 110.
Momenteel zitten er Grabbers onder.
Wie heeft ervaring met een ander merk band, geen Kumho, die kan ik wel schieten.
Afmetingen van de banden zijn 235 x 85 x 16
We horen het graag.
Groet Sylvester met Thor.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 apr 2017, 12:35 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Sylvester schreef:
Hi, We zijn op zoek naar een winterband of een M&S band voor onze 110.
Momenteel zitten er Grabbers onder.
Wie heeft ervaring met een ander merk band, geen Kumho, die kan ik wel schieten.
Afmetingen van de banden zijn 235 x 85 x 16
We horen het graag.
Groet Sylvester met Thor.

Sylvester,

Ik heb twee sets banden voor mijn 110:
Een zomer-set met "standaard" Continental CrossContact AT, en een winterset met Nokian Hakkapeliitta LT2, beide in 235/85x16 en beide op HD (=Wolf) velgen. Ik ben zeer tevreden over beide.
Vanwege de verplichte rotatie-richting van de Nokian Hakkapeliitta het ik een Cooper Discoverer M+S als reserve bij de Nokian's

De CCCAT is een erg goed presterende zomerband - ook redelijk slijtvast - goed bestand tegen ruwe stenen, opvallend goed in normale modder, tamelijk stil op de gladde weg. De CCCAT komt echter duidelijk te kort als het glad wordt, dat is natuurlijk ook de prijs die je betaalt -- slijtvast en bestand tegen ruw zomers gebruik wil zeggen: een vrij harde/taaie rubbercompound.
De CCCAT was overigens geruime tijd de LandRover standaard-montage op HD-velgen. Ik kreeg ze door het toeval, en dacht "hmm standaard, eens zien wat dat doet" en het valt me meer dan mee, een uitstekende "standaard-band" ook in de minder dan standaard omstandigheden (maar er zijn mensen die op een natte weg meer grip willen - of je dat ook zult vinden?).

De Nokian Hakkapeliitta LT2 is misschien een tikje te weinig "AT" maar wel heel goed in de sneeuw en bij gladheid, hij is ook prettig stil. Het enige wat je bij de Nokian wel ziet is dat ie duidelijk vlotter slijt ... maar dat is ook logisch bij een zachtere rubbercompound. Een collega rijdt jaarrond op de Cooper M+S (een traditioneler type winterband -- een "verbeterd" Michelin XPC profiel), en die Cooper M+S slijt ook wat vlotter.

Wil je een "universele" zomer- en winterband dan lever je op z'n minst in op de winterse kwaliteiten (of je moet de versnelde slijtage van de echte winterband op de koop toenemen).
Een mijns inziens interessante "universele" zomer- en winterband is de Nokian Rotiiva AT. Deze band wordt gewoonlijk geadverteerd als zomerband maar hij heeft wel het voor een winterband vereiste Sneeuwvlokje. Qua profiel-design komt ie aardig in de buurt van de CCCAT, een fijner profiel in het midden van het loopvlak, en grovere AT-blokken aan de rand. De Nokian Rotiiva AT is ook nog eens aantrekkelijk geprijsd, dus indien hij toch wat tegenvalt is het niet zo'n grote miskoop.

O ja, kijk met name voor de winterbanden met een zekere regelmaat op bijv. bandenspotter of winterbandenspotter.
In het bijzonder de winterbanden kennen "dagprijzen". Als conclusie van het globaal volgen: in de loop van oktober-november zakken de prijzen, daarna is het een afhankelijk van de vraag. De verschillen zijn echt de moeite: het kan makkelijk tot 25-30% verschil maken, de Cooper M+S komt nu op € 120 of meer, ik kocht de mijne voor € 100. Mijn Nokians zijn nu € 40 per band duurder. De alledaagse AT's zijn minder variabel qua prijsrange, maar ook daarin zie je fluctuaties.

Als "het midden van het land" in de buurt is mag je komen kijken.


