Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 12:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 26 maart 2017, 10:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Omdate de koplamp units van mijn discovery versleten zijn (mounts afgebroken) en de knipperlichten (door dat stomme klemsysteem) al jaren op half zeven hangen ben ik op zoek naar een andere oplossing.

Dus er moet iets anders komen. So wie so ben ik wel gecharmeerd van LED verlichting (heb het achter al jaren). Met mijn EV conversie project (http://laroprik.nl/viewtopic.php?f=9&t=2000883) in het achterhoofd zou het lagere energieverbruik ook nog mooi zijn. Ik snap natuurlijk ook wel dat het bij een niet heel gestroomlijnde auto van 2000kg relatief gezien niet zoveel uitmaakt maar toch. Wat ik me nu afvraag: hoezo is LED zuiniger, het verbruik is nou niet bepaald laag met modellen van 80 - 115 Watt (https://www.budget-parts.nl/producten/d ... hting-led/)

Neem b.v. dit (instap) model: https://www.budget-parts.nl/producten/d ... bl-hq.html

Er staat 80 (50 + 30) Watt

Het is me hier niet helemaal duidelijk hoe ik dit moet lezen, is dit dan 30 Watt voor dimlicht EN 50 Watt voor groot licht? of is het eerder en/of?

Als naar een normale H4 lamp neemt (zoiets zit er nu in)
https://www.conrad.nl/nl/halogeenlamp-p ... 00524.html

Dan zie je iets als 55/60 Watt staan, is het dan 55 of 60 Watt of zelfs 55 + 60 Watt?

Ik realiseer me dat dit best wel een noobvraag is voor iemand die al een hele auto from scratch heeft gebouwd maar ik ben hier eigenlijk nooit zo mee bezig geweest + dat ik de specs van de fabrikant niet helemaal volg.

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 maart 2017, 11:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Nou ik sprak net iemand en die heeft het merk Trucklite in zijn Defender en raadde me aan eens op youtube te kijken. In dit fimpje: https://youtu.be/syCRMmV0-Bg?t=233
Word gesproken over 1.4 A bij 12v voor Dimlicht (dubbele voor groot licht maar dat gebruik ik zelden(. Dat is maar zo'n 16,8 Watt, dat zou dus wel meevallen.

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 maart 2017, 23:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Lucas,

In iedr geval moet je voor de traditionele H4 lampen lezen: 55 W gedimd & 60 W ongedimd.
En dus 55+60 als seinlicht.

En ... er bestaan H4 LED "lampjes" ... alleen zijn die tot nog toe meest Xenon-blauw en niet van de prettiger gloeilamp-warmte.
Een goede kans dat daar nog beweging in komt. De H4 LED "lampjes" hebben "gewoon" een naar boven stralend LED-deel en een naar onder
stralend deel, bij grootlicht branden beide, bij gedimd allen het naar boven schijnend deel. Aangenomen dat de LED-lichtjes op de juiste gloeidraad-plek zit zou je een correct lichtbeeld verwachten.
Dus is het wachten op een goed evenwichtig en niet te blauw licht ... dan wil ik ze ook.

Voor het verbruik hoef je het niet direct te doen. 110 of 120 W is weinig op het totaalverbruik.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 apr 2017, 14:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Sorry voor de late reactie ;-)

Dus over het algemeen gebruik je dus 'maar' 55 of 60 Watt en heel af en toe 115 Watt? Het verbruik scheelt op het geheel idd niet veel maar toch ruim een factor 3 bij dimlicht. Aangezien ik ook rekening moet houden met elektrische stuurbekrachting en rembekrachting. Probeer ik in ieder geval zo efficient mogelijk te denken want iedere kilometer is er een :) Lager verbruik is een ding, uitschakelen van b.v. stuurbekrachting bij hogere snelheden is een ander ding.

Ik lees ook wel eens over de H4 lampjes maar volgens mij is dat vaak niet E gekeurd en bovendien zijn mijn koplamp units ook versleten.

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 apr 2017, 20:23 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
lucasvanlierop schreef:
Sorry voor de late reactie ;-)

Dus over het algemeen gebruik je dus 'maar' 55 of 60 Watt en heel af en toe 115 Watt? Het verbruik scheelt op het geheel idd niet veel maar toch ruim een factor 3 bij dimlicht. Aangezien ik ook rekening moet houden met elektrische stuurbekrachting en rembekrachting. Probeer ik in ieder geval zo efficient mogelijk te denken want iedere kilometer is er een :) Lager verbruik is een ding, uitschakelen van b.v. stuurbekrachting bij hogere snelheden is een ander ding.

