Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 20:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: dynamo 300 TDI
BerichtGeplaatst: wo 15 maart 2017, 17:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 75
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Eerst allemaal de groeten van best wel ver weg, Gambia. Is ook al weer veel te lang geleden dat ik weer eens op dit prikbord ben geweest.
Maar nu het volgende:
Zit hier met een defender 90 waarvan de accu niet geladen wordt. Bij het starten gaat het lampje netjes aan en weer uit als de motor loopt. Zover geen probleem. Als de motor loopt en ik de stekker achter de dynamo verwijder meet ik op de gele aansluiting 14,nog wat Volt en op de dikke bruine 18,nog wat Volt. Klopt dit, of is er toch iets mis met de regelaar?
Hoop op jullie reacties.

Groet,
Wim

_________________
Wim (alias Sil)
Afbeelding
Land Rover Restauratie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: dynamo 300 TDI
BerichtGeplaatst: wo 15 maart 2017, 21:12 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Wim,
Hoewel ik geen harde (uit de eerste hand) bewijzen heb heb ik altijd aangehouden om de dynamo beter niet zonder belasting (dus accu aansluiting) te laten draaien.
Onbelast loopt de dynamo-spanning ongecontroleerd hoog op (en dat kan van alles verstoren, en/of de regelaar/gelijkrichters slopen) ... dat is ook de reden waarom je een zekere voorzichtigheid moet betrachten bij het met hulpstart-kabels starten van een auto met een diep vermoeide accu.
Qua metingen heb je in mijn ogen ook meer aan de spanning bij de dynamo en op de accupolen bij een lopende motor en aangesloten accu.
Ergens een slechte massa kan ook alles in de war sturen, dan laadt de accu ook niet terwijl er ongeveer niks mis is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: dynamo 300 TDI
BerichtGeplaatst: do 16 maart 2017, 11:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
als je de stekker eruit haalt zal de spanningsregelaar niet meer werken.
meet eens de spanning op de accu tijdens het lopen, iets meer als stationair. dit zou rond de 14v moeten zijn.
Zoals gezegd, check je massa en andere contacten.
Volgens mij loopt er een + draad van je accu naar je startmotor en daarna naar je dynamo.
Je kunt altijd een extra massa draad trekken van motor naar je - op de accu. bv van je huis startmotor of dynamo
j.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: dynamo 300 TDI
BerichtGeplaatst: do 30 maart 2017, 23:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 12 sep 2014, 00:57
Berichten: 75
Woonplaats: Sanyang Village Gambia
Sorry, ben een beetje laat.
Bedankt voor de reacties. Denk dat het ding nu wel bij laadt. Zit op 13,7 volt. Hij start nu weer wel elke dag. Eigenaar heeft de auto weer mee en is helemaal happy. Beste man wist het nog niet maar rijdt al jaren in difflock met alleen achterwielaandrijving. Steekassen in de vooras kun je vrij ronddraaien. Zo maak je nog eens wat mee. :)

_________________
Wim (alias Sil)
Afbeelding
Land Rover Restauratie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: dynamo 300 TDI
BerichtGeplaatst: za 01 apr 2017, 23:58 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Tja, 13,7 V is een beetje laag om echt goed op te laden, maar zolang je geen koud weer hebt zou het maar zo goed kunnen gaan.

Geen voorwiel-aandrijving, en permanent Diff-Lock ... dat geeft te denken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: dynamo 300 TDI
BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2017, 17:56 
Offline

Geregistreerd: zo 24 jul 2016, 08:40
Berichten: 40
Hi Wim,

Beetje laat misschien maar wilde toch mijn verhaaltje kwijt.

13,8 volt is opzich een prima waarde voor wagens met een ouder laadsysteem gemaakt voor oudere accu's. Modernere accu's hebben een kalk toevoeginging waardoor de accu minder snel gaat gassen. De gasspanning ligt wat hoger. Modere auto's met de tegenwoordige veelheid aan elektronica aan boord willen ook graag een hogere accuspanning zien.
Waarschijnlijk heb jij een modernere accu en een ouder laadsysteem dat de laadspanning afregeld op 13,8 volt. Dat is niet erg. De accu's doen het heus wel. De kalk toevoeging belemmerd de accu niet om te werken zoals een ouder type accu deed zonder kalk.
Bovendien heb jij een oude domme auto die ook gewoon gaat starten als de spanning aan de lage kant is. Moderne auto's zijn erg slim gemaakt en starten niet als de accuspanning aan de lage kant is om de accu te beschermen. Ook hebben de moderne slimme hersens in een moderne auto een behoorlijk voedingspanning modig om slim te blijven. Anders worden de hersens dom en gaan rare dingen doen. Vandaar dat een moderne auto bij een accuspanning die aan de lage kant is niet gaat starten.

Oude auto's gaan wel altijd (proberen) te starten. Dat lukt dus niet bij een te lege accu maar waarschijnlijk wel bij een accu die nog niet geheel leeg is. Zeker in een warm klimaat.
In een warm klimaat of in Nederland 's zomers dus is het verstandig om de accu met een wat lagere accuspanning als 13,8 volt te laden. Dan wordt de accu niet snel te heet. De meeste nederlandse accu's sneuvelen 's zomers tijdens een lange hete rit naar het zonnige zuiden. De accu wordt dan stuk geladen door een te hoge laadspanning. De meeste mensen merken daar overigens niets van. De auto blijft het gewoon doen tot de eerste stevige nachtvorst. Dat staat iedereen bij de anwb garage met de klacht dat de accu is stukgevroren. Helaas is de accu 's zomers doodgegaan en een deel van zijn capaciteit kwijtgeraakt. En dat gebrek aan capaciteit merk je pas op een koude winter ochtend als alle beschikbare capaciteit voor een door dikke koude olie superzwaar lopende startmotor nodig is.

Mijn militaire landrover heeft het met twee (de goedkoopste) mutlu accu's (met calcium) van 50 Ah negen jaar gedaan. Toen ging ik de landrover slopen en hebben de accu's 5 jaar ongebruikt staan wachten. En vijf jaar later waren ze bij het opnieuw in bedrijf nemen van de landrover stuk. De laadspanning van de landrover was toen 27,5 volt. Dat is 13,75 volt per accu. Dat heeft dus 9 jaar prima gefunctioneerd.

Omdat je in een warm klimaat (Gambia) woont zal ik zeker niet hoger gaan zitten met je laadspanning. Gewoon laten voor wat het is. Als je nu in Januari op expeditie gaat naar de noordkaap en -40 gaat trotseren dan zou ik de laadspanning wel hoger maken. En ik zou je een standkachel adviseren.

Exfietser. met een 109 2,5NA met 24V dynamo, 12V Dynamo, 3 x accu in de laadvloer, achterbank 3zpl, keuken (gas en stromend water en koelkast) twee slaapplaatsen in de wagen, daktent met 3 slaapplaatsen, 3 brandstoftanks. electrisch verwarmde voorruiten en spiegels, zonnepaneel en tropendak

Wat nog moet komen: Standkachel(diesel) opbervakken voor sneeuwkettingen, HF zender van 1kW en VHF zender 1kW voor eme. Zonnepaneel, Grote loopantenne. En wat ik vergeten ben.

_________________
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 85 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.