Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 18:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 feb 2017, 15:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Hoi!,

Zo'n 8 jaar geleden heb ik de mogelijkheden ook al eens onderzocht maar toen leek het nog niet haalbaar. Echter ik wil het nog eens proberen: een elektrisch aangedreven Land Rover bouwen.

Die Land Rover is een mijn geval een Discovery 123 inch.

Ik ben nog druk bezig mijn plannen (en fondsen) verder uit te werken maar vooralsnog is het plan in grote lijnen:
- Stevige (waterdichte) elektromotor + controller direct (of via korte Cardanas) aan de LT230 tussenbak koppelen
- Een hele 'batterij' Tesla accu's (Smart of Model s) montoren
- Lader, DC/DC converter etc. installeren
- De hele setup waterkoelen

Als ik goedkeuring krijg van de RDW gaat overigens in de verkoop:
- 300Tdi blok (compleet)
- R380 bak
- Tank
- Uitlaat
- klein grut

Ik haal dit keer trouwens veel inspiratie bij:
http://www.oudevolvo.nl/ev-combi/

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 feb 2017, 19:40 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Ahhhh ... het blijft kriebelen ....

Ik blijf nieuwsgierig dus je hebt in ieder geval één lezer als je de voortgang meldt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 feb 2017, 20:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2014, 08:19
Berichten: 103
Woonplaats: Bergen op zoom
Ik ben ook benieuwd. is iets wat ook altijd wel in gedachte blijft om misschien later voor een series te doen.

_________________
ex-defensie series 3 109 (1981). 2.5 NA. 24V voertuig voltage en 12V uitbreiding met extra dynamo voor aanhanger etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 maart 2017, 14:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Ja het bleef altijd kriebelen, en als randstedeling die voorlopig toch niet op wereldreis kan is het ook steeds interessanter om een auto te hebben die overal kan komen maar wel overal MAG komen :-)

Het is nog steeds gigantisch duur, maaarrr niet duurder dan een paar jaar MRB (geel kenteken) betalen + onderhoud + brandstof.

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 maart 2017, 21:07 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Ambitieus plan, heel veel succes gewenst. Ik ben nieuwsgierig naar het resultaat.

Ik zou echter voor een andere aandrijving kiezen: vier electromotoren, eentje voor elk wiel, rechtstreeks op het wiel. Met electrische aandrijving heb je geen versnellingsbak nodig, je hebt het volledige vermogensbereik van de motor(en) tot je beschikking middels het ampèrepedaal.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart 2017, 10:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Pike schreef:
Ambitieus plan, heel veel succes gewenst. Ik ben nieuwsgierig naar het resultaat.

Ik zou echter voor een andere aandrijving kiezen: vier electromotoren, eentje voor elk wiel, rechtstreeks op het wiel. Met electrische aandrijving heb je geen versnellingsbak nodig, je hebt het volledige vermogensbereik van de motor(en) tot je beschikking middels het ampèrepedaal.


Uit betrouwbare bron (dwz mijn broertje) hoorde ik dat het niet makkelijk haalbaar is voldoende koppel te halen uit een naaf-motor (wat het mooiste zou zijn) -- je wilt liefst ook een beetje handzame motoren.
Met een tussenbak (eventueel eentje met een extra "hoge" high) heb je in ieder geval een toeren-verdubbelaar (en daarmee een koppelverdubbelaar), en met de vertraging in de diffrentieels heb je sowieso een wat prettiger toerenbereik voor de e-motor.

Allemaal "hear-say", maar vaak redelijk to-the-point   (dit itt de social "different facts")


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart 2017, 19:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 262
Woonplaats: Buchten
Volgens mij is het koppel toch omgekeerd evenredig met het toerental, dus een toeren verdubbelaar geeft een koppel halvering.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart 2017, 19:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Wim Janssen schreef:
Volgens mij is het koppel toch omgekeerd evenredig met het toerental, dus een toeren verdubbelaar geeft een koppel halvering.