Ik lees ook wel eens over de H4 lampjes maar volgens mij is dat vaak niet E gekeurd en bovendien zijn mijn koplamp units ook versleten.


Je gebruikt 'maar' 2x 55 of 60 Watt (want twee koplampen) en 2x 115 Watt bij seinlicht.

Qua H4-LED of alternatieve (dure) integraal ontworpen LED: Ik zou rekening houden met de winst die je kan behalen, maar de aanschaf zo lang mogelijk uitstellen. De LED-verlichting wordt nog steeds met de dag goedkoper.
(Of je je echt zorgen moet maken over al dan niet E gekeurde LED H4 ? ... als de kleur en het lichtbeeld maar klopt.)

Overigens, reken je niet al te rijk: Als je LED dagrijverlichting kiest en LED ook voor de rest, dan heb je alleen het nachtelijke verbruik van de traditionele dan wel LED koplampen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 apr 2017, 21:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Idd, die H4 zie je van buiten natuurlijk niks van, maar in mijn geval moet ik toch nieuwe koplamp en knipperlicht units kopen want die echt afgeschreven. Die kosten gaan er dus al af.

Verder is mijn front so wie so aan wat liefde/verandering toe want het is op een of andere manier niet te doen om de knipperlichten strak te monteren. Ik denk er wel eens aan zelf een frontje te maken met ronde koplampen. Beetje zoals de RRC dus, ik vond onderstaand voorbeeld wel mooi (maar dan zonder lier)

Afbeelding

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 apr 2017, 21:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
lucasvanlierop schreef:
Idd, die H4 zie je van buiten natuurlijk niks van, maar in mijn geval moet ik toch nieuwe koplamp en knipperlicht units kopen want die echt afgeschreven. Die kosten gaan er dus al af.

Verder is mijn front so wie so aan wat liefde/verandering toe want het is op een of andere manier niet te doen om de knipperlichten strak te monteren. Ik denk er wel eens aan zelf een frontje te maken met ronde koplampen. Beetje zoals de RRC dus, ik vond onderstaand voorbeeld wel mooi (maar dan zonder lier)

Afbeelding


Ahh ... da's leuk "iets anders".

Bijv. met platte NAS-achtige LED-lichtjes en een standaard ronde koplampunit.
Je kan dan nog steeds een traditionele(re) ronde H4-unit nemen, die kost nauwelijks iets, in ieder geval kost die niets afgezet tegen de dagkoersen van een LED-unit.

Bedenk dat nog steeds veel van de LED-koplampen een onaangenaam soort licht geven. Dat "onaangenaam" is geen probleem bij markerings en signaal-lichtjes, voor de koplampen waarbij je zelf ook wilt kunnen zien is "onaangenaam" echt een handycap ... probeer maar eens een boek te lezen met een LED-lantaarntje, je hebt veel meer licht nodig als met een traditioneel gloeilampje -- de betere LED-lantaarntjes doen het beter als de "goedkopere", met het goedkoopste blauwe licht wordt je gewoon héél snel moe. (Don't ask me how I know .... een fietskampeerder wil graag op alles, en vooral op gewicht besparen - een LED lantaarntje is licht en doet het heel lang ... dus ervaring te over.)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2017, 18:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Kijk wat betreft het energie-verbruik eens hier: https://pilotxenonshop.com/h4-bi-led-ki ... erformance

LED-H4 vervangers (van schijnbaar een redelijke/goede kwaliteit): 30 Watt per lampje.
Je halveert dus de gedimd/grootlichtstroom met LED-lampen.
Je verdient ongeveer even veel als je de "kleine" lichtjes in LED uitvoert.
Je verdient ook aardig als je dag-rijd-lichten monteert (schakel ze dan wel zo dat je ze uit kan zetten, en dat de achterlichten mee aan gaan).
Je kan dan wanneer je geen licht "nodig" hebt, maar je tegelijk de stadslichtjes net te weinig attentie vind geven (en in landen waar je verplicht dag-rijd-licht of bij gebrek gedimd-licht moet voeren) die dag-rijd-lichten voeren, dat spaart meer als de LED-koplampen.

Vooralsnog vind ik het een "probleem" dat de LED-H4 vervangers een lichttemperatuur van ± 6000 of nog hoger hebben.
Zulke lampjes in een Halogeen-temperatuur ... daarover zou ik serieus aan gaan denken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.