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op zo 23 apr 2017, 09:43, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 apr 2017, 18:17 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
alleen ervaring met echte mudjes, en sinds 3 jaar met cooper at3. deze bevallen zeer goed.
gekocht omdat we nog dromen hadden om met de 109 op vakantie te gaan en de mudjes niet echt veilig en stil waren.
de coopers doen het gewoon goed in de prut en op de snelweg. in het bos op wortels en natte bladeren wat minder.
Maar vast heb ik nog niet gezeten. En de 109 wordt behoorlijk gebruikt waar hij voor is gebouwd. Dwz veel in de prut/berm/bos/etc.
En in de winter voelen ze ook goed aan. Met de mudjes had ik altijd het gevoel dat ik op ijs reed.
stenen weet ik niet maar slijtage? nog niet gezien.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 apr 2017, 19:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
De Cooper AT3 is volgens alle berichten een heel goede en universele band (het is ook een echt moderne band, en dat is mijns inziens winst: doorgerekend op de punten grip, herrie, verbruik en slijtvastheid), en daarbij is ie ook niet duur - het is zelfs een van de goedkoopste betrouwbare banden.
Maar de AT3 is iets "slapper", hij heeft een iets lichter karkas (misschien wel een pluspunt onder de stugge veren van een Series), en hij is 's winters ook niet de beste.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2017, 09:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
O ja ... ik hoor ook graag wat er mis is/was met Kumho banden (en welk type het was).
Toen ik mijn winterbanden uitzocht zag ik ook interessante Kumho (type KC11) banden.
Dwz "interessant" qua prijs en zo op het eerste gezicht qua profiel.
Maar omdat ik weinig info vond en de Nokian banden al veel langer als zeer goed golden (en ik een voordeeltje had) heb ik toentertijd voor iets meer (en achteraf gezien voor beslist niet teveel) een set Nokian Hakkapeliitta LT2 gekocht.

Zie wellicht ook Blacklandy
Er is een en ander over 235/85x16 winterbanden te lezen - nogal negatief wat betreft de Kumho KC11.
De grote lijn is: Hetzij Cooper Discoverer M+S danwel Nokian Hakkapeliitta.

Overigens vond ik indertijd ook een nogal negatieve kant aan de Nokian Hakkapeliitta LT (dus de voorloper van de LT2).
Onder warmere omstandigheden (en waarschijnlijk met relatief weinig lucht) gaf het langs-profiel problemen - beginnende scheurvorming - en verder natuurlijk een versnelde slijtage (maar dat verwacht je ook).
De Nokian Hakkapeliitta LT2 heeft een "visgraat" profiel en is daarmee veel minder gevoelig voor dit eerdere probleem.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2017, 10:52 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Hi, Mijn ervaring met Kumho banden komen van het caravan gebruik waar deze af fabriek onder zitten.
De banden hebben we na 1 jaar vervangen voor Michelin banden vanwege instabiel gedrag van de caravan. Na demontage vanaf de caravan kon ik goed in het loopvlak kijken waarbij er een scheur zichtbaar was tot op het canvas, volgens de bandenboer hebben we geluk gehad. Overige caravan gebruikers van hetzelfde merk, melden gelijksoortige problemen inclusief klapbanden, vandaar geen Kumho banden meer.
Overigens bedankt voor alle informatie, maar we zijn er nog niet uit. Jammer dat Michelin geen 4 seizoenen / winterband maakt in deze afmeting. Op onze RRC reden we altijd met winterbanden.
Mochten er nog meer adviezen zijn horen we dit graag. :D
Sylvester en Thor

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2017, 13:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Sylvester schreef:
.....
Overigens bedankt voor alle informatie, maar we zijn er nog niet uit. Jammer dat Michelin geen 4 seizoenen / winterband maakt in deze afmeting. Op onze RRC reden we altijd met winterbanden.


Wat wil je nu liefst ?
Een zomerband die 4-seizoenen-kwaliteiten heeft of een winterband die 's zomers ook nog goed is.

Ik zou voor de eerste voor de Nokian Rotiiva AT gaan, en voor de tweede de traditionele Cooper M+S.

Beide zijn niet te duur, de Cooper heeft ondanks zijn leeftijd nog steeds fans, en de Nokian is een tikje een gok - maar als echt moderne AT met brede kwaliteiten is het voor mij een serieuze kandidaat zodra ik mijn CCCAT voldoende opgereden heb.
De Nokian Rotiiva is wat variabel in "dagprijs" dus als je daarvoor gaat even opletten wanneer je "erinstapt".

Overigens ben ik geen fan van winterbanden in 's zomers gebruik.
Naast de versnelde slijtage heb je bij winterbanden 's zomers heel veel langere remwegen.

PS.   Michelin heeft inmiddels al jaren geen leuke banden meer voor de Defender. Ik was heel lang een zeer trouw fan van de XPC (in 7.5x16), dat was een heel prettige jaarrond-band (met heel goede winterse kwaliteiten), alleen een band met een zwakke AT-prestatie.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 apr 2017, 10:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Door de banden-vraag heb ik de laatste dagen even iets vaker naar de Nokian Rotiiva AT "dagprijzen" gekeken, en die "dagprijzen" variëren ... misschien omdat de omzet wat kleiner is, en de voorraden dus ook wat kleiner .... maar bijvoorbeeld gister was je zo € 20-25 meer kwijt voor een set van 4 (de nu weer opnieuw goedkoopste was kennelijk even door zijn voorraad heen).