Hmm ... zo kan je het ook lezen.
Ik bedoelde een toerenverdubbelaar voor de elektro-motor teneinde te voorkomen dat het te leveren koppel zo groot wordt dat de elektro-motor in rook opgaat.

De stroom en koppel-krommen voor elektro-motoren zijn meest wel zo dat je een aangenaam start-koppel hebt maar ook dat er een bovengrens aan zit. Wil je een dijkhelling vanuit 0 km/u omhoog komen dan heb je hetzij een erg grote motor nodig dan wel iets van tandwielen.

De modernste elektro-motoren (met bijbehorende regel-electronica) doen het wel veel beter maar dan is het nog steeds de vraag hoe groot (of klein) de elektro-motor wordt. Bij iets traditioneler techniek is een "versnellingsbak" toch handiger .... ik weet iets van spoorwegen - locomotieven zijn jammer genoeg niet mijn specialiteit - tot voor kort was het voor een elektro-lokomotief een "optie" om een twee-snelheden tandwielset in te bouwen, een tragere voor zwaar goederenvervoer en een snellere voor ... de lichtere sneltrein .... dit zegt mij als locomotief-leek genoeg, er zijn grenzen aan de rekkelijkheid van een elektro-motor.

PS Het wordt toch erg vervelend als je steeds weer nieuwe rook in het systeem moet stoppen ... omdat ie anders uitgerookt raakt


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart 2017, 21:33 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Duik ook eens in Stella. Dit is een solar project van de TU Eindhoven. De auto heeft geen v-bak.

Een ander idee: twee electormotoren, eentje aan elk diff.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 maart 2017, 23:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
@Pike Een motor per wiel (een naafmotor wel ter verstaan) was mijn plan in 2009. Helaas was dat toen en ook nu nog steeds niet haalbaar.

Het punt is dat je voor meeste motoren toch echt een behoorlijk vertraging nodig hebt (Een Tesla Model S zit op iets van 1:8,5. ) Het koppel en toerental zijn niet geschikt voor directe aandrijving. Verder is het zo dat gelijkstroommotoren wel behoorlijk veel koppel hebben vanaf 0 toeren maar op bijna alle andere vlakken nadelen hebben ten opzichte van wisselstroom motoren. Dus ik ga toch voor de laatste optie.

Verder zijn motoren en controller/inverter (die heb je 1 per motor nodig!) erg duur, en zwaar + dat je dan een een 4 weg elektronisch differentieel moet gaan nabootsen.

Hoewel ik er graag van af zou willen wil ik toch een deel van de conventionele aandrijflijn behouden om het enigzins haalbaar en betaalbaar te houden.

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 maart 2017, 10:27 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
lucasvanlierop schreef:
....
Hoewel ik er graag van af zou willen wil ik toch een deel van de conventionele aandrijflijn behouden om het enigzins haalbaar en betaalbaar te houden.


Precies, dat was de conclusie die een paar jaar geleden ook al gold.
Als je ook een 45º helling wilt kunnen nemen ben je zelfs "blij" met Low op de tussenbak en de mechanische Diff-Lock.

Er komt wellicht nog wel meer qua mogelijkheden maar of je een echte terrein-4x4 kan maken met een "revolutionaire" aandrijving is de vraag (althans, de vraag is of dit ook economisch haalbaar is). Elektro-motoren in de hub of in portaal-assen (met een mooie eindvertraging) is het mooist ... je hebt dan ook 4x de afdichting tegen water en vuil, en 4x de controllers en nog belangrijker een hoofd-controller die er ook een werkende 4x4 van maakt (het moet kunnen, met ABS & traction-control, bocht-afhankelijk, en desgewenst met iets extra voorwiel-slip).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 maart 2017, 11:52 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
even lekker flauw ook wat melden....................

op mijn caravan heb ik 2 electro motoren 1 op elk wiel.
gaat alleen maar 4km :D

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 maart 2017, 13:07 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
even lekker flauw ook wat melden....................

op mijn caravan heb ik 2 electro motoren 1 op elk wiel.
gaat alleen maar 4km :D


Is ook een oplossing.

Je gaat met je "vieze diesel" tot de stads-rand en rijdt met de caravan verder de "schone zone" van de stad in.
Is wel humor, je parkeert die caravan dan natuurlijk bij een laadpaal.

Om parkeergeld (en zoeken naar een P-plek) te sparen gooi ik de Brompton vouwfiets wel achterin ... (of ik neem de trein + Brompton)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 maart 2017, 13:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
Wat betreft afdichting tegen water en vuil. Ik ben geen echte modderbak fanaat maar toch wil wel dat dit in orde is. De motor waar ik nu naar kijk, te weten:

http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=1PV5135

Is volledig gesealed, meer specifiek IP67, wat is IP67? Wel deze site:

http://nl.pcmag.com/waterbestendig/1689/guide/ip-scores-hoe-waterdicht-is-waterdicht

zegt:
Eerste getal: 6 Stofvrij Praktijk: Volledig stofdicht.
Tweede getal: 7 Dompeldicht Geen indringing indien ondergedompeld (30 min op 1 m) Praktijk: Overleeft een incidentele onderdompeling.

Let wel bovenstaande gaat meer over telefoons maar het geeft een idee.

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 maart 2017, 14:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 09:47
Berichten: 70
Wil plan niet afschieten of teleurstellen. Maar was Arthur daar al niet mee bezig geweest om zijn Defender electrisch te maken. En is dat al bij de RDW informatie al stuk gelopen omdat zij geen ombouw goedkeuren in verband met veiligheid van de grote electrische stromen bij eventueel een ongeluk.

Groet Jan

Edit: niet Arthur maar Harm op de witte prik had daar al eens naar geinformeerd.
http://landrover.startpagina.nl/forum/t ... lektrisch/

_________________
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het Leven is al een neus, haal er uit wat er in zit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 maart 2017, 15:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
@JanTd5. Goed dat je dit even aanhaalt!, ik ben uiteraard met de RDW in overleg (net zoals toen ik de auto ging verlengen). Ik ga pas iets doen als ik goedkeuring heb.

De eisen zijn sinds 2011 aangepast: https://www.rdw.nl/sites/tgk/Paginas/Ni ... igen-.aspx

Ik moet me hier nog verder in verdiepen maar mijn ervaring met de RDW is is dat als je vantevoren duidelijk zegt wat je gaat doen, je aan de regels houdt en net werkt levert er meestal geen probleem is.

Mijn eerder gemelde inspiratiebron (Lars met Volvo) heeft alvast achterhaald dat er voor de Siemens motor + controller al een in Nederland geldige EMC test is gedaan. Dat scheelt dus al, zie ook:
http://www.oudevolvo.nl/blog/2015/03/11 ... sche-auto/

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 maart 2017, 19:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:56
Berichten: 262
Woonplaats: Buchten
IP67 is geen specifieke telefoonnorm maar heel algemeen in de elektro.

_________________
Wim Janssen

Land Rover Series III 109 Stawag 3.5 V8 petrol 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 88 2.25 petrol 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/14J9sYGyyRKChvAsBWMzFAmgO623B-MWr?usp=sharing


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 maart 2017, 19:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 sep 2014, 13:09
Berichten: 218
Woonplaats: Utrecht
@Wim, ja klopt, ik bedoelde meer dat ik zo lui was om het eerste beste zoekresultaat te posten en de toelichting daar gaat specifiek over telefoons :):

IP67 is overigens niet perfect maar zeer veel beter dan veelgebruikte open motoren zoals de AC50
http://www.evwest.com/catalog/product_i ... ucts_id=83

_________________
Groet
Lucas & Brum: 123,6 inch Discovery 1 met verzinkt chassis en body, wordt nog een keer omgebouwd naar elektrische aandrijving: https://www.instagram.com/explore/tags/projectdiscovere/

https://twitter.com/lucasvanlierop


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: benlaro1 en 80 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.