Misschien heeft er iemand stiekem meegelezen en gauw een setje Rotiiva's gescoord ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 mei 2017, 17:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Sylvester en Thor,  Wat is het nu geworden, of weet je het nog niet ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 mei 2017, 19:23 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Hi, Ik ben geneigd om toch voor Michelin te gaan, dan maar zomerbanden, maar ik heb hek
le goede ervaringen met Michelin.
Ik hou je op de hoogte.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 mei 2017, 21:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Sylvester schreef:
Hi, Ik ben geneigd om toch voor Michelin te gaan, dan maar zomerbanden, maar ik heb hele goede ervaringen met Michelin.
Ik hou je op de hoogte.

Bij mijn weten zijn de enige banden die Michelin voor de Defender heeft de Latitude Cross (en de oude XZL) en dan in 7.5x16 (in 235/85x16 zijn deze banden "zeldzaam").

Die Latitude Cross .... daar was ik kortstondig tevreden over, en daarna snel toenemend "cross". Ik "kreeg" de Latitude Cross onder mijn Puma, en de eerste 5.000 km was ik er blij mee, daarna ging het mooi er voor mij af. Deze banden hebben een mooi licht karkas, maar ... het is mijns inziens te licht onder een Puma. En de Latitude Cross laat je ook nog eens staan in de sneeuw.

De Latitude Cross is niet te vergelijken met de oude XPC, dat was een band waar ik heel blij mee was*: degelijk, zuinig, en een prettig universeel weggedrag (ook in de sneeuw) ... het enige waar de XPC te kort schoot was aan de terrein-kant van het AT-spectrum.
De XZL moet je niet willen, dat is een ouderwetse Mud-band, en daar zijn inmiddels betere en duurzamere tegenhangers voor, als je al een Mud-band wilt.
* Ik heb bijna 15 jaar de Michelin XPC gereden, afgezien van z'n beperkingen in het terrein was dat een geweldige band.

O ja, de Michelin banden zijn nieuw ook nog eens erg duur, omdat LandRover vroeger de XPC als standaard-montage gebruikte waren deze banden (of complete wielen) vaak voor een leuke prijs te vinden - ik heb er niet een nieuw gekocht, behalve dan die 5 die nieuw onder mijn 1999er Td5 zaten. :D


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 mei 2017, 07:42 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Hi, je brengt me aan het twijfelen, ik heb de Latitude Alpin 5 jaar onder een Disco 2 gehad en dat reed zeer goed. Terrein rijden doen we nauwelijks. Zijn er meer forumleden die ervaring hebben met de Latitude cross? Ik hoor het graag.
Groet Sylvester.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 mei 2017, 09:28 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Sylvester schreef:
Hi, je brengt me aan het twijfelen, ik heb de Latitude Alpin 5 jaar onder een Disco 2 gehad en dat reed zeer goed. Terrein rijden doen we nauwelijks. Zijn er meer forumleden die ervaring hebben met de Latitude cross? Ik hoor het graag.


Je ziet de Latitude Cross relatief vaak onder de wat mooier onderhouden Series.
Misschien omdat ze door de standaard-montage op de Defender beschikbaar waren (samen met nette tubeless-velgen).
Misschien ook omdat een wat "slappere" band onder een Series beter bevalt ... een Series stuurt sowieso iets minder strak, rijdt meest ook iets rustiger, de mooier onderhouden Series rijdt waarschijnlijk weinig 's winters, en komt denkelijk ook weinig buiten de weg.

De Mr Michelin info zei dat de Latitude Cross een lange levensduur had ... dat heb ik beslist niet gemerkt, integendeel. De oude XPC was veel slijtvaster, uiteindelijk beter in het lichte off-road, en héél veel beter in de sneeuw (de XPC geldt in Zweden zelfs als winterband).
De XPC had nog staal in het karkas, en was veel stijver ook in de wangen (waardoor hij meer stoten door gaf, maar ook veel strakker stuurde).

Anyway, ik ben net weer een lange week naar de Belgisch-Franse grens geweest en ik had geen moment heimwee naar de oude Michelins (terwijl ik vroeger in sommige kringen bekend stond als "Monsieur XPC"), de ContiCrossContactAT in 235/85x16 verslaat op vrijwel alle fronten mijn geliefde XPC (maar ik heb er dus wel echte winterbanden naast).
Mijn Nokian Hakka's zijn misschien nog iets "vriendelijker" maar 's zomers te zacht ... daarom dus mijn suggestie Nokian Rotiiva AT.

O ja, "terrein-rijden" in de strikte zin doe ik ook nauwelijks, maar als je graag wild kampeert dan komt gewoon wel eens voor dat een bosweg een bospad wordt en daarna nog beroerder, of wanneer je in een prachtige gemaaide hooiland kampeert ... met een door de tractor stuk gereden inrit ... dat ben je wel heel blij dat je niet op de hulp van een tractor hoeft te wachten.

PS Ik zie overigens dat de Michelin Latitude Cross nu wel goed verkrijgbaar is in 235/85x16, en dat de prijs niet meer zo extreem hoog ligt als in het verleden soms wel het geval was


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 mei 2017, 13:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Ik vind die CCC ook gewoon mooi, mag dat ook? :-P

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 mei 2017, 14:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
lucasvanlierop schreef:
Ik vind die CCC ook gewoon mooi, mag dat ook? :-P


Dat mag ;)

Ik vond en vind de XPC (nog steeds) heel mooi, een fraai minimalistisch evenwichtig ontwerp.
Ik vond de CCCAT niet moeders mooiste, maar ik kreeg ze nu eenmaal, en ik vind ze steeds mooier.

Qua mooi vind ik de Nokian Rotiiva heel hoog scoren, iets minder grofstoffelijk als de CCCAT.
En net als de Nokian Hakka's die ingenieuze ingebakken slijtage percentages.
Qua mooi scoren de Nokian Hakka's weer minder (maar ze zijn wel heel goed in de sneeuw).

O ja, de Nokian Rotiiva is ook nog een zuinige band (zeggen ze).
Voor wie elektrisch wil (gaan) rijden ook nog een overweging.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jun 2017, 12:48 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Nou het zijn toch nieuwe Michelins geworden. Ik kan melden dat de Puma een stuk soepeler rijdt en veel stiller is geworden. Nadelen heb ik nog niet gevonden, maar daar is de tijd nog te kort voor. Eerst maar eens op vakantie naar Zweden met de sleurhut om te zien hoe dit span zich gedraagt. In ieder geval bedankt voor alle meningen, en ik heb nu 5 Grabbers te koop waarvan 1 met 16 mm profiel.
2 met 8 mm en 2 met 3 mm profiel.
Groet Sylvester.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 jun 2017, 14:19 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Sylvester schreef:
Nou het zijn toch nieuwe Michelins geworden. Ik kan melden dat de Puma een stuk soepeler rijdt en veel stiller is geworden. Nadelen heb ik nog niet gevonden, maar daar is de tijd nog te kort voor. Eerst maar eens op vakantie naar Zweden met de sleurhut om te zien hoe dit span zich gedraagt.


Ik blijf ook nieuwsgierig.

Ik neem aan dat je 235/85x16 hebt ? Wellicht maakt de extra breedte de band een stukje stabieler.
Mijn bedenkelijke ervaringen waren met 7.5x16 en pas na de eerste 10.000 km.

En qua soepel en stil: Ik heb een omgekeerde ervaring, maar dan ten opzichte van de Michelin XPC: die laatste was nl gewoon nogal stug, en waarschijnlijk daardoor wel redelijk strak qua wegligging. De oudere XPC werd ook wat lawaaiiger en mijn huidige banden steken dus gunstig af. Maar goed ... eerst eens horen na een Zweedse vakantie, dan zijn de Michelins wel ingereden.

En ... je bent nog steeds welkom voor een vergelijkend onderzoek.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2017, 11:17 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Alweer een tijdje terug van vakantie met de nieuwe Michelins eronder, nou ze doen het zeer goed, minder lawaai, zijn wat soepeler en de rolweerstand is beduidend minder dan bij de Grabbers.
Dus nog steeds te koop: 5 grabbers 235 x 85 x 16.
Sylvester.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2017, 20:23 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Sylvester,
Ik hoop dat de 235/85x16 Michelin Latitude-Cross ook op de langere duur blijft bevallen.
In 7.5x16 was ik er om te beginnen ook heel tevreden mee, maar na ± 2 jaar was wat mij betreft al 't moois eraf.
Ondanks ruim lucht werd de band steeds soepeler (men leze flodderiger), zodanig dat ik toen weer terug ging naar mijn oude XPC (die ik als winterband nog gebruikte - men leze: ik wilde na de winter geen bandenwissel meer, de XPC beviel zoveel beter, ondanks dat die nogal stug was).
Maarrr ... wellicht is het een "eigenschap" van deze band in de smalle 7.5x16 versie en blijft de iets bredere wel stabiel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 76 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.